Witwaswet, burgers onder de loep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:06

En sommigen denken kennelijk werkelijk dat de beoordelingen door een persoon gedaan worden. Dat zal maar in heel uitzonderlijke gevallen zo zijn.
Er komt gewoon een database of meerdere databases die gekoppeld zijn aan elkaar, elke bank er aan gekoppeld en op persoon te identificeren middels bsn.
Dan verzin je dus wat algoritmes, oftewel regeltjes waaraan een betaling moet voldoen (>100 euro, vaker dan X keer per week/maand/jaar, opleiding eigenaar bsn, werk eigenaar bsn (want tja, bepaalde beroepen frauderen toch vaker dan andere immers), geboorteland, woonplaats), en hoppa er rollen personen uit die onder de loep genomen moeten worden. En pas dan kun je eventueel met mensen wat gaan controleren. Maar het kan ook zo zijn dat het een soort registervergelijking wordt en dat iemand op een 'zwarte lijst' komt zonder dat er ooit een menselijke beoordeling heeft plaatsgevonden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:22

germie schreef:
En sommigen denken kennelijk werkelijk dat de beoordelingen door een persoon gedaan worden. Dat zal maar in heel uitzonderlijke gevallen zo zijn.
Er komt gewoon een database of meerdere databases die gekoppeld zijn aan elkaar, elke bank er aan gekoppeld en op persoon te identificeren middels bsn.
Dan verzin je dus wat algoritmes, oftewel regeltjes waaraan een betaling moet voldoen (>100 euro, vaker dan X keer per week/maand/jaar, opleiding eigenaar bsn, werk eigenaar bsn (want tja, bepaalde beroepen frauderen toch vaker dan andere immers), geboorteland, woonplaats), en hoppa er rollen personen uit die onder de loep genomen moeten worden. En pas dan kun je eventueel met mensen wat gaan controleren. Maar het kan ook zo zijn dat het een soort registervergelijking wordt en dat iemand op een 'zwarte lijst' komt zonder dat er ooit een menselijke beoordeling heeft plaatsgevonden.

Dat is dus geen algoritme, dat is een regel ( of meerdere regels ) .

Waarbij ik niet zeg dat er nooit iets mis gaat, maar wat jij hier beschrijft zijn simpele regels, geen algoritme

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:11

Cer schreef:
Hoe zat dat dan bij die toeslagen affaire en mensen die nu nog steeds in de problemen zitten?
Imo ook iets wat door de overheid opgesteld was... en door mensen werd uitgevoerd..

Waar zou nu dan het verschil inzitten dat er NIETS mis kan gaan?
En ja, als al je geld op je bankrekening staat (en dat moet, want zwart geld) en die wordt geblokkeerd, dan denk ik wel dat je een soort van probleem hebt?

Een tijd geleden was er ook een discussie over de bijstandsuitkering en dat daar alles doorgegeven moet worden en je regelmatig je bankafschriften moet kunnen tonen aan ze en dat ze die ook helemaal doornemen. En je dan problemen kan krijgen als je een cadeau, terugbetaling oid niet doorgegeven hebt. Dat vonden sommige weer heel normaal.
Daar hoefde je ook niks raars voor gedaan te hebben om gecontroleerd te worden.
Ben wel benieuwd naar mensen die dat toen heel normaal en goed vonden en hier moeite mee hebben :=

Vind de uitleg van oa Fly_high wel boeiend om te lezen en ik ben heel slecht er al zo op afgestompt dat ze van mij mogen kijken :') die privacy heb ik toch al niet en alles moeten verantwoorden moet ik toch ook al kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:13

ElCid schreef:
Fly_high schreef:
]

Heb je een van die boeken uberhaupt gelezen...? :')

Nee, ik banketstaaf uit mijn nek. :):) +:)+ {:)-:(

Heb jij ze gelezen? want dan snap je of de boeken niet of de huidige situatie van de wereld. Of, kan natuurlijk, ook; je snapt het allemaal niet..............en dat laatste acht ik het grootst.

En ik kom uit een ei :D
Tja ik heb wel eens een sarcastische bui en soms snappen mensen deze. -:)
Blijkbaar is George Orwell van de verplichte(Engelse) leeslijst geschrapt en boeken in het algemeen.

Voor de goede orde een ieder die bij een instantie een uitkering aanvraagt gaat door een lijst wat een speciaal eng buro'tje hanteert waardoor je als uitkeringsgerechtigde standaard als fraudeur wordt aangezien.
En dan die fraaie AVG, die het omgekeerde is van de aloude Koppelingswet. Scheelde toendertijd een berg gezoek en gebel langs diverse instanties. Nu moet je 3 maanden van tevoren en in 7voud een vraag indienen voor een verkeerd gespelde achternaam.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:19

MyWishMax schreef:
Een tijd geleden was er ook een discussie over de bijstandsuitkering en dat daar alles doorgegeven moet worden en je regelmatig je bankafschriften moet kunnen tonen aan ze en dat ze die ook helemaal doornemen. En je dan problemen kan krijgen als je een cadeau, terugbetaling oid niet doorgegeven hebt. Dat vonden sommige weer heel normaal.
Daar hoefde je ook niks raars voor gedaan te hebben om gecontroleerd te worden.
Ben wel benieuwd naar mensen die dat toen heel normaal en goed vonden en hier moeite mee hebben :=

Ik vind dat best lastig.. ik moest laatst plotsklaps voor een ouder familielid zorgen want ziek en thuis. Ik heb toen boodschappen gedaan, niet alleen supermarkt maar ook bijv ondergoed en handdoeken.. ALs ik dat van mn eigen rekening zou doen (wat wel zo makkelijk is) moet ik toch even goed in de gaten houden hoe dat zit als er toeslagen zijn, of een uitkering oid denk ik.
maar diezelfde persoon moet wel lekker zo lang mogelijk thuis voor zichzelf zien te zorgen want dat vinden we zo gaaf tegenwoordig.. Dan help je iemand en dan zou je ze in de problemen helpen... Of tenminste, je moet wel precíes weten hoe de wetgeving werkt en ik weet dat gewoon niet, ik heb er nooit wat mee te maken verder..

maar goed, daar gaat het hier niet over...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:22

Eleeke schreef:
germie schreef:

Waarbij ik niet zeg dat er nooit iets mis gaat, maar wat jij hier beschrijft zijn simpele regels, geen algoritme

En wat is dan wel een algoritme in jouw ogen?
Want hoe wil je dan gegevens automatiseren? Je zult zeker wat in moeten bouwen om bepaalde transacties te herkennen. En dat heet een algoritme. En dat is meer dan alleen >100 euro, want die transacties doen velen meerdere keren per week en die wil je echt niet zien. Je zult meer voorwaarden moeten stellen.
Alles is tegenwoordig gebaseerd op algoritmen, als jij Google gebruikt om naar een kerstmarkt te navigeren, tot 'gepaste reclames' tonen hier op bokt. Allemaal algoritmen.
En ach ja, ik maak ze geregeld. Kennelijk weet ik dan niet wat ik aan het maken ben. :P
Laatst bijgewerkt door germie op 21-12-22 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:23

Nee, sorry cer! maar was even een zijstraat voor mij hoe het ene zo normaal gevonden kan worden en het andere niet omdat het ineens ook voor henzelf gaat.
Bij andere uitkeringen is het voor zover ik weet geen probleem, bij bijstandsuitkering wisselt het per gemeente wat wel en niet mag. Staat ook niet beschreven, je moet alles doorgeven en naar aanleiding daarvan gaan ze per geval oordelen of je gekort wordt of niet. Kan dus ook wisselen in dezelfde gemeente, kan je niet controleren.

Even gewoon iets wat ik me afvroeg en niet perse naar jou gericht, haha

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:58

Yonker schreef:
Maar wat heeft dat eigenlijk te maken met deze wet?? :')

Vraag ik me af bij zo'n beetje 99% berichten in dit topic ;) Dat belastingstelsel in Nederland iemand enorm dwars zit is 1 ding, maar het heeft gewoon niets met deze wet te maken :?
Toeslagen affaire heeft er ook niets mee te maken, behalve dat er in beide gevallen sprake is van betrokkenheid van de Nederlandse overheid.

En nogmaals, een bank kan niemand vals beschuldigen, want daar is het als commercieel bedrijf zijnde niet toe bevoegd. Bank mag hooguit weigeren iemand diensten te (blijven) verlenen, net zoals elk ander commercieel bedrijf het mag zolang zulke weigering gegrond is. Je lokale manege mag je als klant weigeren als je hun paard misbruikt, en een bank mag je weigeren als klant als je een rekening in hun beheer misbruikt.

ElCid schreef:
Fly_high schreef:
]

Heb je een van die boeken uberhaupt gelezen...? :')

Nee, ik banketstaaf uit mijn nek. :):) +:)+ {:)-:(

Heb jij ze gelezen? want dan snap je of de boeken niet of de huidige situatie van de wereld. Of, kan natuurlijk, ook; je snapt het allemaal niet..............en dat laatste acht ik het grootst.

n.[/quote]

Leg het dan uit, hoe sluit de inhoud van Brave New World zich aan bij dit wetvoorstel? Welke link zie je precies. "Overheid is the bad guy" telt trouwens niet, want het is gebaseerd op jouw waardeoordeel over de overheid, niet op de feiten :)

germie schreef:

Ja alle beoordelingen / onderzoeken worden door mensen gedaan. Info uit de eerste hand :j
Het is vooralsnog niet de bedoeling om daar verandering in te brengen.

germie schreef:

Begrijpend lezen is moeilijk, dus nogmaals uit het wetvoorstel, informatie waar jij het over hebt (werk, opleiding, woonplaats, noem maar op) wordt niet eens uitgewisseld.

Citaat:
a. de identiteit van de client;
b. transactie-informatie;
c. productinformatie; en
d. door de instelling reeds vastgestelde risico-indicatoren.

Dat is ook niet wat banken boeit trouwens, iemand zijn werk en opleiding, we zoeken gericht op illegitieme transacties en die hebben hele andere kenmerken. Transacties die jij in gedachten lijkt te hebben interesseren gewoon niemand. Daar wordt gegarandeerd geen algoritme voor ontwikkeld, iets met gebrek aan incentive.

Automatisatie zit in de processen welke alleen in het voordeel van de klant kunnen aflopen, zoals bepaalde risico's over het hoofd zien. Er wordt ook uiteraard niet met "zwarte lijsten" gewerkt :') Ook al heeft iemand fraude gepleegd (als in, hij/zij is er daadwerkelijk voor veroordeeld) mag het vanwege privacy niet zomaar verwerkt worden tenzij het noodzakelijk is voor de dienstverlening aan betreffende klant.

Je weet trouwens dat allerlei algoritmes al jaren worden toegepast, ook op jouw transactieverkeer, en dat het gewoon een feit is?

Ik vind het een verbazingwekkend topic, lijkt dat heel veel mensen vandaag voor het eerst het bestaan van wwft hebben ontdekt :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:04

Hoe vaak denk jij dat mensen die niet in de financiële sector werken, actief met wwft te maken hebben?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:23

Er wordt nu ook al gemonitord, dat is zeker, maar de uitbreiding is echt iets wat in mijn ogen te ver gaat. Ik heb de voorbeelden van werk, geboorteland e.d. gewoon als voorbeeld genoemd. Maar als je nu zeg maar ineens vaak contant geld opneemt, wat gewoon mag, dan valt dat ook op. Dus dat zit al in een algoritme ingebouwd.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:02

germie schreef:
Eleeke schreef:

En wat is dan wel een algoritme in jouw ogen?
Want hoe wil je dan gegevens automatiseren? Je zult zeker wat in moeten bouwen om bepaalde transacties te herkennen. En dat heet een algoritme. En dat is meer dan alleen >100 euro, want die transacties doen velen meerdere keren per week en die wil je echt niet zien. Je zult meer voorwaarden moeten stellen.
Alles is tegenwoordig gebaseerd op algoritmen, als jij Google gebruikt om naar een kerstmarkt te navigeren, tot 'gepaste reclames' tonen hier op bokt. Allemaal algoritmen.
En ach ja, ik maak ze geregeld. Kennelijk weet ik dan niet wat ik aan het maken ben. :P

Ik wist niet dat je wiskundige bent, maar dan heb je algoritmes niet handig beschreven.

Ik werk met algoritmes maar maak ze niet zelf ( ik werk bij het soort bedrijf dat jij hierboven noemt )
Ik heb wel ontwikkeld , lang geleden toen ik net begon, en wat jij beschrijft klinkt voor mij als eenvoudig programmeren, niet als een complex algoritme ontwikkelen, maar misschien begreep ik je verkeerd.

germie

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:15

Ik ben geen wiskundige, maar ik vertaal wel wensen van klanten naar ontwerpen of vertaal ontwerpen naar een programma, of test (nu voornamelijk) of een programma aan een ontwerp en de wens van de klant voldoet. Omdat dat best ingewikkeld kan zijn heb ik een simpel voorbeeld genoemd, niet dat het de waarheid is, maar gewoon een voorbeeld. Alleen de transactie >100 geeft niet genoeg informatie om tot een conclusie te komen en geeft te veel transacties om met mensen uit te kunnen zoeken. Dus je zorgt voor meer voorwaarden. Die voorwaarden kunnen complex zijn, of juist niet. Dat weet ik natuurlijk ook niet, want ik ben niet bij de uitvoering van zo'n wet betrokken. Ik weet ook niet wat reeds bekende kenmerken van witwassers zijn. Want die zal je vast wel willen gebruiken in een geautomatiseerd programma. De kunst is om bij automatiseren het zodanig te bouwen dat je geen false flags krijgt, dus onterechte beschuldigingen en dat is bij zoiets best tricky. Je kunt ook zeker nooit alles testen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:24

Cer schreef:
Hoe vaak denk jij dat mensen die niet in de financiële sector werken, actief met wwft te maken hebben?

Geen idee, ik dacht eerlijk gezegd dat het soort van algemen kennis was dat banken actief op mensen hun rekeningen kijken :o

@germie wat jij uitbreiding van wwft noemt heeft alleen letterlijk niets te maken met toepassen van algoritmes / geautomatiseerde queries op transactieverkeer. Dat wordt al jaren togepast, sommige banken draaien zelfs al AI op hun transactieverkeer.

False positives zijn nauwelijks relevant zolang er geen negatieve gevolgen voor de klant aan verbonden zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:14

Fly_high schreef:
Cer schreef:

Geen idee, ik dacht eerlijk gezegd dat het soort van algemen kennis was dat banken actief op mensen hun rekeningen kijken :o .

Nee, dat is niet zo :)
En de wet wwft behelst denk ik ook meer dan “banken die particuliere transacties bekijken” ?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:28

Ik moest een paar weken terug van mijn bank een selfie sturen met een foto van mijn identiteitsbewijs.
Ik snap het, maar ik was er niet blij mee.

Had de bank nog gebeld of het wel echt van hun af kwam, vond het z'n rare manier van doen.
Blijkbaar inderdaad vanwege die nieuwe wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:57

Pumpkinbroes schreef:
Ik moest een paar weken terug van mijn bank een selfie sturen met een foto van mijn identiteitsbewijs.
Ik snap het, maar ik was er niet blij mee.

Had de bank nog gebeld of het wel echt van hun af kwam, vond het z'n rare manier van doen.
Blijkbaar inderdaad vanwege die nieuwe wet.

Controle rekeninghouder is er al een tijdje, geeft regelmatig hele boze klanten.
Was laatst zelf aan de beurt, tja.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:22

Cer schreef:
Fly_high schreef:

Geen idee, ik dacht eerlijk gezegd dat het soort van algemen kennis was dat banken actief op mensen hun rekeningen kijken :o .

Nee, dat is niet zo :)
En de wet wwft behelst denk ik ook meer dan “banken die particuliere transacties bekijken” ?

Ja zeker, er schuilt heel wat meer achter dan alleen transacties bekijken en banken zijn uiteraard maar een van de doelgroepen waar deze wet betrekking op heeft.

Het staat in ieder geval in ne standaard overeenkomst (welke iedereen van ons heeft getekend bij het openen van de rekening) dat we akkoord gaan met het monitoren van ons transactiegedrag tbv Wwft verplichtingen.

Ik moet wel zeggen dat je als doorsnee burger waarschijnlijk nooit aan de beurt bent om door iets anders te worden bekeken dan een geautomatiseerd filteringsysteem. En misbruik - in de zin van onbevoegd transacties bekijken en/of gegevens vastleggen die niet vastgesteld zouden mogen worden obv AVG - gebeurt eigenlijk vooral om prive redenen (mensen die bij hun kind of partner op de rekening ff voor de zekerheid willen spieken...) of door fouten welke zo'n beetje onvermijdelijk horen bij alles wat deels handmatig wordt gedaan.

Uitwisseling van de gegevens zoals in het nieuwe wetsvoorstel opgenomen heeft voor zover ik lees ook betrekking op lopende onderzoeken, niet vrijwillig doorsturen van particuliere transactiegegevens welke geen aanleiding geven tot onderzoek.

Het is trouwens niet zo dat ik helemaal lyrisch word van de praktische implementatie van de Wwft op dit gebied en echt alles terecht vind, maar meeste van mijn ergernissen kan ik niet op een openbaar forum gooien zolang ik mijn werk wil behouden. Wat mij in ieder geval opvalt is bijvoorbeeld vrij schrikbarende mate van discriminatie (AI leert namelijk heel snel racistisch te zijn, en heel veel mensen hoeven het zeker niet te leren :') ). En hoe inefficiënt het systeem is mbt echte criminelen, en dan heb ik het niet over Pietje Puk die wat pillen op straat loopt te pushen, maar grote spelers met een heel netwerk malafide makelaars, notarissen, trustkantoren etc. Maar tegelijkertijd vrees ik dat het nou eenmaal is hoe de samenleving in elkaar steekt, gewone politieonderzoeken raken ook veel sneller Pietjes van de criminele wereld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 08:34

Alleen die laatste alinea geeft eigenlijk al aan dat er best problematische situaties kunnen ontstaan, helemaal als AI een verkeerd kunstje aanleert.. :)
lijkt mij gewoon een goede reden om waakzaam te zijn..

Daarnaast, met het monitoren van kleinere bedragen vang je de grote spelers imo niet, maar goed, ik heb daar niet voor op school gezeten. Wat je wel doet is mensen paranoia maken in een toch al roerige tijd..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:06

Medewerkers die inzicht hebben in zulke gegevens zouden inderdaad gescreend moeten worden, vog of wat anders. Ja, dan haal je nog niet alles er uit, maar al wel een deel.
Daarnaast zou functiescheiding en goede monitoring op alles wat iemand doet in zo'n database met gegevens ook weer vastgelegd moeten worden. En een auditdienst dient weer te monitoren of medewerkers geen onjuiste dingen doen op die databases, de auditdienst kan gebruik maken van de geautomatiseerde monitoring.
Dit is vaak wel goed vastgelegd. Daar zie ik nog niet direct het probleem in. Natuurlijk kan een zure appel tijdelijk te veel gegevens doorsluizen, maar je kunt niet iedereen buiten toegang tot data houden.
Een ander puntje van aandacht is welke auditdienst gaat alles uitvoeren? Want je hebt te maken met private gegevens van banken en gegevens van de overheid.

Het grootste risico is dus het algoritme wat dus de ai aanstuurt. Als die inderdaad een verkeerd kunstje uitvoert (en dat is gewoon geprogrammeerd natuurlijk), dan kunnen er mensen onterecht uitgevist worden. En dat is in het verleden zeker al gebeurd bij de toeslagen affaire bijvoorbeeld.

Hier een plaatje wat heel mooi weergeeft waarom het toch vaak fout gaat in de ict:
https://nl.pinterest.com/pin/382876405797131146/

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:38

Morganlefay schreef:
Dit heet het bij mij George Orwell's 1984 en die ligt nu lekker in zijn graf te rollen van de lach.

Past :+

Maar serieus: er wordt veel langer gemonitoord , in zo wat alle sectoren.
Banken voorop.
En zo wat overal geeft men zelf toestemming.
Alleen valt het niet zo op.
Nu is er een artikel -notabene telegraaf- en iedereen springt er bovenop.

Maar in het klein...heeft het niemand erover.
Heb je een klantenkaart van een bedrijf ( roep maar wat , Jumbo, AH enz) geef je al behoorlijk wat gegevens van je zelf weg onder de mom van kortingen.
Hier wordt gemonitoord wat je waneer koopt - en dus krijg je aanbiedingen die voor "jouw" intressant zijn.

Ga je een iets opzoeken of lezen via Google en geheid dat je dan reclame krijgt die met dit onderwerp te maken heeft.

Nu dus weer banken en daar is het dan "duidelijker" te zien, want wordt besproken.

Over een aantal jaar is er zo of zo geen cash meer, de overheid en banken gaan strak in die richting, in geheel Europa.
Moet even zoeken, maar als ik mij niet vergis is Duitsland al een bank die alle contanten al wil uitbannen...

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:44

Dus onder De Jonge is er 5,1miljard kwijtgeraakt, maar de €100 van de burger willen ze monitoren....
Ik ben zo klaar met Nederland, kan niet wachten om verhuizen naar Mexico.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:50

LaPluche schreef:
Dus onder De Jonge is er 5,1miljard kwijtgeraakt, maar de €100 van de burger willen ze monitoren....
Ik ben zo klaar met Nederland, kan niet wachten om verhuizen naar Mexico.

Ja, daar is alles veel veel beter.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:51

Op hangende pootjes terug komen wss :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:08

sasja0705 schreef:
Maar in het klein...heeft het niemand erover.
Heb je een klantenkaart van een bedrijf ( roep maar wat , Jumbo, AH enz) geef je al behoorlijk wat gegevens van je zelf weg onder de mom van kortingen.
Hier wordt gemonitoord wat je waneer koopt - en dus krijg je aanbiedingen die voor "jouw" intressant zijn.
Ga je een iets opzoeken of lezen via Google en geheid dat je dan reclame krijgt die met dit onderwerp te maken heeft.

Dat lijkt mij niet helemaal hetzelfde... althans, er zitten niet heel veel consequenties aan mijn AH aanbiedingen..
Als een bank (of een AI van een bank) vindt dat ik een verdachte transactie maak, kunnen daar eventueel pittige consequenties aan zitten...

Citaat:
Over een aantal jaar is er zo of zo geen cash meer, de overheid en banken gaan strak in die richting, in geheel Europa.
Moet even zoeken, maar als ik mij niet vergis is Duitsland al een bank die alle contanten al wil uitbannen...

Geen idee of dat zo is, en ik weet ook niet of iedereen dat wel wil en/of kan... Ik denk dat ze dan echt wel heel wat mensen gaan uitsluiten... Of ze moeten de systemen makkelijker maken, maar dat gaat nu eigenlijk al niet..
Om nog maar niet te spreken over skimmen/fraude/digitale diefstal etc...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:24

Fly_high schreef:
Het is trouwens niet zo dat ik helemaal lyrisch word van de praktische implementatie van de Wwft op dit gebied en echt alles terecht vind, maar meeste van mijn ergernissen kan ik niet op een openbaar forum gooien zolang ik mijn werk wil behouden. Wat mij in ieder geval opvalt is bijvoorbeeld vrij schrikbarende mate van discriminatie (AI leert namelijk heel snel racistisch te zijn, en heel veel mensen hoeven het zeker niet te leren :') ). En hoe inefficiënt het systeem is mbt echte criminelen, en dan heb ik het niet over Pietje Puk die wat pillen op straat loopt te pushen, maar grote spelers met een heel netwerk malafide makelaars, notarissen, trustkantoren etc. Maar tegelijkertijd vrees ik dat het nou eenmaal is hoe de samenleving in elkaar steekt, gewone politieonderzoeken raken ook veel sneller Pietjes van de criminele wereld.

Misschien kun je hier geen antwoord op geven vanwege je baan wat ik uiteraard begrijp. Maar als ik dit lees vraag ik mij af..hoe kan een AI leren om racistisch te worden als het werkt op basis van algoritmes?

Ik vind de controledwang van de overheid wel heel ver gaan hoor, ik begrijp dat het nodig is in bepaalde mate maar imo wordt het enorm doorgetrokken. (even algemeen)