Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:13

En waardoor komt dat?
Is dat bekend?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:21

Interessant Supervixen, ik ben ook wel benieuwd of bekend is waar dat door komt. Dit lijkt me wel iets moeilijks om uit te zoeken :+ dus daar zal wel een gedegen onderzoek aan vooraf moeten gaan. Ik kan me voorstellen dat het zelfs mogelijk is dat het door bijvoorbeeld door de manier van eten veroorzaakt kan worden, of bijv. internet gebruik, of bijv. door het hebben van minder broertjes/zusjes..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:24

Op de kleuterschool is er nu ook geen strikdiploma meer toch? Wij leerden op de kleuterschool veters strikken. Mijn man heeft zijn strikdiploma nog.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:49

Heel veel schoenen hebben een rits tegenwoordig. Mijn dochter leerde ook pas strikken toen ze in groep 5 zat en met gym schoenen met veters kreeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:59

Sizzle schreef:
Op de kleuterschool is er nu ook geen strikdiploma meer toch? Wij leerden op de kleuterschool veters strikken. Mijn man heeft zijn strikdiploma nog.

Bij mijn kleuter wel, en zelf heb ik daar nooit een diploma voor gehad :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 12:12

Ik ben een aantal keren gezakt voor mijn veterdiploma. De motoriek ging steeds mis. Maar ja dat was de kleuterschool.

Supervixen mijn mond valt open bijna. Dat zijn toch basisvaardigheden zou je zeggen -O-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:35

Op de basisschool van onze dochters mochten kleuters pas komen als ze zindelijk waren.Er waren natuurlijk weleens ongelukjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:49

Ik wil mijn eigen kindertijd niet eens vergelijken met die van mijn kinderen. Dat is appelen met peren vergelijken, het zijn 2 totaal verschillende werelden, en dat is jammer maar het is wel gewoon zo.

Het klopt wel dat kinderen gemiddeld later zelfstandig leren lopen. Door werkende ouders is er minder 1-op-1 aandacht dan vroeger. En dat zal met zelfstandig fietsen ook zo zijn.

Maar dat is nog een heel andere kwestie dan afvragen wanneer een kind alleen de straat op kan.
Het ligt niet zozeer aan de kinderen, wel aan het huidige verkeer. Ik vertrouw automobilisten gewoon niet, de helft draait er zijn hand niet voor om om tijdens het rijden met de smartphone bezig te zijn. En écht iedereen rijdt met de auto. Ook oude mensen, te jonge mensen met weinig inzicht en te hoge adrenaline, mensen met medische aandoeningen, mensen die doorgedraaid zijn van de stress.

Stress bestond vroeger niet eens.
Het autorijden ging er toen dan ook heel anders aan toe dan nu.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:50

Supervixen, heb het over kleuterschool of basisschool?
De gemiddelde leeftijd waarop een kind tot 10 kan tellen is 5 jaar, dat leren ze op de kleuterschool. Dat hoeven ze dus niet te kennen als ze naar de kleuterschool komen. Idem met eigen naam.
Kleuren is ook juist zoiets wat op de kleuterschool geoefend wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:15

Wauw, ik verschiet hiervan. Dochter is 3 jaar en 8 maand. Kleuterschool start hier op 2,5. Ze horen dan ook zindelijk te zijn, maar dat is niet altijd. Voor 3 zijn ze wel zeker zindelijk. Tellen tot 10 kon ze al even. Tellen tot 20 gaat ook vrij goed. Kleuren herkennen etc kan ze ook allemaal al een hele tijd. Dat leren ze gewoon in de klas voor ze 3,5 zijn. Ik ben verbaasd dat er dus kinderen op 4 nog niet zindelijk zijn?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:20

Ik vraag me trouwens wel af welke definitie van zelfstandig wordt gehanteerd. Bij mijn basisschool kwam een behoorlijk deel uit dezelfde buurt. Dus er was een situatie dat voor bepaalde leeftijden de eigen ouder niet meer mee ging, wetende dat er tegelijkertijd andere ouders op diezelfde route waren. Terwijl die kinderen misschien nog niet ergens anders helemaal alleen naar toe mochten.

Wij woonden iets verder weg, met een drukkere weg er tussen en weinig/geen andere kinderen. Dus er is ook een hele tijd geweest dat we 's ochtends nog niet alleen mochten fietsen, maar wel tussen de middag en na school alleen mochten.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:34

Mijn zoontje was ruim 4 voor hij zindelijk was, hij kon dat echt niet eerder omdat hij erg slappe spieren heeft. Gelukkig mocht hij gewoon met 4 jaar naar school. Ik ben hem een paar keer zelf komen verschonen op school als hij gepoept had. Maar de juf vond het geen probleem om een plas luier te verschonen gelukkig.

Mijn andere zoontje is helaas nog steeds niet zindelijk, die is 7,5.
In eerste instantie ook door die slappe spieren, maar inmiddels is hij enorm angstig geworden van de wc.
Hij heeft ook autisme.
Helaas is het voor hem wel een dingetje met school. Hij moet eigenlijk naar een andere school, maar die willen hem niet omdat hij niet zindelijk is.

Dus het is niet altijd gemakzucht, dat ze nog niet zindelijk zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:37

Nee,natuurlijk niet.Maar dat word toch ook met de school besproken dan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:40

Britta31 schreef:
Nee,natuurlijk niet.Maar dat word toch ook met de school besproken dan.

Ja natuurlijk. Hier is het een medische oorzaak.
Maar de school waar mijn jongste zit is ook wel een enorme fijne school. Een kleine school en ze denken enorm mee.
De grote school waar mijn dochter op zit heeft dat veel minder helaas. Daar zou mijn zoontje in eerste instantie naartoe gaan. Maar daar was het: niet zindelijk is niet naar school.
Ook niet als ik hem zelf zou komen verschonen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:15

Met klassen van vaak tegen de 30 leerlingen en één leekracht is een leerling die niet zindelijk is moeilijk om goed te verzorgen/helpen. Je kan niet de rest van de klas alleen laten.
Zelfs al wil je als ouder komen om te verschonen, dan moet er misschien wel één of twee keer per dag gebeld worden. Een ongelukje kan gebeuren, maar ik snap dat de school aangeeft dit niet aan te kunnen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:33

Ik vind dat veters strikken een vaardigheid is die je als ouders aanleert aan je kind. Even een middagje met je kind de tijd nemen en eventueel een keer herhalen en dan zit het erin toch? Maar ja, je kind achter een tablet planten is makkelijker. Dat zien wij veel bij onze populatie. Natuurlijk besteden wij er nog aandacht aan op school en proberen het alle kinderen aan te leren in groep 2.

Sizzle de kleuters zitten gewoon op de basisschool. Dus als ik het heb over de basisschool bedoel ik dus 4 tot 12 jarigen.

Tot 10 tellen doe je toch automatisch met je kind voor zijn 4e jaar? Tijdens voorlezen, terloops in gesprekken, tijdens spelletjes.. net als kleuren kennen of je naam herkennen.
Ik vind dat een basis die je meegeeft aan ieder kind en een beetje een gebrek aan opvoeding als een kind dat nog niet kent, sorry dat is mijn mening, ik wil niemand tegen het zere been trappen. (Uitzonderingen daar gelaten)

Ongelukjes qua zindelijkheid kunnen gebeuren, dat is ook geen probleem op school. Maar wij hebben al meerdere keren gehad dat een kind met een luier start en dat moeders op school kwam om te verschonen. En nu ook een kleuter die bijna elke dag in zijn broek poept. Dan bellen we elke keer de ouders op.
Als je ouders op gesprek hebt zeggen ze vaak.. ja maar thuis is hij wel zindelijk. Tja wat moet je dan als school. Je kunt niet zeggen: kom maar terug als hij niet meer in zijn broek poept/plast.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:58

Ik moet heel eerlijk bekennen dat het veters strikken er bij mijn zoon van 7 ook nog niet goed in zit, al begint het nu wel te komen. We hebben al veel met hem geoefend, alleen doordat alle schoenen een rits of klittenband hebben, krijgt hij die handigheid gewoon niet. Nu heeft hij eindelijk voetbalschoenen met gewone veters en nu moet hij wel, je merkt dat het dan sneller gaat. Heeft niets te maken met het gemak van achter een tablet planten, meer met het gebrek aan noodzaak.

De overige dingen herken ik niet echt, konden ze allemaal al ruim voordat ze naar de kleuterklas gingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:58

Supervixen: een aantal dingen die je noemt hangen gewoon samen met de ontwikkeling van kinderen, daar valt niet veel aan 'op te voeden', dat maken ze zich vanzelf eigen als ze eraan toe zijn en niet als ze dat nog niet zijn. Plus dat school ook juist een taak heeft om die dingen aan te bieden als ze om welke reden dan ook niet zomaar aan bod zijn gekomen. (Als je vindt dat kinderen een belangrijk deel van het leren thuis doen, waarom zou school dan nog zo belangrijk zijn.)

Bij veterstrikken denk ik daarnaast dat het nuttig is om dat (ook) op school te doen omdat het best moeilijk is om dat goed uit te leggen en precies te zien waar het vastloopt. Als het goed is zou dat iets zijn waar leerkrachten echt hun ervaring mee hebben: het goed observeren, het duidelijk uitleggen en het opdelen in stapjes die het leerproces makkelijker maken (dat is bijvoorbeeld niet altijd beginnen bij het begin.) Dit is ook iets waarbij ik denk dat aparte scholing/ervaring voor de kleuterleerkracht echt meerwaarde heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:07

De meeste kinderen arriveren met vier jaar oud op de kleuterschool (pardon, die is afgeschaft)
met al een stevige motorische achterstand.

Dat valt niet op, want het is gewoon.

Maar een kind van vier moet makkelijk 'de middellijn kunnen oversteken' - test:
ga staan met twee ellebogen in je zij, beide handen wijd, in 1 hand een balletje.
Geef het balletje over naar je andere hand door de hand met het balletje naar de lege hand te brengen en ga weer staan met je handen wijd. (Ellebogen blijven aangesloten.)

...idealiter beweegt het balletje in een rechte lijn, min of meer paralel aan de vloer. Een klein boogje mag.
Als ik mij goed herinner moet het balletje drie keer op en neer.

Negen van de tien kinderen kunnen het niet.
... en de bijbehorende motorische onrijpheid zie je terug in hetzij slecht kunnen lezen en schrijven, hetzij dat het hoofdpijn of andere klachten geeft.

Er zijn landen waar de test voor schoolrijpheid als vplgt gaat:
- kun je je veters strikken
- 6 seconden op 1 been staan
- met je linkerhand over je hoofd je rechteroor beetpakken en andersom?

Geen drie keer 'ja' : blijf nog een jaar in bomen klimmen.

Als je deze dingen niet kunt, is leren lezen en schrijven veel zwaarder dan nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:19

Mijn kind kan thuis prima veterstrikken maar zakt steeds voor z’n diploma omdat ie het op school niet kan/doet/durft.
Dan moeten we thuis weer oefenen en geef ik hem die plank en legt ie er gewoon een strik in :+
Dikke neus, dan maar geen diploma. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:37

Mijn schoonmoeder was 60 jaar geleden al kleuterleidster en toen oefenden ze met zo‘n plankje met een veter erop.
Ofwel, ook 60 jaar geleden konden niet alle 4 jarige veters strikken.

Verder vind ik dit wel een mooi overzicht:
https://www.kijkopontwikkeling.nl/kleut ... wikkeling/

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:47

karuna schreef:
Ik ben een aantal keren gezakt voor mijn veterdiploma. De motoriek ging steeds mis. Maar ja dat was de kleuterschool.

Supervixen mijn mond valt open bijna. Dat zijn toch basisvaardigheden zou je zeggen -O-

Jammer dat je vooral lijkt te reageren op reacties die in jouw straatje passen. Waarom reageer je niet op de kritische reacties die vragen welke redenen er gegeven worden? En waarom reageer je niet op reacties die redenen voorleggen zoals een toename van niet-Nederlandse culturen waarin fietsen niet gebruikelijk is? Het lijkt nu meer een 'lekker schijten op de jeugd van nu' topic.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:00

Supervixen schreef:
Ik vind dat veters strikken een vaardigheid is die je als ouders aanleert aan je kind. Even een middagje met je kind de tijd nemen en eventueel een keer herhalen en dan zit het erin toch? Maar ja, je kind achter een tablet planten is makkelijker.

Nee dat zit er niet in op een middag :') in mijn tijd waren er nog geen tablets dus daar kon het niet aanliggen.
Vaak met mijn ouders liggen oefenen, tranen met tuiten dat ik het niet kon.
Maar niet ieder kind is hetzelfde…

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:03

Toen ik 9 was mocht ik ook nog niet alleen naar school (volgens mij). Wij wonen in de polder met veel tractors en waar hard gereden wordt. Dus ik snap het wel.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:10

Janneke2 schreef:
De meeste kinderen arriveren met vier jaar oud op de kleuterschool (pardon, die is afgeschaft)
met al een stevige motorische achterstand.

Dat valt niet op, want het is gewoon.

Maar een kind van vier moet makkelijk 'de middellijn kunnen oversteken' - test:
ga staan met twee ellebogen in je zij, beide handen wijd, in 1 hand een balletje.
Geef het balletje over naar je andere hand door de hand met het balletje naar de lege hand te brengen en ga weer staan met je handen wijd. (Ellebogen blijven aangesloten.)

...idealiter beweegt het balletje in een rechte lijn, min of meer paralel aan de vloer. Een klein boogje mag.
Als ik mij goed herinner moet het balletje drie keer op en neer.

Negen van de tien kinderen kunnen het niet.
... en de bijbehorende motorische onrijpheid zie je terug in hetzij slecht kunnen lezen en schrijven, hetzij dat het hoofdpijn of andere klachten geeft.

Er zijn landen waar de test voor schoolrijpheid als vplgt gaat:
- kun je je veters strikken
- 6 seconden op 1 been staan
- met je linkerhand over je hoofd je rechteroor beetpakken en andersom?

Geen drie keer 'ja' : blijf nog een jaar in bomen klimmen.

Als je deze dingen niet kunt, is leren lezen en schrijven veel zwaarder dan nodig.

Tsjonge, dit zou toch l*llig uitpakken voor mijn kinderen. Beiden laat met veters strikken, maar konden ook beiden al wat lezen en schrijven voordat ze naar de kleuterklas gingen, en waren érg klaar om te gaan leren. Motorisch is er verder ook niets mis met ze overigens, maar als veters strikken de norm zou zijn zouden ze beiden niet klaar zijn geweest voor school