Dodenherdenking

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dodenherdenking

Een dag van herdenken
84 (28%)
2 minuten is genoeg
153 (52%)
Ik doe er niks aan
43 (14%)
Iets anders
11 (3%)

Totaal aantal stemmen: 291

Miekje23

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:22

Was een paar jaar terug bij mn maat dodenherdenking aan t doen. Echt de héle buurt stil op een paar etters na( midden in de 2 minuten) . We keken elkaar aan : dit kan écht niet, die kotters hebben alleen voeding gehad en geen opvoeding...
Heb er zelf respect voor en ben straks stil.

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:40

Aan de andere kant is ook niet iedereen die er geen behoefte aan heeft, een stoorzender voor een ander toch? Stel iemand zit van 19:30 tot 20:30 rustig een boek te lezen, daar hoeft een ander toch geen last van te hebben? Iemand kan ook ervoor kiezen om er zelf niets mee te doen, en toch het respect op te brengen om een ander die er wel bij stil wil staan niet te verstoren, door zelf die paar minuten even stil te zijn.
Expres de boel verstoren terwijl je weet dat anderen dat als zeer storend of kwetsend zullen ervaren vind ik weer iets anders

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:48

Dees schreef:
Mijn mening: je bent een regelrechte asociaal als je denkt dat het okee is om op 4 mei naar een popconcert of festival te gaan.
Leuk dat Mojo het organiseert omdat buitenlandse artiesten "ignorant to the fact" zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je er dan bij moet zijn. Gewoon... niet.

Herdenken moet.
Je leeft zoals je leeft omdat er toen zoveel voor jouw vrijheid zijn gevallen.

Herdenken kan op ieder willekeurig moment in het jaar.
Dat iemand naar een concert gaat wil niet zeggen dat hij niet herdenkt en het wil ook niet zeggen dat hij niet herdenkt op 4 mei. Het zegt precies helemaal niks.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:57

superpony schreef:
Maar als je zelf wilt herdenken en de buren of ergens in de omgeving is er een luidruchtig feest.......Dat irriteert je dan toch?

Ik vind het prima dat andere mensen andere keuzes maken, maar het staat een beetje lijnrecht tegenover elkaar.

5 Mei vond ik daarom wel altijd de dag om dan echt flink te feesten.

Dan ga je toch binnen zitten met de ramen dicht? En focussen op jezelf helpt ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:06

superpony schreef:
Maar als je zelf wilt herdenken en de buren of ergens in de omgeving is er een luidruchtig feest.......Dat irriteert je dan toch?

Theoretisch wel ja.. ik was tijden terug bij het condoleren bij iemand thuis en een blok verderop was er een grote BBQ/bruiloft die daar in de tuin gevierd werd.
Is dat "vervelend"? Ja, maar je kan hen niet verbieden een feestje te geven.

Voor ons is herdenken belangrijk, maar dat kan evt ook op een andere dag.
Ik kom uit Putten en daar is 2 oktober een belangrijke herdenkingsdag.
Daar werden 650+ mannen afgevoerd en 110 huizen vernietigd ivm een wraakactie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:13

Urbanus schreef:
superpony schreef:

Ik vind het prima dat andere mensen andere keuzes maken, maar het staat een beetje lijnrecht tegenover elkaar.

5 Mei vond ik daarom wel altijd de dag om dan echt flink te feesten.

Dan ga je toch binnen zitten met de ramen dicht? En focussen op jezelf helpt ook.

Dat is niet het punt natuurlijk.

Wij zijn sowieso binnen. Maar heb echt weleens meegemaakt dat er nog kinderen buiten speelden en schreeuwden. Dat vind ik dan irritant en ook echt hele slechte opvoeding.

Dat doet niks af aan mijn herdenken, maar ook met ramen dicht kan je wel wat horen. En je mag daar gelukkig iets van vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:15

Het zou mijn opvoeding ook niet zijn, maar ik voel me niet direct moreel verheven als de koters van een ander buitenspelen.

Ik hoop gewoon dat mijn kinderen het later net zo belangrijk vinden als ik. That's it.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:17

Brainless schreef:
superpony schreef:

Theoretisch wel ja.. ik was tijden terug bij het condoleren bij iemand thuis en een blok verderop was er een grote BBQ/bruiloft die daar in de tuin gevierd werd.
Is dat "vervelend"? Ja, maar je kan hen niet verbieden een feestje te geven.

Voor ons is herdenken belangrijk, maar dat kan evt ook op een andere dag.
Ik kom uit Putten en daar is 2 oktober een belangrijke herdenkingsdag.
Daar werden 650+ mannen afgevoerd en 110 huizen vernietigd ivm een wraakactie.

O, ja, dat weet ik wel. Heb 8jr in Ermelo gewoond.

Er zijn natuurlijk vaker, kleinere, plaatselijke herdenkingen.

Ik had een kennis die jarig was. We werden uitgenodigd en ik vroeg, hoe ze dat deden dan? Eigenlijk niet nagedacht en dat floepte ik er gelijk uit bij horen van 4 Mei.
Maar erd werd gewoon gezegd; ja, daar doen we niet aan.

Tja, sorry, dan vind ik dat toch echt lastig. Dat je niet wil herdenken is je goed recht. Maar HOE er wordt gereageerd kan wel het verschil maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:20

Ik zou dat feestje dan overslaan. Ik wil wel met gelijkgestemden zijn op deze avond.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:21

Ik doe er niks aan.
Althans, ik sta er zo door het jaar heen met momenten bij stil, niet bewust op 4 mei om 20u.
Wel houd ik rekening met degenen die er wel bij stilstaan om 20u door het volume lager te zetten/koptelefoon op te doen en geen luidruchtige dingen te doen in en om huis.
Ben ik in gezelschap en heeft diegene er wel behoefte aan dan ben ik ook stil, net zoals ik dat zou doen als iemand bidt voor het eten ofzo.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:33

Ik ben er wel vaak de hele dag mee bezig omdat je het hoort op radio bijvoorbeeld. Met de muziek spelen we altijd. Iemand doet de taptoe, daarna samen Wilhelmus en dan nog wat liederen als de krans en bloemen gelegd word. Zelf vind ik dit een fijne manier om er bij stil te staan en vind ik het erg belangrijk

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:38

Naast de 2 minuten stilte zijn er toch ook al de hele week uitzendingen, nieuws berichten, reclame en dat soort dingen over de oorlog? Dat is voor mij ook een vorm van herdenken.

Toen ik nog op school zat hadden we ook altijd nog extra les er over, waardoor je er als kind/puber al mee bezig was op een andere (misschien wel een bewustere) manier dan stil zijn als herdenking.

Op de basisschool maar ook op m'n middelbare school werd het gedaan door verhalen van verzetsstrijders, slachttoffers en nsb'ers uit het dorp te vertellen. Ook verhalen over leeftijds genoten. Hierdoor vond ik het altijd veel vatbaarder dan 2 minuten stil zijn. Op die manier kon je het een beetje voorstellen hoe het geweest zou zijn.

De laatste jaren heb ik met scouting bij het monument gestaan. 1 jaar onderweg herdacht, aan de kan van de snelweg.
We waren onderweg naar Wageningen om vanaf daar het bevrijdingsvuur op te halen en naar Bevrijdingspop Haarlem te bregen met de fiets.

Voor dit jaar twijfel ik nog.
Ik wil graag sporten, maar de les begint om 20:00. Nu hebben ze wel aangegeven om die 2 minuten de hele sportschool stil te leggen, maar toch voelt het niet fijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:05

Ik zit bij de paddock van mijn paard, hier hebben we zojuist de repetitie voor de herdenking van vanavond kunnen horen, de trompet (kippenvel!) en 2 minuten daarna het volkslied. De Waalsdorpervlakte is hier ca 1 Km vandaan. Wij kijken daar straks ook naar op TV.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:13

Ik doe er niets aan. Geen oorlogsfilms, geen herdenkingen bijwonen, geen extra aandacht aan geven. Natuurlijk is het belangrijk en zo. Maar ik krijg alleen maar meer nachtmerries als ik me er nog meer mee bezig ga houden. ik heb na jaren nog wekelijks nachtmerries over de oorlogsfilms die wij op school moesten kijken, dus nee ik ga het op dagen als deze (en 9/11 ook niet of zo) niet opzoeken. Ik zorg altijd dat ik vrij ben, laat eten bezorgen en zet een film aan. Klinkt waarschijnlijk heel respectloos en cru, maar zonder angst door een dag heen komen, is al een uitdaging genoeg. Neemt niet weg dat ik hoop dat zoiets nooit meer gebeurt natuurlijk maar ja... zoals we maar weer gezien hebben is er slechts een gek nodig die alles weer instabiel maakt...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:17

Zou ik reageren of niet......
Dus wel
Als dochter en 2de generatie oorlogsslachtoffers weet ik wat het betekend
Mijn moeder en daardoor ik herdenken dagelijks
Voor de joden is Jom Hashoa op op 27 april
https://jck.nl/nl/page/jom-hasjoa

Dan herdenk ik nogmaals alle die ik nooit heb gekend.. familie die ik graag had ontmoet, maar die helaas letterlijk in rook zijn opgegaan

Waarbij ik nooit veroordeel of een ander anders daarmee omgaat
Iedereen is Godzijdank vrij om zelf te beslissen of zij wel of niet willen en kunnen herdenken..

Mooi deze vrijheid

Ik heb, weet niet of je het zo mag zeggen, de eer als nazaat de krans te leggen bij de synagoge hier en als vip mee te doen.met de herdenking

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:08

LvdO schreef:
Ik doe er niets aan. Geen oorlogsfilms, geen herdenkingen bijwonen, geen extra aandacht aan geven. Natuurlijk is het belangrijk en zo. Maar ik krijg alleen maar meer nachtmerries als ik me er nog meer mee bezig ga houden. ik heb na jaren nog wekelijks nachtmerries over de oorlogsfilms die wij op school moesten kijken, dus nee ik ga het op dagen als deze (en 9/11 ook niet of zo) niet opzoeken. Ik zorg altijd dat ik vrij ben, laat eten bezorgen en zet een film aan. Klinkt waarschijnlijk heel respectloos en cru, maar zonder angst door een dag heen komen, is al een uitdaging genoeg. Neemt niet weg dat ik hoop dat zoiets nooit meer gebeurt natuurlijk maar ja... zoals we maar weer gezien hebben is er slechts een gek nodig die alles weer instabiel maakt...

Ik vind het absoluut niet respectloos.

Ik denk dat juist mensen die (psychisch) gewond zijn geraakt in de oorlog het deksels goed begrijpen.
... en ik weet wel dat het in principe 'dodenherdenking' heet, maar ik sta ook stil bij alle leed waar de overlevenden mee rondlopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:48

Ik vind het ieder jaar belangrijker worden en ik merk dat ik er ook steeds meer waarde aan hecht.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:58

LvdO schreef:

Het feit dat jij je bewust bent van zo'n dag en de lading die het heeft. Is voldoende :(:)

Ik herdenk ieder jaar. De slachtoffers van oorlogen, maar ook de mensen die het hebben overleefd. De mentale impact is zo groot geweest. Die mensen hebben ook hun prijs betaald...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:06

Ik vind de dodenherdenking en ook 5 mei erg belangrijk. Ik ben daarom ook 2 minuten stil.
Ik ben vandaag ook ontzettend misselijk geworden van een aantal social media Posts over dat 4 mei en ook 5 mei hypocriet is ect

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:19

Ik heb mijn kinderen altijd voorgehouden dat de herdenking te maken heeft met de mensen die zijn gestorven voor de vrijheid die we voor iedereen willen. Dat ze door die vrijheid kunnen leven zoals nu. Ach, wij, zij, hebben geen idee hoe het is om bezet te worden met alle dreiging daarbij. Dus laten we dat respect betuigen en ook aan alle andere oorlogs slachtoffers, waar ook ter wereld. Ik vind dat de herdenking daarover gaat.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:26

Ik herdenk ook ieder jaar. Ik zet mijn wekker twee minuten voor 8. Die wordt jaarlijks herhaald zodat ik het ook niet kan vergeten, waar ik ook ben. Ik vind het eigenlijk steeds belangrijker worden naarmate ik ouder wordt, merk ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:29

Heel erg belangrijk om te blijven herdenken en stil te staan bij de vrijheid die wij hier hebben. Het wordt als vanzelfsprekend gezien, maar op veel plekken in de wereld en momenteel op een goede 1500km en een halve dag reizen is het allemaal zo anders.

Mijn kinderen worden in hun opvoeding hier regelmatig mee geconfronteerd vanuit mijn werk en kinderen op school. Het is goed om hier heel bewust bij stil te staan vandaag en het nooit als vanzelfsprekend te gaan zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:44

Ik ben altijd de twee minuten stil op 4 mei maar ben er verder niet de hele dag mee bezig.

Sta wel vaker in een jaar stil bij het feit dat vrijheid niet vanzelfsprekend is!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:47

Leo4ever schreef:
Ik heb mijn kinderen altijd voorgehouden dat de herdenking te maken heeft met de mensen die zijn gestorven voor de vrijheid die we voor iedereen willen. Dat ze door die vrijheid kunnen leven zoals nu. Ach, wij, zij, hebben geen idee hoe het is om bezet te worden met alle dreiging daarbij. Dus laten we dat respect betuigen en ook aan alle andere oorlogs slachtoffers, waar ook ter wereld. Ik vind dat de herdenking daarover gaat.

Inderdaad zo hebben wij het ook gedaan en geven ze het door aan hun kinderen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:32

LWDaisy schreef:
Ik luister en lees dagelijks boeken over de oorlog. Ik heb zonet alle oorlogskranten in handen gekregen, oorlog is voor mij echt een deel van mijn leven. De helft van de tijd leef ik in 40-45. Het verandert iets wezenlijks in je, jezelf zo onderdompelen in de oorlog.

(...)

Voor mij is het een deel van mijn leven, maar helaas geldt dat niet voor iedereen.

Hoe bewonderenswaardig het ook is, het klinkt ook wel een beetje zelfkastijdend. Wat drijft je om jezelf inderdaad er zo in onder te dompelen? Je bent vrij, en anderen zijn gestorven zodat jij vrij bent, dus waarom zou je jezelf "in oorlog houden"?

Dat het je werk is dat snap ik, maar waarom in je vrije tijd dan ook nog? En wat maakt dat je het helaas vindt dat anderen dit niet doen?

Ik vind mezelf best bewust van de oorlog. Voor mijn studie heb ik de psychische factoren van de opkomst van de nazi's onderzocht. Ik heb veel boeken gelezen en films gezien. Maar met 4 mei heb ik niet per se iets als datum. Ik zou uit respect niet naar een feestje gaan, maar vind dat ieder zijn eigen ding daarin mag doen en voor zichzelf moet kunnen bepalen. Ieder plaatst en ervaart en geeft betekenis op zijn eigen manier.