Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:41

Sorry, het was niet mijn bedoeling om respectloos over te komen. Ik wilde enkel aangeven dat het voor sommige mensen niet zo simpel is als “knop om, en afvallen”

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:45

Wendy_Komen schreef:
Grootste nadeel van dit middel lijkt mij dat je het eigenlijk voor goed blijvend resultaat je leven lang moet gebruiken. Zodra je stopt met het middel is de kans op gewichtstoename erg groot. Is wat ik van mijn chirurg in ieder geval begreep. (Heb zelf een mini Gastric Bypass, nu 4 maanden, en van BMI 47,6 naar nu 34,1). Dus als ik van te voren de keuze had gehad, denk ik toch dat ik alsnog voor de operatie was gegaan.

Dat is idd wel een groot nadeel! Is er ook iets over nazorg of wat als je wel stopt met het middel, gezegd?
Kan me voorstellen dat je dan liever de operatie hebt dan iets levenslang moeten gebruiken.
Kun je misschien na stoppen doorgaan met gezonde levensstijl die je tijdens gebruik eigen hebt gemaakt, vraag ik me af. Is dat dan ook effectief?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:46

Eet verslaving is een mogelijke factor, net als vele andere... Obesitas is een complexe multifactoriale aandoening met veroorzakende en instandhoudende factoren, op zowel fysiek, psychisch en gedragsmatig vlak, overigens net als bijna elke andere ziekte (of noem het aandoening voor mijn part). Het afdoen als enkel een kwestie van te weinig doorzettingsvermogen of zwak karakter is echt veel te eenvoudig en kortzichtig.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:47

tita schreef:
Waarom wordt hun probleem mijn probleem eigenlijk
De zorg is vreselijk duur in Nederland …..en zo met deze opties en een te dikke bevolking wordt het niet goedkoper

Nou Tita ik zou jou best even mijn behandelpakket willen uitlenen tegen borstkanker....chemo, operatie,10 jaar lang hormonen slikken en antihormonen spuiten en van een aantal waaronder de laatste 2 word je dik zo dik dat ik nu al aan de 106 kilo zit20 kilo extra dan voor mijn behandelingen.....

Kon je het maar eens mee maken wat het is en wat het betekend en hoe het voelt om van die mensen die geen begrip hebben voor anderen tegen te komen en zelf die reactie te krijgen!.

Ik weet zeker dat jij je daar ook heel rot over zou voelen!
:o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:51

Terug on topic:

Het is geen wondermiddel, daarom zal een begeleidende therapie nodig zijn om niet terug te vallen.
Bij adolescenten zijn de volgende cijfers bekend:

Reductie van minimaal 5% BMI:
51 van 113 voor de liraglutide groep
20 van 105 voor de placebo groep
(estimated percentage, 43.3% vs. 18.7%),

Refuctie van minimaal 10% BMI:
33 van 113 Liraglutide
9 van 105 placebo
(estimated percentage, 26.1% vs. 8.1%).

Na staken van de behandeling werd een grotere toename in de BMI-standaarddeviatiescore waargenomen met liraglutide dan met placebo (geschat verschil, 0,15; 95% CI, 0,07 tot 0,23).

Meer deelnemers in de liraglutidegroep dan in de placebogroep hadden gastro-intestinale bijwerkingen (81 van 125 [64,8%] vs. 46 van 126 [36,5%]) en bijwerkingen die leidden tot stopzetting van de proefbehandeling (13 [10,4%] vs. 0). Weinig deelnemers in beide groepen hadden ernstige ongewenste voorvallen (3 [2,4%] vs. 5 [4,0%]).

Conclusies: Bij adolescenten met obesitas leidde het gebruik van liraglutide (3,0 mg) plus leefstijltherapie tot een significant grotere afname van de BMI-standaarddeviatiescore dan placebo plus leefstijltherapie.

(ClinicalTrials.gov number, NCT02918279.)

Ofwel, zo‘n 30% van de mensen zullen teleurgesteld zijn en minder dan 5% BMI afname zien. En dit is al MET aanvullende therapie.

Het falen van een therapie en terugval na therapie zorgt ook weer voor andere problemen.

Is het dan echt zo raar dat ze het nu nog beperken tot mensen die lichamelijk lijden hebben van hun obesitas? Nee toch?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:53

@kwita
Wat heftig allemaal!
Je hebt helemaal gelijk, de opmerking van tita is ronduit respectloos.... en wat ze vergeet is dat als zij wat krijgt, wij met zn alle ook voor haar meebetalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:10

Britt_xxx schreef:
Je denkt daar echt wat te simpel over. Vrijwel alle mensen met obesitas hebben een eet verslaving. Dit is te vergelijken met een verslaving aan alcohol of roken. Je hebt alleen geen specifieke stof waar je verslaafd aan bent, maar je hersenen zijn wel zo geprogrammeerd dat ze afhankelijk geworden zijn van de “kick” die ze krijgen van eten. Een echte verslaving. Natuurlijk kun je hier zelf uitkomen, maar dat vergt zoveel wilskracht, voor de meeste mensen niet haalbaar. (En daarbij dus ook een gigantisch opgerekte maag, met een vrijwel afwezig “ik zit vol” gevoel, dus de natuurlijke rem is ook verminderd)

Wat een onzin. Een groot deel van mijn familie is te dik, niemand met eetverslaving.
Als ik voor mezelf naar oorzaken kijk:
- sterk vervroegde overgang
- lipoedeem
- extreme stress waardoor mijn hormonen overhoop liggen
- door de stress heftige pijnklachten waardoor ik niet altijd kan lopen, laat staan sporten

Ik ken heel wat dikke mensen binnen en buiten mijn familie, maar ik ken er maar 1 met een eetverslaving.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:13

TS succes, ik hoop dat je er alsnog voor in aanmerking komt!

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:14

Mijn post was inderdaad niet correct, veel te simplistisch verwoord en misplaats, mijn excuses daarvoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:18

Laag inkomen en sociale status is ook nog steeds sterk gecorreleerd aan obesitas.
Dat zou wellicht ook meegenomen kunnen worden in de vergoeding, maar ik ben bang dat dit niet gebeurd.

996981

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:29

In topics als dit zou eigenlijk een begrippenlijst geplaatst moeten worden. Het verkeerd interpreteren van definities en verkeerd gebruik ervan zorgt bij een gevoelig onderwerp als dit voor onnodige wrijving

Ik vind het een interessant onderwerp en hoop dat veel mensen blijvend geholpen kunnen worden, zonder dat ze er (teveel) nadelige gevolgen van ondervinden door bijwerkingen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:30

Britt_xxx schreef:
Mijn post was inderdaad niet correct, veel te simplistisch verwoord en misplaats, mijn excuses daarvoor.

Netjes van je! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:30

996981 schreef:
Britt_xxx schreef:

Netjes van je! _/-\o_

Mee eens!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:45

ivy_power89 schreef:
@zertab

We hopen dat door het slanker worden mijn conditie verbeterd, waardoor mijn astma onder controle komt (ik niet meer maandelijks aan de prednison hoef, geen zware pijnstillers meer hoef)
Dat mijn slaapapneu afneemt, ik daardoor energie overhoud op een dag, daardoor weer fitter wordt en zo de weg naar boven weer kan vinden. Door de oververmoeidheid raakte ik depressief en gebruik ik antidepressiva. Wil ik ook vanaf. Ik kom uit een diabeten familie, de kans dat ik het krijg is meer dan zeer groot, afname gewicht kan het helpen het nog lang niet te krijgen.

Ik heb nog meer medische problemen, waarbij ik niet van medicatie afkom, maar meer als de helft zou op den duur wel kunnen verdwijnen, als ik een handje hulp krijg in mn weg weer naar boven vinden.

Middel mag je trouwens lang gebruiken zolang je maar minimaal 5% per 3 maanden afvalt

Dat klinkt hoopvol! Ik ga voor je duimen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 10:54

Ik hoop ook dat het voor degene die het gebruiken resultaat biedt zodat het aan meerdere mensen wordt vergoed.
Ik hoop dat het voor jou een stuk beter gaat ivy!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:14

Britt_xxx schreef:

+:)+ :*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 11:19

Dank je wel Britt!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:51

Sizzle schreef:
Terug on topic:

Het is geen wondermiddel, daarom zal een begeleidende therapie nodig zijn om niet terug te vallen.
Bij adolescenten zijn de volgende cijfers bekend:

Reductie van minimaal 5% BMI:
51 van 113 voor de liraglutide groep
20 van 105 voor de placebo groep
(estimated percentage, 43.3% vs. 18.7%),

Refuctie van minimaal 10% BMI:
33 van 113 Liraglutide
9 van 105 placebo
(estimated percentage, 26.1% vs. 8.1%).

Na staken van de behandeling werd een grotere toename in de BMI-standaarddeviatiescore waargenomen met liraglutide dan met placebo (geschat verschil, 0,15; 95% CI, 0,07 tot 0,23).

Meer deelnemers in de liraglutidegroep dan in de placebogroep hadden gastro-intestinale bijwerkingen (81 van 125 [64,8%] vs. 46 van 126 [36,5%]) en bijwerkingen die leidden tot stopzetting van de proefbehandeling (13 [10,4%] vs. 0). Weinig deelnemers in beide groepen hadden ernstige ongewenste voorvallen (3 [2,4%] vs. 5 [4,0%]).

Conclusies: Bij adolescenten met obesitas leidde het gebruik van liraglutide (3,0 mg) plus leefstijltherapie tot een significant grotere afname van de BMI-standaarddeviatiescore dan placebo plus leefstijltherapie.

(ClinicalTrials.gov number, NCT02918279.)

Ofwel, zo‘n 30% van de mensen zullen teleurgesteld zijn en minder dan 5% BMI afname zien. En dit is al MET aanvullende therapie.

Het falen van een therapie en terugval na therapie zorgt ook weer voor andere problemen.

Is het dan echt zo raar dat ze het nu nog beperken tot mensen die lichamelijk lijden hebben van hun obesitas? Nee toch?

Da's nog best een groot deel van de trial die er dus niet of weinig baat bij had. Naast de leefstijltherapie. Niet echt een wondermiddel... maar dat meldde Enzino ook al. Is het in Thailand vrij verkrijgbaar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:57

Precies.
Met een beetje pech heb je dus wel hele vervelende bijwerkingen zoals misselijk, moe, opstipatie etc maar heb je geen effect. Natuurlijk gaat de ziektekostenverzeketing dat niet zomaar vergoeden.
Voor iemand die verder eigenlijk gezond is, is die kosten-baten berekening op dit moment gewoon niet heel goed. Want 70% is dus MET maximale dosis en MET andere therapie en begeleiding ernaast. En dan ook nog bij jongeren die dus nog niet 3 kinderen gebakken hebben, een zware reuma hebben of in de overgang zijn.

Voordat men roept dat iets oneerlijk is, heeft het zin om even te bekijken waarom een beslissing is zoals hij is. Niet altijd, maar meestal is daar gewoon een reden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:16

Prrrr schreef:
Is het in Thailand vrij verkrijgbaar?

Niet over-the-counter, wel "makkelijk" verkrijgbaar omdat het meestal wordt aangeboden door privé klinieken naast cosmetische chirurgie en andere afval methodes (liposuction, cryotherapy, maagverkleining, etc). Je staat dan wel onder toezicht van een arts, maar je hebt geen toestemming nodig van een verzekering die het noodzakelijk acht.

De resultaten zijn dus ook niet zo indrukwekkend dat er een stormloop op het middel is. Iets van een maagverkleining lijkt veel populairder te zijn omdat het meer een lange-termijn oplossing is (en vergoeding daarvoor is mogelijk vanaf een zeer hoog BMI).

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:09

[***] schreef:
Britt_xxx schreef:
Je denkt daar echt wat te simpel over. Vrijwel alle mensen met obesitas hebben een eet verslaving. Dit is te vergelijken met een verslaving aan alcohol of roken. Je hebt alleen geen specifieke stof waar je verslaafd aan bent, maar je hersenen zijn wel zo geprogrammeerd dat ze afhankelijk geworden zijn van de “kick” die ze krijgen van eten. Een echte verslaving. Natuurlijk kun je hier zelf uitkomen, maar dat vergt zoveel wilskracht, voor de meeste mensen niet haalbaar. (En daarbij dus ook een gigantisch opgerekte maag, met een vrijwel afwezig “ik zit vol” gevoel, dus de natuurlijke rem is ook verminderd)

Wat een onzin. Een groot deel van mijn familie is te dik, niemand met eetverslaving.
- lipoedeem
- door de stress heftige pijnklachten waardoor ik niet altijd kan lopen, laat staan sporten

Ik ken heel wat dikke mensen binnen en buiten mijn familie, maar ik ken er maar 1 met een eetverslaving.

Maar, en nu ga ik vast ook half Bokt over me heen krijgen, wat versta je onder een eetverslaving? Want ik durf te wedden dat het gros van de Nederlanders nog steeds teveel eet terwijl veel mensen dat niet als zodanig (bij hunzelf) zien/erkennen. Even medische condities uitgesloten, gaat het in de basis vooral om calories in versus calories out. En het zou je verbazen hoeveel calorieën sommige "gezonde" producten bevatten en hoe snel je aan de 2000-2500 (adh vrouw/man) calorieën per dag zit.
Maar daar ga je pas echt inzicht in krijgen op het moment dat je alles, tot op de gram af, gaat bijhouden van wat je eet. En ja, dat is inderdaad vrij veel werk, zeker in het begin.

Om het dan maar even persoonlijk te maken, ik ben ook een emo-eter. Door psychische problemen zo'n 10 kilo aangekomen. Gelukkig nooit (morbide-)obees geweest maar wel flink overgewicht. Voelde me ongelukkig in mijn lichaam maar heb er voor gekozen eerst mijn psyche aan te pakken voor ik ging afvallen. Uiteindelijk met CICO ruim 15 kilo afgevallen, het grootste gedeelte daarvan in de 1e corona winter waardoor we in een volledige lockdown zaten en sportscholen etc. dicht waren. Wat dat betreft, men zegt niet voor niks dat afvallen 80% voeding, 20% beweging is.

Nu staan er meerdere voorbeelden in dit topic waar veelal (meerdere) medische problemen meespelen en waarvan ik heel goed begrijp dat dit voor hen een mogelijke oplossing zou zijn om uit die negatieve spiraal te komen. Ik hoop oprecht dat deze mensen daar baad bij hebben. En ik snap daarom ook wel dat dit in eerste instantie maar beschikbaar is voor een kleine groep mensen.
Maar ik ben ook bang dat er een hele groep mensen gaat zijn die dit als een soort "Quick fix" gaat zien terwijl men zichzelf idd, of niet eerlijk in de spiegel durft aan te kijken, of gewoon überhaupt niet op de hoogte is van calorische waarden van voedingsmiddelen die men tot zich neemt.

Nogmaals, ik zeg niet dat dit bij iedereen het geval is. Gedragsverandering is inderdaad het moeilijkste wat er is. Maar ik vind ook dat de overheid, op meerdere vlakken, veel meer in mag zetten op preventie ipv puur en alleen op behandeling. En gezonde voeding/levensstijl is er daar imo 1 van.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:43

Hier op middelbare school krijgen kinderen les in gezonde voeding. En dan ineens snappen ze wel waarom we bepaalde ongezonde dingen niet iedere dag eten. Je hoopt gewoon dat de jeugd al van jongs af aan leert gezonde keuzes te maken.en dat tax op vlees en groente eraf gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:03

Blacky94 schreef:
[***] schreef:
- lipoedeem

Maar, en nu ga ik vast ook half Bokt over me heen krijgen, wat versta je onder een eetverslaving? Want ik durf te wedden dat het gros van de Nederlanders nog steeds teveel eet terwijl veel mensen dat niet als zodanig (bij hunzelf) zien/erkennen. Even medische condities uitgesloten, gaat het in de basis vooral om calories in versus calories out. En het zou je verbazen hoeveel calorieën sommige "gezonde" producten bevatten en hoe snel je aan de 2000-2500 (adh vrouw/man) calorieën per dag zit.
Maar daar ga je pas echt inzicht in krijgen op het moment dat je alles, tot op de gram af, gaat bijhouden van wat je eet. En ja, dat is inderdaad vrij veel werk, zeker in het begin.

Om het dan maar even persoonlijk te maken, ik ben ook een emo-eter. Door psychische problemen zo'n 10 kilo aangekomen. Gelukkig nooit (morbide-)obees geweest maar wel flink overgewicht. Voelde me ongelukkig in mijn lichaam maar heb er voor gekozen eerst mijn psyche aan te pakken voor ik ging afvallen. Uiteindelijk met CICO ruim 15 kilo afgevallen, het grootste gedeelte daarvan in de 1e corona winter waardoor we in een volledige lockdown zaten en sportscholen etc. dicht waren. Wat dat betreft, men zegt niet voor niks dat afvallen 80% voeding, 20% beweging is.

Nu staan er meerdere voorbeelden in dit topic waar veelal (meerdere) medische problemen meespelen en waarvan ik heel goed begrijp dat dit voor hen een mogelijke oplossing zou zijn om uit die negatieve spiraal te komen. Ik hoop oprecht dat deze mensen daar baad bij hebben. En ik snap daarom ook wel dat dit in eerste instantie maar beschikbaar is voor een kleine groep mensen.
Maar ik ben ook bang dat er een hele groep mensen gaat zijn die dit als een soort "Quick fix" gaat zien terwijl men zichzelf idd, of niet eerlijk in de spiegel durft aan te kijken, of gewoon überhaupt niet op de hoogte is van calorische waarden van voedingsmiddelen die men tot zich neemt.

Nogmaals, ik zeg niet dat dit bij iedereen het geval is. Gedragsverandering is inderdaad het moeilijkste wat er is. Maar ik vind ook dat de overheid, op meerdere vlakken, veel meer in mag zetten op preventie ipv puur en alleen op behandeling. En gezonde voeding/levensstijl is er daar imo 1 van.

Als ik voor mezelf spreek: ik heb weinig tot geen hongergevoel, dat doet het niet meer als ik teveel stress heb. Daarom houd ik bij of ik genoeg eet want ik voel het ook niet aankomen als ik flauwval.
Ik krijg zo'n 1800 kcal per dag binnen. Het zou iets minder vlees en meer groente mogen zijn maar zo slecht doe ik het toch niet.
Daarnaast wandel ik veel.
Dit versta ik in ieder geval onder geen eetverslaving.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:27

Tegenwoordig met een app als fatsecret vind ik het niet veel werk.
Weegschaal op de aanrecht. Opzoeken en invoeren gaat zo gemakkelijk.

Ik kook voor 2 deel door 2.
Maar eet minder dan mijn vriend.
Dus geef voor avondeten altijd te veel op.
Maar 2000 of meer, ik haal dat alleen als ik chips eet oid.
Niet bij gewoon normaal eten.
Nu schreef je ook medisch uitgesloten dus ik hoor niet te reageren. Maar het invoeren tegenwoordig met apps is snel gedaan.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:35

Ik snap niet dat gezonde producten in de winkels goedkoper gemaakt kunnen worden . En ongezonde dingen duurder maken . Wand dan koop je meer gezonde dingen dan ongezond . Ook vind ik dat de prijs van al die injecties wel voor iedereen moet worden aangeboden . Die overgewicht hebben . Hoe meer mensen die overgewicht hebben dit kunnen betalen . Hoe sneller men er van afkomt
. Ik weet dat het lastig is om voor iedereen dir te kunnen doen .