Stemmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:39

Ja, maar dan moeten we niet meer immigranten erbij halen.
En nee ik heb niets tegen de immigranten op zich maar wel tegen de stijging van het aantal mensen.
Terwijl het op veel vlakken zo goed niet meer is hier.
Zorg eerst eens dat iedereen die nu in Nederland leeft, Nederlander en immigrant een huis kan krijgen.
Bereken hoeveel jongeren het huis uit willen en voor al die mensen moet bijgebouwd worden.
Niet door groen weg te nemen maar bijvoorbeeld oude kantoorpanden af te breken en hoogbouw neer te zetten, andere oude gehorige flats slopen en dan goed geluidsisolerende hoogbouw terug. Met wat meer verdiepingen. Mooe appartementen die niet meteen 3 ton of meer kosten, maar goedkope koop en sociale huur.
Zorg dat iedereen in Nederland de zorg weer kan betalen, geen voedselbank meer nodig heeft enz enz.
En als alles voor de nu in Nederland wonende mensen goed is kunnen we verder kijken wat er weer moet gaan gebeuren betreft immigratie.
Europa heeft nog genoeg plek, dus het is niet zo dat je al die mensen in de kou moet laten staan, maar wij zijn nu eenmaal het dichtstbevolkte landje.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:41

purny schreef:
Maar je moet de mensen die nu opzoek zijn naar een woning toch ergens huisvesten. Dus zullen er toch woningen gebouwd moeten worden

Ik liep tot een half jaar geleden zelf ook al jaren te zoeken naar mijn eerste eigen plek (ben 23) Mijn probleem was niet zo zeer dat er geen leefruimtes beschikbaar waren, maar dat alles gewoon veel te belachelijk duur was voor een minimumloon. Je moest bijv aan regels voldoen dat je minimaal 4x de huurprijs aan inkomen moest hebben, ik verdiende 1600 bruto, probleem was dus niet dat er niks beschikbaar was, maar dat er niks te huren viel voor 400 euro, sociale huursector was dan je enige optie, maar er is te weinig beschikbaar in de sociale huursector, de wachtlijsten zijn minstens 10 jaar. Ik heb op een gegeven moment naast mijn 40 urige baan nog een parttime baan genomen voor de avonden en weekenden.
Ik heb inmiddels dankzij mijn moeder die mijn probleem zag, en al het geld dat ik gespaard heb door zo veel te werken een woning kunnen vinden.
Er zal vast iets bij gebouwd moeten worden en dat gebeurd ook, maar stimuleer dan niet ondertussen ook nog de overbevolking. Verder ben ik het eens met het onderstaande punt van brokjes

brokjes schreef:
Qua huizen bouwen zou ik graag willen dat er vooral duurzame appartementen komen. Die betaalbaar zijn om te huren of te kopen.

Ik zie zo vaak dat er nieuwbouw projecten zijn, maar dan zijn die huizen meteen 3 ton. Dat kunnen de mensen die geen huis kunnen krijgen nooit betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:43

DuoPenotti schreef:
D66 wil een miljoen huizen erbij voor de asielzoekers, maar vergeet de Nederlandse jongeren die ook eens een kans willen maken. En wil daarvoor landbouwgrond gebruiken.
Ik ben erg tegen dat beetje groen wat we hebben te gebruiken, zet in de stad maar meer hoogbouw.

Een miljoen huizen voor de asielzoekers? Heb je daar een bron van?
Op hun website staat: "Vooral voor mensen met een middeninkomen is er een groot tekort aan betaalbare woningen." Die woningen zullen zeker niet (alleen) voor asielzoekers zijn.

Grappig trouwens dat je elektrische auto's vervuilend noemt.
Hier wordt het super simpel en duidelijk uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?t=95&fbcl ... e=youtu.be

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:49

Bij de ene kom ik uit op BoerEnBurgerBeweging, bij de andere op het CDA en weer een andere stemwijzer gaf aan 50Plus. Ik zat zelf te denken aan PVV of PVDA. PVV meer vanwege zijn dierenstandpunten (die wat ondergesneeuwd worden door zijn buitenlandersstandpunten). Maar ja, ik ben het met dat buitenlandersstandpunt ook voor een gedeelte eens, mensen die écht willen en dus ook willen integreren, nadat ze vluchten, zijn wat mij betreft hartstikke welkom, maar de mensen die weigeren te integreren mogen van mij wel jn hun eigen land blijven := (oh en ik ben tegen quota's, liever gewoon kijken per geval. Dan maar wat langzamer, maar liever een gezin hier heen en dat ze zeker mogen blijven, dan 1000 man en dan na 10 jaar:'Ja maar je moet terug naar je eigen land!!!')
En BoerEnBurgerBeweging, omdat ik boeren graag steun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:50

@fealynn, ja die 4x bruto inkomensgrens is zo oneerlijk! Ookal kun je de huur betalen, je mag er niet huren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-21 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:51

D66 wil dat nieuwkomers vanaf dag 1 mee kunnen doen.
Door oa een nieuw huis. daardoor willen ze 1 miljoen huizen bouwen.
Nee uiteraard zijn die niet alleen voor de nieuwkomers, maar ondertussen weten we wel dat die een zware last drukken op de huizenmarkt voor de mensen die voor het eerst een huis zoeken of een laag loon hebben.

Ja, Annemiek een elektrische auto is vervuilend, er zijn genoeg links over te vinden.
Misschien zijn ze voor ons hier wel leuk, maar ook voor de landen waar ze gemaakt worden?
En de vervuilende accu's?
En vaak ook nog gevaarlijk voor de brandweer bij een ongeval.
nee ik ben niet voor.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:53

Ik vind het eigenlijk, net als alle andere jaren echt heel lastig.
Voor mij zijn de belangrijkste punten echt:
- Ik niet stem op Baudet of Wilders
- volkshuisvesting, er moet nu wat gedaan worden aan het woningtekort i.c.m. hoge huren.
- Levensbeëindiging: eigen keuze(ook abortus)
- Geen partij vanuit geloofsovertuiging
- Studie: Studeren moet meer toegankelijk gemaakt worden voor alle bevolkingslagen, er moet daar gewoon iets veranderen.

Ik ben het heel erg eens met het afschaffen van toeslagen en het invoeren van een betalingskorting voor iedereen (D66), hoewel dat in de praktijk er niet doorheen gaat komen. Ik ben het echter bij hun weer niet eens met gratis kinderopvang, want kinderen daar begin je toch zelf aan? Hun systeem voor studenten vind ik ook heel goed, is ook in combinatie met afschaffingen van toeslagen/invoeren betalingskorting. Grote kans dat het er doorheen komt? Niet echt. Maar het idee is fijn.

Bij de VVD ben ik het weer heel erg eens met het verlagen van de belastingen op de middeninkomens, gezien die nu het 'meest' in de portemonnee geraakt worden. Met betrekking tot kinderopvang (in vergelijking met D66) zeggen zij middeninkomens gratis, want ouders werken, ouders die niet werken moeten gewoon betalen want zij werken immers niet. Vind ik al een beter standpunt dan D66 met alles gratis voor iedereen. Ook vvd is voor een ander/eenvoudiger toeslagensysteem, al zeggen ze niet precies wat ze in gedachte hebben.
En heel hard wat de VVD over scholing zegt, maar wel heel erg mee eens: Geen pret of Hobby opleidingen meer. Opleiden voor een baan en niet om later niks te doen. Korting voor studenten op opleidingen waar tekorten zijn.

Maar goed, mijn twijfel zit altijd tussen die twee partijen, dus dat scheelt weer :+ hoewel het nu iets kantelt omdat ik Kaag gewoon niet zo fijn vind. Dilan vind ik dan weer wel een hele fijne politicus, dusja..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:59

DuoPenotti schreef:
Ja, Annemiek een elektrische auto is vervuilend, er zijn genoeg links over te vinden.
Misschien zijn ze voor ons hier wel leuk, maar ook voor de landen waar ze gemaakt worden?
nee ik ben niet voor.

Dan heb je het filmpje niet gekeken. Er wordt enorm veel misinformatie verspreid door de olie industrie. Verder zullen die elektrische auto's vanzelf alle brandstofauto's vervangen omdat er simpelweg veel vraag naar is en de prijzen steeds verder zakken wat het uiteindelijk een stuk goedkoper maakt dan de huidige auto's. Het heeft weinig zin om daarvoor op een bepaalde partij te stemmen, want die kunnen daar niets aan veranderen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-03-21 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:59

DuoPenotti schreef:
Nee uiteraard zijn die niet alleen voor de nieuwkomers, maar ondertussen weten we wel dat die een zware last drukken op de huizenmarkt voor de mensen die voor het eerst een huis zoeken of een laag loon hebben.

Ik heb dit werkelijk nog nooit gelezen, nieuwkomers vanaf dag 1 willen laten meedoen wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:01

Shaggy09 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik heb dit werkelijk nog nooit gelezen, nieuwkomers vanaf dag 1 willen laten meedoen wel.

staat als argument bij de stemwijzer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:02

Ik zou trouwens niet weten waarom het slecht zou zijn als asielzoekers direct mee gaan draaien in de maatschappij. Veel beter dan jaren lang niet mogen werken en op steun van de overheid leven, toch?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:03

Tweede keer dat ik mag stemmen, en het is echt heel lastig! Ik kan me niet meer helemaal vinden in de grotere partijen, dus ben me nu op de nieuwkomers aan het oriënteren. Op dit moment springt Volt er voor mij uit. Maar ik ga nog wel even op verder onderzoek uit, man wat is het moeilijk. :')

Edit: misschien leuk om een poll toe te voegen? Weet niet of dat nog mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Fira op 03-03-21 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:04

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
nee ik ben niet voor.

Dan heb je het filmpje niet gekeken. Er wordt enorm veel misinformatie verspreid door de olie industrie. Verder zullen die elektrische auto's vanzelf alle brandstofauto's vervangen omdat er simpelweg veel vraag naar is en de prijzen steeds verder zakken wat het uiteindelijk een stuk goedkoper maakt dan de huidige auto's. Het heeft weinig zin om daarvoor op een bepaalde partij te stemmen, want die kunnen daar niets aan veranderen.

Ja wie heeft er gelijk dan hè?
Dat soort filmpjes zijn er ook genoeg andersom te vinden.

Ik denk dat elektrisch niet de toekomst is, ook niet in huizen trouwens, maar waterstof.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:06

DuoPenotti schreef:
Shaggy09 schreef:

staat als argument bij de stemwijzer.

Uit de stemwijzer:

Citaat:
Er is een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen. We zijn met steeds meer mensen en we wonen steeds ruimer in kleinere huishoudens. Ondanks dat prijzen de pan uit rijzen, wordt er nog steeds niet genoeg gebouwd. En als er al gebouwd wordt, zijn het met name dure gezinswoningen. Een veranderende samenleving heeft andere woonwensen. Wanneer je als jongere uit huis wil, of als oudere kleiner wilt wonen, moet je lang zoeken. Er moet meer gebouwd worden, juist voor deze groepen

en het over vanaf 1 dag mee kunnen doen:
Citaat:
In de afgelopen kabinetsperiode is op initiatief van D66 het oude inburgeringsstelsel op de schop gegaan. Fraude en misstanden worden hiermee voorkomen. Nieuwkomers starten hun leven in Nederland niet meer met een hoge schuld. Gemeenten zijn er nu voor verantwoordelijk dat nieuwkomers de Nederlandse taal leren en op hun eigen niveau zo snel mogelijk naar school of aan het werk gaan.

Nieuwkomers krijgen een persoonlijk inburgeringsplan. Vanaf het eerste moment gaan zij hiermee aan de slag. In dit plan wordt vastgelegd welke cursussen door de nieuwkomer gevolgd worden om te integreren en welke begeleiding daarbij geboden wordt.

We zorgen dat nieuwkomers medezeggenschap krijgen over lokaal beleid en uitvoering van de inburgeringswet in gemeenten, zoals dat ook gebruikelijk is bij bijvoorbeeld de doelgroep van de Participatiewet. Zo kunnen nieuwkomers volwaardig meepraten over beleid dat hen aangaat en doen zij ervaring op met medezeggenschap.

Nieuwkomers die het hoogste taalniveau niet halen, krijgen meer aandacht. We sturen daarbij zoveel mogelijk op het zelfstandig kunnen leven, en het leren van de taal. Om de kwaliteit van het taalonderwijs te garanderen, worden de controles voortaan gedaan door de Inspectie van het Onderwijs.
Wanneer nieuwkomers geplaatst worden in een bepaalde gemeente, wordt voortaan maximaal rekening gehouden met hun kans op geschikte opleiding en werk. Een jongere die een technische studie wil doen komt in de buurt van Delft, Eindhoven of Enschede. Wie ervaring als havenwerker heeft komt eerder in Rotterdam dan in Venlo terecht. Gemeenten organiseren sponsorprogramma’s bij werkgevers of sectoren die nieuwkomers kansen bieden op leren en werken bij een werkgever als onderdeel van hun inburgering.

D66 wil dat Nederlanders, waaronder eerdere generaties nieuwkomers, meer ruimte krijgen om bij te dragen aan snelle integratie. Maatschappelijke initiatieven hiertoe worden meer ondersteund.

Vind het persoonlijk erg goed. niet ze meer in een hokje plaatsen van 'oh dat zijn nieuwkomers', maar echt zorgen dat ze goed kunnen integreren en gaan meedraaien in de samenleving.

Shaggy09

Re: Stemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:08

Ik lees hier niets over 1 miljoen woningen voor nieuwkomers?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:08

Ik vind het lastig. De stemwijzers zijn imo te zwart-wit, ik vind nuance belangrijk en rekening houden met wetenschap en omgevingsfactoren. Bijv. de stelling over kernenergie: ik ben niet per se voor of tegen, dat is volledig afhankelijk van wat er nu met pure groene energie kan en wat men verwacht qua veiligheid en haalbaarheid van kernenergie. Zelfde bij huisvesting etc.

De twee partijen die mij het meest aanstaan en ook bovenaan (met evenveel %) bij de stemwijzers staan zijn VVD en GL. VVD vind ik economisch goed en ik denk dat we dat tijdens de economische crisis die gaat volgen na corona hard nodig hebben. GL vind ik dan weer qua klimaat goed. Ideaal zou zijn dat ze samen zouden regeren, maar nu links dus een 'pact' heeft gesloten en Klaver niet eens wilde aangeven of hij open zou staan om met VVD te reageren vind ik het heel lastig... Ik neig ernaar om op GL te stemmen omdat VVD waarschijnlijk toch wel groot wordt, maar pff.. ik weet het niet!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:11

elnienjo schreef:
Voor mij wordt 't PVV; sociaal op het gebied van zorg en pensioenen en bewaken van eigen cultuur en normen en waarden. Bij elke kieswijzer/stemmentracker komt PVV ook met stip bovenaan. Wilders heeft al 15 jaar zijn leven in vrijheid voor zijn standpunten opgegeven en die moeite wil ik zeker belonen met mijn stem.

Mijn stem gaat ook, precies om de punten die jij noemt, naar de PVV!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:12

Celiien schreef:
knip.

Afbeelding

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:14

aah sorry de stemwijzer. ik dacht dat je bedoelde het gewone verkiezingsprogramma. ik denk dat je daar beter je bronnen vandaan kan halen. het staat zoals jij zegt, namelijk niet het partijprogramma en die lijkt mij iets betrouwbaarder :=

het is ook maar een beetje wat je wilt lezen geloof ik. want als je mijn stuk hierboven leest(uit het partijprogramma), komt dat al weer heel anders over.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 03-03-21 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Maar er staat niet letterlijk dat ze 1 miljoen huizen bouwen voor alleen asielzoekers?
Ze willen gewoon 1 miljoen huizen bouwen om de bredere woningnood op te lossen, waarvan asielzoekers onder andere profiteren maar jongeren ook.

Edit: Misschien willen de mods een poll toevoegen aan de OP? Ben ook wel benieuwd naar de algemene mening van Bokt!
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 03-03-21 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Faelynn schreef:
Pantykous schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat gratis kinderopvang meer kinderen promoot. Dat zie je ook niet in landen om ons heen.

Dat denk ik dus eerlijk gezegd wel.
Ik had jaren terug toevallig een studiegenoot, die had 3 kinderen genomen en gaf daarbij als reden aan dat ze van 3 kinderen en weinig/geen inkomen van de belasting etc dusdanig veel toeslagen kreeg dat ze daar meer aan over hield dan als ze zou gaan werken (even uitgaande van minimumloon, dit verdien ik helaas ook) , haar moeder kon als oppas dienen zodat hier geen kosten aan verbonden zaten en zij kon ondertussen wat meer genieten van het leven en in alle rust een studie volgen.
Vond dit best wel erg om te horen dat ze hier dus haar kinderen voor gebruikte, ik werkte fulltime voor een miezerig loontje en studeerde daarnaast dan dus nog voor die zelfde deeltijdstudie als haar.

Ik ben ook van mening dat we overbevolkt zijn, ik zou kinderen nooit kunnen betalen en wil het op dit moment ook niet, maar als ik wel kinderen zou willen en ik krijg de opvang gratis en kan daarnaast ook nog eens blijven werken, word de keuze toch wel ineens een heel stuk makkelijker.

Ipv van ze nog meer huizen gaan bouwen en dit soort dingen stimuleren lijkt het mij toch een beter plan om iets aan de overbevolking te doen en het geld voor dit soort zaken in milieu, natuur etcetera te stoppen.

Tsja, N=1 in jouw geval natuurlijk.

Mijn partner en ik werken fulltime, we hebben 2 kinderen. Dat is voor ons genoeg ook al kunnen we er meer betalen. Dat zou niet veranderen met gratis kinderopvang. En zo staat een vriendin van mij er ook in. Wij willen niet meer kinderen omdat dat idd milieutechnisch niet te verantwoorden is.

Dus ik vertrouw daarin meer op onderzoeken dan jouw of mijn ervaring, en uit onderzoek blijkt dat gratis opvang niet tot meer kinderen leidt. Een betere levensstandaard en mensen die fulltime werken en aan hun toekomst kunnen bouwen leidt wel tot minder kinderen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:15

DuoPenotti schreef:
Celiien schreef:
knip.

[ Afbeelding ]

Nog steeds lees ik niet 1 miljoen huizen voor nieuwskomers :?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:15

IMANDRA schreef:
Maar er staat niet letterlijk dat ze 1 miljoen huizen bouwen voor alleen asielzoekers?
Ze willen gewoon 1 miljoen huizen bouwen om de bredere woningnood op te lossen, waarvan asielzoekers onder andere profiteren maar jongeren ook.

DuoPenotti schreef:

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:16

DP, dit is letterlijk wat jij zei:
DuoPenotti schreef:
D66 wil een miljoen huizen erbij voor de asielzoekers, maar vergeet de Nederlandse jongeren die ook eens een kans willen maken. En wil daarvoor landbouwgrond gebruiken.
Ik ben erg tegen dat beetje groen wat we hebben te gebruiken, zet in de stad maar meer hoogbouw.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:17

shaggy, lees bovenstaande post ook even, wel zo fijn, dank je

En jullie kunnen zeggen wat je wilt, D66 word het voor mij niet, punt :D