Ibbel schreef:En denken jullie nu echt dat vriendjespolitiek tegenwoordig vaker voorkomt dan 50 of 100 jaar geleden?
Ik zou bijna zeggen: integendeel.
De adel schoof elkaar baantjes toe, de militairen schoven elkaar (en hun zoons) banen toe, de leden van de verschillende studentencorpora zorgen voor elkaar (nog steeds, dáárom is het zo 'goed' om die ontgroeningen te slikken, want daarna kun je overal terecht), en vrouwen hadden niets te zeggen (en werden ontslagen zodra ze trouwden).
Het is nu echt niet erger dan vroeger, er komt alleen veel meer aan het licht, dat valt op, maar daardoor verandert er ook wel wat. Gaat misschien niet zo snel, maar er verandert echt wel wat.
Mooi recent voorbeeld: directeur van een uitgeverij stapt op nadat de helft van het personeel een petitie stuurt naar de RvC met klachten over diens incompetentie. Dat was 50 jaar geleden echt niet gebeurd
Ik denk wel dat perceptie er wel wat mee te maken heeft. Net als met criminaliteit, het neemt vaak af of blijft gelijk maar als je het nieuws kijkt denk je soms dat de maatschappij almaar gevaarlijker word. Maar ik denk ook wel dat er factoren zijn die het nu makkelijker in stand houden als vroeger. Bedrijven worden bijvoorbeeld ook wel steeds groter waardoor je kans dat mensen langs elkaar heen werken en het overzicht kwijt is natuurlijk veel groter word. Ik denk dat een heel stuk van die perceptie ook wel gewoon een beetje uit het dagelijks leven van de mensen komt, waar ze een bullshit baan zitten te doen voor een manager die nog veel meer bullshit creeëert. Het is natuurlijk ook altijd maar de vraag wanneer vroeger precies was tov je de vooruitgang of achteruit gang nu meet en of het echt heel relevant is om het vroeger erger of net zo erg of gewoon anders was. Feit blijft wel dat er best een boel beter zou kunnen gaan.