Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Tja wie niet snapt hoe een groep studenten van het lijfboek van een succesvol krijgsheer de kennis en tactieken hebben om rap een land te veroveren heeft echt niet opgelet ergens. En dat nog wel ook vanuit Nederlandse hoek waar al in 1856 een wetenschappelijke koran vertaling is ivm goed begrijpen van de bevolking van toen kolonie Indonesië.
Het afspreken van wapenstilstanden/vrede met een niet-moslim groep is een advies van Mohammed, die hij zelf ook toepaste, zo sus je de vijand in slaap, terwijl jij je voorbereid voor de 2e ronde, want je hoeft je woord aan een niet-moslim niet te houden. Het is ook precies de reden waarom de hele ellende in Israel nooit zal stoppen. Er is zelfs een term voor, maar daar zal ik naar moeten zoeken.
purny schreef:Is je vriend veilig Amy? En zijn familie?
Janneke2 schreef:Dat we weer eens te laat zijn met tolken en andere helpers in veiligheid brengen - verschrikkelijk.
(De grote moordpartij van Sebrenica konden we niet voorkomen, maar de dood van de tolken was niet nodig geweest....)
En op zich was ik fan van de Dutch approach.
Maar dat werd al jaren niet meer ondersteund en die approach heeft alleen zin als je echt lang blijft.
Ik ben wel een soort van blij dat er soldaten vertrekken.
In 1979 vielen de Russen binnen en sindsdien heeft het land alleen maar oorlog en ellende gekend.
(En Uncle Sam die even wraak komt nemen - dat zet gewoon geen zoden aan de dijk.)
verootjoo schreef:Ik kreeg in je post het idee dat je zei dat mensen zich bij de taliban aansluiten omdat ze het ermee eens zijn.
Citaat:Wij hebben hier in Nederland ook genoeg rondlopen die de sharia als hoogste wet beschouwen.
AmyJamess schreef:Helaas krijg ik veel mee over de situatie in afghanistan.
Mijn vriend is zelf 12 jaar geleden gevlucht uit afghanistan maar heeft er nog steeds familie wonen in kabul.
Ik kan je zeggen dat heel veel wat er daar gebeurd je niet in de media zal lezen.
Veel mensen in afghanistan voelen zich verraden door de president Ghani.
De taliban kon niet voor niets zo snel alle steden veroveren. Het afghaanse leger mocht van Ghani niet vechten tegen de taliban.
Hoe graag ze het wel zouden willen. Ze mochten niets.
Wat ik heb begrepen (geen idee of het ook echt zo is) is dat president Ghani afghanistan verkocht heeft aan de taliban.
Op dit moment is er nog maar 1 provincie die geheel veilig is en nog geen taliban is. Dat is panshjir. Al sinds de jaren 90 hebben de bewoners van panshjir heft in eigen handen genomen en vechten wel tegen de taliban. Ze hebben zelfs hun eigen grenscontroles als je panshjir in wilt gaan.
Wij hopen dat de familie van mijn vriend alsnog zo snel mogelijk naar panshjir kunnen gaan.
En ik hou mijn hart vast voor alle vrouwen. De taliban belooft op dit moment veel, maar als ik alle berichten hoor/lees/zie vanuit afghanistan ben bang dat ze die beloftes niet na zullen leven.
Janneke2 schreef:Citaat:Wij hebben hier in Nederland ook genoeg rondlopen die de sharia als hoogste wet beschouwen.
Ja, en wat dan nog?
Efkes duidelijk wezen.
De meeste christenen (accoord, tegenwoordig zijn we een minderheid, maar wel een vertrouwde) vinden als puntje bij paaltje komt dat
(denk aan het gereformeerde verzet in WO II)
dat het woord van God zwaarder moet wegen dan mensenmaaksels.
De Sharia dus boven de mensenmaaksels.
Mijn kerk deed enthousiast mee met het kerkasiel in Den Haag.
(En neehee, Sharia wil dus niet zeggen dat het over extremisten gaat. Jihad ook niet. Alleen weten veel mensen dat niet en daar krijg je allerlei ellende mee. Zoals hartstikke lieve brave mensen met de nek aankijken.)
Citaat:“I started the process, all the troops are coming home, they (Biden) couldn’t stop the process. 21 years is enough. They (Biden) couldn’t stop the process, they (Biden) wanted to but couldn’t stop the process.”
- Trump, 1 month ago
Cowboy55 schreef:Het sneue over de laatste 20 jaar is dat het niet gelukt is om de mensen van alternatieve inkomstenbronnen te voorzien anders dan exportartikel #1: papaver. Leuk om de bevolking te zeggen dat ze iets anders moeten produceren dan papavers en/of opiaten, maar welk belang hebben zij erbij?
Cer schreef:Ik begreep dat Afghanistan een rijke bodem heeft (Volgens een rapport van de United States Geological Survey van enkele jaren geleden zit er 60 miljoen ton koper, 2,2 miljard ton ijzererts en een grote hoeveelheid andere interessante grondstoffen en edelmetalen, zoals goud, zilver, robijnen en saffieren, in de Afghaanse bodem. Bovendien noemde het Amerikaanse ministerie van Defensie Afghanistan in het verleden zelfs "het Saoedi-Arabië van het lithium) Bron: Nu.nl
En dat alleen de Taliban daar wellicht wat mee doet...
enzino schreef:Het probleem is ook niet dat ze zich terugtrekken, het probleem is HOE ze zich terugtrekken. Ze laten Amerikanen achter, ze laten bondgenoten achter, ze laten geavanceerd wapentuig achter... Mensen klimmen in paniek op vertrekkende vliegtuigen terwijl ze al MAANDEN GELEDEN geëvacueerd hadden kunnen worden.
8nnemiek schreef:Dus jouw voorstel zou zijn om alles daar weg te halen inclusief alle wapens zodat het afghaanse leger geen enkele mogelijkheid had om zich te verdedigen tegen oprukkende troepen, en laat het ze maar uitzoeken?
En die mensen op de landingsbaan, dat waren vooral gewone burgers. Die worden niet geëvacueerd, die blijven daar zitten in de oliebol, hun leven niet zeker en tig jaar terug in de tijd.
Trump is zo slim geweest om alles net buiten zijn regeerperiode te regelen zodat hij er niet meer verantwoordelijk voor is maar wel ermee had kunnen pochen als het wel goed had gegaan.
enzino schreef:Cer schreef:Ik begreep dat Afghanistan een rijke bodem heeft (Volgens een rapport van de United States Geological Survey van enkele jaren geleden zit er 60 miljoen ton koper, 2,2 miljard ton ijzererts en een grote hoeveelheid andere interessante grondstoffen en edelmetalen, zoals goud, zilver, robijnen en saffieren, in de Afghaanse bodem. Bovendien noemde het Amerikaanse ministerie van Defensie Afghanistan in het verleden zelfs "het Saoedi-Arabië van het lithium) Bron: Nu.nl
En dat alleen de Taliban daar wellicht wat mee doet...
Het zal vooral China zijn die er wat mee doet, want die hebben de afgelopen tijd al ontmoetingen met de Taliban-top gehad om dit soort dingen te bespreken. De Chinese ambassade in Kabul is nog gewoon open. Bovendien halen de Chinezen de plannen voor Taiwan nu ook weer naar boven, want Amerika is nu zwakker dan ooit.
8nnemiek schreef:Dus jouw voorstel zou zijn om alles daar weg te halen inclusief alle wapens zodat het afghaanse leger geen enkele mogelijkheid had om zich te verdedigen tegen oprukkende troepen, en laat het ze maar uitzoeken?
En die mensen op de landingsbaan, dat waren vooral gewone burgers. Die worden niet geëvacueerd, die blijven daar zitten in de oliebol, hun leven niet zeker en tig jaar terug in de tijd.
Trump is zo slim geweest om alles net buiten zijn regeerperiode te regelen zodat hij er niet meer verantwoordelijk voor is maar wel ermee had kunnen pochen als het wel goed had gegaan.