Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Britta31 schreef:Nee,natuurlijk niet.Maar dat word toch ook met de school besproken dan.
karuna schreef:Ik ben een aantal keren gezakt voor mijn veterdiploma. De motoriek ging steeds mis. Maar ja dat was de kleuterschool.
Supervixen mijn mond valt open bijna. Dat zijn toch basisvaardigheden zou je zeggen
Supervixen schreef:Ik vind dat veters strikken een vaardigheid is die je als ouders aanleert aan je kind. Even een middagje met je kind de tijd nemen en eventueel een keer herhalen en dan zit het erin toch? Maar ja, je kind achter een tablet planten is makkelijker.
Janneke2 schreef:De meeste kinderen arriveren met vier jaar oud op de kleuterschool (pardon, die is afgeschaft)
met al een stevige motorische achterstand.
Dat valt niet op, want het is gewoon.
Maar een kind van vier moet makkelijk 'de middellijn kunnen oversteken' - test:
ga staan met twee ellebogen in je zij, beide handen wijd, in 1 hand een balletje.
Geef het balletje over naar je andere hand door de hand met het balletje naar de lege hand te brengen en ga weer staan met je handen wijd. (Ellebogen blijven aangesloten.)
...idealiter beweegt het balletje in een rechte lijn, min of meer paralel aan de vloer. Een klein boogje mag.
Als ik mij goed herinner moet het balletje drie keer op en neer.
Negen van de tien kinderen kunnen het niet.
... en de bijbehorende motorische onrijpheid zie je terug in hetzij slecht kunnen lezen en schrijven, hetzij dat het hoofdpijn of andere klachten geeft.
Er zijn landen waar de test voor schoolrijpheid als vplgt gaat:
- kun je je veters strikken
- 6 seconden op 1 been staan
- met je linkerhand over je hoofd je rechteroor beetpakken en andersom?
Geen drie keer 'ja' : blijf nog een jaar in bomen klimmen.
Als je deze dingen niet kunt, is leren lezen en schrijven veel zwaarder dan nodig.