Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:36

Ze zijn langs de uiterwaarden in het rivierengebied nu op veel plekken dieren en mensen ( campings) aan het weghalen.
Ik hoop dat iemand toch iets kan doen voor die koe en dat kalf. Het was voorspeld. Ik vind het dan toch bijzonder dat die beesten daar lopen nog …

ikkedus

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:38

Ik lees ook veel dat mensen rondlopen en gaan kijken bij de overstromingen. Als je dan toch rondloopt: bel aan bij mensen en help spullen naar boven te brengen oid.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:39

Ladybird schreef:
Bizar al die foto's. Echt ook niet voor te stellen dat dit ook NEderland is ofzo. Ik zit hoog en droog in het noorden van Nederland en daar is het gewoon de hele dag droog geweest. En dan te bedenken dat het in limburg maar blijft regenen.

Lol! Wat jullie in het noorden niet hebben is heuvels. Heb je op het nieuws bijvoorbeeld de zwemmende mensen bij de B&B van de Oliemolen in Heerlen gezien? De Oliemolen ligt onder aan een heuvel van ongeveer 400 meter met 11% verval. Dat is 40-50 meter verval. Dus wat aan regen boven aan de heuvel valt (in de wijk MolenBERG) komt met een noodgang de heuvel af. Duizenden liters. Vandaar de zwemmende mensen. Dat is alsof een zwembad boven je hoofd leeg loopt.

Idem, maar dan x2 qua omvang in de wijk Eygelshoven van Kerkrade. Voor de NOS: het is KERKrade, niet KerkRADE. Dat spreken jullie al 40+ jaar verkeerd uit. Domme Holländer…..
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 14-07-21 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:41

ajesca123 schreef:
Echt vreselijk voor de mensen daar. Zou graag ergens mee willen helpen maar heb even geen idee of daar behoefte aan is en natuurlijk de vraag hoe kom je daar…

Jij schrijft wat ik dacht.

Wat een hel voor de getroffen mensen

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:41

Vreselijk dit.. nooit verwacht dat dit nog in Nederland zou kunnen gebeuren :n ergens verwacht je toch wel dat Nederland bedacht is op heel veel water... ik zou ook wel willen helpen, maar vanuit Utrecht ga je daar niet meer komen denk ik..

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:45

Heel veel wegen en delen van wegen zijn nu afgesloten, het zijn deels gewoon rivieren geworden bijna. Echt een heel vreemd beeld. Gelukkig zelf aan de ‘goede’ kant en heeeel veel geluk dat hier tot nog toe alles droog is. Hoewel ook ik met de gedachte heb gespeeld om alles voor de zekerheid maar van de vloer af te halen en hoog te zetten…

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:46

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:46

Verschrikkelijk zeg dit.. Wat een wanhoop moeten al die mensen nu voelen ;(

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:47

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:48

Cowboy55 schreef:
Ladybird schreef:
Bizar al die foto's. Echt ook niet voor te stellen dat dit ook NEderland is ofzo. Ik zit hoog en droog in het noorden van Nederland en daar is het gewoon de hele dag droog geweest. En dan te bedenken dat het in limburg maar blijft regenen.

Lol! Wat jullie in het noorden niet hebben is heuvels. Heb je op het nieuws bijvoorbeeld de zwemmende mensen bij de B&B van de Oliemolen in Heerlen gezien? De Oliemolen ligt onder aan een heuvel van ongeveer 400 meter met 11% verval. Dat is 40-50 meter verval. Dus wat aan regen boven aan de heuvel valt (in de wijk MolenBERG) komt met een noodgang de heuvel af. Duizenden liters. Vandaar de zwemmende mensen. Dat is alsof een zwembad boven je hoofd leeg loopt.

Idem, maar dan x2 qua omvang in de wijk Eygelshoven van Kerkrade. Voor de NOS: het is KERKrade, niet KerkRADE. Dat spreken jullie al 40+ jaar verkeerd uit. Domme Holländer…..

Wat wij in het Noorden ook niet hebben is regen. tuurlijk zullen heuvels helpen aan dit probleem, maar het heeft hier gewoon niet zoveel geregend. En dat verschil is gewoon bizar. In Limburg zal het wel vaker regenen en ook niet zo overstromen.

Overigens heb ik niet heel veel tv gekeken de afgelopen dagen, dus die filmpjes heb ik niet gezien denk ik

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:49

Dat is fijn inderdaad als daarmee geholpen kan worden.

In Limburg zijn wel vaker overstromingen geweest in het verleden.
Hoop dat het snel stopt met regenen.

Enigste wat.ik mij kan bedenken is zandzakken vullen maar dat doet het leger?

Zorgen dat er eten is en drinkwater.
En straks puin ruimen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:52

Wij zitten in Luxemburg op de camping.
Vanochtend twijfelden we en na overleg heeft de campingbaas de boel vanochtend ontruimd. Maar goed ook want ons plek is nu overstroomt.
We zitten nu hoog want we dachten ach dan zitten we het uit.
Maar nu spijt dat we niet naar huis zijn gegaan, want vanmiddag werden de wegen al onveilig.
Hopelijk kunnen we het hier uitzitten..

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:54

Rocamor schreef:
ajesca123 schreef:
Echt vreselijk voor de mensen daar. Zou graag ergens mee willen helpen maar heb even geen idee of daar behoefte aan is en natuurlijk de vraag hoe kom je daar…

Jij schrijft wat ik dacht.

Wat een hel voor de getroffen mensen

Moet ook bekennen dat ik eerst dacht dat het allemaal wel mee zou vallen toen de voorspellingen kwamen afgelopen dagen.
Meestal klopt er weinig van.
Maar nu is het echt goed mis daar.
Kan alleen maar hopen dat het helpt dat de aankomende strook zware regen wat afgedreven lijkt te zijn naar Brabant.
Gaat hier nu flink los en als de voorspellingen kloppen dan zullen we hier morgen ook flink water hebben.
Maar beter dat het nu hier valt en zo min mogelijk nog daar.
Ben wel bang dat de grootste problemen daar nog zullen komen van de overvolle rivieren.
Dan kan het daar stoppen met regenen maar op andere plekken stroomt het nog steeds de rivieren in dus stijgen zullen ze voorlopig nog blijven doen.

Misschien dat ik inderdaad kan kijken of ik iets kan betekenen bij het opruimen als de overstromingen opgehouden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:57

Wat een drama. En dan maak ik me druk omdat er hier (Noord West Duitsland) een flinke bui is gevallen en mijn paardjes in de modder staan |o . Sterkte voor alle betrokkenen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:03

Ik hoop ook dat alle koeien , paarden , schapen en andere dieren in veiligheid zijn. ik kijk uit op een hoge heuvel waar koeien nog staan , maar daar komt echt geen water.

Ik zat eerst van wat een topomgeving voor paarden is dit veel gebruik van spieren ect. Maar kom daar nu even op terug moet er niet aan denken dat dit plots ontstaat en je je paard niet meer kunt bereiken.

Ook al zijn mensenlevens natuurlijk ook heel belangrijk! Ik wou haast ook al wel helpen voelde mij haast schuldig dat ik daar langs liep terwijl je mensen keihard zag werken om ervoor te zorgen dat hun huis er niet onder water komt te staan.

Valkenburg wordt inmiddels ook ontruimt , ben bang dat het geen leuke uitjes meer worden maar dat we eigenlijk ook vast zitten hier in het huisje. Nou ja we gaan het wel zien wat er gaat gebeuren... Vindt het voor de inwoners 100x erger.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:05

Ladybird schreef:
Wat wij in het Noorden ook niet hebben is regen. tuurlijk zullen heuvels helpen aan dit probleem, maar het heeft hier gewoon niet zoveel geregend. En dat verschil is gewoon bizar. In Limburg zal het wel vaker regenen en ook niet zo overstromen.

Overigens heb ik niet heel veel tv gekeken de afgelopen dagen, dus die filmpjes heb ik niet gezien denk ik

Het verschil is dat water bij jullie in plat land nergens naar toe kan behalve daar waar het valt. Het blijft waar het valt. Bij ons in Zuid Limburg gaat de zwaartekracht (de heuvels) tegen ons werken. Wat in het Noorden blijft liggen gaat bij ons ‘op reis’, lees bergaf. De plekken die lager liggen dan de omgeving (Eygelshoven, Gulpen, Valkenburg, Voerendaal om een paar te noemen) liggen in dalen. Die krijgen het water van de hoger gelegen omgeving en zijn de L U L…..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:10

Ik ben vanavond tegen 21.00u van Antwerpen naar huis (Herzogenrath, naast Kerkrade) gereden. Ben in Geleen van de A76 gegaan omdat al aangekondigd was dat ik er zo niet zou geraken omdat die volledig versperd was. Op goed geluk ben ik dan langs Brunssum en Heerlen naar huis geraakt en op een paar echt diepe plassen na niks ergs meegemaakt. Maar zo te horen heb ik behoorlijk geluk gehad dat ik met slechts een half uurtje vertraging veilig thuis ben geraakt. -O-

Hier heeft het de hele dag gegoten en morgen komt er nog meer regen aan. Tot nutoe alles droog in huis. Toitoi.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:11

Ik woon in het noorden , maar dit heb ik in het noorden echt nog nooit gezien of meegemaakt. Wel dat weilanden onder water stonden of mega grote plassen. Ben nu wel blij dat wij geen heuvels hebben thuis.....

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:13

Mijn kelder en schuur zijn vandaag flink schoon gespoeld -O- -O- -O- en dan heb ik geluk dat er weinig materiële schade is tot nu toe. Het is echt onvoorstelbaar wat er aan regen naar beneden gekomen is, of nog aan het komen is :=

Mocht een bokker uit de regio hulp nodig hebben, graag pb!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:16

Langs de ijssel moet alle vee ook met spoed van de uiterwaarden en zijn campings ontruimd. Hoogste stand komt hier overigens pas na het weekend. Laatste keer dat dit gebeurde in de zomer was 1980.

Ik vond dat toen machtig mooi. We gingen vissen redden toen het water zakte. Joekels van vissen kwamen vast te zitten in kleine poelen in de uiterwaarden en die kieperden we dan weer in de ijssel. Behalve snoekbaars en paling... die kwamen op bord.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:17

Nu zit ik hier echt te janken...heb net bericht van een vriend uit de Eifel dat ie maar ternauwernood zijn honden die hij thuis had heeft kunnen redden, het huis tot aan de plafonds onder water, wegen tot 1.40 hoog ondergelopen daar, nu zit ie op de wei in zijn tuinhuis, met zijn honden en een nest pups...
Wegen onbegaanbaar en afgesloten, ik hoop zo dat er mensen bij hem in de buurt zijn die hem en zijn partner met hun dieren daar droog onderdak gaan kunnen krijgen, afschuwelijk.
En wij zitten hier op twee uur rijden er vandaan en kunnen niks doen ;(

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:17

soesita schreef:
Ik ben vanavond tegen 21.00u van Antwerpen naar huis (Herzogenrath, naast Kerkrade) gereden. Ben in Geleen van de A76 gegaan omdat al aangekondigd was dat ik er zo niet zou geraken omdat die volledig versperd was. Op goed geluk ben ik dan langs Brunssum en Heerlen naar huis geraakt en op een paar echt diepe plassen na niks ergs meegemaakt. Maar zo te horen heb ik behoorlijk geluk gehad dat ik met slechts een half uurtje vertraging veilig thuis ben geraakt. -O-

Hier heeft het de hele dag gegoten en morgen komt er nog meer regen aan. Tot nutoe alles droog in huis. Toitoi.

Herzogenrath….wow….succes. Water vanuit Nederland en vanaf de Himmelsleiter…..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:19

Sansevieria schreef:
Nu zit ik hier echt te janken...heb net bericht van een vriend uit de Eifel dat ie maar ternauwernood zijn honden die hij thuis had heeft kunnen redden, het huis tot aan de plafonds onder water, wegen tot 1.40 hoog ondergelopen daar, nu zit ie op de wei in zijn tuinhuis, met zijn honden en een nest pups...
Wegen onbegaanbaar en afgesloten, ik hoop zo dat er mensen bij hem in de buurt zijn die hem en zijn partner met hun dieren daar droog onderdak gaan kunnen krijgen, afschuwelijk.
En wij zitten hier op twee uur rijden er vandaan en kunnen niks doen ;(

Blijf lekker waar je bent. No way in hell dat je tot daar kunt komen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:20

Sterkte en succes aan iedereen die getroffen is door dit weer.
Wij zitten gelukkig 'hoog en droog' in Kessel. Ook veel regen, Maas gaat flink omhoog komen, maar zeker niet zo erg als in het zuiden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:21

Zebrastreep schreef:
Ik woon in het noorden , maar dit heb ik in het noorden echt nog nooit gezien of meegemaakt. Wel dat weilanden onder water stonden of mega grote plassen. Ben nu wel blij dat wij geen heuvels hebben thuis.....

In ‘98 was het in het noorden erg.
Meppel is toen nog bezocht door koningin beatrix

Ik woon redelijk hoog, als de dijken breken zou ik droge voeten moeten houden.
Ik werd ‘s ochtends wakker en de weilanden om me heen stonden blank.
Bij de buren was het weer via de zitkuil in de tuin naar binnen gelopen.

Die hoge waterstand had toen te maken met vele regen in Duitsland en Zwitserland wat via de rivieren naar Noord-Nederland kwam en de wind die het IJsselmeer opstuwde.
De balgstuw bij Kampen is hiervoor gebouwd.

Familie woont hemelsbreed 1,5 km verderop, daar warende weilanden en de wegen ondergelopen.

In ‘95 hebben we vee uit land van Maas en Waal opgevangen.

Sterkte sansevieria, natuurlijk ook voor je vriend.

Ooit op discovery gezien hoe snel water op kan komen, ook in vlakke gebieden.
Vuur en water zijn zo sterk en verraderlijk. Waarschijnlijk erger dan wind.