De rellen in nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:07

Jolien87 schreef:
Ik woon naast het centrum van Zwolle, direct achter de IJsselhallen waar nu een grote test- en vaccineerlocatie is dus ik begin hem nu ook wel te knijpen. Ondanks dat ik zelf tweehoog woon. Ik ben niet zozeer bang voor mijn eigen veiligheid maar wel voor wat er met de buurt gaat gebeuren. Ik had in eerste instantie het idee dat ik het hoofd wel aardig koel kon houden maar inmiddels heb ik het koud van de spanning.
Sterkte voor jou en je dochter, hopelijk kan ze je snel geruststellen.

Ik woon ook in Zwolle, redelijk dicht bij het centrum ook en vind het echt heel erg spannend of en wat er vanavond gaat gebeuren. Eigenlijk wou ik nog even een blokje om voor een frisse neus, maar ik durf nu al de straat niet meer op. Hopelijk komen ze ook niet jouw kant op en valt het sowieso allemaal mee...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:07

Askja schreef:
Suzanne F. schreef:
Er zijn ook andere kanten aan. Mensen hebben veel vragen en frustratie
Natuurlijk! Heel voorstelbaar dat een aantal mensen veel moeite heeft met deze situatie. En dat die vraagtekens zetten bij bepaalde beleidskeuzes en maatregelen
Suzanne F. schreef:
en dat dit escaleert is logisch.
Nee. Gewoon NEE. Protesteren, demonstreren, OK. Maar deze escalatie vind ik persoonlijk niet logisch. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zich zo laten opfokken en zich zo laten gaan. Dat hun frustratie ten koste moet gaan van anderen en de gemeenschap enorme schade berokkent. Logisch? Nee, ongekend primitief en onbeschaafd, dat vind ik het.

Precies, gewoon nee. Dikke vette nee.
Er is geen reden voor, gewoon geen.
Hoe rot het ook gaat.
Vind zo iemand dat er wel reden voor is hoort hij ook uit de samenleving genomen te worden voor een flinke tijd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:08

Iemand op mijn FB tijdlijn probeert het gedrag ook te vergoeilijken: "Ja, maar ze willen alleen maar een beetje vrijheid".
Ja, en dan ga je dat niet op deze manier duidelijk maken. Dit is gewoon idioot gedrag dat zwaar gestraft moet worden.
Geen enkele reden kan dit gedrag goed praten! :n
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-01-21 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:09

Ik schrik hier toch van, ik dacht altijd dat de Nederlanders nuchterder en toleranter waren dan de Belgen. Een goede maand geleden vond ik het al belachelijk dat jullie Nederlanders zo zaten te mekkeren over de mondkapjes, terwijl wij Belgen die intussen al maanden gewend zijn. En nu dit... Jullie hebben daar toch een stelletje idioten rondlopen hoor (waarbij ik natuurlijk niet "de" Nederlanders bedoel, voor alle duidelijkheid)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: De rellen in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:10

Overigens vind ik het dan wel weer hartverwarmend dat betrokken burgers vanochtend massaal bij de politie en gemeentes aan de lijn hingen om hulp te bieden bij het opruimen :+:

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:10

hwn schreef:
Ik schrik hier toch van, ik dacht altijd dat de Nederlanders nuchterder en toleranter waren dan de Belgen. Een goede maand geleden vond ik het al belachelijk dat jullie Nederlanders zo zaten te mekkeren over de mondkapjes, terwijl wij Belgen die intussen al maanden gewend zijn. En nu dit... Jullie hebben daar toch een stelletje idioten rondlopen hoor (waarbij ik natuurlijk niet "de" Nederlanders bedoel, voor alle duidelijkheid)

Ik hoor in België toch ook echt wel wat idioten, maar het is inderdaad opvallend dat ze in Nederland zoveel sneller tot protest overgaan.

Maar om nu te stellen dat er dan meer idioten rondlopen percentueel gezien, nope :+ ik ben vrij zeker dat wij er evenveel hebben, ze zijn gewoon wat inwendiger idioot.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:12

sureido schreef:
Jolien87 schreef:
Het lijkt me ook heel lastig om hier op af te gaan als handhaving want hoe pak je dat nu aan?
Grijp je iedereen bij de kladden die rond dat tijdstip op de afgesproken locatie loopt? Op welke moment bepaal je dat er ingegrepen moet worden?
De mensen die dat met verkeerd intenties naartoe gaan, zijn 9 van de 10 al opgeblazen en je wilt natuurlijk niet dat je ze tegen het verkeerde been schopt.
Ik vraag me af hoe en of je zo'n bende überhaupt tot bedaren krijgt en voortijdig weer huiswaarts kan sturen.

Daar weet de politie ook niet goed het antwoord op...

Heel lastige situatie. Als de politie geweld gaat gebruiken reageren zij daar ook weer op. Maar z’n gang laten gaan is ook weer niet te doen.

Nou, dat precies. Bij zulke wandelende bommetjes moet je zo zorgvuldig te werk gaan en je wilt het inderdaad ook niet volledig loslaten want dan loopt het geheid uit de klauwen. Ik kan me ook voorstellen dat schade in een dergelijke toestand onvermijdelijk is en dat je grootste prioriteit is dat er niemand gewond raakt.

enny, ik ga de straat nu ook niet meer op. De Jumbo hierachter is ook om 19.00 dichtgegaan, heel goed! Nu maar hopen dat er niemand is die daar weer over gaat lopen rellen.
De wijk die hierachter zit, wonen nu niet bepaald lieverdjes. Ik woon aan de 'goede' kant van de IJsselhallen maar een paar honderd meter verderop wonen lui waar je absoluut geen ruzie mee wilt hebben en van wie het me niets zou verbazen als zij straks voorop lopen, mocht er wel iets gebeuren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:13

Ik vind het vreselijk, heb er eigenlijk geen woorden voor. Dit raakt me veel meer dan welke coronamaatregel dan ook. Ik word hier echt verdrietig en boos van, moedeloos ook vooral. Want wat moet je hier in vredesnaam tegen doen, dit zinloze gerel, gesloop en geïntimideer |( .

Ik vind het moeilijk, wil haast maar weer stoppen met het nieuws te volgen maar hoop dat dit achterlijke gedrag toch snel weer stopt.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:15

Wat er gisteren is gebeurd heeft helemaal niets meer met demonstreren te maken.
Gewoon diep triest.
Er zijn mensen die al een jaar thuis zitten omdat ze vanwege corona niet de deur uit kunnen. Deze mensen hebben al heel lang geen vrijheid meer vanwege de corona. En de zogenaamde 'demonstranten die vechten voor hun vrijheid' zorgen er voor dat het alleen maar langer gaat duren voordat deze mensen hun leven weer kunnen oppakken.

Ook hier in hengelo (ov) gingen berichten rond om te rellen.
Volgens mij is het nog rustig gebleven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:16

Er zijn in sommige steden, Zwolle Deventer oproepen van de harde kern voetbalsupporters, wij beschermen onze stad dus pas maar op. Hulp uit onverwachte hoek , of het goed uitpakt is een tweede .

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:16

Suzanne F. schreef:
Nee, hij praatte het ook zeker niet goed. Maar hij is niet verbaasd. Er is een hele grote groep die vragen heeft. Waarom wordt er zo weinig gevaccineerd bijvoorbeeld? Deze groep voelt zich niet gehoord.
En ergens begrijp ik het wel. Ik had laatst ook een butdag en toen heb ik ook hier mijn hart gelucht over dat ik me afvraag of we wel het juiste doen. Is dit het allemaal waard? Al die economische schade, al die psychische schade en waarvoor?
En dan denk ik: als ik dit al af en toe voel zo, wat moet een jongere met minder levenservaring dan wel niet voelen?

Precies. Ik keur het geweld zeker niet goed maar ik begrijp wel dat de maat vol is voor mensen.

Zwak testbeleid, vaccinatiebeleid is ook een lachertje, kinderopvangtoeslagenaffaire en dan kwam zojuist ook nog naar buiten dat er illegaal wordt gehandeld in coronagegevens van de GGD.

Het groepje aso’s met weinig geduld en hobby’s slaat daarop aan ja.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:17

Kana schreef:
Kookaburra schreef:

Ik had het zelf al doorgelinkt naar een kennis(werkt bij de politie) haha. Maar bedankt voor de tip!

Pff hopelijk valt het mee, vriend van ons bezit de dierenkliniek aan de overkant van het winkelcentrum, heb je niks aan als ondernemer

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:17

Mijn moeder kwam gisteren in de protesten terecht. Toen er een charge uitgevoerd werd zijn de relschoppers ( want ik weiger ze demonstranten te noemen), aan de andere kant van het station gekomen er daar reed mijn moedertje net met haar auto. Ze belde me huilend op. Het arme mens krijgt amper bezoek en was voor het eerst in weken naar mijn broertje gegaan. Die durft nu echt de deur niet meer uit. Ik vind het zo sneu.

Daarbij vind ik het altijd zo frappant dat door soort mensen roepen om vrijheid en zeggen dat dit geen democratie is terwijl degene die de staat leiden gewoon democratisch gekozen zijn en volgens de peiling gewoon stevig in de meerderheid staat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:18

Niemand zegt toch ook dat het normaal is dat mensen zo reageren... en dat iemand snapt dat er gesloopt wordt. Dat zie ik echt nergens in dit hele topic terugkomen.

Ik zeg alleen dat ik al had zien aankomen dat die bom zou barsten en dat er mensen zijn die wel op die manier reageren. Als je dit niet zag aankomen, heb je imo wel een beetje onder een steen geleefd want met elk protest werd het een stukje erger.

In Tilburg staan 100 Willem 2 fans bij het stadion om het stadion te beschermen. :') := oké.

Ik hoor trouwens wel vuurwerk of iig dreunen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:20

sureido schreef:
Niemand zegt toch ook dat het normaal is dat mensen zo reageren... en dat iemand snapt dat er gesloopt wordt. Dat zie ik echt nergens in dit hele topic terugkomen.

Ik zeg alleen dat ik al had zien aankomen dat die bom zou barsten en dat er mensen zijn die wel op die manier reageren. Als je dit niet zag aankomen, heb je imo wel een beetje onder een steen geleefd want met elk protest werd het een stukje erger.

In Tilburg staan 100 Willem 2 fans bij het stadion om het stadion te beschermen. :') := oké.

Ik hoor trouwens wel vuurwerk of iig dreunen.

Precies. Als je alleen al volgt hoe Willem Engel de boel maanden ophitst...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:21

Ik vind het verschrikkelijk voor de ondernemers die hier het slachtoffer van zijn. Naast het verlies van omzet door de lockdown sluiting, hebben ze een enorme schadepost door de vernielingen. Sommige mensen zijn hier niet voor verzekerd. Stelletje raddraaiers zijn het die deze vernielingen op hun geweten hebben, hier is geen enkel excuus voor imo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:21

bigone schreef:
Er zijn in sommige steden, Zwolle Deventer oproepen van de harde kern voetbalsupporters, wij beschermen onze stad dus pas maar op. Hulp uit onverwachte hoek , of het goed uitpakt is een tweede .

Zo onverwacht vind ik dat niet. Is in het verleden vaker geweest dat die groepen voor hun stad op komen. Hooligans zijn niet vies van een potje knokken maar er is veel respect voor hun eigen stad en hard werkende burgers. Bijna iedere harde kern heeft zich inmiddels al van het plunderen en slopen gedistantieert.

Ik zag op Twitter al screenshots met strijdplannen voorbij komen voor arnhem. Fijn dat mensen dit delen en het onder de aandacht brengen bij de politie. Benieuwd hoe de wijk er morgen bij ligt als ik ga werken

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:27

In Geleen lijkt de politie snel in te grijpen, ik zie ze rennen met knuppels op filmpjes. Hoe vroeger je de gasten er uit kunt pikken hoe minder de opkomst misschien straks is en dan blijft het beter te handhaven denk ik.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:28

hwn schreef:

Dit schrijft een van mijn belgische vrienden op zijn FB tijdlijn:
DOORBRAAK in het onderzoek naar het crapuleus gedrag dat Brussel de laatste weken (maanden) teisterde en momenteel zich zoals een virus over Nederlands grondgebied verspreid heeft.
Het is genetisch ....

Afbeelding

Die schrijft ook dat men (ook in oa Brussel) al veel eerder harder had moeten doorpakken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:28

Ik krijg het idee dat sommigen de verantwoordelijkheid leggen bij de verkeerden. Alsof die losgeslagen figuren er niks aan kunnen doen dat ze uit frustratie gaan rellen, aanvallen en vernielen, want ze zijn opgezweept door W.E. en door de regering die ze tegen zich in het harnas heeft gejaagd met idiote maatregelen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:30

Suzanne F. schreef:
Nee, hij praatte het ook zeker niet goed. Maar hij is niet verbaasd. Er is een hele grote groep die vragen heeft. Waarom wordt er zo weinig gevaccineerd bijvoorbeeld? Deze groep voelt zich niet gehoord.
En ergens begrijp ik het wel. Ik had laatst ook een butdag en toen heb ik ook hier mijn hart gelucht over dat ik me afvraag of we wel het juiste doen. Is dit het allemaal waard? Al die economische schade, al die psychische schade en waarvoor?
En dan denk ik: als ik dit al af en toe voel zo, wat moet een jongere met minder levenservaring dan wel niet voelen?

Ook als je het helemaal niet eens bent met het Corona-beleid, en ook als je je zelf heel rot voelt, heb je geen enkel recht om een ander aan te vallen, iemands winkel, of auto of fiets te vernielen, laat staan de honden of paarden wat aan te doen.

Vredig demonstreren, daar heb ik begrip voor. Maar deze openlijke, gestoorde gewelddadigheden zijn zo buiten proportie, en die keur ik heel sterk af !

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:31

Ik wil alleen even reageren over de rubberkogels.
Die dingen zijn echt gevaarlijk hoor.
Als er per ongeluk een omstander geraakt wordt heb je echt een probleem :oo
Dit is een voorbeeld van internet:

Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Giolli op 25-01-21 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afbeelding in spoiler gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:34

bigone schreef:

O jee. Gelukkig regent het hier nu, hopelijk komt er ook nog een gure wind, ijzel en hagel of zo :))

Ugh die foto hierboven :wow:

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:35

Askja schreef:
Ik krijg het idee dat sommigen de verantwoordelijkheid leggen bij de verkeerden. Alsof die losgeslagen figuren er niks aan kunnen doen dat ze uit frustratie gaan rellen, aanvallen en vernielen, want ze zijn opgezweept door W.E. en door de regering die ze tegen zich in het harnas heeft gejaagd met idiote maatregelen.

Dat zegt ook helemaal niemand, de verantwoordelijkheid ligt bij de relschoppers zelf. Maar zeggen ‘hoe kon dit nu gebeuren’ vind ik imo een plaat voor je kop hebben. Ook al ben je Mark Rutte. Die zou juist moeten hebben zien aankomen dat het een keer anders ging verlopen...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:35

Ik heb gisteren met afschuw zitten kijken naar de beelden maar, ook met een enorme trots toen ik ME en de levende have brigade samen zag werken.
Het moment dat de paarden linie aandraafde en zich voor de ME en honden plaatste...poeh kippenvel!
Wat mij betreft zetten we een tandje bij in het bestraffen van dit tuig, want dat is het.
Strafblad, dikke boete en publiekelijk aan de schandpaal.
Met scherp schieten is wmb ook prima, maargoed dat kan ethisch niet uiteraard.
Uitroeien deze apen en vooral niet pappen en nathouden(zoals het met voetbal hooligans altijd gaat).
Ik ben ook wel benieuwd naar wat de politie hier zelf mee zou doen.