Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:53

Ik ben zwemlesgever, dus thuiswerken is voor mij geen optie :+ . Gelukkig hoef ik maar 5 min te lopen en ben ik op mijn werk :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:54

herr_balou schreef:
Ten eerste begrijp ik niet dat mensen zover van huis werken, ik heb dat altijd geweigerd. Voor enkele beroepen kan het echt niet anders, maar over het algemeen zijn die enorme afstanden onzin. Maar da's een andere discussie.

Waarom zou je een afstand kleiner dan 25-30km per se met de auto willen doen? Neem een elektrische fiets! En er is tegenwoordig echt heel goede regenkleding.
Ik vind het vooral een probleem dat de prijzen gekoppeld zijn want gas (en olie) duur betekent dat elektriciteit ook duur is zelfs als dat enkel wind-, zonne- en water-energie is.

Ook lekker zwart wit. Voor mijn werk moet ik buiten af fietsen en ik werk regelmatig tot laat.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:55

Morgen wordt het weer duurder las ik net.
Ik heb alvast een bakfiets gekocht, ben ik minder afhankelijk van de auto. Als in qua boodschappen doen, of naar de bossen met de hond. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:58

Ik heb gisteren toevallig nog getankt in Duitsland voor 1.83 maar vandaag is het daar al 1.96 bij de K+K. Naja nu is er vandaag alweer een kwart benzine uit, dus moet sowieso volgende week weer tanken.

Ben bang/benieuwd of de prijzen stijgen tot 3 euro en of de stijging een keer stopt of gewoon dom door blijft gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:00

Petrichor schreef:
Ik heb gisteren toevallig nog getankt in Duitsland voor 1.83 maar vandaag is het daar al 1.96 bij de K+K. Naja nu is er vandaag alweer een kwart benzine uit, dus moet sowieso volgende week weer tanken.

Ben bang/benieuwd of de prijzen stijgen tot 3 euro en of de stijging een keer stopt of gewoon dom door blijft gaan.

Ik vraag me ook heel erg af waar dit stopt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:01

Hier ook. Enkele reis is 32 km. 4 dagen per week werken. En maar 60 euro vergoeding per maand...

Word tijd dat ze de vergoedingen mee omhoog gaan schroeven.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:02

Wij waren aan een andere auto toe en elektrisch is voor ons nog te duur. Dit omdat we wel een wat grotere auto wilden. We hebben gekozen voor een energie klasse A benzine auto. VW passat 1.4tsi. Rijdt lekker vlot maar zeer zuinig, heel blij mee!

Verder op de fiets voor kleine afstanden en we hebben ook een elektrische fiets voor langere afstanden en pakken daardoor ook eerder de fiets met harde wind e.d. waarvoor we dan eerst de auto pakten.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:05

Nou, het is vreselijk hè?

Maar lees ik nou echt dat zoveel van jullie niet vergoed worden voor de gereden kilometers?

Hier enkele reis 79km. Ik rij diesel. Al mijn kilometers worden met 0,19cent vergoed. Helaas haal ik het er nu ook bijna niet meer uit, maar maak er nog geen verlies op..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:06

MalaQ schreef:

Maar lees ik nou echt dat zoveel van jullie niet vergoed worden voor de gereden kilometers?

Hier enkele reis 79km. Ik rij diesel. Al mijn kilometers worden met 0,19cent vergoed. Helaas haal ik het er nu ook bijna niet meer uit, maar maak er nog geen verlies op..

Ik krijg woon-werk verkeer vergoed conform CAO VVT. Is geen vetpot...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:09

Ik ben inderdaad nu aan het werk om m'n benzine te betalen...

Ik rij 5x per week 87 km retour naar m'n werk. Daarnaast nog 5x per week 44 km retour naar paard. Ik krijg €130 per maand vergoed aan reiskosten en rij helaas bezine. Red ik het nooit mee. Tank elke 5 dagen voor 80 euro.

Tijd dat het kwartje van Kok er af gaat, al is het maar tijdelijk..

MalaQ

Zertab schreef:
MalaQ schreef:

Ik krijg woon-werk verkeer vergoed conform CAO VVT. Is geen vetpot...

Nee, 60 euro per maand is niet eens meer 1 keer tanken :\
Ik zou dan echt in overleg gaan met de werkgever.. zij kunnen zo veel van de belasting aftrekken!

Yinthee
Amadeus <3

Ik heb vorige week nog voor 1,98 getankt. Diezelfde pomp stond vandaag op 2,11... 8)7
Ik rijd ook gemiddeld zo'n 1000km (of soms meer) per maand weg (naar werk en paard) dus tikt ook wel aan helaas..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:12

Ik rijd dagelijks +-50km voor stage. Geen vergoeding voor mijn kilometers en moet dus alles uit eigen zak betalen. Benzine stond vandaag (in België) ergens tussen de 1.799 en 1.859 per liter

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:14

Hier is de laagste benzine prijs op dit moment €2.00.
Opzich valt de kilometers naar werk mee (20 km enkele reis)
Maar ook buiten werk om word mijn auto veel gebruikt voor bijvoorbeeld naar stal. Stal is nu nog dicht bij, maar vanaf volgende week ook 21km enkele reis. En in de weekenden en dagen dat ik de auto niet nodig heb, gebruikt mijn vriend altijd mijn auto.

Ik krijg wel reiskoste vergoeding maar goed, dan is met deze prijzen maar een kleine troost.
Ik zat serieus te denken om de auto te verkopen. Maar goed, hoe ga ik dan naar werk en stal? Op de scooter? Of misschien een elektrische fiets?
Maar dan zijn dat alsnog beste afstanden om af te leggen.

Ik moet wel eerlijk toe geven dat ik sinds ik een auto heb ook wel een beetje verwend ben geworden en liever met de auto dan de fiets ergens heen ga, vooral als het slecht weer is :o

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:21

Ik werk in de zorg cao is 0,09 vergoeding via uitruil reiskosten (voordeliger werkgever ivb belasting) krijg ik 0,19 km wordt uitgekeerd met bij einde van het jaar (kwam neer op mijn 700 euro voor 21km enkele reis). Mijn huidige werkgever loopt hier niet mee te koop, oude werkgevers (zorg en in het onderwijs) werden we altijd op de hoogte gesteld middels brief. Dacht zet het toch meer misschien help ik er nog mensen mee.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:21

herr_balou schreef:
Ten eerste begrijp ik niet dat mensen zover van huis werken, ik heb dat altijd geweigerd. Voor enkele beroepen kan het echt niet anders, maar over het algemeen zijn die enorme afstanden onzin. Maar da's een andere discussie.

Waarom zou je een afstand kleiner dan 25-30km per se met de auto willen doen? Neem een elektrische fiets! En er is tegenwoordig echt heel goede regenkleding.
Ik vind het vooral een probleem dat de prijzen gekoppeld zijn want gas (en olie) duur betekent dat elektriciteit ook duur is zelfs als dat enkel wind-, zonne- en water-energie is.

Ik heb deprimerend werk gehad waarbij ik de secondes aftelde, en ik heb deprimerend woonomgeving gehad waar ik me verre van thuis voelde.
Fijn werk is me heilig, fijn wonen ook. Dus is enkele reis 50 klm rijden.

Pony combineer ik met werk, is dan maar 12 klm om. Nu met het mooie weer was al het plan op de vrije dagen naar stal te gaan fietsen, meteen goede training voor mezelf. Heb op mn werk ook maar extra diensten aangenomen, want verwacht dit jaar te verhuizen, en daarmee hogere woonkosten te krijgen.

Lpg rijden: garagehouder raadde dit af ivm de kilometers die ik maak. Elecrisch...hartstikke leuk, maar electrische auto is een budget waar ik als alleenstaande partimer gewoon niet aan ga komen. }:0 Ik heb dan nog het geluk vlak bij de grens te wonen, en dus wat goedkoper te kunnen tanken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:24

Op de tankapp van DirectLease kan ik ze hier in de omgeving niet meer onder de 2 euro vinden. Aan de zuidkant van Utrecht doen de Tango en de Tamoil het voor 2,02 en aan de noordkant richting Hilversum is 2,06-2,08 het goedkoopst.

Blij dat ik een auto heb, maar ook blij dat ik voornamelijk thuis werk. Volgende week voor het eerst in vier maanden weer eens naar kantoor, maar dat wordt vergoed. Ik kan ook met het OV, maar dan doe ik er minstens 2x zo lang over. Ik benijd de mensen niet bij wie er inmiddels geld bij moet om te kunnen werken.

Afbeelding

kiki1976

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:27

7 t/m 11 maart heeft Tinq actie dagen.
Wellicht voor sommige interessant en haalbaar om hier van te profiteren.
Ze hanteren prijzen van 20 jaar geleden. Zie voorwaardes op hun website
https://www.tinq.nl/prijs-van-20-jaar-geleden

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:31

kiki1976 schreef:

Dan sta je dus uren in de rij met 200 man en eer je aan de beurt bent is happy hour voorbij _O-
Hadden ze laatst bij een pomp hier in de buurt ook, zo'n soort actie. De hele wijk was geblokkeerd.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:31

Wat dat betreft ben ik zo blij dat, toen wij onze auto kochten zo'n 5 jaar geleden, er gelijk een LPG tank in hebben laten zetten. Mijn vader had toen een hele berekening gemaakt dat met zo veel kilometers per jaar etc we er na 3 jaar "winst" op zouden maken. Met deze prijzen helemaal.. ik sta bijna lachend aan de tank met nog geen euro per liter.. al gaat de prijs van LPG ook omhoog, maar gelukkig niet zo hard als benzine

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:35

kiki1976 schreef:

Ohh er zit pas sinds kort een Tinq bij mij op de route *\o/*

Maar die hebben zogenaamd ook woensdag en zaterdag extra goedkoop, maar bij dat tankstation is de prijs op die dag zelfs hoger.

Edit zie dat het maar uurtjes zijn. Jammer. Ik werk fulltime dus dat gaat hem niet worden dan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:36

Vorige week had ik 'm nog helemaal vol getankt voor 1,96 per liter bij de BP hier vlakbij. Die staat nu op 2,10. Dat was op donderdagmiddag. Ik was die dag niet de enige, zeg maar :D maar ja, je moet wat als je tank bijna leeg is en je moet vrijdag ergens naartoe.

Ik weet nog dat ik voor 60 euro een volle tank had en dat is niet eens zo lang geleden. Daar komt inmiddels zeker 20 euro bovenop. Gelukkig doe ik daar best een tijdje mee.

Mijn vorige auto reed op LPG. Dat was idd best leuk tanken :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:37

Ik ben ook een beetje bang waar dit gaat stoppen... Van mij mag er idd ook een tijdelijke maatregel vanuit politiek komen om verdere steiging in te dammen. Je kan idd zeggen dat mensen er beter op letten waar ze geen gaan en of ze echt de auto nodig hebben. Maar uiteindelijk zullen alle hogere transport kosten ook doorgerekend worden in de producten ben ik bang, met nog meer stijgende prijzen en problemen in huishoudens tot gevolg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:38

De energieprijzen hebben een fundamentele onrechtvaardigheid en de benzine(diesel)prijs twéé.

De eerste is dat als één van de energiebronnen, gas of wat ook, omhoog gaat, ze allemaal omhoog gaan. Zelfs plantaardige olie gaat omhoog want dat is bio-brandstof.
Maakt niet uit wat vraag/aangbod, de prijs is van die anderen. Extra winst voor allen!

Het tweede is de accijns + BTW. dat is in procenten dus als de prijs van gas stijgt krijgt de overheid een financiële meevalle van benzine.
Om van de onrechtvaardigheid een belediging te maken, wordt ook BTW berekend over de accijns: Belasting op belasting.

Hier in Andalucía is het aan de witte pomp nog ´maar´1.55 doch het minimumloon is nog geen 1.000 dus het gewicht van de prijs is niets minder.

Al met al een forse domper op de mobiliteit voor de lol. En dat na twee jaar minder mógen verplaatsten voor de lol :roll:

Een zuiniger voertuig kopen is makkelijker gezegd dan gedaan en of dat economischer is??
Nog afgezien van de idiote meerprijs van aanschaf kost een elektrisch voeruig opladen met een snellader onderweg op het moment méér dan benzine :roll:
Verder is het geen raketwetenschap dat als er meer electririciteit gevraagd gaat worden, de prijs daarvan omhoog zal gaan want de productiecapaciteit is nú al een probleem.

Over omhoog gaan gesproken; daarvan is het einde nog niet in zicht.
Relatief verzachtend nieuws is dat de VS onder druk van EU et al het moratorium op Iran gaat opheffen. Het lijkt erop dat per volgende week Iran weer kan gaan leveren en met 1, hooguit 2 maanden op volle capaciteit is.
Dat kan de verdere stijging dán wat dempen.
Tot die tijd zie ik het híer nog wel naar de 2 Euro gaan en bij jullie.... sterkte -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:41

Een tijd terug had ik de wegenbelasting van LPG vergeleken met benzine en diesel, en daaruit bleek dat voor de huidige auto's (vrijwel alle auto's die jonger zijn dan 20 jaar) het maar iets duurder is dan benzine en flink goedkoper dan diesel. Zelfs als je auto door het inbouwen van de tank één klasse zwaarder wordt, is het in de meeste gevallen nog altijd ruim goedkoper dan diesel.

Zuid-Holland, 2019, 1000kg auto.
Benzine: 105€/kwartaal = 420€/jaar
Diesel: 238€/kwartaal = 952€/jaar
LPG G3 of aardgas (gaat om de manier van inbouwen): 135€/kwartaal = 540€/jaar
LPG (ouderwets, komt bij nieuwere auto's bijna niet meer voor): 255€/kwartaal = 1100€/jaar.

Als je voor 120-250 euro per jaar aan extra wegenbelasting 2300 tot 3100 euro per jaar aan brandstof kan besparen, is dit in mijn ogen geen echte drempel.

Hoewel het handig is om bij het exacte type dat je hebt/wilt te kijken of hij tegen rijden op lpg kan, rijden de meeste auto's er prima mee. Hier gaan de lpg-auto's er meestal tussen de 400.000 en 500.000 km op de teller uit, dit zijn wel altijd Alfa's.