[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335


Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:47

BaileyMix schreef:
Wat een goed overzicht in de OP! Gelachen om die van Lubach :))


Hier PvdD. Dierwelzijn, natuurbehoud, klimaat en diversiteit staat bij mij hoog in het vaandel en dat is waar deze partij zich in mijn ogen goed mee bezig houdt. Ik hoop dat ze kunnen ingrijpen in de veehouderij en ook in de paardensport.


Sluit ik mij helemaal bij aan. Daarbij is er voor de mens ook een prima plan. Ik vind Esther Ouwehand een powervrouw. Eindelijk iemand, die bespreekt, wat er écht toe doet én een visie heeft voor de lange termijn.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:10

linoleum schreef:
Wildgirl schreef:
VVD. Al jaren overigens.
Imo is het moeten invullen van een stemwijzer een teken dat je, je stembiljet moet verscheuren.
Partijen gaan zo veel verder dan de 30 vragen die de daar krijgt, daarnaast tellen ook de lijsttrekkers en hun karakter mee.
Het grootste gedeelte van Nederland verdiept zich niet in politiek maar stemt vooral in hun eigen straatje nav een tv spotje ipv te kijken naar het landsbelang en de economie, natuur en mensenrechten op grotere schaal.

Waar zou je dan volgens jou moeten beginnen met oriënteren? Er zijn zoveel partijen, ik ga niet de tijd besteden aan alle websites bekijken, zien hoe ze zich op social media profileren, wat hun verkiezingsprogramma’s inhouden etc. Als ik dan ergens wil beginnen, dan doe ik dat toch echt met meerdere stemwijzers (aandachtig!) invullen om te zien welke partijen vaker bovenaan uitkomen, antwoorden vergelijken met motivatie van partijen waarom ze ook dat antwoord geven. Vervolgens ga ik van die partijen verder kijken op hun website, verkiezingsprogramma’s, specifieke personen.

Als je als jong persoon die voor eerst stemt, of als volwassene die niet standaard op zelfde wilt stemmen maar elke verkiezing opnieuw bekijkt wat je beste vindt, zal je toch ergens je keuze op moeten baseren.


En precies dat is het probleem ;) wel willen stemmen maar je niet willen in lezen waarop je stemt.

linoleum

Berichten: 6505
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:14

Maar nu geef je nog geen antwoord op mijn vraag hoe het dan zou moeten? Als jij van mening bent dat het anders moet, licht dan ook toe hoe het volgens jou beter kan. Dan hebben andere lezers hier er nog wat aan, in plaats van zich enkel veroordeeld te voelen.

Daarnaast zeg ik dus me wel in te lezen, maar ik ga niet van 30+ partijen alles doornemen. Maak eerst een selectie. Lekker makkelijk om mijn eerste reactie dikgedrukt te maken en vervolgens mijn aanpak en toelichting te negeren.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 07-03-21 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:16

Indi_Vito schreef:
Ik zit hier echt met verbazing dat er zoveel mensen kiezen voor Rutte..
Die idioot moet er uit en snel!


Zullen we gewoon eens even lekker mensen de vrijheid blijven geven om te stemmen wat ze willen?

Edit: geldt ook voor de andere reacties waarin mensen zich verbazen over elkaars stem, maar deze is wel erg genuanceerd. Als we hier moeten gaan verdedigen waarom je op iemand of een partij wil stemmen en het zo zegt sla je de discussie erg dood. Zonde! Uitleggen waarom je ergens op stemt is natuurlijk wat anders dan verdedigen en dat kan je altijd vragen...

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:25

Indi_Vito schreef:
Ik zit hier echt met verbazing dat er zoveel mensen kiezen voor Rutte..
Die idioot moet er uit en snel!

Kun je ook uitleggen waarom hij (in jouw ogen) een idioot is?

Siers83

Berichten: 7438
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:40

Net een stemwijzer gedaan, kom op BBB uit. In een andere op PVV. Pvv heb ik in het verleden vaak gestemd, dacht er nu weer op te stemmen. Maar net het programma gelezen van BBB, en dat spreekt me ook heel erg aan

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:46

@linoleum, tuurlijk! Imo hou je, je niet enkel in verkiezingstijd bezig met de politiek maar gedurende het hele jaar.
Kijk het journaal, lees kranten, volg discussies en lees je in.
Dat kost mij per dag een half uurtje, daardoor weet ik niet alleen wat de standpunten van mijn partij zijn maar snap ik ook de psychologie erachter.
Mooi voorbeeld is Baudet, toen hij begon had ik nog nooit van hem gehoord. Ik ben gaan googlen, heb zijn proefschrift gelezen en vervolgens voor mijzelf geconcludeerd dat iedere vrouw die op hem stemt het iq van een wortel moet hebben.
Het grappige is, dat wanneer men nu roept fvd te stemmen en de moeite neemt zich in te lezen in de persoon Thierry, ze vervolgens geen fvd meer stemmen :D
Iedere keer dat hij in het nieuws is, bevestigd hij mijn research.
Nou vind ik politiek leuk en interessant, heb je er niets mee en heb je geen zin je te verdiepen is dat helemaal prima.
Echter, stem dan ook niet.
Stemmen adv een stemwijzer of uitsluitend in je eigen straatje helpt onze democratie(die we eigenlijk ook niet helemaal hebben) volledig om zeep!

linoleum

Berichten: 6505
Geregistreerd: 01-03-12

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:53

Wildgirl, hele mooie manier om zo op hoogte te blijven. Maar niet voor iedereen haalbaar of simpelweg wenselijk. Voor mijn eigen mentale welzijn volg ik juist zo min mogelijk nieuws, maar ik wil wel gebruik maken van mijn stemrecht en daarin een geïnformeerde keuze maken. Dus nu voor de verkiezingen steek ik er wel best wat tijd in.

Jij geeft aan de optie van dagelijks bijhouden of enkel een stemwijzer doen en die volgen. Er zit natuurlijk ontzettend veel tussenin. Naar mijn mening is je oriënteren op basis van stemwijzers en je vervolgens in enkele partijen inlezen niet minder goed dan dagelijks in investeren.

Ik vind er wel wat van dat veel mensen enkel stemmen op basis van wat gekleurde filmpjes en/of een stemwijzer MAAR stemrecht is natuurlijk niet voor niets vastgelegd in de grondwet (en terecht ook). Daar hoort de vrijheid bij om je keuze te bepalen op jouw manier. Dat niet iedereen dat doet zoals jij het wil, is soms irritant. Maar geeft juist wel weer een extra afspiegeling van de samenleving.

nicole_floor

Berichten: 3370
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:58

Indi_Vito schreef:
Ik zit hier echt met verbazing dat er zoveel mensen kiezen voor Rutte..
Die idioot moet er uit en snel!

Ik vind ook wat van mensen die bepaalde partijen stemmen, maar die mening verkondigt ik hier toch ook niet. We leven nog steeds in een 'vrij' land, iedereen mag stemmen op wie die wil.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:01

Ik schrik van de hoeveelheid die nog op BIJ1 zegt te gaan stemmen. Las een deel van haar partijprogramma en dacht dat ik 'n artikel van De Speld zat te lezen.

Lynnepinny

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:10

elnienjo schreef:
Ik schrik van de hoeveelheid die nog op BIJ1 zegt te gaan stemmen. Las een deel van haar partijprogramma en dacht dat ik 'n artikel van De Speld zat te lezen.

Dat denk ik nou ook bij het programma van de PVV. Een ministerie van de-islamisering, dat is toch niet serieus te nemen :+

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:14

fijn al die links in de OP, ik had me nog niet zo verdiept in welke partij nu echt het beste voor mij was, dus heb nu een paar keuzewijzers ingevuld en ga denk ik toch voor een andere partij als dat ik eerst in gedachte had.

Ik hoop dat het volgende kabinet zal gaan voor een groener en menselijkere visie. Meer gelijkheid tussen inkomens, gelijke kansen voor iedereen en meer aandacht voor (groen!!) welzijn vind ik belangrijker als de groei van ons BNP.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:19

Ik probeer zelf zoveel mogelijk milieu vriendelijk te leven, probeer mijn voetstap zo klein mogelijk te houden. Geen fast fashion, geen vliegvakanties, veel minder vlees, recyclen wat ik kan en toch stem ik niet op een groene partij. Zij gaan veel te snel en daveren over grenzen heen wat mij betreft. Windmolens die geplaatst worden in gebieden waar niet zoveel mensen wonen, grote weilanden vol zonnepanelen, biomassa centrales die meer kwaad dan goed doen en links om of rechtsom, de plannen en dus centen worden door de burger opgebracht zodat de armoede nog groter word. De minst verdiende word vaak weer ontzien en alles net boven levert weer in.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:21

VVD/CDA breekt onze verzorgingsstaat nog verder af, daarbij geholpen door partijen die de deur voor immigranten nog verder open willen zetten. Groener is niet menselijker, want het leven wordt onbetaalbaar. En al die groene partijtjes vinden het prima dat er nog een paar miljoen mensen extra naar Nederland komen. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van groen, want meer beton, asfalt en energie nodig, om nog maar te zwijgen van wat dat spel verder allemaal nog kost.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:35

November108 schreef:
Indi_Vito schreef:
Ik zit hier echt met verbazing dat er zoveel mensen kiezen voor Rutte..
Die idioot moet er uit en snel!


Zullen we gewoon eens even lekker mensen de vrijheid blijven geven om te stemmen wat ze willen?

Edit: geldt ook voor de andere reacties waarin mensen zich verbazen over elkaars stem, maar deze is wel erg genuanceerd. Als we hier moeten gaan verdedigen waarom je op iemand of een partij wil stemmen en het zo zegt sla je de discussie erg dood. Zonde! Uitleggen waarom je ergens op stemt is natuurlijk wat anders dan verdedigen en dat kan je altijd vragen...


Sluit ik me heel graag bij aan.

Ik heb ooit de fout gemaakt te vertellen op welke partij ik stemde of zou willen gaan stemmen hier op Bokt. Tjonge jonge→ dat doe ik dus nooit meer. Daar heb ik van geleerd. Ik vond het zelfs zo naar, dat ik die zoo geïnteresseerd is in politiek het politieke discussie topic voorgoed heb verlaten. Ik voelde me echt in mijn zijn, in wie ik ben en waar ik voor sta aangetast en dan gaan zaken dus veel en veels te ver.

Laat iedereen vrij in wie men wil stemmen. Ook ik begrijp niet alles van mensen als het om keuzes gaat. Maar dan nog kunnen we wel respect daarvoor opbrengen. Zoveel zielen zoveel keuzes.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:50

Bij mij komt Forum voor Democratie er als hoogste uit bij de stemwijzer. Maar weet niet of ik die ga stemmen eigenlijk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:57

Als Thierry Baudet zou opstappen zou ik persoonlijk al een stuk meer sympathie hebben voor de FvD. Behalve voor het feit dat ze de klimaatcrisis en de coronacrisis ontkennen. Dat is de grap van de eeuw natuurlijk.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:58

Brainless schreef:
Indi_Vito schreef:
Ik zit hier echt met verbazing dat er zoveel mensen kiezen voor Rutte..
Die idioot moet er uit en snel!

Kun je ook uitleggen waarom hij (in jouw ogen) een idioot is?


Nou inderdaad, ik snap ook echt niet dat mensen maar op de VVD en Rutte blijven stemmen.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:59

elnienjo schreef:
VVD/CDA breekt onze verzorgingsstaat nog verder af, daarbij geholpen door partijen die de deur voor immigranten nog verder open willen zetten. Groener is niet menselijker, want het leven wordt onbetaalbaar. En al die groene partijtjes vinden het prima dat er nog een paar miljoen mensen extra naar Nederland komen. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van groen, want meer beton, asfalt en energie nodig, om nog maar te zwijgen van wat dat spel verder allemaal nog kost.


Mee eens

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:02

Het valt me altijd op hier op Bokt, en dat is ook de reden dat ik vaak snel uit politieke topics stap, dat wanneer je GroenLinks stemt alles prima is, maar als je zegt ik stem voor de VVD dan krijg je vragen/halve beschuldigingen waarom je op een idioot zou stemmen :')... Tsja andersom heb ik ook een mening over de denkwijze van 'links' maar ik weet ook wat respect voor een anders mening is.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:07

Siersma schreef:
Net een stemwijzer gedaan, kom op BBB uit. In een andere op PVV. Pvv heb ik in het verleden vaak gestemd, dacht er nu weer op te stemmen. Maar net het programma gelezen van BBB, en dat spreekt me ook heel erg aan


BBB komt er bij mij ook uit en na het lezen van het partij programma spreekt het mij ook enorm aan. Het is alleen jammer dat ze nog zo klein zijn en ik waarschijnlijk strategisch moet gaan stemmen. Maar vooral de vergroening en het behoudt van een gezonde bodem (wat zo belangrijk is weet ik nu na de documentaire Kiss the ground gekeken te hebben) En wat de klimaat problemen op langere termijn op kunnen lossen spreken me enorm aan.

Heb me trouwens echt kapot gelachen om deze quote in het partijprogramma:

"04 De kamerplanten komen terug in de tweede kamer en alle andere overheidsgebouwen. Voor meer frisse lucht en zuurstof. Dat bevorderd gezond verstand."

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:11

Ik vind het wel bijzonder eigenlijk dat de VVD zo stabiel is, puur vanwege de schandalen en het vele geklaag over Rutte dat ik online lees. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar meer hoe perceptie dus niet klopt met de werkelijkheid soms.

Overigens ben ik volgens mij te laat met m'n stem uitbrengen omdat ik eigenlijk helemaal vergeten was dat de verkiezingen er aan zaten te komen. :o Maar tot nu toe ben ik een vrij trouwe GroenLinks stemmer. :j Ik vind diversiteit, klimaat en ondersteuning in de vluchtelingencrisis belangrijke punten en daar sluit GL qua visie bij aan. Ook vind ik als persoon met een boerenachtergrond GL juist wél goed voor de boeren, omdat ze de kleinere familiebedrijven juist willen ondersteunen.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:12

Als ik BBB hoor dan denk ik automatisch ook aan Farmer Defence Force.

Zijn er verbanden/verbonden tussen deze twee organisaties of is de enige overeenkomst dat het beide boerenorganisaties zijn?

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:17

Hiraeth schreef:
Ik vind het wel bijzonder eigenlijk dat de VVD zo stabiel is, puur vanwege de schandalen en het vele geklaag over Rutte dat ik online lees. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar meer hoe perceptie dus niet klopt met de werkelijkheid soms.



De politiek beinvloed de NOS en wat er naar buiten komt qua nieuws ook enorm, dat is iets wat veel mensen niet door hebben helaas. Kijk al eens naar wat een schandalen er allemaal naar buiten komen over bepaalde mensen/ partijen vlak voor de verkiezingen. Dat zijn pure lastercampagnes en psychologische spelletjes om mensen te beinvloeden en manipuleren. Op een gegeven moment als je daar doorheen kijkt dan is het nieuws een grote farce vol met leugens en manipulaties. (en nee ik ben geen wappie complotdenker, maar gewoon gezond verstand)

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:20

Boras schreef:
Als ik BBB hoor dan denk ik automatisch ook aan Farmer Defence Force.

Zijn er verbanden/verbonden tussen deze twee organisaties of is de enige overeenkomst dat het beide boerenorganisaties zijn?


Volgens mij dat laatste, en bestond de BBB al voor het FDF.