MarjanB schreef:Op natuurgrond krijg je subsidie dus denk dat je beter af bent als je het aan houd ipv naar de provincie
Op de grond in gebruik op erfpacht basis ontvangt de gebruiker de subsidie toch ook?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eelmo schreef:Maanon_ schreef:Ik denk namelijk dat veel boeren best zouden willen, een uitzondering daar gelaten. Maar het hele systeem zou dan volledig op zijn kop moeten. Van boer, supermarkt én consument. Maar ook sommige consumenten hebben weinig keus door een zeer laag besteedbaar inkomen, ook die mogen we niet vergeten.
En dit is waarom regeneratieve landbouw nog niet grootschalig wordt toegepast. En ik zou met liefde direct in de boerderijwinkel mijn eten kopen, maar na een lange werkdag is de AH gewoon dichterbij en makkelijker bereikbaar.
Ik werk als bioloog deels met boeren, en ook ik merk dat veel boeren best willen maar óf niet kunnen óf niet weten waar te beginnen. Overigens is het 'elke vierkante meter telt' en onze extreme efficientie hier in NL vanuit natuurbeschermings perspectief deel van het probleem. Omdat elke vierkante meter telt (voor de opbrengst en inkomsten van de boer), willen/kunnen boeren het soms niet permiteren om een haag aan te planten, of bloemrijke stroken aan te leggen voor biodiversiteit. De extreme efficientie van onze landbouw dwingt tot een scheiding van landbouw en natuur, terwijl beide prima samen kunnen. Maar dan moet idd het hele systeem om zodat boeren ook financieel en qua regels de ruimte krijgen om dat te kunnen.
bettyvn schreef:Eelmo schreef:
En dit is waarom regeneratieve landbouw nog niet grootschalig wordt toegepast. En ik zou met liefde direct in de boerderijwinkel mijn eten kopen, maar na een lange werkdag is de AH gewoon dichterbij en makkelijker bereikbaar.
Ik werk als bioloog deels met boeren, en ook ik merk dat veel boeren best willen maar óf niet kunnen óf niet weten waar te beginnen. Overigens is het 'elke vierkante meter telt' en onze extreme efficientie hier in NL vanuit natuurbeschermings perspectief deel van het probleem. Omdat elke vierkante meter telt (voor de opbrengst en inkomsten van de boer), willen/kunnen boeren het soms niet permiteren om een haag aan te planten, of bloemrijke stroken aan te leggen voor biodiversiteit. De extreme efficientie van onze landbouw dwingt tot een scheiding van landbouw en natuur, terwijl beide prima samen kunnen. Maar dan moet idd het hele systeem om zodat boeren ook financieel en qua regels de ruimte krijgen om dat te kunnen.
maar wat vind jij er dan van dat wij onze patrijzenrand moetten maaien in het broedseizoen van en instanties? of dat alle dijken ook kaalgemaaid worden en daar ook vrij veel monocultuur van gras en het zelfde (gele) 'onkruind' op staat, ipv echt mooie mengeling aan kruiden? Dat gaat mij erg aan het hart. Het zijn echt echt niet de allen boeren die de wildstand drukken, sterker nog, de ervaring van onze jachtopziener is dat de wildstand achteruit is gegaan sinds er geen kunstmest meer in de slootkanten ect gemorst word. Een patrijs en fazant heeft dekking nodig, en voetbalgras gaat dat niet geven...
Vet jammer, want onze patrijzenrand staat nu 2 jaar, en we zien nu dat de natuurlijke predatoren qua incectendruk terug komen, en omdat wij het zelf zo leuk vinden (ivm jachthobby) laten we hem staan, maar eigenlijk krijgen we het maar 1 seizoen gesubsideert, en zelfs dan levert gezeik opt moment dat je er een keer op moet draaien met de trekker....
Eelmo schreef:Ik vind daar genoeg van, geen zorgen![]()
Ik vind het doodzonde dat alle stadsparken voetbalgras zijn, oneindig veel gemaaid worden en er geen 'on'kruidje tussen mag staan, want mensen moeten kunnen picknicken. Ofzo. Zaai daar dan op zijn minst stroken tussendoor. Dijken zijn vele malen sterker als er een grotere variatie aan planten op groeit, daar wordt nu een hoop wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en hopelijk gaat dat snel doordringen tot de beleidsmakers. Het slaat natuurlijk nergens op dat je die strook aanlegt en die dan moet gaan maaien in het broedseizoen![]()
Alle boeren waar ik/wij mee werken willen zo enorm graag 'beter'. Sommigen doen het puur voor de subsidies en zien inzetten op biodiversiteit (wat regeneratieve landbouw uiteindelijk ook is) niet als 'beter', dat grasland is toch ook natuur? Maar alle beetjes helpen, en het gros van die boeren doet echt heel hard hun best om tussen de regels door het bedrijf meer natuurinclusief te maken. Als de beleidsmakers daar nou een beetje aan mee zouden helpen, zou dat heel erg fijn zijn![]()
Het hele systeem moet om, en iemand moet de eerste zijn. Dus dat jullie die patrijzenrand, ondanks alle gedoe er om heen laten staan is echt helemaal topMaar ook de consument moet anders (en ik zou dus gewoon op mijn vrije dag naar die boerderijwinkel moeten gaan). En ook het beleid moet anders. Ik heb er alleen een vrij hard hoofd in dat het beleid eerst zal veranderen...
dorientjuh schreef:Regeneratieve landbouw. Ik had er nog nooit van gehoord, totdat ik afgelopen week op Netflix de documentaires ‘The biggest little farm’ en ‘Kiss the ground’ (aanraders) heb gekeken.
In het heel kort: stoppen met monoculturen (bv alleen mais, aardappelen of alleen vee als agrarisch bedrijf) maar in plaats daarvan naar een heel divers bedrijf met zoveel mogelijk verschillende soorten gewassen en ook - in mindere aantallen - verschillende soorten dieren. Daarbij niet meer ploegen en permanente bodembedekkers gebruiken waardoor je weer een vruchtbare bodem krijgt die zichzelf onderhoudt, zonder gebruik van kuntmest en chemicaliën en die ook veel koolstof opneemt waardoor de opwarming van de aarde afneemt.
Bovendien: na een opstartfase van (uit mijn hoofd) 1 jaar is de (financiële) opbrengst hoger dan die van reguliere agrarische bedrijven.
Als we hier niet op overgaan is al onze vruchtbare grond op aarde over 60 jaar ‘verwoestijnd’ waardoor we geen voedsel meer kunnen produceren.
Is het kromme financiële regelgeving / subsidiëring vanuit de overheid waardoor dit nog niet grootschalig wordt toegepast? Of zie ik het als leek te gemakkelijk?
dorientjuh schreef:Bovendien: na een opstartfase van (uit mijn hoofd) 1 jaar is de (financiële) opbrengst hoger dan die van reguliere agrarische bedrijven.
Kuggur schreef:dorientjuh schreef:Bovendien: na een opstartfase van (uit mijn hoofd) 1 jaar is de (financiële) opbrengst hoger dan die van reguliere agrarische bedrijven.
Als dit waar was dan zou iedere boer hier al jaren geleden op zijn overgestapt.
Dit soort opmerking maakt dat ik me afvraag wat voor een bizar idee de gemiddelde stadsbewoner heeft van de bedrijfstak die al zijn voedsel produceert. Geloof je dat boeren totale idioten zijn?
tamary schreef:Simpelweg is regeneratieve landbouw mogelijk voor een hobbyist met eigen afzetmarkt en goed inkomen van elders. Dus uit de kluiten gewassen moestuin + wat klein(er) vee. Op schaal van veel ha wordt dat, zeker qua gewassen of melk heel lastig. Vleesvee dan iets simpeler, mits je die door een volgens de regels ingericht bedrijf laat slachten, anders kan je niet verkopen. Je loopt door de regels en kosten vast als je groter gaat dan een standje langs de weg of een advertentie op mp voor het teveel aan vlees van een paar lammeren.
pol013 schreef:Want je denkt dat die grote bedrijven met minder marge genoegen gaan nemen?
Van mij mag het. Maar lijkt me ook enigszins onwaarschijnlijk.
pol013 schreef:De ervaringen van de boeren die het nu doen zijn in iedere geval nog (deels) anders. Zoals ook weer blijkt op de video. Dus dat blijft omschakelen dan nog wel even lastig en onzeker maken.
pol013 schreef:https://pointer.kro-ncrv.nl/wie-betaalt ... HIR3lkze1g
Deze aflevering past ook heel goed bij dit onderwerp. En de nuances die hier ook heel duidelijke aangegeven worden. Ik vind dit altijd zo verdrietig om te zien. Die spagaat tussen wel willen maar niet kunnen/slagen.
"Minder stikstofuitstoot, meer aandacht voor biodiversiteit, minder broeikasgassen en graag ook nog een beetje diervriendelijker. Van boeren wordt heel wat verandering verwacht in de komende jaren. Makkelijk is dat niet, want de consument zit niet altijd te wachten op duurzame, en daardoor ook vaak duurdere producten. De investeringen betalen zichzelf niet terug. Hoe moet de landbouw vergroenen als de consument er niet voor wil betalen?"
8nnemiek schreef:Ik denk dat het ook deels een kwestie is van 'wat de boer niet kent'.. Het is een heel andere manier van werken. Ze kunnen hun grote machines niet meer inzetten, moeten ineens met veel meer zaken rekening houden en plannen..
Zo verbouwt de boer achter ons huis al tig jaren alleen maar maïs, niks anders dan dat, elk jaar opnieuw. Groenbemesting, en maïs. Dat is ie gewend, daar zit ie in vastgeroest, dus dat blijft zo. Ik denk dat dat bij meer boeren speelt. "Dit doen we al jaren zo, dit werkt goed genoeg, en verandering is eng."