Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sevke schreef:De regering kan inderdaad niet achterover leunen en denken: we zien wel, maar ik als individu kan moeilijk nu voor drie jaar aan rijst, benzine en gas inslaan. Mezelf opwinden over wat er mogelijk gaat gebeuren, gaat niets veranderen aan de situatie, die maakt het alleen voor mezelf moeilijker.Het probleem negeren is nogal naïef. Economisch zal dit zeker gevolgen hebben voor Europa. Bovendien heeft Poetin al dreigementen uitgesproken naar de Navo toe en stijgt de onrust in de Baltische Staten, die lid zijn van de Navo.
Het westen kan moeilijk niét reageren. Dat zet de deur open naar nog meer Russische invallen.
Op het moment dan Poetin een Navolid aanvalt moet het westen militair reageren, anders heeft de hele Navo geen zin meer.
Dit zou wel eens het begin van de derde wereldoorlog kunnen zijn, en dat is geen paniekzaaierij maar realiteit. Vergeet niet dat Rusland kernwapens heeft en dat het Navo hoofdkwartier zich in Brussel bevindt...
Sabri schreef:Ik maak me wel zorgen. Ik ben chronisch ziek vanwege de ziekte van Lyme. Daar heb ik niet zelf om gevraagd en is mij overkomen zonder dat ik daar zelf om heb gevraagd. Daardoor leef ik op minimum. Ik had een goede HBO fulltime baan maar nu kan ik dat niet meer. Ik woon in een flatje die slecht geïsoleerd is en betaal dus vooral veel energie en dure gasprijzen. In een flat kun je geen houtkachel neerzetten. Ik kom maandelijks gewoon echt niet rond. Ik zet de kachel lager en heb het koud. Ik zit nu onder een dikke deken. Ondertussen lees je dan berichten dat mensen goed voorbereid zijn. Die het beter hebben electrische auto's kunnen kopen en hun huizen isoleren en van zonne energie kunnen leven inclusief goed voorbereidde moestuinen. Zoiets steekt toch wel.
Ja fantastastisch dat je dat kunt maar als echt minima ben je gewoon dik de pineut. En met deze oorlog zal dat alleen maar erger worden. Daarom maak ik mij wel zorgen. En met dat de kloof tussen arm en rijk met de VVD steeds groter word en iedereen nog vooral op rechtste partijen stemt wordt dit denk ik ook niet snel opgelost.
En hoofdzakelijk heb ik te doen met al die mensen in Rusland en Oekraïne die nu moeten gaan vechten om leven en dood. Ik vraag mij af wat doen die mensen met hun dieren. Paarden etc, laat je die dan achter??
VuurVleugels schreef:Danique_G schreef:enzino schreef:Je bent de emancipatie toch niet vergeten? Misschien krijg jij wel een oproep en hij niet. Of gaan jullie samen.
Volgens mij beschrijft ze dat ook gewoon hoor. Beetje rare opmerking
Dank je. Nogmaals: ik zou ook worden opgeroepen, maar sowieso worden afgekeurd.
ElCid schreef:Elisa2 schreef:Tja als de energie en benzine prijzen nog meer gaan stijgen dan gaat dit wel problematisch worden vrees ik. Enige "geluk" qua energie is dat het voorjaar er aan komt. Maar ik hoop wel dat NL gaat kijken naar andere bronnen van gaswinning of alternatieven want het wordt zo wel pijnlijk duidelijk dat het niet goed is om teveel afhankelijk te zijn van een land.
Er is nu al een mogelijke verdubbeling van de huidige gasprijzen aangekondigd.........dat wordt dus onbetaalbaar.
Jammer genoeg gaat het "Groningse" gas naar Duitsland ( daar heeft meneer Rutte ooit een contract over afgsloten!).
Fijn, dat iedereen zo laconiek doet over prijsstijgingen maar veel minima ( en dat zijn er veel meer dan men doorgaans denkt) zitten nu al zwaar in de problemen en dat gaat dus nog erger worden.
LoveGlove schreef:Ik volg ook mee. Ik ben een extreem hoog sensitief persoon en het heeft nu al een best zwaar effect op me. Ik voel de angst heel zwaar zitten. Het is niet mijn eigen angst trouwens. Het is de angst bij Oekraïne.
Ik hoop ten harte dat het nooit in Nederland zal komen. Zo ver weg van ons is er niet. Er zitten maar 2 landen tussen Rusland en Nederland. Ik maak me wel een beetje zorgen dus. Niet voor nu maar wel voor de toekomst
ElCid schreef:We moeten alleen maar "van het gas af" omdat onze overheid dat besloten heeft wegens belangen elders. In Duitsland wordt het juist gestimuleerd ( "ons" Groningse gas!). Gas is schoner dan veel andere brandstoffen en beter dan alles wat ze nu verzinnen.
E4D schreef:Ik vind het ook allemaal erg spannend en vooral heel vervelend voor de inwoners van Oekraïne.Ben ook wel heel benieuwd hoe Nederland en de rest van Europa hier op zal reageren, Rutte zegt wel dat "de reactie zal heel stevig zijn" maar ik kan me nog niet echt voorstellen wat dat dan inhoud. Ergens wil ik daar ook niet te veel over na denken maar ik vraag mij dan toch meteen af hoe Rusland daar dan weer op zal reageren.
Voor nu is het nog niet iets waar ik mij extreem druk om maak en ik denk dat het niet snel extreme gevolgen zal hebben voor Nederland, behalve de eerder genoemde prijzen, maar tegelijkertijd denk ik ook dat dit wel eens kan escaleren. Maar als individu kan ik er nu niks aan doen dus ik probeer er niet te veel over te denken.
purny schreef:Waarom nu al hamsteren voor iets dat nog moet komen? Het is toch nog niet zeker dat er voedsel tekorten komen?
Maar ja als iedereen lekker asociaal gaat hamsteren en niks voor een ander overlaat krijgen we zeker lege schappen
plutolover schreef:LoveGlove schreef:Ik volg ook mee. Ik ben een extreem hoog sensitief persoon en het heeft nu al een best zwaar effect op me. Ik voel de angst heel zwaar zitten. Het is niet mijn eigen angst trouwens. Het is de angst bij Oekraïne.
Ik hoop ten harte dat het nooit in Nederland zal komen. Zo ver weg van ons is er niet. Er zitten maar 2 landen tussen Rusland en Nederland. Ik maak me wel een beetje zorgen dus. Niet voor nu maar wel voor de toekomst
herkenbaar ik probeer het echt los te laten. lukt ook niet altijd