Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:24

Daar ben ik het niet mee eens, bij het wokken of de tepanyaki heb je wel degelijk dat het vers is en zelf gemaakt wordt. Ja, het zijn vaak standaard smaken die velen lusten, maar het is dus geen sligrobak. Ook bij sushi restaurants is het vers. En dan het toetjesbuffet. Je hebt zo echt meer dan alleen die 2.5 bolletje van de dame blanche voor 7,50 euro. Ik geniet dus meer van all you can eat dan van een duurder restaurant. En er is verschil tussen een lopend buffet of all you can eat met life cooking. Maar goed, daar gaat het niet om.

Wat ik hier zo lees is dat velen dus toch wat minder gaan. Dat zal dan toch tot omzetvermindering bij de restaurants gaan leiden. Of het dan ook een probleem gaat worden met winstoptimalisatie moet natuurlijk nog blijken. Een sterrenrestaurant zal mogelijk minder snel ter ziele zijn wegens een andere doelgroep dan een ayce.

Van mij mag de afhaalboer best iets kleinere porties maken bij gelijkblijvende prijs. Maar dat lijkt niet overal gewaardeerd te worden. Dan is het gewoon lastig om het voor iedereen goed te houden.

Kortom, het is niet gemakkelijk om 'DE' oplossing voor de restaurants te vinden. Voor ons als klant is het dan gewoon minder gaan, maar als je je bedrijf levend wilt houden kan dat mogelijk een probleem gaan worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:42

Wij zijn aardig wat uit eten geweest in en na de herfstvakantie.

Het viel mij ook op dat de prijzen flink gestegen waren en van der Valk is mij vies tegen gevallen in prijs-kwaliteit en kwantiteit verhouding. Vroeger had je ruim voldoende en lekker eten. Nu was de boerenschnitsel smakeloos met heel weinig gebakken groente en miste daardoor echt een saus er bij.

Ook werd het niet meer standaard geserveerd met bijgerechten maar moest je er om vragen ivm voedselverspilling terugdringen. Maar het werd niet gevraagd/aangeboden.

Ik ga er niet meer naar terug voorlopig. Niet naar die specifieke Van der Valk in elk geval. Vroeger was het er echt lekkerder en betaalbaar.

Wij gaan al jaren naar het Wereldrestaurant in onze oude woonplaats. Het is AYCE concept en nu de kinderen ouder worden en de oudste voor volwassen meetelt wordt het wel steeds prijziger, maar als je het vergelijkt met een gewoon restaurant waarbij je voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht neemt, en ook nog minimaal 2 drankjes, zit je al op de prijs van het all-inclusive restaurant waarbij je vrij bent om meer te drinken, verschillende voorgerechten, hoofdgerechten en toetjes te proberen.

Het eten is er echt goed. De opzet ruim en als je door de week gaat is het minder druk, vooral voor 18 uur, en net iets goedkoper.

Onze dochter met glutenallergie kan daar ook voldoende dingen kiezen. Meerdere soorten vlees, friet, wokken met zelf uitgekozen vlees, vis of groenten. Sushi en vis (eet ze nog niet) Er is echt vers fruit, salades, heerlijke ijssoorten etc. Etc.

Bij een gewoon restaurant is de keuze vaak zeer beperkt en helemaal voor onze kieskeurige eters.

Ik vind de €37,50 voor een volwassene op maandag t/m donderdag en €39,50 voor vrijdag t/m zondag voor 2 uur AYCE dus wel redelijk en niet echt duurder dan een 3 of meer gangen menu met sap en frisdranken, koffie en thee bij een normaal restaurant.

Wij doen vaak een half uur extra als we met vrienden of familie gaan zodat we meer tijd hebben om te kletsen.

Voor onze 12 jarige is het flink aan de prijs, maar gelukkig vind ze biefstuk lekker, dus er gaat meer in dan patat met frikandel en een ijsje (geen glutenvrije pizza's daar helaas voor haar )

Ik begin altijd met een bord heerlijke pittige Sushi en zeewier en gember en daarna nog een ronde met vleesgerecht met groenten of chinees of wokken, en rond af met 1 of 2 zelf samengestelde desserts met vers fruit en ijs, churro's etc.

https://www.restaurantomnia.nl/

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:14

Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoe de prijsstijging berekend word.
Ik weet van mijn vriend (zelfstandig werkend kok) dat sommige horeca bedrijven er gewoon een bepaald aantal procenten erbij opgooit. (dus dan word de hele kaart 5 euro duurder, ongeacht de kostprijs)
Echter worden niet altijd alle ingrediënten duurder.
Vriendlief heeft net deze week de nieuwe prijsberekening voor zijn werk gemaakt en sommige ingrediënten zijn gewoon niet in prijs gestegen, deze gerechten hebben dan ook niet dezelfde prijsstijging op de kaart. Ook willen ze nog wel eens veranderen van merk/ingrediënt om de prijs een beetje te drukken. Uiteraard gaan alle prijzen alsnog omhoog vanwege stijgende personeels en energiekosten, maar er word wel daadwerkelijk moeite gedaan om de gast een eerlijke prijs door te rekenen, de winstmarge voor het restaurant zelf is niet omhoog gegaan.

Zelf zijn wij ontzettendde liefhebbers van uiteten, we merken inderdaad wel dat het een tik duurder is geworden. We gaan nu ongeveer 1 keer per maand, en dat kunnen we prima betalen, maar we proberen ons wel iets meer in te houden door bijvoorbeeld maar 1 drankje te nemen of alleen een hoofdgerecht.

Overigens merkte ik gister wel een merkwaardige prijsstijging op bij de afhaal. Alle items waren ongeveer 50 cent duurder geworden, maar de prijs van de knoflooksaus was van 50 cent naar een whopping 1,50 gegaan. (en vervolgens zijn ze m nog vergeten te leveren ook verdorie)

Loretta

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:18

Ik vraag me af of het ook rustiger worst in de horeca? Kunnen de mensen hier die in de horeca werken ook merken dat klanten weg blijven, minder vaak komen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:27

Wij gaan nog net zo vaak uit eten als eerst. Ja, het is wat duurder, maar nog steeds goed te doen. Geen AYCE of thuisbezorgd, daar worden we niet vrolijk van, maar een sterrenrestaurant hoeft ook niet. Gewoon goede kwaliteit, iets wat je thuis niet zo snel maakt, daar genieten we nog steeds van. Wordt vanzelf minder als ik straks met pensioen ben, maar nu genieten we er nog van :).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:33

karuna schreef:
Kwa uit eten is mijn rek er al maanden uit eigenlijk. Heel toevallig vorige maand een lunch gehad buiten de deur. Maar dat is echt een uitzondering, waar ik voorheen graag een hapje buiten de deur nam zodat ik tenminste niet hoef te koken is het nu eigenlijk niet meer betaalbaar. :n

En waar het eten dan nog meevalt soms is het drinken (zelfs simpel water) nog de grootste belemmering -O- 3 euro en meer voor wat water is eigenlijk nu meer regel dan uitzondering.

Bij echt te druk om te koken is de mac voor mij de enige optie voor "warm" eten dat ik niet zelf hoef te maken maar die is inmiddels ook onbetaalbaar geworden. Dan maar weer koken, brood bij te moe of bij een restaurant de afhaal methode en dan zelf eigen drinken thuis.

Al eens naar een happymeal gekeken? Je moet je schaamte even opzij zetten, maar deze zijn nog behoorlijk netjes geprijsd in vergelijking met "normale" menu's.

Een grote eter als ik krijg met een happymeal z'n maag niet vol, maar dan is het thuis nog even een bakje soep opwarmen en een boterham erbij, maar dan heb ik wél in ieder geval wat "normaals" aan avondeten gehad. Of als lunch.

Wat me ondertussen vaker opvalt: kindermenu's zijn veel vaker scherper geprijsd dan vergelijkbare menu's/ dezelfde producten in losse artikelen voor volwassenen. En zeker als je niet een al te grote eter bent, héél interessant!

Ik eet graag Grieks, en om én meerdere smaken te kunnen eten én omdat een kindermenu goedkoper is, neem ik vaak 1 voorgerecht en dan 1 kindermenu met gyros ofzo.

Kan me echt totaal niet schelen dat ik geen kind bij me heb. Als het goedkoper us en ongeveer de hoeveelheid waar ik trek in heb, bestel ik tegenwoordig gewoon een kindermenu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet of de prijzen echt zo enorm gestegen zijn. Wij gaan ca. 1x in de maand uit eten, maar dat is er de laatste maand eigenlijk bij ingeschoten door omstandigheden :=. Dus ik weet niet zo goed wat de prijzen hier in de buurt doen.

Binnenkort gaan we met mijn schoonouders uit eten en dan gaan we t zien... Ik weet niet goed wat ik zou doen als het echt veel duurder is.

Overigens vind ik 35 euro p.p. voor all you can eat inclusief drankjes niet duur. In Beuningen zit er eentje waar ik met de collega's nog wel eens heen ga, daar kun je echt prima eten. En er zijn twee chocoladefonteinen :7.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:41

Ik ga misschien zo‘n 4-5x per jaar en dan wil ik gewoon lekker wat eten zonder rekenmachine ernaast. Dingen als een kindermenu zijn vaak een slap aftreksel van de kaart (standaard saus voor kinderen die niets lusten, opgewarmd) en daar ga ik niet voor uit eten. Zelfs mijn kind raakt niet echt warm van een gemiddels kindermenu :D
Dan liever geen een keer minder.
Hoe je het ook wendt of keert; Uit eten is gewoon een luxe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:44

Als alternatief voor 'zelf niet hoeven koken' zijn er echt wel betere, gezondere en goedkopere opties dan de Mac of andere fastfood. Haal een stoommaaltijd bij de Appie, of stampot bij de plaatselijke slager of groenteboer en je bent voor minder geld gezonder bezig.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-11-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:45

Ik vind een menu bij de mc ook alles behalve gezond of goedkoop. En lekker valt ook nog te betwisten.

Heb je echt geen andere opties dan dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:50

Wij hebben in de winter wild menu‘s in de koeling (magnetron). Ik koop ze eigenlijk nooit maar ze zijn wel echt lekker. Dat zou ik eerder doen dan Mac.
Bij de Mac kom ik meestal als ik trillend van honger op de snelweg zit of zo en niet echt tijd heb.
Eet het meestal oo de parkeerplaats op want binnen heb je die irritantie piepjes van de frituur.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-11-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:53

Ibbel schreef:
Als alternatief voor 'zelf niet hoeven koken' zijn er echt wel betere, gezondere en goedkopere opties dan de Mac of andere fastfood. Haal een stoommaaltijd bij de Appie, of stampot bij de plaatselijke slager of groenteboer en je bent voor minder geld gezonder bezig.

Maaltijdsalade,
Chinese loempia,

Ook goedkoper en minder ongezond.

Zelfs een quiche a 3,59 die je zelf opwarmt in de oven (of zelfs koekenpan) met een stuk komkommer erbij.

Allemaal uit de categorie niet koken, goedkoper dan mac èn minder ongezond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:57

En er is ook nog nooit iemand doodgegaan van 3x daags brood-met-beleg eten trouwens. Dus een keer geen zin hebben in koken en gewoon een bammetje eten is ook geen drama.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:00

Sizzle schreef:
Ik ga misschien zo‘n 4-5x per jaar en dan wil ik gewoon lekker wat eten zonder rekenmachine ernaast. Dingen als een kindermenu zijn vaak een slap aftreksel van de kaart (standaard saus voor kinderen die niets lusten, opgewarmd) en daar ga ik niet voor uit eten. Zelfs mijn kind raakt niet echt warm van een gemiddels kindermenu :D

Ligt eraan waar en welk restaurant.

Een happymeal bij de Mac heeft bijvoorbeeld een kleine friet + 4 kipnuggets + een klein drankje (350ml) + appelpartjes of snoeptomaatjes.

Voor een reguliere kleine patat + 6 kipnuggets betaal je al een héél stuk meer dan voor z'n happymeal.

Dan maar 2 kipnuggets minder, maar wél een drankje+ appelpartjes erbij en dan voor minder geld ook nog eens.

En verder hangt het van het restaurant af wat en hoe de kindermenu's eruit zien. En meestal als je netjes vraagt om wél de gekruide volwassenen versie, maar in kinder portie, dan is dat ook mogelijk.

Kwa drinken doe ik altijd maximaal 1 drankje of helemaal niets en verder heb ik een fles met kraanwater bij me of in de auto. Als ik een fles water bij me heb doe ik wel netjes 1 drankje en voor de rest m'n eigen water.

Heb ik m'n waterfles in de auto, dan neem ik ook nog wel eens helemaal niets te drinken erbij. Tis allemaal al duur genoeg vaak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:01

Ibbel schreef:
En er is ook nog nooit iemand doodgegaan van 3x daags brood-met-beleg eten trouwens. Dus een keer geen zin hebben in koken en gewoon een bammetje eten is ook geen drama.

Dit doe ik meerdere keren per week. Ik vind het prima. Soepje erbij of een eitje en klaar.

En ik bestel ook graag een kindermenu. Zit vaak geen berg groente versiering bij en is niet zoveel.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:04

mvdende schreef:
Sizzle schreef:

Een happymeal bij de Mac heeft bijvoorbeeld een kleine friet + 4 kipnuggets + een klein drankje (350ml) + appelpartjes of snoeptomaatjes.

Voor een reguliere kleine patat + 6 kipnuggets betaal je al een héél stuk meer dan voor z'n happymeal.

Dan maar 2 kipnuggets minder, maar wél een drankje+ appelpartjes erbij en dan voor minder geld ook nog eens.

En verder hangt het van het restaurant af wat en hoe de kindermenu's eruit zien. En meestal als je netjes vraagt om wél de gekruide volwassenen versie, maar in kinder portie, dan is dat ook mogelijk.

Kwa drinken doe ik altijd maximaal 1 drankje of helemaal niets en verder heb ik een fles met kraanwater bij me of in de auto. Als ik een fles water bij me heb doe ik wel netjes 1 drankje en voor de rest m'n eigen water.

Heb ik m'n waterfles in de auto, dan neem ik ook nog wel eens helemaal niets te drinken erbij. Tis allemaal al duur genoeg vaak.

als ik op deze manier buiten de deur moet gaan eten, dan maar liever niet. dan ben je een stuk goedkoper uit als je gewoon thuis frituurpan aangooit, daar 6 of 9 kipnuggets in gooit, daarna hand friet, een appel in stukjes snijdt of een paar snoeptomaatjes bij legt.

Met kids vind ik AYCE ideaal! Maar gaan we met z'n 2tjes dan prefereer ik wel iets geraffineerder. Echter gaan we misschien samen 1x per jaar uit eten :D liefst kook ik zelf en dan kan ik ook best wel wat moeite er in steken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:20

Poosje81 schreef:
mvdende schreef:

als ik op deze manier buiten de deur moet gaan eten, dan maar liever niet. dan ben je een stuk goedkoper uit als je gewoon thuis frituurpan aangooit, daar 6 of 9 kipnuggets in gooit, daarna hand friet, een appel in stukjes snijdt of een paar snoeptomaatjes bij legt.

Met kids vind ik AYCE ideaal! Maar gaan we met z'n 2tjes dan prefereer ik wel iets geraffineerder. Echter gaan we misschien samen 1x per jaar uit eten :D liefst kook ik zelf en dan kan ik ook best wel wat moeite er in steken.

Mwa. Ik rijdt er niet speciaal voor naar de Mac, maar als ik onderweg ben en ik weet dat ik laat thuis ben en geen patat meer in de vriezer heb liggen, dan wil ik dus nog wel eens voor een Happymeal stoppen.
.maar meestal gebeurt het als lunch als ik onderweg ben en bij een Mac in de buurt ben en het hoogste tijd is voor iets eten.

En ja, ik neem liever een drankje minder als ik toch eens ga uiteten, dan een onredelijk bedrag voor dat drankje neer te tellen.

Maar uit eten gaan is voor mij luxe en ik doe dat zeker niet iedere week en de duurdere restaurants zoals de Griek en ayce maximaal een keer of 3 a 4 per jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:25

Restaurants bestaan voor een belangrijk deel vanwege consumpties.
Een BYO principe met cork-fee vind ik ook prima alternatief trouwens. Maar dat zie je in Europa niet echt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:28

mvdende schreef:
Al eens naar een happymeal gekeken? Je moet je schaamte even opzij zetten, maar deze zijn nog behoorlijk netjes geprijsd in vergelijking met "normale" menu's.

Een grote eter als ik krijg met een happymeal z'n maag niet vol, maar dan is het thuis nog even een bakje soep opwarmen en een boterham erbij, maar dan heb ik wél in ieder geval wat "normaals" aan avondeten gehad. Of als lunch.
.

Geen schaamte daarin hoor :D meest is het voor mij net genoeg, met de nuggets en een speeltje uiteraard, en appel of tomaatjes. alleen kwa drinken te weinig dan. Maar ook die happy meal is duurder geworden. Als een kindermenu besteld kan worden als 12 plusser doe ik dat waar kan als ik in mijn eentje ben, meestal is een grote portie teveel. Of ik deel met mijn fikje :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 20:31

In Duitsland heb je vaak Seniorentellers. Die zijn ook goedkoper. Dat zie je hier heel weinig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:31

Ibbel schreef:

Helaas mag ik die dus niet hebben -O- geen enkele kant en klaar maaltijd mag ik hebben vanwege een stomme allergie. (op een enkele maaltijd salade waar ik dan de saus die apart zit moet weglaten, tenzij die dan weer van samenstelling zijn verandert) net als een blik soep, of loempia. helaas voorzien van ingredienten die verkeerd vallen. Voorheen had ik een chinees waar ik terecht kon. Maar helaas is die van eigenaar en kok verandert en de laatste keer ben ik er goed beroerd van geweest.

De mac kan dus wel mits alleen de nuggets de broodjes zijn verandert dus die zijn ook alweer verboden. Of zelf koken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:35

Even voor mijn begrip: vallen een paar kipnuggets zonder saus bij de mac onder „lekker uit eten in een restaurant“?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:35

Nee :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:36

Gelukkig _O-
Mac is off topic denk ik.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-11-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:36

Ik ga niet persé minder naar horecagelegenheden. Waarom niet? omdat ik dan mezelf tekort doe.
Ik geniet van een koffietje als ik 10km gewandeld heb, of een lunch met vriendinnen of een keer uit eten of iets lekkers bestellen met mijn man.
Ik kan dan vanwege een principekwestie niet meer gaan/bestellen, maar daar ben ik zelf de dupe van en dat zou ik jammer vinden.