Judith_ schreef:Ik vind het ten eerste verschrikkelijk voor iedereen die zich in een situatie heeft bevonden waarbij ze het gevoel hebben gehad 'een object' te zijn, een nummer, een vrouw zonder mening. Onbedoeld of niet, zo zou je je nooit hoeven voelen en die grens ligt voor iedereen anders.
Ik hoop echter wel dat dit niet teveel op de artsen wordt geschoven. Er zal absoluut een botterik tussen zitten die wel denkt ' kom, over 10 minuten is mijn dienst gedaan en ik wil naar huis'. Maar op de ene lomperik die duidelijk het verkeerde beroep gekozen heeft na zullen ze allemaal goede bedoelingen hebben gehad. En het is zeer spijtig als die goede bedoelingen verkeerd uitpakken, schade of een trauma opleveren. Veel vaker dan gedacht is het ook mogelijk om achteraf in gesprek te gaan, waarom welke keuzes gemaakt zijn ect.
Een bekwame patiënt is in mijn ogen altijd in zijn recht zorg te weigeren. Dat is ethische gezien het moeilijke bij een bevalling, want dan is er (bijna) een tweede persoon die nog niet bekwaam is.
Wat mij geholpen heeft is mijn wensen goed door spreken met mijn vriend. Geen knip tenzij écht noodzakelijk, geen pijnstillers tenzij ik écht niet meer kan, geen medicatie en geen vacuümpomp, dan liever nog een gentle section. Hij kent mij immers het beste als ik even niet meer zo helder ben.
Na een paar persweeën voelde ik de gynaecoloog even afstand nemen en iets pakken. Heel de bevalling was ik in mij zelf gekeerd maar toen heb ik voor God en vaderland geroepen dat we niet gingen knippen. Waarop de gynaecoloog heel rustig zegt 'dacht je nu werkelijk dat ik ging knippen zonder dat eerst even te overleggen?' ze pakte overigens gewoon een doek om de baby in te wikkelen.
Mijn man was behoorlijk overdonderd. Het zou een rustige thuisbevalling zijn. Het werd een weeenstorm. Veel geduw tegen de buik. Uiteindelijk ziekenhuis. Man er achter aan. Hup de verloskamer in met een hoop mensen, ik half versufd. Gillend als een speenvarken toen de vacuumpomp werd ingebracht. De arts met een voet tegen de tafel en de ketting rond zijn arm geklemd en maar trekken. Wat deed dat een pijn. Ik denk dat manlief zo in mijn emotie mee ging en in de hektiek van beslissingen, dat hij daar ook niet even tussen kwam.