Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:06

Cayenne schreef:
Sizzle schreef:
Ik lees net een artikel erover bij ons in het nieuws. Nu is het natuurlijk per land anders maar voor ons duidelijk geen doen. Het idee is dat we dan toch wel minimaal 3 maanden onderdak moeten kunnen bieden en dan alles zelf moeten betalen, met wat pech ook de ziektekostenverzekering als die mensen zelf geen geld hebben. Hier kost een basisverzekering voor een volwassene 300 frank per maand met 1500-2000 eigen risico + 10% „selbstbehalt“ per behandeling.
Dus 3 maanden alle levensmiddelen voor een dubbele familie, verzekeringen en dan nog extra water, electro en in ons geval dure olie (we hebben nog een olietank).
Dat is een fors bedrag waarvoor ik dan wel extra uren zal moeten gaan werken. Als ze dan ook aanspraak moeten maken op psychische zorg dan betaal ik dus voor voor een volwassene makkelijk die 2000 eigen risico erbovenop.

Dan moet je dus al goed bemiddelen dat je wel een gezin krijgt dat gewoon zelf een zorgverzekering heeft of ze eruit schoppen als ze naar de dokter moeten :+

Dat zijn dus dingen waar je in eerste instantie niet over nadenkt, maar wel mee geconfronteerd kunt worden idd!
Mijn man vertelde idd ook over de ziektenkostenverzekering etc.
Door vele onvoorziene kosten kan het echt wel in de papieren lopen en daar moet ook bij je eigen huishouden en gezin wel ruimte/budget voor zijn.

Rare hersenkronkel, en vast vééls te simpel gedacht, maar kun je niet op de één of andere manier een reisverzekering voor ze afsluiten := . Ze zijn op reis. En dat dekt ook evt. medische kosten.

Tutti_Frutti

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:49

Ik drop hier alleen even een organisatie waarvan ik weet dat ze hier al jarenlang ervaring mee hebben; Takecarebnb https://takecarebnb.org/en/
Ze krijgen nu veel aanmeldingen binnen maar focussen zich vooral op vluchtelingen die asiel aanvragen en dus via de officiële kanalen in huizen worden geplaatst. Afgelopen jaren zitten vluchtelingen gemiddeld langer in een AZC omdat er te weinig huizen beschikbaar zijn, en hier bemiddelt deze organisatie dus. Veel AZCs zitten nog vol met bv Afgaanse vluchtelingen. Oekraïense vluchtelingen mogen trouwens vrij reizen in de EU en hoeven dus niet officieel asiel aan te vragen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 01:46

Wat goed dat je dit gaat doen TS. En meerdere bokkers.
Ben benieuwd naar de ervaringen!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:54

Hevonen schreef:
Ik denk er ook over. Probleem is alleen dat mijn huis niet in erg goede staat is. (Ik wacht al jaren op de versterking ivm aardbevingschade en kan daardoor niet verder met de verbouwing.) Toch ben ik van plan om een kamer (waar nu opslag in staat) leeg te halen en in te richten als slaapkamer voor vluchtelingen. Ik heb eergister nieuwe matrassen en beddengoed gekocht (bed heb ik nog). Ik heb nog een kamer waar een eenpersoonsbed in staat, en een enorme stapel schilderijen en ander opslagspul. Het is niet helemaal ideaal, maar als je niks hebt, hoop ik dat het volstaat. De rest van het huis mag dan gewoon worden gebruikt.

Ik woon alleen en wil graag iets doen. Maar moet me nog in de praktische kant ervan verdiepen.
Ik lees hier net over ziektekosten, dat zou ik niet kunnen dragen. Ik werk als vertaler en verdien onder het minimumloon. De gewone dingen zullen met wat moeite wel lukken.

Over de ziektekostenverzekering gaat volgensmij over Zwitserland als in het goed heb. Niet iedereen in het topic woont in Nederland wat het ook weer onduidelijk maakt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:00

Wij hebben jaren duitse gast kinderen gehad in de zomervakantie en dat was echt niet altijd makkelijk. Dus een gastgezin op vangen zou ik niet doen. Ik hoor wel wat je ervaring is ts.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:07

Via airbnb kun je ook een ruimte beschikbaar stellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:13

Ik zag dat in NL de vluchtelingen in iedergeval een bepaalde toelage krijgen als ze prive onderkomen hebben +:)+

Voor ons is het al geen vraag meer voorlopig. Blijkbaar zijn er noodopvang plannen uit 2015 die nu ingezet kunnen worden waardoor de eerste 10-20.000 mensen sowieso direct opgevangen zouden moeten kunnen worden.
De verwachting is dat ze eerder jaren dan maanden gaan blijven en daarom wordt er nu overlegd om ze ook meteen een werkvergunning te geven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:37

Mensen uit mijn stad zijn met busjes naar Polen gereden om vluchtelingen op te halen die ze hier prive konden onderbrengen.Het zijn vrouwen en kinderen,de mannen moeten in hun land blijven om te vechten. Maar ze hadden overredingskracht nodig om de mensen te laten instappen. Die hebben niet veel vertrouwen meer en wilde liever in de buurt van de grens in Polen blijven omdat ze zo snel mogelijk weer terugwillen.Inmiddels zijn ze wel hier in priveopvang dus.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:42

Ik volg ook even mee. Mijn ouders willen ook vluchtelingen opvangen. Via via weten we dat een moeder met twee kinderen deze kant op komen omdat ze kennissen hebben in de buurt. Als alles goed verloopt zijn ze maandag al hier.

We hebben een huisje in onze achtertuin met 4 bedden waar normaal altijd familie uit het buitenland in blijft logeren als ze naar Nederland komen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:52

Wat ik een beetje dubbel vind: er zijn in Nederland zelf ook legio gezinnen of mensen die ook geen vaste verblijfplaats hebben. Mensen waarvan de anti kraak afloopt, of die bij scheiding geen huis kunnen huren, studenten. Ik vind het lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:12

Napie schreef:
Wat ik een beetje dubbel vind: er zijn in Nederland zelf ook legio gezinnen of mensen die ook geen vaste verblijfplaats hebben. Mensen waarvan de anti kraak afloopt, of die bij scheiding geen huis kunnen huren, studenten. Ik vind het lastig.

Maar dat is wel een heel andere situatie toch? Die hebben vaak ouders bij wie ze terecht kunnen. Of tijdelijke woonruimte. En als dat niet (meer) zo is krijgen ze een urgentiestatus voor sociale huur.

Wil niet zeggen dat dat allemaal zaligmakend is. Zitten ook schrijnende verhalen tussen van alleenstaande moeders die na een echtscheiding in een veels te duur vakantiehuis zitten met 2 kinderen etc. Of kids met een eigen inkomen die gedwongen het huis uit moeten ivm. de uitkering van ouders.

Maar dat is toch allemaal wat anders dan acuut in levensgevaar zijn. Je land per direct moeten verlaten omdat je huis en familie plat gebombardeerd wordt. Of dagenlang in een kelder moeten schuilen yada yada. En dan in een nieuw land aankomen zonder inkomen of wat dan ook.
Dat het niet makkelijk is om ze op te vangen geloof ik meteen. Maar dat ze een beetje loyaliteit en liefde van de Nederlandse inwoners óók. Al is het maar omdat dit voor ons echt een onvoorstelbare situatie is. Stel je voor dat Nederland de volgende is, wij allemaal naar Zwitserland vluchten en iedereen ons daar op straat laat slapen, terwijl we onze man kwijt zijn en kleine kinderen bij ons hebben, terwijl ze zelf lekker van hun almhofftoetje en tobleronereep zitten te genieten :7 .

Zelfde geldt wel voor Afghaanse en Syrische vluchtelingen hoor, maar voor hun is acute opvang vaak ook wat makkelijker te regelen. En dat is nóg lastiger omdat de cultuurverschillen zo groot zijn. Anyhow. Ken een paar vluchtelingen die ik zo bij me in huis had gehaald mocht ik de ruimte hebben en ze opvang nodig zouden hebben.

Verder ben ik helemaal niet pro-immigratie tbh. Maar je ogen sluiten voor dit soort acute crisissituaties vind ik ook niet ok.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:42

Ik vond echter niet helemaal duidelijk in hoeverre het ook echt beter is. Inmiddels is bij ons duidelijk dat het eigenlijk niet nodig is tenzij je perse wil.
Als er een actieve oproep komt dan overweeg ik het wel weer opnieuw.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:46

Ik vind het écht knap dat mensen dat willen doen. Oprecht, chapeau!

Mij is het echter allemaal niet zo duidelijk, krijg je als 'in-huis-nemer' subsidies om deze mensen te helpen?
Want met de dure allround prijzen, lijkt mij niet dat dat haalbaar is om extra mondjes te voeden?

Hier gaat het niet, niet de mogelijkheden en ik geef eerlijk toe dat ik het niet zou zie zitten wegens privacy, zeer klein huis en mentaal nood aan rust en stilte na de drukke werkdag.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:17

Voor zover ik het kan zien draai je als gastgezin in NL zelf op voor alle kosten, de logeerregeling van het coa (waarbij de mensen wel een budget krijgen) is enkel voor statushouders, en dat zijn dus niet de mensen nu uit Oekraïne:
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/ste ... LjXQqxBu1M

In BE is er in de planning dat voor elk gastgezin 1000 euro voorzien is voor noodopvang.
Vind de bron ervoor helaas niet terug.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:00

Vanaf het begin van de oorlog in oekraine heb ik me verbaasd over de nederlandse mensen.
Hoe gemeen en racistisch ze waren over afghaanse en andere buitenlandse vluchtelingen, zo lief en open zijn ze nu met oekrainers.
Oke, misschien komt dat ook omdat ik met een afghaanse (ex) vluchteling leef. En ik ze ook anders ken dan het beeld dat de meeste voor zich hebben.
Ook ben ik wel van mening dat de media hier veel invloed op heeft gehad.

Maar dat neemt niet weg dat ik respect heb voor de mensen die de oekrainers een tijdelijke onderdak bieden. Je geeft er toch veel voor op kwa privacy etc.
Mijn oom heeft 2 oekrainse kinderen uit een weeshuis opgevangen. Als ik zie hoe blij ze zijn hier te mogen zijn.
Ze zijn hier met lege handen gekomen en krijgen nu alles wat ze nodig hebben.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:59

Heel knap voor degenen die dit doen! Hoe bijzonder hartverwarmend kijken we altijd terug naar de oorlogsjaren waarin mensen onderdak hebben geboden en kijken we daarnaar met de gedachte 'natuurlijk help je elkaar' en nu klopt de optie aan onze deuren.

Ik voel me best wel schuldig dat ik het eng zou vinden om aan te gaan. Ik woon alleen dus het zou wel kunnen qua ruimte. Qua persoonlijke energie sta ik er echt slecht voor (wegens migraines en ter voorkoming daarvan heb ik meestal geen Lampen aan in huis en geen geluid enz). Maar voel me er wel egoïstisch over. Ik laat het nog even bezinken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:13

AmyJamess schreef:
Vanaf het begin van de oorlog in oekraine heb ik me verbaasd over de nederlandse mensen.
Hoe gemeen en racistisch ze waren over afghaanse en andere buitenlandse vluchtelingen, zo lief en open zijn ze nu met oekrainers.
Oke, misschien komt dat ook omdat ik met een afghaanse (ex) vluchteling leef. En ik ze ook anders ken dan het beeld dat de meeste voor zich hebben.
.

Dit idd. Ik snap werkelijk het verschil niet voor de mensen zelf. Voor Syriërs en Afghanen is oorlog net zo erg als voor Oekraïners.
Ik vind het allemaal nogal hypocriet. Y;(

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:18

Net iets anders: gisteravond/nacht heb ik de eerste vluchtelingen mogen ontvangen op mijn werk. Ik werk als waak/slaapdienst in een ouderentehuis. Het tehuis heeft 10 appartementen gereed gebracht om Oekraïners op te vangen.

Moeder en dochter (10 jaar) waren al sinds maandag op pad. Ze waren enorm blij dat ze veilig en wel aangekomen waren. Ondanks dat dit vanuit mijn werk wordt geregeld voel ik mij ontzettend dankbaar dat ik dit mag doen. Ik raad het iedereen aan om te helpen waar mogelijk!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:21

Fitzroy schreef:
AmyJamess schreef:
.

Dit idd. Ik snap werkelijk het verschil niet voor de mensen zelf. Voor Syriërs en Afghanen is oorlog net zo erg als voor Oekraïners.
Ik vind het allemaal nogal hypocriet. Y;(

Ten eerste is dit al eerder genoemd hier, en ten tweede: Daar gaat dit topic niet over, als je het hierover wilt hebben maak dan zelf een ander topic aan, in plaats van TS en anderen hypocriet te noemen. Walgelijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:39

Als je het ontopic wilt hebben, nee ik ben dit niet van plan. Ik zou het nl nogal hypocriet van mezelf vinden om dit wel te doen voor Oekraïners en niet voor Syriers of andere mensen die voor oorlogen vluchten.
Jij je zin, ik betrek het nu op mezelf ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:53

MissSicarius schreef:
Net iets anders: gisteravond/nacht heb ik de eerste vluchtelingen mogen ontvangen op mijn werk. Ik werk als waak/slaapdienst in een ouderentehuis. Het tehuis heeft 10 appartementen gereed gebracht om Oekraïners op te vangen.

Moeder en dochter (10 jaar) waren al sinds maandag op pad. Ze waren enorm blij dat ze veilig en wel aangekomen waren. Ondanks dat dit vanuit mijn werk wordt geregeld voel ik mij ontzettend dankbaar dat ik dit mag doen. Ik raad het iedereen aan om te helpen waar mogelijk!

Dat kan ik me voorstellen, fijn dat deze mensen veilig zijn.

Ik neem aan dat er nog meer op weg zijn?

Fitzroy schreef:
Als je het ontopic wilt hebben, nee ik ben dit niet van plan. Ik zou het nl nogal hypocriet van mezelf vinden om dit wel te doen voor Oekraïners en niet voor Syriers of andere mensen die voor oorlogen vluchten.
Jij je zin, ik betrek het nu op mezelf ;)

Ah ja, je kunt idd beter helemaal niemand helpen +:)+.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:53

Misschien oordeel je te snel? Hier zijn we er steeds meer van overtuigd dat we dit willen doen.

Hebben we dit voor Syrische vluchtelingen ook overwogen? Jazeker. Mijn gezondheid was toen echter zo minimaal dat we het niet aandurfden om nog meer verantwoordelijkheid te hebben.

Hypocriet? Vast.

Ieder mens is eerder bereid om een bekende of iemand dichtbij eerder te helpen dan een vreemde. Menselijk.

Maar oordeel niet te snel voor je in de schoenen van een ander gelopen hebt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:31

Ik werk in een herberg. Daar gaan we nu 150 mensen opvangen. In eerste instantie voor 3 maand (gemeente heeft dat geboekt).

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:10

_San87_ schreef:

Als het goed is komen er dinsdagavond nieuwe mensen. Helaas werk ik die avond niet, dus zal het door een collega worden opgepakt. Vandaag weer even langs geweest en de ABC van Nederland kunnen uitleggen naar aanvang van al hun vragen. Moeders was wat huiverig om naar Nederland te komen aangezien Nederland bij hen erg bekend staat om de wiet. Gelukkig heb ik haar gerust kunnen stellen dat we niet allemaal aan de wiet zitten :P. Wel schrok ik van het gemiddelde inkomen: 300 euro per maand.. Gelukkig heeft ze werk aangeboden gekregen vanuit de gemeente om wat geld te verdienen en krijgt ze enorm veel aangeboden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:13

MissSicarius schreef:
_San87_ schreef:

Als het goed is komen er dinsdagavond nieuwe mensen. Helaas werk ik die avond niet, dus zal het door een collega worden opgepakt. Vandaag weer even langs geweest en de ABC van Nederland kunnen uitleggen naar aanvang van al hun vragen. Moeders was wat huiverig om naar Nederland te komen aangezien Nederland bij hen erg bekend staat om de wiet. Gelukkig heb ik haar gerust kunnen stellen dat we niet allemaal aan de wiet zitten :P. Wel schrok ik van het gemiddelde inkomen: 300 euro per maand.. Gelukkig heeft ze werk aangeboden gekregen vanuit de gemeente om wat geld te verdienen en krijgt ze enorm veel aangeboden

Dat is in die landen ongeveer het minimumloon, dus dat verbaast me niks. Is in Servië niet anders. Staat tegenover dat levensonderhoud ook echt veel goedkoper is dan hier.