Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mvdende schreef:sasja0705 schreef:Ik hoop, jullie begrijpen mij niet verkeerd: ieder mens en dier moet adequate behandeling kijken als het nodig is.
Of nu met antibiotica of groentesoep zal mij worst wezen.
Maar dat gekke preventief geven om de meeste rendement te halen heeft nu deze situatie gebracht.
Wat er aangehaald is met biologische boer is kul.
Ook die mag nog AB geven als nodig en het dier ziek - alleen mag het dan niet meer als vlees of melkvee meedraaien.
Dus als een biologische boer om deze redenen een dier laat lijden is het geen biologische boer maar simpel een kl***zak.
En wat die 3 Euro meer betreft , dat wordt tegengehouden door die grote producenten/ ketens.
Nu heb je als consument nog de "keuze" en uiteraard gaat het merendeel voor goedkoper.
Maar : als er geen keuze is, dan wordt het geaccepteerd.
En voordat iemand komt vanwegen , de lage inkomens kunnen het dan niet meer betalen :
Neem als voorbeeld roken.
Hier heeft de consument alleen de keuze : betalen of laten .
En door alle lagen van de bevolking- juist bij de lagere inkomens- wordt nog volop gerookt, ook al kost een pakje nu 8 Euro...
Verschil hier is alleen : de prijs wordt voorgegeven en er is dus geen keuze
Roken is geen levensbehoefte!
Wij Homo Sapiens zijn Omnivoor, dat betekent dat vlees thuis hoort in ons dieet.
Vlees is NU al niet meer te betalen, laat staan dat dát nóg duurder gaat worden.
En een uitsluitend vega is NIET gezond voor een mens, als daarbij geen eiwitten genuttigd worden. En eiwitten uit planten zijn veel mensen allergisch voor/ lusten mensen niet. (Ik lust absoluut geen vega eiwitten, die betaalbaar zijn)
Laten ze de ongezonde dingen zoals alcohol, chips, snoep en frisdrank maar duurder maken. AGFV moet gewoon betaalbaar blijven.
tamary schreef:Nee een paard is geen strikte herbivoor (ze presteren beter op vlees als het bv gaat om duursport (Djenghis Khan wist daar alles van) en bestand zijn tegen kou (zoals bv de Dalai Lama zag tijdens de vlucht over de Himalaya naar India).
Een kip is een omnivoor, die je als je ze als herbivoor/granivoor voert gebreksziektes ontwikkeld (die de industrie dan behandeld met antibiotica ipv bv koeienlever/slachtafval).
Wel belangrijk is hoe dat vlees gevoerd is, rechtstreeks van de weide af het slachthuis in geeft andere voedingswaardes dan wat opgestald is geweest met hooi en brok (of enkel brok in feedlot oid). Gras geeft bepaalde voedingsstoffen die in hooi en brok missen. Tekorten oplopen ook al eet je vlees (en zeker een pond gemengde groentes per dag) is absoluut mogelijk, net zo goed met elk ander dieet trouwens. Niet alles zit overal in en niet iedereen kan die stoffen uit alle beschikbare bronnen halen (er van uitgaande dat ze er uberhaupt in zitten).
anjali schreef:Als je vlees gaat voeren aan planteneters kunnen ze daar flink ziek van worden. Het schijnt dat de "gekke koeien-ziekte" in Engeland is ontstaan doordat men koeien daar brokken gaf waar vleesafval inzat, nl. gemalen schapenhersens. Daarin zaten de prionen (zo heet dat meen ik) die de gekke koeien-ziekte veroorzaakten. Ook mensen kunnen deze ziekte krijgen door het eten van besmet vlees.
Sizzle schreef:Prionenziekte (gekke koeienziekte) heeft niet zozeer te maken met herbivoren, dat is gewoon eten van besmet vlees. Ook carnivoren kunnen ziek worden van besmet vlees.