Schelden met kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Scheld jij?

Nee
64 (14%)
Ja maar niet met kanker
316 (73%)
Ja, ook met kanker
48 (11%)

Totaal aantal stemmen: 428

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:18

janderegelaa schreef:
Ik zou hulp zoeken als ik van dat woord zou gaan koken van woede.

Inderdaad :o

Ik scheld er zelf soms mee, wij allemaal. Is ook wel een beetje een wél kloppend vooroordeel over ons. En als er mensen dood aan gaan, dan is het wel in onze families, bijna alleen maar zelfs. Alleen als we het over de ziekte hebben wanneer iemand het heeft zeggen we wel 'K' :')

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:24

Ik scheld vrij veel (ook ziektes als tyfus en paasei) , maar niet met kanker (of aids, trouwens). Voel me daar niet prettig bij. Moet zeggen dat ik ook een gebied kom waar daar niet zo heel gebruikelijk is. Overigens is het niet zo dat ik andere mensen er meteen echt op aan kijk ofzo als ze het wel doen. Maar voor mijzelf niet.

En voor wie schelden sowieso niet vindt kunnen, sluit ik me aan bij Stephen Fry: https://youtu.be/s_osQvkeNRM

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:27

janderegelaa schreef:
[
Het is ook een bepaald type mens die deze gedachtengang heeft.

Laat ik je uit de droom helpen, schelden met de allerergste verwensingen komt in alle lagen van de bevolking voor.

Het doet mij helemaal niets, het is een woord dat bedoeld is om je af te reageren, de emotionele lading die sommige mensen het toedichten heb ik niet. Ook niet als iemand het eens tegen mij zou zeggen.

Edit: n.a.v. wat berichtjes terug, mensen die het door iedere zin heen larderen hebben gewoon hulp nodig.

Eens.

Zelf vind ik het woord kanker als vloek geen enkele lading hebben voor de ziekte (waaraan mijn vader is overleden en ikzelf van genezen ben) Ik zie het volkomen los van elkaar. Maar het type dat het woord bezigt gebruikt het dus vaak te pas en te onpas waardoor het volkomen ordinair klinkt.

Ikzelf heb als krachttermen poedersuiker, fiets, oliebol, godver, damn

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:30

Ierpier schreef:
Ik scheld vrij veel (ook ziektes als tyfus en paasei) , maar niet met kanker (of aids, trouwens). Voel me daar niet prettig bij. Moet zeggen dat ik ook een gebied kom waar daar niet zo heel gebruikelijk is. Overigens is het niet zo dat ik andere mensen er meteen echt op aan kijk ofzo als ze het wel doen. Maar voor mijzelf niet.

En voor wie schelden sowieso niet vindt kunnen, sluit ik me aan bij Stephen Fry: https://youtu.be/s_osQvkeNRM

Geweldig! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:36

Ierpier schreef:

Geweldig :D

Soepblik

Re: Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 00:46

Ik vind het erger hoe er door meerderen in dit topic op een redelijk elitaire toon over "lagere niveaus" en mensen met een lager IQ dan gemiddeld wordt gesproken (en dan met name de aannames en generalisaties die er worden gedaan en gemaakt), dan dat er in m'n omgeving weleens met kanker wordt gescholden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 01:57

Ik was altijd heel snel boos en kon echt behoorlijk vloeken. Kanker gebruikte ik niet, maar ben ook niet zo van slag als mensen dat wel doen.

Als mensen schelden, is het uiting van woede en vaak onmacht. Ik zie dat niet als iemand werkelijk Kanker wensen.

Onder andere mijn vader is na een lijdensweg eraan overleden, maar voel er niks bij als mensen ermee schelden. Het kan me wel iets storen als het bij alles gebruikt wordt als versterking.

MIjn broer was meervoudig gehandicapt. Geen down. Maar in die kringen van mensen die met kinderen en mensen met beperkingen werken en ouders, broertjes, zusjes etc zijn mensen ook altijd zo boos als mongool bijv bij alles gebruikt wordt. Wederom, het stoort me, maar er kan van alles uitfloepen als mensen echt flink boos zijn.

IK gebruik wel gvd, vaak oliebol, klotezooi, smoel, hufter, klootzak etc. Maar nooit in openbaar en ik kan het al jaren heel erg lang tegenhouden.

Mijn moeder heb ik echt nog nooit horen vloeken, dus het zeg vrij weinig over afkomst en opvoeding.

Mijn zoon van 25 vloekt eigenlijk ook niet. Hij is ook niet zo opvliegend als ik.

Het is vaak geen gehoor als het te snel, te makkelijk en teveel eruit komt. Maar ik vind vloeken wel maar woorden en kwetsende dingen die mensen soms netjes inpakken vaak erger.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 07:24

Ik vind schelden sowieso niet zo nodig.

Maar ik lees hier best vaak dat er voor mensen een enorme lading op het woord kanker ligt. Waarom vraag ik me dan af? En waarom raakt het je dan zo diep dat je kookt van woede of intens verdrietig wordt?
Dat lijkt me niet fijn, ik zou me dan proberen wat los te maken van het woord zodat de lading minder wordt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 07:24

Als ik echt boos ben ga ik los en ben ik echt geen dame maar nooit met kanker :n
Ik gooi er van alles uit maar dat niet en vaak red ik me ook wel met mijn grote bek.
Waar ik wel hekel aan heb is als mensen het woord niet noemen in een gesprek maar K zeggen :x

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:15

verootjoo schreef:
Ik vind schelden sowieso niet zo nodig.

Maar ik lees hier best vaak dat er voor mensen een enorme lading op het woord kanker ligt. Waarom vraag ik me dan af? En waarom raakt het je dan zo diep dat je kookt van woede of intens verdrietig wordt?
Dat lijkt me niet fijn, ik zou me dan proberen wat los te maken van het woord zodat de lading minder wordt.

Voor mij is het dus het verlies van iemand die me zeer dierbaar was. Dat blijft gewoon pijn doen. Ik weet waar bij mij de emotie vandaan komt en ik kan het prima controleren, het beperkt me nergens in, dus ik zie het probleem er ook niet van. Andere mensen worden om andere dingen kwaad waarvan ik misschien denk 'Nou, is dat niet een beetje overdreven?'. Maar ik ga niet vanuit mijn emotie andere mensen lopen vertellen wat ze wel en niet mogen zeggen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:38

Maar dat het overdreven is kan je dus niet voor een ander bepalen.
Iemand kan net zulke nare herinneringen hebben aan een ander scheld woord dan wat jij aan kanker hebt.

Voor jou ligt kanker gevoelig, maar voor mij, ondanks alles wat ik er aan verloren heb, dan weer niet.
Blijft een vreselijk scheldwoord, dat sowieso, maar voor mij heeft het emotioneel net zo veel lading als bijvoorbeeld "je kan doodvallen". Dat is ook een verwensing waar een ieder mee te maken heeft gehad.
Dus dat maakt het erg lastig... helemaal niet schelden zou de oplossing zijn, maar dat wordt moeilijk :+

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:28

Ik scheld wel eens met kanker. En ik heb ook mensen verloren aan kanker. Voor mij staat het schelden los van degene die ik heb verloren. Ik probeer er op te letten om dit niet in het openbaar te doen of waar onbekende mensen bij zijn en dat gaat prima. In mijn eentje of in mijn hoofd scheld ik dus wel met kanker. Net zo als dat ik aids, paasei en tyfus als scheldwoord gebruik.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:35

c_alsemgeest schreef:
Maar dat het overdreven is kan je dus niet voor een ander bepalen.
Iemand kan net zulke nare herinneringen hebben aan een ander scheld woord dan wat jij aan kanker hebt.

Voor jou ligt kanker gevoelig, maar voor mij, ondanks alles wat ik er aan verloren heb, dan weer niet.
Blijft een vreselijk scheldwoord, dat sowieso, maar voor mij heeft het emotioneel net zo veel lading als bijvoorbeeld "je kan doodvallen". Dat is ook een verwensing waar een ieder mee te maken heeft gehad.
Dus dat maakt het erg lastig... helemaal niet schelden zou de oplossing zijn, maar dat wordt moeilijk :+

Zo bedoelde ik het een beetje inderdaad. Ik kan wel in eerste instantie zoiets denken, maar ik heb totaal geen inzicht in de context bij anderen. En het is ook per persoon anders hoe je ergens mee omgaat. Dat is ook een stukje karakter denk ik, bij andere factoren zoals opvoeding, omgeving, etc.
Dus als anderen het raar vinden dat ik er van binnen boos om kan worden als ik het zo achteloos in de rondte geslingerd hoor... tja, dat mag. Iedereen is anders, gelukkig. :)

En helemaal niet schelden zou ik dus ook niet kunnen. :') Af en toe is het gewoon een fijne uitlaatklep.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:40

Ik vind schelden met kanker ook ordinair en niet gepast. Je scheldt toch ook niet met corona?

Zelf gebruik ik mijn eigen lichaamsdeel (+ zooi erachter) en f u c k .

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:55

verootjoo schreef:

Maar waarom is dat zo slecht voor te stellen, dat er een enorme lading op het woord kanker ligt? Ik ben vorig jaar de sterkste persoon die ik ken verloren aan kanker. Dat ging in een paar weken van 'onder controle' naar overlijden. Kanker kan een mens zo enorm uitkleden dat het gewoon mensonterend is. Dan nog extra er bovenop dat je midden in coronatijd zit en je vanwege regels en kwetsbare familie ook nog uitkiezen moet wie fysiek, telefonisch of geen afscheid kan nemen. Is het echt zo raar dat ik het een naar woord vind?

Toen mijn schoonvader vorige maand voor de MRI ging waren we ook bang dat het woord kanker zou vallen, maar gelukkig was het goedaardig.

Het woord heeft dus voor sommigen een enorme lading. Ik snap niet goed waarom mensen dat raar vinden. Kennen we niet allemaal wel iemand die kanker heeft of had? Het kost tijd voordat die associaties minder worden. Rouwen is een proces en dat zet je niet heel snel uit.

Dus ja, als ik 'kankerzooi' voorbij hoor vliegen omdat iemand in de supermarkt een pak spaghetti laat vallen dan moet ik wel even slikken.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:56

Ik kan schelden als een bootwerker. Heb mezelf wel afgeleerd om steeds kanker te zeggen. Maar soms als de emoties echt te hoog oplopen komt hij wel eens voorbij. En ja ook ik heb familieleden verloren aan de ziekte. Iemand uitschelden voor ‘k’ lijer gaat mij dan ook wel echt een paar bruggen te ver. Net als het gebruik in elke zin.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:00

Shae schreef:
verootjoo schreef:

Maar waarom is dat zo slecht voor te stellen, dat er een enorme lading op het woord kanker ligt? Ik ben vorig jaar de sterkste persoon die ik ken verloren aan kanker. Dat ging in een paar weken van 'onder controle' naar overlijden. Kanker kan een mens zo enorm uitkleden dat het gewoon mensonterend is. Dan nog extra er bovenop dat je midden in coronatijd zit en je vanwege regels en kwetsbare familie ook nog uitkiezen moet wie fysiek, telefonisch of geen afscheid kan nemen. Is het echt zo raar dat ik het een naar woord vind?

Toen mijn schoonvader vorige maand voor de MRI ging waren we ook bang dat het woord kanker zou vallen, maar gelukkig was het goedaardig.

Het woord heeft dus voor sommigen een enorme lading. Ik snap niet goed waarom mensen dat raar vinden. Kennen we niet allemaal wel iemand die kanker heeft of had? Het kost tijd voordat die associaties minder worden. Rouwen is een proces en dat zet je niet heel snel uit.

Dus ja, als ik 'kankerzooi' voorbij hoor vliegen omdat iemand in de supermarkt een pak spaghetti laat vallen dan moet ik wel even slikken.

Bij mij hangt er geen enkele lading aan dat woord ondanks dat ik er m'n vader aan heb verloren en het zelf ook heb gehad. Het is gewoon een woord. Vroeger werd het woord kankeren (zeuren/zeiken/morren) trouwens ook veel vaker gebruikt dan nu heb ik 't idee.
Heb je dat ook met woorden met hart er in? Harteloos, hartstikke bijv. Aan hartklachten gaan volgens mij zeker zoveel mensen dood als aan kanker.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:01

Is schelden en vloeken in het algemeen niet ongepast en ordinair? Vloeken met kanker vind ik next level maar poedersuiker of fiets is ook niet chique.

Heb me voorgenomen om nu gewoon brie de meaux te roepen als ik me bezeer.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:03

Of potverdulleme O:)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:06

elnienjo schreef:
Bij mij hangt er geen enkele lading aan dat woord ondanks dat ik er m'n vader aan heb verloren en het zelf ook heb gehad. Het is gewoon een woord.

Fijn voor jou! Ik zie dat het woord empathie ook niks met je doet. :)

elnienjo schreef:
Heb je dat ook met woorden met hart er in? Harteloos, hartstikke bijv. Aan hartklachten gaan volgens mij zeker zoveel mensen dood als aan kanker.

Kanker is geen orgaan. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:08

Charmant is het in ieder geval niet maar dat is geen enkel scheldwoord.

Ik gebruik het niet, wel eens een ander scheldwoord maar niet in het openbaar.

Mensen uitschelden, wat er voor woorden gebruikt wordt maakt mij eigenlijk niet uit, vind ik wel echt behoorlijk asociaal. Die heb ik gelukkig niet in mijn omgeving.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:16

Urbanus schreef:
Is schelden en vloeken in het algemeen niet ongepast en ordinair? Vloeken met kanker vind ik next level maar poedersuiker of fiets is ook niet chique.

Een docent Frans op de middelbare school zei altijd 'punaise' als er iets niet naar haar zin ging. Ik kwam er pas jaren later achter wat ze eigenlijk bedoelde. :')

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:25

Urbanus schreef:

Groot Nederlands scheldwoordenboek heeft ook wat pareltjes die lekker in de mond liggen, zonder een al te zware lading. Zo hebben wij "parkeend", "plamuurvreter" en "palingstekker".

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:26

Mars schreef:
Sunnda schreef:
Imo is er een direct verband tussen IQ en het schelden met kanker.
Hoe lager het IQ, hoe meer men losgaat met kanker.

Dit.
Het is altijd een bepaald type mens/niveau dat dit soort termen gebruikt.

Klopt, mee eens. Ik ken ook zo'n figuur...Asociaal, denkt heel wat te zijn en laag van niveau en een drugsgebruiker....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:53

Het zijn echt niet laagniveau drugsgebruikers die schelden met kanker hoor.
Dat woord wordt gebruikt in alle lagen van de bevolking.