Wolf in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 01:10

Huertecilla schreef:
janderegelaa schreef:
Nee, er kunnen ook andere redenen zijn. Waarschijnlijk dezelfde als in Nederland, namelijk dat ze vee doodmaken.

.....

Met een beetje mazzel hebben we hier over 20 jaar ook geen wolven meer.

Doen mensen ook. Hebben die meer rechten? Álle rechten???

Zeker hebben die alle rechten. Het is hun vee, hun inkomsten, geproduceerd en verkocht om mensen te voeden, niet om gratis aan wolven te geven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 01:21

Nikass schreef:
Ja dat had ik inderdaad gehoord. Er hoeft maar weinig Iberico in het vlees te zitten om toch het label Iberico erop te zetten. Dat vond ik wel weer teleurstellend om te horen. Maar eigenlijk niet verrassend, je wordt overal zo gemakkelijk leugens voor gespiegeld.

Janderegelaa dat schrijf ik dus: de landbouwlobby. Want "ze houden zoveel van hun dieren" :roll:

Wij hebben geen Iberico varkens fokkerij (op 1 na) in Nederland. De productie van die varkens en die ham wordt in Spanje streng gecontroleerd. Er worden je inderdaad makkelijk leugens voorgespiegeld;-)

En de “landbouwlobby”…boeren hebben alle recht om hun vee te beschermen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:22

(wilde) dieren hebben ook alle recht om te leven. Mensen zouden niet altijd (veel) meer ruimte in moeten nemen dan ze nodig hebben.

Boeren kunnen (veel) minder vee houden. En ze (veel!) beter behandelen.
En niet zo hypocriet zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:12

Nikass schreef:
(wilde) dieren hebben ook alle recht om te leven. Mensen zouden niet altijd (veel) meer ruimte in moeten nemen dan ze nodig hebben.

Boeren kunnen (veel) minder vee houden. En ze (veel!) beter behandelen.
En niet zo hypocriet zijn.

Hou alsjeblieft op met je Partij Voor de Dieren praat. Je opmerking heeft niets meer te maken met de wolvenoverlast. Alleen maar een politiek statement omdat je argumenten op zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:23

Blijf lekker inhoudelijk wil je? Waar zijn jouw argumenten?
Ik heb niets met de PvdD, dus probeer niet me iets in de mond te leggen.
En wat ik schrijf is waar ik volledig achter sta. Al toen de PvdD nog lang niet bestond.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:18

Nikass schreef:
Blijf lekker inhoudelijk wil je? Waar zijn jouw argumenten?
Ik heb niets met de PvdD, dus probeer niet me iets in de mond te leggen.
En wat ik schrijf is waar ik volledig achter sta. Al toen de PvdD nog lang niet bestond.

Ik ben de hele tijd inhoudelijk. Jij niet.

Zet je paard anders in wolvengebied en kijk of je dan nog steeds pro-wolf bent als ze de achterkant er vanaf snacken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:41

@janderegelaa
Even 1 zin gepakt: En de “landbouwlobby”…boeren hebben alle recht om hun vee te beschermen.''

Klopt dat boeren alle recht hebben om hun vee te beschermen maar ook de plicht om een goede afrastering neerzetten en niet zoals we gewend zijn een halfslachtig draadje oid en dan zeuren als er een hond tussen de schapen loopt of een wolf.
Zorg als goede boer dan ook voor een goede afscherming van je dieren.

Net alsof er in landen om ons heen waar al jaren wolven voorkomen geen schapen, koeien, paarden in weilanden staan. We hoeven het wiel niet meer uit te vinden dat is allang gedaan.
En ja ik begrijp heel goed dat het vreselijk is als je buiten komt en je schapen, koeien, paarden zijn dood of gewond door een aanval van honden of wolven.

Ik heb zelf jaren schapen gehad en dus ook wel eens en hond tussen de schapen, nb van een boer verderop, ik heb daarop gereageerd door de omheining beter te maken zodat de kans klein is dat het nogmaals gebeurde.
We zullen ermee moeten leren leven en ons best moeten doen om onze dieren te beschermen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:49

Janderegelaa ik vind dat je onredelijk reageert en je weet niet waar mijn paarden staan, wie ik ben en wat ik heb meegemaakt. Dus daar hoef je ook niets over te zeggen.
Ik zal vanwege de toon en de persoonlijke aanvallen vanaf nu niet meer op jouw berichten ingaan.
Dat zal jij mogelijk als een zwakte zien, maar dat laat ik bij jou.

Adiós.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:16

Steppe schreef:
@janderegelaa
Even 1 zin gepakt: En de “landbouwlobby”…boeren hebben alle recht om hun vee te beschermen.''

Klopt dat boeren alle recht hebben om hun vee te beschermen maar ook de plicht om een goede afrastering neerzetten en niet zoals we gewend zijn een halfslachtig draadje oid en dan zeuren als er een hond tussen de schapen loopt of een wolf.
Zorg als goede boer dan ook voor een goede afscherming van je dieren.

Net alsof er in landen om ons heen waar al jaren wolven voorkomen geen schapen, koeien, paarden in weilanden staan. We hoeven het wiel niet meer uit te vinden dat is allang gedaan.
En ja ik begrijp heel goed dat het vreselijk is als je buiten komt en je schapen, koeien, paarden zijn dood of gewond door een aanval van honden of wolven.

Ik heb zelf jaren schapen gehad en dus ook wel eens en hond tussen de schapen, nb van een boer verderop, ik heb daarop gereageerd door de omheining beter te maken zodat de kans klein is dat het nogmaals gebeurde.
We zullen ermee moeten leren leven en ons best moeten doen om onze dieren te beschermen.

Die boer die laatst door een wolf gebeten is had precies de voorgeschreven afrastering en het is allang bekend dat ze daar gewoon binnenkomen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:55

Spanje woont 90% van de bevolking op 30 procent van het land. Procentueel heeft het veel meer natuur. Zo heeft Nederland ongeveer 11% bos en heide (wateren niet meegerekend) en Spanje 36,6 %. De oppervlakte van Spanje is om en nabij 505990km2 met 47365655 inwoners, Nederland 41850 km2 met 1788297 inwoners. Spanje is 12 keer zo groot als Nederland, met maar 2.5 keer zoveel inwoners. Kan je nagaan dat in Spanje er veel meer ruimte is voor de wolf. En volgens HC zijn de wolven daar dan erg populair, maar schijnbaar in Andalusie dan toch wat minder, want daar stroopt en jaagt men er dusdanig op los dat er sinds 2020 geen teken van de wolf meer is te bekennen, volgens een link hier eerder in het topic. Zo zullen er in Spanje gebieden zijn waar amper iemand komt en dat is hier eigenlijk niet het geval. Lijkt me dan ook niet dat zelfde beleid op landen dusdanig verschillend toepasbaar is.

En op fietsafstand van het wolvenpark? Zozo, ik woon op 5 minuten loopafstand van de vrij levende wolven. Een feest!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:50

Wat wil je nou precies zeggen met je bericht Wintu?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:59

Nikass schreef:

Lees de eerste en tweede posts in dit topic.

Ik vind het helemaal niet toepasbaar op Nederland. Door de verschillen tussen landen, oppervlakte, bewonersdichtheid, aantal bewoners, hoeveelheid natuur, kan de EU gewoon niet hun beleid op alle landen toepassen. Spanje is van een hele andere categorie dan nederland. Dus zekers toepasbaar op Nederland, zoals in post 2 wordt genoemd, is dat helemaal niet zo vanzelfsprekend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:00

Wintu schreef:
Spanje woont 90% van de bevolking op 30 procent van het land. Procentueel heeft het veel meer natuur. Zo heeft Nederland ongeveer 11% bos en heide (wateren niet meegerekend) en Spanje 36,6 %. De oppervlakte van Spanje is om en nabij 505990km2 met 47365655 inwoners, Nederland 41850 km2 met 1788297 inwoners. Spanje is 12 keer zo groot als Nederland, met maar 2.5 keer zoveel inwoners. Kan je nagaan dat in Spanje er veel meer ruimte is voor de wolf. En volgens HC zijn de wolven daar dan erg populair, maar schijnbaar in Andalusie dan toch wat minder, want daar stroopt en jaagt men er dusdanig op los dat er sinds 2020 geen teken van de wolf meer is te bekennen, volgens een link hier eerder in het topic. Zo zullen er in Spanje gebieden zijn waar amper iemand komt en dat is hier eigenlijk niet het geval. Lijkt me dan ook niet dat zelfde beleid op landen dusdanig verschillend toepasbaar is.

En op fietsafstand van het wolvenpark? Zozo, ik woon op 5 minuten loopafstand van de vrij levende wolven. Een feest!

Bevolkingsdichtheid is lang niet zo relevant als beschikbaarheid van (groot genoeg) wild om wolf te voeden. Menselijke activiteiten creeeren een geconcentreerde voedselbron, die zeker door een wolf of roedel als aantrekkelijk gezien zal worden. En al helemaal als de andere opties op zijn of al niet bestonden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:04

tamary schreef:
Wintu schreef:

Bevolkingsdichtheid is lang niet zo relevant als beschikbaarheid van (groot genoeg) wild om wolf te voeden. Menselijke activiteiten creeeren een geconcentreerde voedselbron, die zeker door een wolf of roedel als aantrekkelijk gezien zal worden. En al helemaal als de andere opties op zijn of al niet bestonden.

Hier in Drenthe is gebrek aan groot wild, door een nulstand daarop die gehandhaafd wordt. Hier is veel recreatie, dat is mensen hun inkomen hier. Wolven bedreigen dat, zijn te dicht bij de huizen van mensen, door gebrek aan groot wild hier. Al met al een onwenselijke situatie, maar beheer is er niet en dat moet anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:16

Wintu schreef:
Nikass schreef:

Lees de eerste en tweede posts in dit topic.

Ik vind het helemaal niet toepasbaar op Nederland. Door de verschillen tussen landen, oppervlakte, bewonersdichtheid, aantal bewoners, hoeveelheid natuur, kan de EU gewoon niet hun beleid op alle landen toepassen. Spanje is van een hele andere categorie dan nederland. Dus zekers toepasbaar op Nederland, zoals in post 2 wordt genoemd, is dat helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Dank je voor je toelichting. Ik begreep je bericht niet, maar snap nu wat je wilde zeggen.

herr_balou

Re: Wolf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 00:27

Hoeveel vee per hoofd van de bevolking hebben Spanje en Nederland.
Hoeveel procent landbouwgrond hebben Spanje en Nederland?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 01:23

herr_balou schreef:
Hoeveel vee per hoofd van de bevolking hebben Spanje en Nederland.
Hoeveel procent landbouwgrond hebben Spanje en Nederland?

Even opgezocht, meest recente die ik kon vinden is van 2019 van de eu
Spanje rondom de 55 miljoen livestock, het aantal inwoners van Spanje 47.365655

Rond de 17.5 miljoen livestock in Nederland, aantal inwoners 17.882973

Dus Spanje heeft meer vee per hoofd inwoner

Landbouwgrond Spanje 49%
Landbouwgrond Nederland 66%

Maar de boer moet inleveren voor de wolf?
Ik ben voor mindering van de veestapel, maar niet voor de wolf. In Duitsland moeten sommige kinderdagverblijven dicht omdat het niet meer veilig is voor de kinderen aldaar. In hoeverre moet zaken terug gedrongen worden voor de wolf.
Moet je als inwoner van een dorp maar gewoon thuis blijven of moet je maar in je tuin blijven omdat de wolven om je dorp cirkelen. Een roedel op een daarvoor geschikte plek prima, waar voldoende groot wild is en enkel een afgesproken aantal. Niet zoals nu, dat er binnenkort een wildgroei komt aan roedels. Dat wolven leven op enkel vee, omdat wild amper voorradig is. Het is ook niet de bedoeling dat de wolven onze bossen leeg vreten. Wolfwerend hekwerk is niet 100% wolfproof en voor bijvoorbeeld schapenboeren, welke vooral kuddes op land van derden grazen, moeilijk werkbaar. Met draad zo laag op de grond, groeit er binnen no-time een grasspriet tegen aan of valt er een tak uit een boom en blijft hangen op het draad, hoppa weg lekt het stroom. Dat valt niet 24/7 te controleren.
Vaste weitjes kun je misschien wolfproof maken, wolfwerend eerder. Met paarden is het weer lastiger, want die vliegen met de nabijheid van een wolf al door de draden. Recreatie in de provincie neemt af en mede daardoor inkomen voor velen. In Drenthe heb je een nulstand voor groot wild, wat doe je dan, nulstand opheffen en alle natuurgebieden open gooien? Krijg je weer gezeik in het verkeer. En wanneer dat niet gebeurt, dan moeten we maar leven met het feit dat we ons hobbyvee, paarden, vee afleveren aan de wolf? Of dat we de boel zo dichttimmeren dat ie na het leeg eten van onze bossen, vertrekt naar andere oorden? En wie vergoed al de schade die het heeft aangericht? 1 roedel op de Veluwe ala, maar een wolf kan zich niet overal maar vestigen en verwachten dat alles en iedereen zich maar aanpast qua inkomen, veiligheid, gewoon naar buiten gaan en dieren houden. Niemand hier in Nederland heeft ooit met een wolf hier geleefd, het dier is hier al meer dan 150 jaren weg. Je kan niet verwachten dat alles en iedereen de boel helemaal moet omgooien omdat het besluit in full force terug te komen.

Dat gezemel, van ja maar hij was hier vroeger ook, slaat als een tang op een varken, er zijn vele zaken wat vroeger normaal was en wat we ook niet terug willen.

Vat het niet verkeerd, ik vind wolven prachtig, altijd door gefascineerd geweest, maar hier kan een wolf niet meer zijn, zonder beheer.

Van de week was er bij ons een aanval, op een pink, we lopen dagelijks er langs. Er lopen er drie, twee waren erg onrustig. De derde was niet te zien. Aan de ernstige onrustigheid was te zien, dat ofwel de wolf net weg was of dat ie nog lag te knagen aan de pink. Had trouwens evengoed een ree kunnen zijn, want die vinden we ook in allerlei stukken op ons wandelpad tegenwoordig). Daar loop je dan 500 meter van huis, met kind en drie honden. Wat als hij net het veld uit was gelopen of de aanval nog bezig was, dan was ik er met 3 honden niet zo fijn weg gekomen. En dat op 500 meter van mijn huis. We worden geadviseerd daar niet meer te komen, want de aanvallen zijn te pas en onpas hier. De fietsroute voor de kinderen loopt daar langs, moeten we die allemaal maar naar school gaan brengen, want daar woont tegenwoordig de wolf? Weinig durven hier nog naar buiten in het donker, want ze zitten werkelijk overal.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 08-08-23 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 11:38

Grappig toch dat er volgens de dezelfde groep met dominante mening op Bokt wel EU normen opgelegd moeten worden aan Spanje mbt Covid en EVs maar dat het met de wolf allemaal anders is en niet representatief.

De EU norm is verder dat er wel degelijk probleemwolven afgeschoten kunnen worden. Doe gewoon grondwerk volgens die EU normen. Het ongenuanceerde paniek zaaien bezorgt anderen alleen maar angstcomplexen.
Het polariserende gedoe staat een evenwichtig beheer (wat zonder meer nódig is!) alleen maar in de weg: Het hysterische ´wolf´ op internet plaatsen bij elke grote hond is een illustrerend voorbeeld van ´het jongetje dat wolf riep´. In míjn ogen zou juíst anti wolf scherp tegen valse meldingen moeten zijn. De publieke opinie neemt nu niets meer serieus.

Terug naar het onderwerp: De spaanse studie is een ontzettend goede basis voor een afweging van de verschillende ménsen(!)belangen bij ´natuur´. Juíst voor NL waar dat blijkbaar scherper ligt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:58

Huertecilla schreef:
Grappig toch dat er volgens de dezelfde groep met dominante mening op Bokt wel EU normen opgelegd moeten worden aan Spanje mbt Covid en EVs maar dat het met de wolf allemaal anders is en niet representatief.

De EU norm is verder dat er wel degelijk probleemwolven afgeschoten kunnen worden. Doe gewoon grondwerk volgens die EU normen. Het ongenuanceerde paniek zaaien bezorgt anderen alleen maar angstcomplexen.
Het polariserende gedoe staat een evenwichtig beheer (wat zonder meer nódig is!) alleen maar in de weg: Het hysterische ´wolf´ op internet plaatsen bij elke grote hond is een illustrerend voorbeeld van ´het jongetje dat wolf riep´. In míjn ogen zou juíst anti wolf scherp tegen valse meldingen moeten zijn. De publieke opinie neemt nu niets meer serieus.

Terug naar het onderwerp: De spaanse studie is een ontzettend goede basis voor een afweging van de verschillende ménsen(!)belangen bij ´natuur´. Juíst voor NL waar dat blijkbaar scherper ligt.

Sorry, kan hier enkel maar heel hard om lachen, de zelfingenomenheid, het veroordelen van anderen, het is geen reactie waard verder.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:12

Wintu er zijn vijf wolvenroedels in Nederland. Waar je met name "last" van hebt zijn de jonge wolven die op zoek gaan naar een nieuwe roedel.
Dat we binnenkort overspoeld gaan worden door wolven, nee dat is niet realistisch en niet gestoeld op enige serieuze aanwijzing daartoe.
Ik vind inderdaad dat de mensheid een stapje terug moet doen, in heel veel opzichten, maar niet tot in het absurde. Maar ja, de boer moet inleveren wat mij betreft. Al kan dat vriendelijker dan het klinkt.
Maar dat moest hij wat mij betreft veertig jaar geleden al. Dus niet direct in verband met de wolf.

Ik ben het met HC eens dat hysterisch gedoe, de zaken niet voor elkaar hebben, en hypocrisie er voor zorgen dat de échte issues mbt de wolf ondersneeuwen en/of niet meer serieus genomen worden.

Verder hoop ik dat dit niet een tweede wolf-in-Nederland topic wordt met een welles/ nietes discussie of er in Nederland ruimte is voor de wolf. Daar is tenslotte al een ander topic voor.

De vraag of we ons moeten aanpassen aan de wolf vind ik hilarisch of pijnlijk, ik weet het nog niet.
Hoeveel generaties verwachten we al dat de aarde zich volledig aanpast aan de mens?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:24

Nikass schreef:
Wintu er zijn vijf wolvenroedels in Nederland. Waar je met name "last" van hebt zijn de jonge wolven die op zoek gaan naar een nieuwe roedel.
Dat we binnenkort overspoeld gaan worden door wolven, nee dat is niet realistisch en niet gestoeld op enige serieuze aanwijzing daartoe.
Ik vind inderdaad dat de mensheid een stapje terug moet doen, in heel veel opzichten, maar niet tot in het absurde. Maar ja, de boer moet inleveren wat mij betreft. Al kan dat vriendelijker dan het klinkt.
Maar dat moest hij wat mij betreft veertig jaar geleden al. Dus niet direct in verband met de wolf.

Ik ben het met HC eens dat hysterisch gedoe, de zaken niet voor elkaar hebben, en hypocrisie er voor zorgen dat de échte issues mbt de wolf ondersneeuwen en/of niet meer serieus genomen worden.

Verder hoop ik dat dit niet een tweede wolf-in-Nederland topic wordt met een welles/ nietes discussie of er in Nederland ruimte is voor de wolf. Daar is tenslotte al een ander topic voor.

De vraag of we ons moeten aanpassen aan de wolf vind ik hilarisch of pijnlijk, ik weet het nog niet.
Hoeveel generaties verwachten we al dat de aarde zich volledig aanpast aan de mens?

De moeder van het roedel, heb ik even gecheckt, is sinds 1 januari '22 bevestigd gelinkt aan 181 stuks gedood vee. Soms in gezelschap van het mannetje of van haar zoon.
Vader van het roedel is sinds 1-22 gelinkt aan 130 gedood vee
Zoon is gelinkt aan 103 stuks vee en is afgeschoten, nadat hij door goedgekeurd wolvenraster was gekomen.
Andere zoon is gelinkt aan 47 stuks gedood vee.
Dochter is begin dit jaar doodgereden.

Dus hier in Drenthe hebben we niet vooral "last" van de jonkies die het meeste pakken. Waarom zet je last eigenlijk tussen aanhalingstekens?

Dat de er wat minder vee moet ben ik met je eens, maar link ik niet aan wolven verder, ik vind de productie ook te groot. Daar ben ik het met je mee eens.

Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die de zaken niet voor elkaar hebben, maar ook mensen die het wel voor elkaar hebben, hebben de wolf op bezoek. Boeren hebben vee in de nachten bijna allemaal binnen hier in de omgeving. Is dat goed voor ze? Nee, ze hebben de jonkies liever buiten, is veel beter voor ze. Maar alles afrasteren is niet te doen, financieel en ook niet werkbaar.
Over welke hypocrisie heb jij het, welk hysterisch gedoe, hoe moet iedereen het zo 123 allemaal voor elkaar hebben. Welke echte issues met de wolf doel je op.

Je kan die vraag hilarisch vinden of we ons moeten aanpassen aan de wolf, maar je zegt zelf niet tot in het absurde, in welke is dat dan een hilarische vraag? En sinds wanneer past de mens zich aan tov een andere diersoort, heeft de mens nog nooit gedaan, waarom verwacht jij dat dat nu wel gebeurt?

Dit hoeft geen verzande discussie te worden, maar dingen gelijk van tafel vegen en je kop in het zand steken over wat er bij sommige mensen in de omgeving gebeurd, is wel weer het andere uiterste.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:47

@ Huertecilla: ik vind dat er dan te weinig 'probleemwolven' worden doodgeschoten. En als er eentje wordt doodgeschoten op bevel van een burgemeester dan regent het klachten en wordt er een proces aangespannen omdat er een 'probleemwolf' is doodgeschoten. Dat is geen beleid vind ik. Wat er nu allemaal aan het gebeuren is, zeker de verhalen in Drenthe vind ik er fel over gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:16

Waarom was de wolf die werd doodgeschoten een probleemwolf? Dat is helemaal niet vastgesteld.
Ik vind het goed dat er aangifte is gedaan. Niet omdat ik tegen de boer of de burgermeester zou zijn, maar omdat ik denk dat het goed is, ook voor hen, dat een rechter zich er eens over buigt en er meer duidelijkheid komt over wat wel en niet kan en mag. Ik denk dat iedereen daarmee is gebaat. Los van dat het idee dat er aangifte tegen hem is gedaan natuurlijk niet prettig voelt voor de boer, maar ik hoop dat hij het in dat perspectief kan zien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:03

Nikass schreef:
Waarom was de wolf die werd doodgeschoten een probleemwolf? Dat is helemaal niet vastgesteld.
Ik vind het goed dat er aangifte is gedaan. Niet omdat ik tegen de boer of de burgermeester zou zijn, maar omdat ik denk dat het goed is, ook voor hen, dat een rechter zich er eens over buigt en er meer duidelijkheid komt over wat wel en niet kan en mag. Ik denk dat iedereen daarmee is gebaat. Los van dat het idee dat er aangifte tegen hem is gedaan natuurlijk niet prettig voelt voor de boer, maar ik hoop dat hij het in dat perspectief kan zien.

De wolf heeft 103 stuks vee dood gebeten in een klein half jaar. Daarom was het een probleemwolf. Wanneer is een wolf een probleemwolf volgens jou?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:17

Ik bepaal die definitie niet.
Ik zie overwegend meer probleemmensen :D
In welke wet of regelgeving staat wanneer een wolf een probleemwolf is, waar kan ik dat vinden?