_lautje_ schreef:Ook eentje die ik niet herken terwijl ik actief D66 lid ben.
Maar dat klopt en is ook de bedoeling eigenlijk. Het is niet echt gericht op mensen die D66 stemmen, er lid van zijn of het een redelijk alternatief vinden. Al die vooroordelen en stemmingmakerij is gericht op het deel van de achterban van de PVV (en soms FvD) weg te houden van het nog eens nadenken over wat ze stemmen.
Ik las bv ook een aantal keer dat mensen GL eng vonden of er de kriebels van krijgen... maar dat gaat helemaal niet om mensen die die richting op zoeken. (Tenminste, ik ken die gebruikers niet als gebruikers die ik snel met GroenLinks zou associeren.) Maar door het herhalen en oproepen van die vijandsbeelden wordt de afstand wel steeds groter en is er steeds minder ruimte om het daar eens over te hebben. GL en D66 zijn dan niet meer gewone partijen, die je soms kunt verwijten dat ze hun prioriteiten niet op orde hebben ofzo, maar ze worden De Vijand en Echt Heel Erg Slecht.
(En dat bevestigt zichzelf, dus komen de mensen die toch al nooit echt open stonden voor D66 of GL geruststellend tot de conclusie dat ze goed stonden met hun desinteresse, en zelfs dat ze heel scherp hadden gezien dat er echt wel iets mis was!)
Dus nee, daar herken jij je niet in want het beeld gaat niet over jou en is niet op jou gericht en heeft niet echt veel met de werkelijkheid te maken.
(Neemt niet weg dat ik best bereid ben te zeggen dat D66 soms best wat principieler mag zijn, liefst ook op belangrijke onderwerpen. Ik zou ze allemaal een dvd van de serie Borgen willen toesturen! Geinspireerd leiderschap in het midden, het lijkt me echt een goed idee.)