Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Iloveiswan schreef:Hier merk ik het ook heel erg. Werk in de jumbo op de brood en vlw afdeling.
Heb voor de vakantie veel uren gemaakt soms zelfs meer dan 40 uur. Zou in de zomervakantie wat meer vrij krijgen om wat voor mij zelf te doen. conclusie is dat ik nu ook weer meer dan 40 uur werk en veel avonden en zaterdagen.
maar dan zoals vandaag van 12 tot half 10. Tja dan kan ik ochtends ook niet echt meer wat doen.
heb sinds 2 weken nu een eigen paard dat word deze week ook even heel erg moeilijk om heen te gaan.
Ik vrees ook heel erg voor als straks de jongeren weer naar school gaan maar die willen nu ook al niet heel veel uur werken.
We zijn nog maar met 4 vaste straks. die moeten dus 6 dagen verdelen en 30 tot 20 werkuren per dag overdag.
En dat alles ook nog tegen minimumloon. Pff ergens zou ik gewoon iets anders moeten zoeken. Dan heb je meer zekerheid en meer loon. Maar nu zulke leuke collegas en op loopafstand
Shenavallie schreef:Het loon zou voor alle beroepen (maar met name de minimumloon groepen) wel flink omhoog geschroefd mogen worden, want je een slag in de rondte werken voor bijna hetzelfde geld als een uitkering is niet echt reëel.
Menino schreef:en koffiezetgespreken
Menino schreef:Alleen vrees ik dat iedereen dan toch weer naar de ICT en kantoorbaantjes huppelt waar ze wel veel opbrengen voor de baas (en dus beter betaald krijgen), maar niet zoveel voor de maatschappij.
Sizzle schreef:Ik heb pas een expert bemiddeld. Echt een topexpert in een dubbel vakgebied. Werkgever helemaal enthousiast. Het is niets geworden. Waarom niet? Omdat ze een aanwezigheidsplicht hebben van minimaal 70% op een locatie aan de kont van het land. De expert er echt niet voor gaat verhuizen (die kan namelijk overal werken als hij zachtjes fluistert dat hij zoekende is).
OleJon schreef:Iloveiswan schreef:Hier merk ik het ook heel erg. Werk in de jumbo op de brood en vlw afdeling.
Heb voor de vakantie veel uren gemaakt soms zelfs meer dan 40 uur. Zou in de zomervakantie wat meer vrij krijgen om wat voor mij zelf te doen. conclusie is dat ik nu ook weer meer dan 40 uur werk en veel avonden en zaterdagen.
maar dan zoals vandaag van 12 tot half 10. Tja dan kan ik ochtends ook niet echt meer wat doen.
heb sinds 2 weken nu een eigen paard dat word deze week ook even heel erg moeilijk om heen te gaan.
Ik vrees ook heel erg voor als straks de jongeren weer naar school gaan maar die willen nu ook al niet heel veel uur werken.
We zijn nog maar met 4 vaste straks. die moeten dus 6 dagen verdelen en 30 tot 20 werkuren per dag overdag.
En dat alles ook nog tegen minimumloon. Pff ergens zou ik gewoon iets anders moeten zoeken. Dan heb je meer zekerheid en meer loon. Maar nu zulke leuke collegas en op loopafstand
Is de supermarkten hun eigen schuld ook. Boven de 20 jaar ben je eigenlijk te duur. Dat lijkt ook nergens op
_Mir schreef:Vraag me wel eens af.. waar zijn al die mensen toch gebleven?
moonsparkle schreef:@menino Ik weet niet maar met alle prijsstijgingen zat ik juist te denken of ik misschien iets anders moet gaan doen wat meer op brengt
Exitium schreef:Shenavallie schreef:Het loon zou voor alle beroepen (maar met name de minimumloon groepen) wel flink omhoog geschroefd mogen worden, want je een slag in de rondte werken voor bijna hetzelfde geld als een uitkering is niet echt reëel.
Het probleem daarmee is dat alles dan duurder gaat worden (want bedrijven zijn meer kwijt aan personeelskosten), waardoor mensen in de bijstand niet meer rond kunnen komen en daar dus weer geld naartoe moet. Een vicieuze cirkel.Menino schreef:en koffiezetgespreken
Koffieautomaatgesprekken kunnen toch echt enorm nuttig zijn. Heb al eens duizenden euro's voor het bedrijf kunnen besparen omdat een manager en een engineer daar stonden te overleggen toen ik koffie ging halen en dachten dat we geen accounts (en dus licenties) meer hadden voor een specifieke klant. Toen ik ze vertelde dat daar nog zo'n 3.000 accounts voor bestonden schrokken ze zich de pleuris
Ik schuif ook regelmatig even bij een paar engineers aan waar ik vanuit mijn functie mee te maken heb om even bij te praten over zowel het werk als ook over hoe het thuis gaat, dat is echt heel waardevolMenino schreef:Alleen vrees ik dat iedereen dan toch weer naar de ICT en kantoorbaantjes huppelt waar ze wel veel opbrengen voor de baas (en dus beter betaald krijgen), maar niet zoveel voor de maatschappij.
Een tikkeltje kortzichtig. Zou je geen IT hebben dan zou je weer terug moeten naar papieren dossiers, handmatige salarisbetalingen, etc. Dat kost iedereen véél meer tijd en maakt werk veel foutgevoeliger. IT is altijd een ondergeschoven kindje, ook qua wat organisaties ervoor willen betalen, maar daar valt echt veel te winnen qua bijvoorbeeld efficientie.
Sizzle schreef:Je kan geen enkel beroep over 1 kam scheren uiteraard.
Echter zie ik wel iedere week voorbeelden waarvan ik denk: dat heeft een hoop tijd en stress gekost maar er is niemand mee geholpen.
Echter zijn dat geen werknemers die bij reorganisatie dan wel ineens in de broodnodige zorgsector zouden komen. Sterker nog het is precies omgekeerd, ik zie de een na de andere verpleging in omscholingen verschijnen omdat er in beter betaalde sectoren ook veel vraag is naar mensen met een medische achtergrond.
Dit probleem gaat niet even opgelost worden, er moet een hele nieuwe werkcultuur ontstaan waarin essentiele beroepen beter beloond worden en ook weer plezier maken.
Ik heb eens in een ander topic een onderzoekje geplaatst waarin een groot deel van de verpleging overwoog om te stoppen omdat ze het zat waren zoveel tijd per dag te verliezen met niet zinvolle IT systemen en alles 3x in verschillende systemen invoeren. Met dat soort indicatoren moeten we iets doen, anders is het straks echt te laat.
ingvdh schreef:Sizzle schreef:Ik heb pas een expert bemiddeld. Echt een topexpert in een dubbel vakgebied. Werkgever helemaal enthousiast. Het is niets geworden. Waarom niet? Omdat ze een aanwezigheidsplicht hebben van minimaal 70% op een locatie aan de kont van het land. De expert er echt niet voor gaat verhuizen (die kan namelijk overal werken als hij zachtjes fluistert dat hij zoekende is).
@Menino, prima dat jij geen kantoorwerk wil doen, maar dat houdt niet in dat kantoorwerkers nutteloos zijn en bergen geld opstrijken zonder al te hard er voor te hoeven werken. Dat is namelijk niet zo.
Sizzle schreef:Muze schreef:De zorg is natuurlijk ook geen vetpot..
Het loon schijnt echter niet de grootste reden te zijn voor wegval, maar het gebrek aan sturing en het moeten uitvoeren van te veel administratieve taken die geen directe zorg zijn.
Menino schreef:Exitium schreef:Koffieautomaatgesprekken kunnen toch echt enorm nuttig zijn. Heb al eens duizenden euro's voor het bedrijf kunnen besparen omdat een manager en een engineer daar stonden te overleggen toen ik koffie ging halen en dachten dat we geen accounts (en dus licenties) meer hadden voor een specifieke klant. Toen ik ze vertelde dat daar nog zo'n 3.000 accounts voor bestonden schrokken ze zich de pleuris
Ik schuif ook regelmatig even bij een paar engineers aan waar ik vanuit mijn functie mee te maken heb om even bij te praten over zowel het werk als ook over hoe het thuis gaat, dat is echt heel waardevol
Dat onderschat ik ook niet hoor. Maar eigenlijk zou je dat soort informatie gewoon gestructureerd moeten hebben, zodat ze zich niet de pleuris schrikken tijdens een kopje koffie. Nu kun je niet alles ordenen, dus dit soort informatie moet je op een bepaalde manier in beeld brengen, maar je zult nooit alles kunnen ondervangen. Maar feit is dat de meeste koffiezetgesprekjes niet gaan over werk-gerelateerde dingen, of zaken waar je duizenden euro's mee kunt verdienen en dus relatief weinig renderen.
Niets mis mee, want kantoorwerk (afhankelijk van wat het is) is vaak mentaal inspannend wat betekent dat je je niet 8 uur volledig aan kunt overgeven en productief kunt zijn, wat volgens mij ook gewoon wetenschappelijk aangetoond is.
Dat is toch anders als je 8 uur broodjes staat te vouwen en je gezellig met elkaar kunt kletsen.
Ik vind de norm van 8 uur in een kantoorpand moeten zitten, want anders wordt de baas boos, daarom tamelijk arbitrair. Daar zou wat mij betreft meer afwisseling in mogen komen. Dus mentaal ingewikkelde baantjes combineren met "blue collar" baantjes. Volgens mij heb je dan veel meer rendement uit je werk dan 8 uur verplicht op een burostoel zitten, bij wijze van. Plus, mijn ervaring is dat die afwisseling als werknemer ook leuker is. Én het is verdomd handig om te weten wat zich nou werkelijk afspeelt in die laag onder jou.
Verder is ICT superbelangrijk en fantastisch, maar vaak wel commercieel gedreven natuurlijk. Ook niets mis mee. Maar die vraag wordt steeds groter (want steeds meer dingen zijn ICT afhankelijk) waardoor andere vacatures natuurlijk open blijven staan.