Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:44

tita schreef:
Ik weet niet wat ik moet geloven
Weet alleen dat vrouwen vreselijk gemeen kunnen zijn

Jaren wachten daarna wraak nemen

Waarom denk je dat die vrouwen zolang hebben gewacht? Oordeel niet als je niet in die situatie gezeten hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:53

Babootje en rytir daar ben ik ook wel bang voor eigenlijk.....
Maar goed wil dat ook pas uitspreken als dat bekend is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:59

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:05

Ik vind dit altijd zo moeilijk want er zitten zoveel kanten aan en zoveel gradaties en vormen etc.
Is een opmerking al overschrijdend gedrag? Of een aanraking? En dan wat voor opmerking of aanraking?
Kijk, die filmproducent die zegt dat je met hem naar bed moet om de rol te krijgen, dat gaat duidelijk de grens over. Dat is chantage, seksuele chantage.
Maar er zit zoveel tussen zwart en wit. Ik heb best het een en ander meegemaakt maar me nog nooit bedreigd of geïntimideerd gevoeld. Meestal gaf ik aan geen interesse te hebben of niet gediend te zijn van zo’n opmerking of handeling en dan was het ook klaar.
Ik vraag me af over welke vorm we het hier hebben bij de Voice. En of het een soort van chantage vorm was of misschien wat onschuldig geflirt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:06

Volgens Yvonne Coldeweijer (en die heeft het eigenlijk altijd wel goed) heeft Rietbergen nog niet zo lang geleden ook nog een meisje lastig gevallen op een verjaardag, en dat zou dus gaan om ongevraagd aan de billen zitten en ranzige opmerkingen maken.
Heeft niets met de Voice te maken, maar als dat klopt, dan is dat wel een teken aan de wand en zijn z'n excuses en therapie dus ook een wassen neus.

Ik ben erg benieuwd naar de uitzending van donderdag, want BOOS kennende doen zij echt wel goed onderzoek.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:09

Inderdaad Suzanne!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:10

Suzanne F. schreef:
En of het een soort van chantage vorm was of misschien wat onschuldig geflirt.

Maar daartussen zit ook nog een heel grijs gebied.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:28

Rytir schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze een duur en populair format gaan stil leggen en met forse spijtbetuigingen strooien dat het gaat om een arm om de schouder. Maar we gaan het zien want dat is een aanname (al is er natuurlijk eerder ook al door een cameraman een knuppel in het hoenderhok gegooid).

Ik denk dat om te beginnen er niet meerdere mensen klacht indienen omwille van een arm om de schouder. Dit is echt victim blaming eerste klas. Tegen dat er meerdere klachten komen, is er volgens mij wel echt veel en veel meer gebeurd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:30

Jungles schreef:
tita schreef:
Ik weet niet wat ik moet geloven
Weet alleen dat vrouwen vreselijk gemeen kunnen zijn

Jaren wachten daarna wraak nemen

Waarom denk je dat die vrouwen zolang hebben gewacht? Oordeel niet als je niet in die situatie gezeten hebt.

Voorbeeld GIUEFFRE vind je dat normaal krijg je soms geld mee en nu echt meer dan 15 jaar later wil je verder proces aanspannen
En dan nog hè….. je bent 17 en groepje rijke mannen je krijgt van alles…… denk je dan echt dat dat allemaal voor niks is.
En wellicht was het toen vrijwillig en voelt ze zich nu gedwongen.

Of destijds met Micheal Jackson ik heb echt geen idee of ie wat gedaan heeft maar kapot is ie wel

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:38

Het is heel normaal dat klachten pas jaren later komen. Op het moment zelf is er niet altijd besef (niet weten wat normaal is en wat niet, machtsmisbruik en manipulatie), er is schaamte, angst, etc. Maar als je na jaren nog steeds een wrak bent en daar eindelijk uit wilt…

Ik ken van heel nabij een zeer zwaar geval van misbruik. De slachtoffers hadden bijna allemaal uit drang om te overleven de herinneringen compleet verdrongen. Pas toen eentje de boel eindelijk ging oprakelen kwam het bij de rest terug.
Dit soort trauma’s zijn vaak zo vreselijk heftig. Iedereen reageert anders. En openlijk beschuldigen vraagt ontzettend veel moed.

Dit soort commentaren vind ik dan ook zo enorm gemeen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:46

Tita ik vind het echt een hele heftige opmerking. Generaliserend, bagatelliserend.. 'jaren wachten daarna wraak nemen' hoe zwart-wit wil je het hebben?! Ik sluit me helemaal aan bij Poes hierboven, met daarbij komend ook de mededeling dat je 1. al moet dealen met wat je hebt meegemaakt en 2. er maar eens aan moet gaan staan met jouw woord tegen dat van een BN'er met daar automatisch bijkomend zulke achterlijke reacties. Je gaat nogal wat aan klaarblijkelijk, zie hier in dit topic al het resultaat. Zodra mensen merken en voelen dat er meerdere lotgenoten zijn durven ze een stap te maken die ze eerst niet durfden te nemen. Niets 'jaren wachten' maar 'na jaren dúrven'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:48

Giueffre zegt mij niets, maar ik kan me wel goed voorstellen dat je als minderjarige achteraf denkt "hoe deze mannen me behandeld hebben dat kàn niet" of wat denk je van loverboy achtige praktijken?

Het kan prima zijn dat je ergens in mee bent gegaan en achteraf pas het besef komt dat iemand je niet in die positie had mogen brengen :(:)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:49

Goed verwoord Poes en Castilja. Inderdaad: na jaren dúrven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:50

Grensoverschrijdend gedrag tegenover vrouwen is ook zo vreselijk genormaliseerd… toen de #metoo beweging uitkwam en vrouwen plots gingen posten dat er wel eens in hun bil geknepen was en ze wel eens achtervolgd waren met stappen, dacht ik: ja en dat gebeurt toch iedereen en ook gewoon regelmatig?
Het was mijn man die mijn ogen opentrok. Die wist gewoon niet wat hij hoorde en wist helemaal niet dat dit zo vaak gebeurd. Dat vrouwen altijd maatregelen nemen om veilig thuis te komen.
Hij had ook helemaal niet door dat ik in de winter niet ging hardlopen omdat ik geen veilige routes kende. Hij doet zijn jasje en lichtje aan en gaat. Ik zoek routes uit, en ben op mijn hoede.
Ik woon in 1 van de veiligste steden ter wereld. In de meeste landen kun je als vrouw nooit alleen over straat en na donker al helemaal niet.

Het. Is. Niet. Ok.

En ik blijf overtuigd (en onderzoek toont ook aan): het overgrote deel van de klachten is echt en gaat om eerder zware feiten. De meeste vrouwen dienen nooit klacht in.
Laatst bijgewerkt door poes op 15-01-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:51

poes schreef:
Het is heel normaal dat klachten pas jaren later komen. Op het moment zelf is er niet altijd besef (niet weten wat normaal is en wat niet, machtsmisbruik en manipulatie), er is schaamte, angst, etc. Maar als je na jaren nog steeds een wrak bent en daar eindelijk uit wilt…

Ik ken van heel nabij een zeer zwaar geval van misbruik. De slachtoffers hadden bijna allemaal uit drang om te overleven de herinneringen compleet verdrongen. Pas toen eentje de boel eindelijk ging oprakelen kwam het bij de rest terug.
Dit soort trauma’s zijn vaak zo vreselijk heftig. Iedereen reageert anders. En openlijk beschuldigen vraagt ontzettend veel moed.

Dit soort commentaren vind ik dan ook zo enorm gemeen.

Nou inderdaad. Ik heb er zelf meer dan tien jaar over gezwegen. Eerst verdrongen, ik wilde het zelf niet geloven, mensen er niet mee belasten. De dader had me bovendien verboden om er over te praten. Gedachten als: 'Stel ik me aan?' 'Is het echt zo erg?' En de angst om niet geloofd te worden. Ze noemen dat niet voor niks hertraumatisering. Gedachten als: 'Ik heb geen nee gezegd.' 'Heb ik het uitgelokt?' etc heb je al ontelbaar vaak tegen jezelf gezegd. Als je vervolgens ook zulke reacties krijgt als je eindelijk de moed bij elkaar hebt geraapt om te vertellen wat je overkomen is, is dat bijna net zo erg als het misbruik zelf. Voor mij dan.
Ik heb reacties gekregen van mensen die vonden dat ik maar met hem in gesprek moest gaan of het achter me moest laten, want het was al zo lang geleden, etc. Laat staan als het om een bn'er gaat. Dat breng je echt niet voor de lol naar buiten. Dat is voor de slachtoffers een emotionele rollercoaster waarin alle herinneringen weer naar de voorgrond komen. Trauma's, nachtmerries, herbelevingen..
Mochten de beschuldigen waar zijn, dan vind ik het ontzettend dapper van de slachtoffers dat ze ermee naar buiten zijn gekomen. Alleen maar bewondering voor hen. Ik zou niet graag in hun schoenen willen staan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:53

Die arm over de schouder gaat een heel eigen leven leiden :) Eerst maar eens de aanklachten afwachten.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:53

Suzanne F. schreef:
Ik vind dit altijd zo moeilijk want er zitten zoveel kanten aan en zoveel gradaties en vormen etc.
Is een opmerking al overschrijdend gedrag? Of een aanraking? En dan wat voor opmerking of aanraking?
Kijk, die filmproducent die zegt dat je met hem naar bed moet om de rol te krijgen, dat gaat duidelijk de grens over. Dat is chantage, seksuele chantage.
Maar er zit zoveel tussen zwart en wit. Ik heb best het een en ander meegemaakt maar me nog nooit bedreigd of geïntimideerd gevoeld. Meestal gaf ik aan geen interesse te hebben of niet gediend te zijn van zo’n opmerking of handeling en dan was het ook klaar.
Ik vraag me af over welke vorm we het hier hebben bij de Voice. En of het een soort van chantage vorm was of misschien wat onschuldig geflirt.

Maar dat is individueel. Wat jij niet intimiderend vindt, kan ik wel intimiderend vinden. Dat hangt denk ik ook samen met hoe je als mens in elkaar zit. Voor jou is het misschien makkelijk/mogelijk om je grens aan te geven, terwijl dat voor mij moeilijk is.

Ik vind dit hele nieuws erg naar. Als slachtoffer van seksueel misbruik triggert het mij enorm, zeker het idee dat mannen niet te vertrouwen zijn. Zit ik dan week na week te werken aan dat vertrouwen, dan weer dit nieuws.
Tegelijkertijd bekruipt mij soms het idee dat het heel makkelijk is om een bn'er in een kwaad daglicht te zetten. Als ik nu mail naar rtl, verklaar dat -willekeurige bn'er- grensoverschrijdend gedrag jegens mij heeft getoond, dan volgt de veroordeling door social media. Onschuldig tot het tegendeel is bewezen, maar al schuldig bevonden door het volk.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:56

tita schreef:
Voorbeeld GIUEFFRE vind je dat normaal krijg je soms geld mee en nu echt meer dan 15 jaar later wil je verder proces aanspannen
En dan nog hè….. je bent 17 en groepje rijke mannen je krijgt van alles…… denk je dan echt dat dat allemaal voor niks is.

Of destijds met Micheal Jackson ik heb echt geen idee of ie wat gedaan heeft maar kapot is ie wel

En dan nog hé, 17 jaar is nog steeds minderjarig. Hersenen nog niet volgroeid, gewoon smerig en triest dat daar misbruik van wordt gemaakt.

Soms kan een slachtoffer niet eerder actie ondernemen. Of dat nou komt door trauma of mensen in de omgeving die het bagatelliseren zoals jij nu doet.

Wat hier het geval is; tijd zal het leren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:00

RTL noemt de aantijgingen zeer ernstig en schokkend.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:02

Tita: dus als een 17-jarige volgens jou, volledig bij verstand, met dat soort praktijken zich inlaat is seksueel misbruik ok? Omdat ze armbandjes en lekker eten krijgt mag je ook de oude venten even plezieren want voor wat hoort wat?

Wow. Ik weet echt niet wat ik daarop moet zeggen. Maar het blijkt wel weer: vrouwen kunnen zo vreselijk hard zijn voor elkaar.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:04

tita schreef:

Meen je dit? Dat je schrijft: ‘denk je dan echt dat dat allemaal voor niks is?’ Je impliceert hiermee gewoon dat die meiden het een soort van verschuldigd zouden zijn. Doet mij echt pijn om te lezen.

Ik ben dat victim blaming zo onzettend zat. Zeker, er zitten meerdere kanten aan een verhaal en er is een groot grijs gebied tussen verkrachting en een stomme opmerking. Ik vind ook zeker niet dat verdachten publiekelijk aan de schandpaal zouden moeten worden genageld, voordat een zaak verder onderzocht is, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat mensen juist zolang wachten met naar buiten komen, omdat er sprake is van, onder andere, een groot schaamtegevoel. Neem daarbij de angst om niet geloofd te worden, angst voor wraak van de dader, verdrukking van herinneringen, PTSS, et cetera en je hebt je antwoord.

Uitzonderingsgevallen daargelaten gaat niemand zomaar aangifte doen van seksueel misbruik. Buiten de juridische rompslomp, moet de hele beerput open met de nodige psychische klachten van dien. Ik geloof echt wel dat er hele slechte mensen bestaan die door middel van een valse aangifte iemand kapot willen maken, maar om dat altijd direct te gaan roepen als een slachtoffer eindelijk zijn of haar mond open durft te doen, is stupide, pijnlijk en gemeen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:07

Wauw Tita, speechless dat je er zo over kunt denken -O-
Dankzij zo'n standpunt durven slachtoffers niet van zich te laten horen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-01-22 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:07

Boras schreef:
RTL noemt de aantijgingen zeer ernstig en schokkend.

Wat ik erover gelezen heb zijn ze dat ook! Het lijken mij geen twijfelgevalletjes..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:13

Denk persoonlijk dat sommige stiekem hopen dat het niet waar is. Persoonlijk denk ik dat het een hele grote beerput is die langzaam naar boven komt. Wat wil je doen tegen een machtig persoon. Denk ook dat de slachtoffers heel veel moeite hebben het er na buiten te brengen. Ben blij dat er iets naar buiten komt. En hoop dat er voor andere slachtoffers ook meer gerechtigheid komt.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:13

Jeetje, laten we alsjeblieft gewoon even de aflevering van BOOS afwachten ipv maar te speculeren en te oordelen.
Tita, je opmerking raakt me diep en doet me zeer. Het heeft mij 10 jaar gekost voordat ik mijn mond eens open durfde te trekken over wat er gebeurd was met mijn ex. Dat is niet uit voorbedachte rade, dat is uit schaamte, angst, verdriet, en wat al niet meer. Het zou fijn zijn als je eens wat genuanceerder bent in je uitingen (ook in andere topics overigens).