Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:20

Is je vriend veilig Amy? En zijn familie?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:23

Ik ben heel blij dat er zo ontzettend veel actie wordt ondernomen, dat mensen massaal doneren aan stichting vluchteling, dat er vliegtuigen worden gestuurd om zoveel mogelijk mensen op te halen.

Dat er mensen zijn die niet wegkijken en vanaf hun veilige eilandje roepen 'mij niet bellen!' Het zijn mensen met een andere religie, met een andere cultuur maar bovenal zijn het mensen zoals jij en ik. Meisjes en vrouwen die klein worden gehouden en misbruikt. Verkracht, verhandeld en weer verkracht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:27

Tja wie niet snapt hoe een groep studenten van het lijfboek van een succesvol krijgsheer de kennis en tactieken hebben om rap een land te veroveren heeft echt niet opgelet ergens. En dat nog wel ook vanuit Nederlandse hoek waar al in 1856 een wetenschappelijke koran vertaling is ivm goed begrijpen van de bevolking van toen kolonie Indonesië.
Het afspreken van wapenstilstanden/vrede met een niet-moslim groep is een advies van Mohammed, die hij zelf ook toepaste, zo sus je de vijand in slaap, terwijl jij je voorbereid voor de 2e ronde, want je hoeft je woord aan een niet-moslim niet te houden. Het is ook precies de reden waarom de hele ellende in Israel nooit zal stoppen. Er is zelfs een term voor, maar daar zal ik naar moeten zoeken.

Wat de vrouwen en meisjes betreft : die zijn inderdaad niet veilig (ze worden zelfs al uit huis gehaald als er geen mannelijke familie meer blijkt te zijn en gedwongen te trouwen, wat volgens islam/sharia? trouwens ook niet zou mogen, want trouwen moet uit vrije wil). En dan te bedenken dat zonder Mohammeds 1e vrouw Khadija heel Islam nooit van de grond was gekomen. Zonder haar steun en nee je bent niet gek had Mohammed niets meer of minder geweest dan de zoveelste dorpsgek die roze olifantjes zag, goed voor een lach en dan door met de orde van de dag en daarmee inmiddels al 1400 jaar vergeten. Nogal slordig voor studenten van de koran om dat te missen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:30

Dat we weer eens te laat zijn met tolken en andere helpers in veiligheid brengen - verschrikkelijk.
(De grote moordpartij van Sebrenica konden we niet voorkomen, maar de dood van de tolken was niet nodig geweest....)

En op zich was ik fan van de Dutch approach.
Maar dat werd al jaren niet meer ondersteund en die approach heeft alleen zin als je echt lang blijft.

Ik ben wel een soort van blij dat er soldaten vertrekken.
In 1979 vielen de Russen binnen en sindsdien heeft het land alleen maar oorlog en ellende gekend.
(En Uncle Sam die even wraak komt nemen - dat zet gewoon geen zoden aan de dijk.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:35

tamary schreef:
Tja wie niet snapt hoe een groep studenten van het lijfboek van een succesvol krijgsheer de kennis en tactieken hebben om rap een land te veroveren heeft echt niet opgelet ergens. En dat nog wel ook vanuit Nederlandse hoek waar al in 1856 een wetenschappelijke koran vertaling is ivm goed begrijpen van de bevolking van toen kolonie Indonesië.
Het afspreken van wapenstilstanden/vrede met een niet-moslim groep is een advies van Mohammed, die hij zelf ook toepaste, zo sus je de vijand in slaap, terwijl jij je voorbereid voor de 2e ronde, want je hoeft je woord aan een niet-moslim niet te houden. Het is ook precies de reden waarom de hele ellende in Israel nooit zal stoppen. Er is zelfs een term voor, maar daar zal ik naar moeten zoeken.

Zou het een paar pondjes minder mogen...?

Ik weet per ongeluk dat een extremistische splinterpartij van religie X zichzelf 'studenten' noemt.
Taliban.
En hopla : zo is de hele islam...?

Sorry.

Ik ken het antisemitisme te goed.
"Vrome Joden zeggen op Jom Kippur dat ze geen beloften aan niet Joden hoeven te houden."

Dat soort taal is tegenwoordig not done.
Ik stel voor dat we de Arabische vertaalslag ook maar snel de wereld uit smijten.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:35

purny schreef:
Is je vriend veilig Amy? En zijn familie?

Mijn vriend is gelukkig veilig hier in nederland.
Zijn ouders, 2broertjes en zusje zitten vast in hun woning in kabul.
Uit angst voor de taliban durven ze het huis niet uit. Tot nu toe heeft mijn vriend nog gewoon contact kunnen krijgen met ze, maar dat is ook nog maar de vraag voor hoelang..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:38

Janneke2 schreef:
Dat we weer eens te laat zijn met tolken en andere helpers in veiligheid brengen - verschrikkelijk.
(De grote moordpartij van Sebrenica konden we niet voorkomen, maar de dood van de tolken was niet nodig geweest....)

En op zich was ik fan van de Dutch approach.
Maar dat werd al jaren niet meer ondersteund en die approach heeft alleen zin als je echt lang blijft.

Ik ben wel een soort van blij dat er soldaten vertrekken.
In 1979 vielen de Russen binnen en sindsdien heeft het land alleen maar oorlog en ellende gekend.
(En Uncle Sam die even wraak komt nemen - dat zet gewoon geen zoden aan de dijk.)

De militaire ellende gaat veel verder terug dan de Sovjets in 1979. Als ze elkaar niet onderling slachten komen vreemde mogendheden het wel doen.

Het sneue over de laatste 20 jaar is dat het niet gelukt is om de mensen van alternatieve inkomstenbronnen te voorzien anders dan exportartikel #1: papaver. Leuk om de bevolking te zeggen dat ze iets anders moeten produceren dan papavers en/of opiaten, maar welk belang hebben zij erbij?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:43

verootjoo schreef:
Ik kreeg in je post het idee dat je zei dat mensen zich bij de taliban aansluiten omdat ze het ermee eens zijn.

Vergis je niet hoeveel mensen het daar gewoon mee eens zijn en juist deze taliban aan de macht willen hebben. Bijna 20 jaar zijn ze er aardig vanaf geweest maar blijkbaar willen heel veel toch deze manier van leven.

Wij hebben hier in Nederland ook genoeg rondlopen die de sharia als hoogste wet beschouwen. Islamitische scholen waar kinderen gescheiden les krijgen. Moskeeën waar mannen en vrouwen door een aparte ingang naar binnen moeten. Demonstraties om een burkaverbod.

Voor de welwillende Afghaan is dit heel sneu. Blijkbaar denkt het merendeel daar anders over.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:47

Ik heb niet alles gelezen, maar ik moet ook gelijk denken aan alle militairen die om het leven zijn gekomen en dat ik nu denk is dat dan allemaal voor niks gebeurd? Misschien niet voor niks in de zin van het was even onder controle, maar nu is het toch weer overgenomen door de taliban.

Toevallig heb ik laatst de film the outpost gekeken wat gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal over Amerikaanse militairen die in een Valley een aanval moesten zien te overleven. Het komt nu extra hard bij mij binnen. Ik vraag me af wat ex militairen hiervan vinden, hoe hard het hun zal raken :(

Arme burgers die doodsangsten uitstaan en liever de gok nemen om aan een vliegtuig te hangen dan om daar te blijven.

En ook ik ben ergens wel bang dat de taliban een grens over zal gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:04

Citaat:
Wij hebben hier in Nederland ook genoeg rondlopen die de sharia als hoogste wet beschouwen.

Ja, en wat dan nog?

Efkes duidelijk wezen.
De meeste christenen (accoord, tegenwoordig zijn we een minderheid, maar wel een vertrouwde) vinden als puntje bij paaltje komt dat
(denk aan het gereformeerde verzet in WO II)
dat het woord van God zwaarder moet wegen dan mensenmaaksels.

De Sharia dus boven de mensenmaaksels.
Mijn kerk deed enthousiast mee met het kerkasiel in Den Haag.

(En neehee, Sharia wil dus niet zeggen dat het over extremisten gaat. Jihad ook niet. Alleen weten veel mensen dat niet en daar krijg je allerlei ellende mee. Zoals hartstikke lieve brave mensen met de nek aankijken.)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:05

AmyJamess schreef:
Helaas krijg ik veel mee over de situatie in afghanistan.
Mijn vriend is zelf 12 jaar geleden gevlucht uit afghanistan maar heeft er nog steeds familie wonen in kabul.

Ik kan je zeggen dat heel veel wat er daar gebeurd je niet in de media zal lezen.

Veel mensen in afghanistan voelen zich verraden door de president Ghani.
De taliban kon niet voor niets zo snel alle steden veroveren. Het afghaanse leger mocht van Ghani niet vechten tegen de taliban.
Hoe graag ze het wel zouden willen. Ze mochten niets.
Wat ik heb begrepen (geen idee of het ook echt zo is) is dat president Ghani afghanistan verkocht heeft aan de taliban.

Op dit moment is er nog maar 1 provincie die geheel veilig is en nog geen taliban is. Dat is panshjir. Al sinds de jaren 90 hebben de bewoners van panshjir heft in eigen handen genomen en vechten wel tegen de taliban. Ze hebben zelfs hun eigen grenscontroles als je panshjir in wilt gaan.

Wij hopen dat de familie van mijn vriend alsnog zo snel mogelijk naar panshjir kunnen gaan.

En ik hou mijn hart vast voor alle vrouwen. De taliban belooft op dit moment veel, maar als ik alle berichten hoor/lees/zie vanuit afghanistan ben bang dat ze die beloftes niet na zullen leven.

Dit is ook eigenlijk wat er in dat artikel in het AD staat hier eerder geplaatst door iemand.

In die zin... snap ik ook echt dat De eenheden terug zijn geroepen.

Wat een vreselijke situatie voor jouw vriend. Hij zal zich heel machteloos voelen! Sterkte voor jullie!

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:12

Ik heb het topic niet helemaal gelezen maar wilde wel delen dat op het YouTube kanaal NOS op 3 het filmpje ‘het Afghanistan wat je niet kent’ staat wat heel helder de oorsprong en heel globaal het probleem in Afghanistan omschrijft. Ik was zelf even de kluts kwijt hoe het nu precies zat doordat het al zo lang loopt. Maar dit was even een goede opfrisser.
Daarin zie je ook hoe de diversiteit in Afghanistan ontstaan is en waarom ‘wij’ als westen onlosmakelijk verbonden zijn met het Afghanistan van vandaag, al lang voordat 9/11 plaatsvond. Ik hoop dat de Afghanen die nu onveilig leven een veilig heenkomen vinden. Ik ben het helemaal eens als iemand benoemd dat wij ook problemen in Nederland hebben die opgelost moet worden. Maar ik hoop ook dat we altijd ruimte houden voor mensen die hun thuis verliezen. En hopelijk zo ook in de andere landen die dat kunnen dragen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:17

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wij hebben hier in Nederland ook genoeg rondlopen die de sharia als hoogste wet beschouwen.

Ja, en wat dan nog?

Efkes duidelijk wezen.
De meeste christenen (accoord, tegenwoordig zijn we een minderheid, maar wel een vertrouwde) vinden als puntje bij paaltje komt dat
(denk aan het gereformeerde verzet in WO II)
dat het woord van God zwaarder moet wegen dan mensenmaaksels.

De Sharia dus boven de mensenmaaksels.
Mijn kerk deed enthousiast mee met het kerkasiel in Den Haag.

(En neehee, Sharia wil dus niet zeggen dat het over extremisten gaat. Jihad ook niet. Alleen weten veel mensen dat niet en daar krijg je allerlei ellende mee. Zoals hartstikke lieve brave mensen met de nek aankijken.)

Als ze strikt willen leven volgens de shariawetten dan is dat voor vrouwen niet echt een vooruitgang. Idem voor mensen met een andere geaardheid etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 02:49

Verschrikkelijk dat dit gebeurt is natuurlijk. Niet alleen voor de Afghaanse vrouwen die veel van hun rechten zullen verliezen, maar ook voor de mensen die de afgelopen 20 jaar een normaal leven hebben geprobeerd op te bouwen en nu doodsangsten uitstaan of de taliban aan de deur komt om hun lichaam van hun hoofd te scheiden.

Dit was natuurlijk een grote militair-strategische fout van Biden en de inlichtingendiensten. Nog niet zo lang geleden gaf hij een toespraak waarbij hij aangaf dat dit niet zou gebeuren en de vooruitzichten goed waren. En nu, in zo'n korte tijd, alles weg. Dit is niet alleen een vernedering voor Amerika, maar ook een belangrijk signaal voor andere landen: Amerika zegt dat ze je steunen en als je morgen wakker wordt dan is iedereen opeens weg en mag jouw familie uitgemoord worden. De geloofwaardigheid van Amerika en Biden is internationaal gezien volledig weg nu, vooral omdat hij de schuld nog probeert af te schuiven ook en alles wat Amerika daar geprobeerd heeft gebagatelliseerd heeft (leuk voor als je iemand kent die daar als militair geweest is). De signalen en smeekbeden waren er al maanden maar er werd niets mee gedaan. Miljarden aan wapentuig nu in handen van de Taliban die het hoogst waarschijnlijk doorverkopen aan Iran of gebruiken om aanvallen in de regio in te zetten. En welke reactie komt er van de Amerikaanse regering? Een verzoek of de Taliban "inclusief" wil zijn.

Ook binnen de Biden regering komen de problemen natuurlijk boven drijven. Er is al maanden een strijd aan de gang tussen Kamala en Jill en Kamala zou geschreeuwd hebben het volk nu niet te woord te staan: "they will not pin this oliebol on me". Ook is voor het eerst in serieuze toon besproken of Biden afgezet kan worden omdat hij er mentaal niet helemaal meer is. Hij is nu weer terug op vakantie maar ik betwijfel of CNN morgen bericht geeft welke smaak ijs hij gegeten heeft.

8nnemiek

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 06:35

Een tweet van Trump een paar maanden geleden:
Citaat:
“I started the process, all the troops are coming home, they (Biden) couldn’t stop the process. 21 years is enough. They (Biden) couldn’t stop the process, they (Biden) wanted to but couldn’t stop the process.”

- Trump, 1 month ago

Trump heeft dit in gang gezet.
Biden heeft zijn best gedaan om het afghaanse leger de middelen te geven om terug te kunnen blijven vechten, en dat hebben ze onderschat. Stomme fout, maar niet iets waar je Biden volledig verantwoordelijk voor kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:18

Trump heeft dit inderdaad in gang gezet, en maar goed ook. Want waarom zou Amerika een land 20 jaar mogen bezetten? Er miljarden (triljarden) in steken, militairen sturen en vervolgens jaren lang naar de eigen bevolking liegen dat het allemaal de goede kant op gaat daar?

Het probleem is ook niet dat ze zich terugtrekken, het probleem is HOE ze zich terugtrekken. Ze laten Amerikanen achter, ze laten bondgenoten achter, ze laten geavanceerd wapentuig achter... Mensen klimmen in paniek op vertrekkende vliegtuigen terwijl ze al MAANDEN GELEDEN geëvacueerd hadden kunnen worden. Adviseurs hebben de problemen tijden geleden al benoemd, maar Biden en zijn inlichtingendienst wisten het beter... Biden's toespraak van een maand geleden is makkelijk terug te vinden. Is Trump daar ook de schuld van?

Dus natuurlijk moeten we Biden daar volledig verantwoordelijk voor houden. Hij is, per definitie, de persoon die uiteindelijk verantwoordelijk is. Hij maakt de beslissingen en hij heeft aangegeven verantwoordelijkheid te nemen tijdens zijn presidentschap:

Afbeelding

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:27

Cowboy55 schreef:
Het sneue over de laatste 20 jaar is dat het niet gelukt is om de mensen van alternatieve inkomstenbronnen te voorzien anders dan exportartikel #1: papaver. Leuk om de bevolking te zeggen dat ze iets anders moeten produceren dan papavers en/of opiaten, maar welk belang hebben zij erbij?

Ik begreep dat Afghanistan een rijke bodem heeft (Volgens een rapport van de United States Geological Survey van enkele jaren geleden zit er 60 miljoen ton koper, 2,2 miljard ton ijzererts en een grote hoeveelheid andere interessante grondstoffen en edelmetalen, zoals goud, zilver, robijnen en saffieren, in de Afghaanse bodem. Bovendien noemde het Amerikaanse ministerie van Defensie Afghanistan in het verleden zelfs "het Saoedi-Arabië van het lithium) Bron: Nu.nl
En dat alleen de Taliban daar wellicht wat mee doet...

Dat het sinds 1979 al ellende is daar, waar de Taliban het weer goed op doet. Na de aanval op de torens is de USA de Taliban achterna gaan zitten, en hebben nu gezegd 'klaar, wij gaan weg'.. Dus in principe, heel zwart wit, wordt Afghanistan niet (meer) door een buitenlandse macht 'bezet', maar is het aan (een gedeelte van) de inwoners die als main goal de Sharia hebben (toch?)

Wat ik zo schrijnend vond is dat het ooit een heel rustig en leuk land was (te zien op een docu) en dat het nu zo'n ellende is. Wat ikzelf heel lastig vind, is dat het intern is. Het voorbeeld van Noord Korea en bv de Oeigoeren is al een paar keer voorbij gekomen. Wat maakt dat er daar niet ingegrepen wordt (sterker nog, je hoort er amper wat over) en dit nu 'geregeld' zou moeten worden (door een buitenlands leger) ? Wat als een ander buitenlands leger vind dat wij het hier niet goed doen en zich ermee komen bemoeien.. ? Voorheen was het onrustig.. wat als het nu rustig wordt? (geen idee of dat mogelijk is, ik denk zelf van niet, ik denk dat de Taliban een veel groter plan heeft, dat zij nu erg goed georganiseerd zijn, en dat het een kwestie van tijd wordt.. )

En daarnaast vind ik het verschrikkelijk dat voor heel veel mensen daar alles in elkaar stort, je zal er zitten.. Dat de tolken niet wegkomen bijv. Maar goed, als de tolken wel wegkomen, blijven vrouwen daar zitten (ik weet niet helemaal wat de Sharia voor vrouwen betekent trouwens). Ik weet sowieso niet helemaal wat de consequenties gaan zijn daar... Is daar wat over te zeggen?
Maar ik vind dat van meer plekken in de wereld... dat ik echt 'god op mn blote knieen dank' dat ik daar niet zit (heel asociaal van mij, maar wel waar)

Ik verbaasde me er ook over dat er blijkbaar maanden geleden al bekend was dat dit ging gebeuren en dat ook NL nu zegt 'ja jeetje zeg dat ging snel, daar konden we niet op anticiperen...'... hoe dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:44

Cer schreef:
Ik begreep dat Afghanistan een rijke bodem heeft (Volgens een rapport van de United States Geological Survey van enkele jaren geleden zit er 60 miljoen ton koper, 2,2 miljard ton ijzererts en een grote hoeveelheid andere interessante grondstoffen en edelmetalen, zoals goud, zilver, robijnen en saffieren, in de Afghaanse bodem. Bovendien noemde het Amerikaanse ministerie van Defensie Afghanistan in het verleden zelfs "het Saoedi-Arabië van het lithium) Bron: Nu.nl

Het zal vooral China zijn die er wat mee doet, want die hebben de afgelopen tijd al ontmoetingen met de Taliban-top gehad om dit soort dingen te bespreken. De Chinese ambassade in Kabul is nog gewoon open. Bovendien halen de Chinezen de plannen voor Taiwan nu ook weer naar boven, want Amerika is nu zwakker dan ooit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:57

enzino schreef:
Het probleem is ook niet dat ze zich terugtrekken, het probleem is HOE ze zich terugtrekken. Ze laten Amerikanen achter, ze laten bondgenoten achter, ze laten geavanceerd wapentuig achter... Mensen klimmen in paniek op vertrekkende vliegtuigen terwijl ze al MAANDEN GELEDEN geëvacueerd hadden kunnen worden.

Dus jouw voorstel zou zijn om alles daar weg te halen inclusief alle wapens zodat het afghaanse leger geen enkele mogelijkheid had om zich te verdedigen tegen oprukkende troepen, en laat het ze maar uitzoeken?
En die mensen op de landingsbaan, dat waren vooral gewone burgers. Die worden niet geëvacueerd, die blijven daar zitten in de oliebol, hun leven niet zeker en tig jaar terug in de tijd.

Trump is zo slim geweest om alles net buiten zijn regeerperiode te regelen zodat hij er niet meer verantwoordelijk voor is maar wel ermee had kunnen pochen als het wel goed had gegaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:02

8nnemiek schreef:
Dus jouw voorstel zou zijn om alles daar weg te halen inclusief alle wapens zodat het afghaanse leger geen enkele mogelijkheid had om zich te verdedigen tegen oprukkende troepen, en laat het ze maar uitzoeken?
En die mensen op de landingsbaan, dat waren vooral gewone burgers. Die worden niet geëvacueerd, die blijven daar zitten in de oliebol, hun leven niet zeker en tig jaar terug in de tijd.

Trump is zo slim geweest om alles net buiten zijn regeerperiode te regelen zodat hij er niet meer verantwoordelijk voor is maar wel ermee had kunnen pochen als het wel goed had gegaan.

Ik begrijp dat je de post van Enzino niet leuk vindt? Maar wat had er dan anders gemoeten?
Want het afghaanse leger heeft zichzelf nu toch ook niet verdedigt? en de spullen zijn nu toch bij de Taliban?

Is het trouwens een gegeven dat de oprukkende troepen dat sowieso met geweld zouden doen? (ik heb geen idee hoor).. Als er geen tegengas gegeven wordt, wordt er wellicht geen geweld gebruikt... (dat is een tikje naief, dat snap ik wel)

Overigens, in hoeverre zijn burgers hun leven niet zeker? Als zij volgens bepaalde wetten leven, dan doen ze toch wat de Taliban wil?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:19

Het plan was om het afghaanse leger genoeg middelen en mankracht te geven dat ze zelf konden voorkomen dat de taliban de grote steden zou binnenvallen. Van tevoren is natuurlijk niet te voorspellen dat dat leger zich zomaar over geeft.
Met de kennis van toen was het veel slimmer om het leger al die middelen te geven dan om alles af te pakken en zoek het maar uit.

En ik zou er echt niet vanuit gaan dat de taliban zich aan hun woord houdt.. Het is vreselijk dat al die mensen volgens de wetten van de taliban moeten gaan leven terwijl ze vrijheid gewend zijn. Niet jezelf mogen zijn, de meisjes niet meer naar school, de vrouwen niet meer alleen op straat, en wie weet wat de jongens op school geleerd krijgen en hoe ze worden klaargestoomd voor de strijd tegen het westen. Ik vind het schokkend hoe licht sommige mensen daar over denken ;(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:20

Als de regering van Afghanistan zo corrupt blijkt te zijn geweest (zoals ik nu overal lees heeft Ghani de Taliban niet bepaald tegengewerkt), wat heeft het dan voor zin daar troepen te laten, dat is toch vechten tegen de bierkaai?
Dan zullen er uiteindelijk onnodig nog meer slachtoffers vallen (nog buiten de afghaanse bevolking om).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:20

enzino schreef:
Cer schreef:

Het zal vooral China zijn die er wat mee doet, want die hebben de afgelopen tijd al ontmoetingen met de Taliban-top gehad om dit soort dingen te bespreken. De Chinese ambassade in Kabul is nog gewoon open. Bovendien halen de Chinezen de plannen voor Taiwan nu ook weer naar boven, want Amerika is nu zwakker dan ooit.

Zo kijk ik ook naar de rol vd chinezen. Die spinnen hier garen bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:24

8nnemiek schreef:

Interessant dat je alleen dit stuk quote zodat je aan de vraag voorbij kan gaan of Biden hier direct voor verantwoordelijk is of niet. Maar ik kan begrijpen dat je die vraag liever niet beantwoord. Dat is ook niet nodig, want bijna iedereen is het er unaniem over eens dat hij eindverantwoordelijke is en hier vreselijk grote fouten gemaakt zijn. Helaas hebben die mensen die naar hun dood vielen van dat vliegtuig daar niet zo heel meer aan, net zoals de mensen die daar achtergebleven zijn.

Om eerlijk te zijn heb ik geen volledig voorstel hoe ze dit hadden moeten aanpakken. Is ook niet zo erg, ik ben niet de bevelhebber over de troepen in Afghanistan, noch heb ik toegang tot alle intelligence-reports of claim ik enig verstand te hebben van het land of het midden-oosten. Maar met mijn beperkte kennis over dit onderwerp, en wat bronnen met de mening van beter geïnformeerde mensen, zou ik tenminste inzien dat het mogelijk verstandiger geweest zou zijn om eerst alle Amerikanen en bondgenoten terug te halen voordat je troepen massaal terugtrekt. Ook zou ik het Afghaanse leger het inderdaad maar laten uitzoeken zonder hi-tech wapentuig als duidelijk was dat ze zichzelf niet zouden kunnen en willen verdedigen, iets dat al jaren bekend is (om te parafraseren: "these people are the bottom of the barrel in the country, and the country is already the bottom of the barrel in the world" - naar schatting was tenminste een derde van de troepen verslaafd aan drugs en ze waren zo druk bezig met het stelen uit Amerikaanse basissen dat ze de hele dag naar benzine stonken). Wie denkt dat modern wapentuig ze een kans had gegeven heeft duidelijk teveel mainstream media gekeken waar ze de propaganda oneindig hebben herhaald ondanks dat er bewijzen genoeg waren dat het helemaal niet goed in daar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-21 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:26

Wat bedoel je met "licht over denken?"

Ik zou er ook niet vanuit gaan dat de Taliban zn woord houdt.. maar voordat iemand iets doet, kun je niet ingrijpen toch? En 'de wetten van de Taliban' is dat de "sharia" waar ik dan over lees? Want dat is dan 'slechts' (zie de aanhalingstekens) een zeer strenge godsdienst? Die zijn er wel meer... Moet het westen (nou ja, wat is dat precies) de westerse normen en waarden overal overheen leggen? (tenminste, ik heb dat argument ook wel gelezen.. dat het westen niet moet denken dat die verdorven denkbeelden de juiste zijn... )

Edit: ja, de chinezen hebben het allemaal best 'goed' voor elkaar.. dat is volgens mij een macht waar echt rekening mee gehouden moet worden.. -O- Als die straks lekker op stoom zijn is er geen houden meer aan denk... en dat wordt dan ook niet gezellig...