Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:01

Mindim schreef:
Is de agrarische sector eigenlijk al eens zelf met wezenlijke plannen gekomen om een bijdrage te leveren aan de vermindering van stikstofuitstoot of blijft het bij het wijzen naar anderen en/of ontkennen van hun bijdrage?

Ik schrik als ik zie hoeveel stuks vee er in nederland aanwezig zijn voor consumptie, en vraag me ook werkelijk af of dat nu nodig is.

Cijfers CBS 2020
Runderen 3 837 994
Melk en kalfkoeien jonger dan 2 1 593 071
Varkens 11 950 238
Kippen 101 863 117
Geiten 632 616

Dat zijn bijna 120 miljoen dieren.

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

Wordt ook vermeld hoeveel bedrijven, welk soort bedrijven, de oppervlakte, het aantal dieren, van heel nederland en ook per provincie.

Als ik het goed begrijp willen ze op de stukken onteigend land niet bouwen toch?

Dat zijn 3/4 varken en pakweg 8 kippen per persoon. En van de beiden vraag ik me af wat voor binnenlandse consumptie is en wat voor export.

Aan de varkens en zuivel doe ik in ieder geval niet mee. En ergens ben ik er nog blij mee ook dat ik voor beiden allergisch ben. Zeker de varkens, zag vorige week weer een paar in de bloedhitte opgestapeld wachten bij een slachthuis :(:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:08

Stoppen met exporteren vind ik altijd een leuke oplossing. Want stoppen we dan ook met importeren?
Dat wil zeggen geen aardbeien in december. Geen spinazie in juli. Helemaal geen avocados en bananen en ga zo nog maar even door.

En dan heb ik het nog niet over alle andere meuk die we importeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:13

Gemiddelde groente en fruit kweek produceert niet heel veel meer stikstof.

Maar het is natuurlijk zot dat onze kippen geexporteerd worden en wij chinese kippen importeren omdat die absurde kipfilets hebben. 8)7

Ah wat cijfers gevonden. Wij zijn de grootste vleesexporteur van europa -O-

60% wordt dus geexporteerd.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:19

Er zijn op de Veluwe al genoeg boerderijen te vinden waarin geen opvolging is voor het bedrijf, veel van deze boerderijen hebben al jarenlang nog geen 10% van de bezetting dieren aanwezig t.o.v. wat op de vergunning staat. Vaak is het dan nog wat hobby vee zeg maar. Als bij deze mensen nu eens aangeklopt gaat worden wat zij willen. Ik denk zelf dat het een mooie mogelijkheid is om er dan een leuk bedrag uit te halen omdat het boerenbedrijf eigenlijk al gestopt was maar puur op papier nog bestaat. Bij deze bedrijven is de uitstoot al nagenoeg niets en dan zit je bij die locaties niet te wachten dat daar weer een nieuw bedrijf komt waar de uitstoot weer naar maximaal gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:36

Winged schreef:
Benzz schreef:
Dat weet ik: Maar nog: De uitstoot komt daar wel vandaan en hoe zuur het ook is en hoeveel er al gedaan is, er moet nog meer gebeuren.

Is onteigenen van grond dan de oplossing? Lijkt mij niet. Zet die grond dan biologisch in. Bijvoorbeeld minder dieren op dezelfde hoeveelheid grond.
En een overheid die niet om de 2 jaar wisselt van beleid omdat er totaal niet over na is gedacht. Dan kun je als boer tenminste een plan maken voor verduurzaming in de agrarische sector. Dat gaat nu niet. En momenteel met de stikstofcrisis is er geen boer die een plan durft te maken...

Ik zou persoonlijk graag een plan zien waarbij Nederland minder exporteert en onze Nederlandse boeren mét hun goede producten beter betaalt worden in Nederland. Het is van de zotte dat onze goede producten worden afgenomen in het buitenland tegen een hogere prijs dan dat we in Nederland ervoor willen betalen.

Export houdt ook in dat je zaken moet importeren. En dat doen we in Nederland tegen lagere kosten, maar wel met meer (vervoers)vervuiling. Een eerlijke prijs betalen voor lokale producten. Dan kan de productie hier ook naar beneden. En ja, dat houdt ook in dat er meer seizoensgebonden gegeten moet worden.

Juist precies dit :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:44

Winged schreef:
Is onteigenen van grond dan de oplossing? Lijkt mij niet. Zet die grond dan biologisch in. Bijvoorbeeld minder dieren op dezelfde hoeveelheid grond.
En een overheid die niet om de 2 jaar wisselt van beleid omdat er totaal niet over na is gedacht. Dan kun je als boer tenminste een plan maken voor verduurzaming in de agrarische sector. Dat gaat nu niet. En momenteel met de stikstofcrisis is er geen boer die een plan durft te maken...

Ik zou persoonlijk graag een plan zien waarbij Nederland minder exporteert en onze Nederlandse boeren mét hun goede producten beter betaalt worden in Nederland. Het is van de zotte dat onze goede producten worden afgenomen in het buitenland tegen een hogere prijs dan dat we in Nederland ervoor willen betalen.

Export houdt ook in dat je zaken moet importeren. En dat doen we in Nederland tegen lagere kosten, maar wel met meer (vervoers)vervuiling. Een eerlijke prijs betalen voor lokale producten. Dan kan de productie hier ook naar beneden. En ja, dat houdt ook in dat er meer seizoensgebonden gegeten moet worden.

Er is al vaker een uitkoopregeling aangeboden, maar daar reageerde bijna geen boer op. Dus uiteindelijk het de klimaat wet zal er wel iets moeten gebeuren.

Minder exporteren en betere prijzen ben ik absoluut voor. Maar zelfs dan zullen er best veel boeren moeten stoppen.

En iedereen een beetje minder vlees eten kan ook geen kwaad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:44

Als het het kabinet werkelijk om de beperking van stikstofuitstoot ging dan kochten ze de mestrechten op en niet het land. Maar daar hoor ik niks over, heb ik ergens iets gemist?

meggiemeg

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:50

Minder dieren lijkt mij voor een boer ook geen oplossing, er is toch een kostenplaatje aan verbonden en door meer dieren te hebben zal dat kostenplaatje beter te dragen zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 17:09

irmaz schreef:
Als het het kabinet werkelijk om de beperking van stikstofuitstoot ging dan kochten ze de mestrechten op en niet het land. Maar daar hoor ik niks over, heb ik ergens iets gemist?

Klopt. Maar de uitstoot is - helaas - meer dan alleen vee. Ook agrarische vervoersmiddelen, uitstoot van de kassen etc telt ook mee. Er wordt gemakkelijk naar de veehouders gekeken, maar sluit ook zeker de lading kassen niet uit.

Er zijn genoeg boeren die wel willen veranderen, zijn niet dom :D Maar dan moet de overheid wel met een beleid komen dat toekomst biedt. Al dan niet in het stoppen van een bedrijf en een passend 'burger' leven, al dan niet het door kunnen gaan met een (kleiner) financieel gezond bedrijf. (en dan sluit ik de emotie even uit)

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 17:11

Maar is de boer écht het probleem, of is dat gewoon een gemakkelijk politiek onderwerp? Zijn de grote bedrijven lastig aan te pakken, leveren die teveel op en zitten er veel oud-politici bij die grote bedrijven aan het roer? Ik heb echt sterk mijn twijfels of de boer het probleem is van het stikstof. Is opwarming van de aarde niet een heel normaal proces? Van opwarming, naar ijstijd enz..

Ik geloof namelijk niet dat het terecht is dat alles op het bordje komt bij de boeren. Kwam op fb een boer tegen die gestopt is en waar zijn koeienstal nu plaatsmaakt voor een datacentrum van google. https://www.facebook.com/photo?fbid=368 ... 7518195217

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 17:12

meggiemeg schreef:
Minder dieren lijkt mij voor een boer ook geen oplossing, er is toch een kostenplaatje aan verbonden en door meer dieren te hebben zal dat kostenplaatje beter te dragen zijn.

Minder dieren kan zeker een optie zijn, alleen wanneer de boer meer geld krijgt. Ipv 35 cent de liter(waar ophaal en verwerkingskosten nog vanaf gaan) Of net als vorig jaar maar 40 euro voor een vaarskalf en 100 tot 150 euro voor stierkalfje.

Terwijl we al zo'n rond de 30 a 40 euro kwijt zijn aan melk, stro, biks etc. En dan heb ik de man uren nog niet eens meegerekend :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 17:16

Ik vind het zo erg voor de boeren. Klap na klap... Ik vind onteigenen zo'n ongelooflijk valse manier om dingen te bereiken. Vreselijk.

Het nut van zonnepaneelvelden snap ik niet. Het net kan al die stroom niet aan, zet die grond dan in voor huizenbouw. Zet gemeenten in onderzoek te doen naar het aantal huizen in de gemeente dat leeg staat en spoor eigenaren aan daar wat mee te doen (verhuren/verkopen oid), kijk naar nieuw nut voor leegstaande bedrijfspanden in de vorm van woningen. Lijkt mij veel nuttiger dan grond afpakken van boeren om er natuur/woonwijken van te maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:36

Nogmaals, onteigenen gebeurt enkel als men niet mee werkt. Gaat heel veel en een hele lange tijd aan vooraf voor ze uiteindelijk tot onteigening over kunnen gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:39

Popstra schreef:
Nogmaals, onteigenen gebeurt enkel als men niet mee werkt. Gaat heel veel en een hele lange tijd aan vooraf voor ze uiteindelijk tot onteigening over kunnen gaan.

Dat weet ik. En nu? Mag ik het alsnog een valse manier vinden, toch?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:45

Popstra schreef:

En al die tijd investeer je niet in je bedrijf en leef je tussen hoop en vrees. Ik ken ook bedrijven waar dit proces tientallen jaren duurde, er niet meer geïnvesteerd werd en toen toch bleek dat ze niet uitgekocht werden. Hadden maar paarden geminderd, hun bedrijf maar laten krimpen.... niks meer opgeknapt. Toen zijn er gebouwen ingestort. Van een goedlopend bedrijf naar niks meer waard.

Voor jou is het anders he, jij was particulier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:50

ruitje schreef:
Popstra schreef:

En al die tijd investeer je niet in je bedrijf en leef je tussen hoop en vrees. Ik ken ook bedrijven waar dit proces tientallen jaren duurde, er niet meer geïnvesteerd werd en toen toch bleek dat ze niet uitgekocht werden. Hadden maar paarden geminderd, hun bedrijf maar laten krimpen.... niks meer opgeknapt. Toen zijn er gebouwen ingestort. Van een goedlopend bedrijf naar niks meer waard.

Voor jou is het anders he, jij was particulier.

Precies. Ik heb het bij familie gezien, die werden ook onteigend. Veel minder gekregen dan het bedrijf oorspronkelijk waard was, na al die jaren stress of je je bedrijf wel of niet mag houden, was e.e.a. wat verloederd/niet meer goed onderhouden.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:55

En zodra er enige sprake van is dat jouw bedrijf aangewezen worden kan, kun je verkopen ook wel vergeten. Dus stoppen is dan ook geen optie meer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:55

Popstra schreef:

Nou, als men niet mee werkt dan is het niet erg dat onteigenen :+

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:58

Mdrf schreef:
Maar is de boer écht het probleem, of is dat gewoon een gemakkelijk politiek onderwerp? Zijn de grote bedrijven lastig aan te pakken, leveren die teveel op en zitten er veel oud-politici bij die grote bedrijven aan het roer? Ik heb echt sterk mijn twijfels of de boer het probleem is van het stikstof. Is opwarming van de aarde niet een heel normaal proces? Van opwarming, naar ijstijd enz..

Ik geloof namelijk niet dat het terecht is dat alles op het bordje komt bij de boeren. Kwam op fb een boer tegen die gestopt is en waar zijn koeienstal nu plaatsmaakt voor een datacentrum van google. https://www.facebook.com/photo?fbid=368 ... 7518195217

Vaak liggen veehouderijen dichterbij Natura 2000-gebieden. Daarnaast zorgt een kg ammoniak voor meer depositie als een kg stikstofoxide.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:59

corinec schreef:
Mdrf schreef:

Vaak liggen veehouderijen dichterbij Natura 2000-gebieden. Daarnaast zorgt een kg ammoniak voor meer depositie als een kg stikstofoxide.

De boer heeft dat Natura2000 gebied daar echter niet zelf gelegd. Dat deed de overheid, en op nogal een domme manier, om maar subsidie op natuur binnen te harken.

Het is dan op zijn zachtst gezegd banketstaaf dat de boer moet betalen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:34

De overheid is degene die het de afgelopen jaren gigantisch verkloot heeft, niet de boer..maar die mogen wel boeten.

En dan vraagt er nog iemand hier maar doen de boeren zelf wel wat dan? Kom onder je steen vandaan :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:41

_San87_ schreef:
De boer heeft dat Natura2000 gebied daar echter niet zelf gelegd. Dat deed de overheid, en op nogal een domme manier, om maar subsidie op natuur binnen te harken.

Hoezo op een nogal domme manier en om maar subsidie op natuur binnen te harken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:55

Wat ik op meerdere plaatsen las: 1 grote kalkoenfokkerij (in Ermelo geloof ik) stoot even veel uit als wat we besparen door maximaal 100km per uur te rijden.
Zo zullen er meer bedrijven zijn die extreem veel stikstof uitstoten. Waarom die niet uitkopen en/of aan banden leggen? Lijkt me zinvoller dan wat er nu gaat gebeuren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:59

BaileyMix schreef:
_San87_ schreef:

Omdat bijvoorbeeld Duitsland hele andere waardes hanteert en de rekenmodellen van NL nogal bijzonder (fout) zijn. Subisidies hoef ik vast niet uit te leggen, geld is altijd de bron van het probleem. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:08

BaileyMix schreef:
_San87_ schreef:

Kleine, versnipperde gebieden in het land op verschillende plaatsen Natura2000 gebied maken (gebieden werden zelf aangewezen, namelijk), waarbij iedere 6 jaar een nieuw beheerplan wordt geschreven/het beheerplan wordt aangepast en waarvoor alles moet wijken om het gebied te behouden. Eens Natura 2000 altijd Natura 2000. Dat is jaren geleden flink gesubsidieerd geweest, zo'n 800 miljoen euro vanuit de EU, dacht ik.

Dat betekent dat je met de Natura 2000 gronden niks anders mag, dan het als natuur behouden onder bepaalde voorwaarden, met alle gevolgen van dien voor de eventuele omliggende gebieden en inwoners/bedrijven (o.a. dus onteigenen van huizen, bedrijvrn en gronden). Tijdens het aanwijzen is onvoldoende rekening gehouden met de uitstoot van reactieve stikstofverbindingen, en de stikstofcrisis werd geboren (in een notendop).

Overigens heeft Balkenende toentertijd wel bezwaren gemaakt ivm het economisch versus ecologisch belang, maar de EU heeft deze opzij geschoven.