Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:41

Needje schreef:
soesita schreef:
. Alleen trek je als fietser altijd aan het kortste eind, eender of je gelijk had of niet. Dus dan maar liever voorzichtiger.

Eh nou in NL is de fietser juist (imo) te veel beschermd.
Dat je eerder schade hebt bij een aanrijding als fietser maakt ze beschermd. Maar van mij mogen ze daar per direct mee stoppen. het gros van de fietsers denkt nl mede hierdoor dat ze maar alles kunnen doen en worden nergens voor op de vinger getikt.
Ik had en fietser tegen de auto die midden op de weg fietste in een hevige regenbui met zwarte jas en geen licht. Terwijl er een fietspad naast lag met een doorgetrokken streep. En ik kon dokken....
Want wat blijkt. Die doorgetrokken streep geld niet voor fietsers!! WTF??
Dus zij mag tegen het verkeer in midden op de weg fietsen en ik kan betalen....

Dit is wel veranderd he...

Enige wanneer mensen soms niet door hebben dat ik (van rechts) voorrang heb is te paard.

DreamGuide schreef:
Hier nog een regelmatig gedupeerde fietser.

Ben toch echt netjes opgevoed, met handen uitsteken, goed kijken voor je oversteekt en de regels volgen.

Toch heb ik al 3x een ongeluk in het verkeer gehad doordat fietsers niet serieus worden genomen.

Eerste keer: ik rij op het fietspad, kijk achterom en zie een meter of 10 een scooter achter me. Dus ik steek mijn hand duidelijk uit naar links, steek over, en wordt vervolgens vol in de zijkant van mijn fiets geramd en 10 meter over het wegdek knock out geslingerd.

Tweede keer besloot een automobilist af te slaan van een parallelle weg (ik fietste op het fietspad ernaast).
Die keek ook niet goed, en heeft me van mijn fiets af gereden.

Maandje terug ook een bijzondere situatie:

Ik rij aan de rechterkant van de weg, komt een auto me tegemoet. Die rijdt ook netjes aan de rechterkant, dus we kunnen elkaar makkelijker passeren denk je. Maar nee, de automobilist maakt een slinger naar links vanuit het niks, dus toen lag ik in de berm.
Auto gewoon doorrijden natuurlijk.

En tenslotte de volgende bijzondere situatie: ik steek over bij groen stoplicht, valt ineens mijn stuur van mijn fiets af. (Vraag me niet hoe).

Nou, dan ga je dus met een rotklap tegen de grond. Ik lig daar te creperen, gaat een automobilist toeteren en schreeuwen uit zijn raam, want ik lag onhandig midden op de weg en hij had nu groen en kon er niet door.

Nee, ik voel me niet bepaald veilig in het verkeer op mijn fiets. :n

Volgens mij had jij in de eerste situatie ook moeten wachten?

Verder wel heel vervelend natuurlijk, gelukkig nooit ongelukken gehad met de fiets.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:46

Fitzroy schreef:
noviceh schreef:
Ik irriteer me aan voetgangers die zichzelf dezelfde regels opleggen als een bestuurder zodra ze op een fietspad lopen. Of heeft de voetganger op het fietspad wel voorrang als ik op haaientanden af kom rijden? Ik dacht alleen bestuurders...

Ik neem altijd wel voorrang. Voor mijn gevoel maakt het niet uit of ik nu op de fiets of lopend ben. Die haaientanden staan er niet voor niets. Overigens ligt er op die plek ook geen voetpad of zebrapad. Dus om over te steken moet ik wel het fietspad nemen.

Voetgangers die de straat over willen, hebben alleen voorrang op het zebrapad en dan nog moeten ze eerst kijken of de weg daadwerkelijk vrij is, zomaar over lopen mag niet. Ligt er geen zebrapad dan heb je geen voorrang.
Je kan je best niet zomaar 'op gevoel' in het verkeer begeven. :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:48

Wat is veranderd Martje1990?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:48

Haha, nou, iedereen stopt gewoon. Overigens stop ik zelf daar ook als ik een voetganger zie. Dus het is niet heel duidelijk.

Gini

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:50

Ja, tuurlijk stop je als je een voetganger zonder dralen de weg over ziet steken. Je gaat als automobilist niet met opzet over een mens rijden. Allez, dat mag ik toch hopen dat men dat niet doet. :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:55

Shenavallie schreef:
Het lijkt voor veel mensen erg moeilijk om geduld te hebben, ver vooruit te kijken, te anticiperen en ook werkelijk te zien wat er speelt.

Voor de corona liepen hier bepaalde kruispunten met stoplichten altijd vast.
Groen licht betekent immers gaan, ook al blokkeer je daarmee het kruispunt en zie je dat het verkeer voor je stilstaat >;)

Ik bleef dan altijd een ronde staan en kon de volgende keer dat het licht op groen spring wel doorrijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:59

Needje schreef:
Wat is veranderd Martje1990?

Dat als er een ongeluk is met een fietser en de fietser zich bijv niet aan de regels heeft gehouden (bijv verkeerde plek fietsen oid) dan is het niet per definitie dat de auto toch alle schade moet betalen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:01

Fitzroy schreef:
noviceh schreef:
Ik irriteer me aan voetgangers die zichzelf dezelfde regels opleggen als een bestuurder zodra ze op een fietspad lopen. Of heeft de voetganger op het fietspad wel voorrang als ik op haaientanden af kom rijden? Ik dacht alleen bestuurders...

Ik neem altijd wel voorrang. Voor mijn gevoel maakt het niet uit of ik nu op de fiets of lopend ben. Die haaientanden staan er niet voor niets. Overigens ligt er op die plek ook geen voetpad of zebrapad. Dus om over te steken moet ik wel het fietspad nemen.

Gini schreef:
Voetgangers die de straat over willen, hebben alleen voorrang op het zebrapad en dan nog moeten ze eerst kijken of de weg daadwerkelijk vrij is, zomaar over lopen mag niet. Ligt er geen zebrapad dan heb je geen voorrang.
Je kan je best niet zomaar 'op gevoel' in het verkeer begeven. :D

Oei gini je moet toch weer even de theorie doornemen vrees ik! Want wat je hier zegt klopt niet. Op een kruising en een auto en voetganger bevinden zich op dezelfde weg de auto wilt afslaan en de voetganger wilt rechtdoor heeft de voetganger voorrang.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:03

Nee, maar dat is niet de situatie. Ik steek gewoon een weg over die rechtdoor loopt en waar een fietspad met haaientanden ligt. Even kijken of Streetview er geweest is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:05

Fitzroy schreef:
Nee, maar dat is niet de situatie. Ik steek gewoon een weg over die rechtdoor loopt en waar een fietspad met haaientanden ligt. Even kijken of Streetview er geweest is.

Ik weet niet of je op mij reageerde ik had jouw reactie niet echt gelezen reageerde enkel op gini dat een voetganger alleen voorrang heeft bij een zebrapad (wat dus niet klopt)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:05

Ik denk dat ik toch gelijk heb?

Citaat:
Wie een zebrapad gebruikt of aanstalten maakt om het te gebruiken, heeft altijd voorrang op andere weggebruikers, behalve bij spoorvoertuigen. Bij een oversteekplaats met verkeerslichten mag je uiteraard alleen oversteken als het voetgangerslicht op groen staat. Als er geen oversteekplaats in de buurt is, dan mogen voetgangers de rijbaan wel oversteken, maar hebben ze daarbij geen voorrang.

Bron: vab.be

Maar ik haal er mijn theorieboek even bij voor de zekerheid. :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:06

Needje schreef:
Nou om eerlijk te zijn had je even moeten wachten tot de scooter voorbij was voor je gewoon domweg naar links zeult.
Je ziet dat er een scooter aan komt en weet ook dat deze harder rijdt als jij. Daar wacht jij dan gewoon op voor je oversteekt.
Net als dat ik moet wachten als ik straks rechtsaf wil en jij een stukje voor me fietst. Dan ga ik jou ook niet afsnijden omdat ik m'n richting al naar rechts heb aangegeven. :+
Dus in dit geval vind ik dit echt je eigen fout.
Bij de andere twee gevallen zat de bestuurder echt fout.

Nou, om eerlijk te zijn, zat ze in een rechte lijn achter me, op 10 meter afstand. Als ik op mijn rem had getrapt dan was ze bij me achterop gereden.

Daarnaast, zij komt van achteren, dus zij hoort te wachten. We reden op hetzelfde fietspad, zij reed niet op de weg. Als zij links van mij had gereden was ik uiteraard niet over gestoken.

Overigens heeft dit niks te maken met 'domweg naar links zeulen' ik heb gekeken en keurig op tijd mijn hand uit gestoken. Ze wist waar ik heen ging, en zij kwam recht van achteren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:09

10 meter is tekort voor iemand op een scooter om te ontwijken.
Wat jij had kunnen doen is evt stoppen/ langzamer en naar rechts gaan (op de weg, ws richting stoep) of langzaam doorfietsen, ze haalt je toch elk moment in.
Dan maak je je draai naar links.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:12

Onali schreef:
Wat jij had kunnen doen is evt stoppen/ langzamer en naar rechts gaan (op de weg, ws richting stoep) of langzaam doorfietsen, ze haalt je toch elk moment in.

Dan komen we toch weer uit op het punt dat je dus als fietser voor je eigen veiligheid moet kiezen ipv je gewoon aan de regels te kunnen houden.

Zij had gewoon moeten remmen dan had ze zonder problemen achter me langs kunnen rijden. Het is niet zo dat ik stil sta als ik een bocht om ga. Als zij ietsie was afgeremd had ze me nooit geraakt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:13

DreamGuide schreef:
Onali schreef:

Dan komen we toch weer uit op het punt dat je dus als fietser voor je eigen veiligheid moet kiezen ipv je gewoon aan de regels te kunnen houden.

Zij had gewoon moeten remmen dan had ze zonder problemen achter me langs kunnen rijden. Het is niet zo dat ik stil sta als ik een bocht om ga. Als zij ietsie was afgeremd had ze me nooit geraakt.

ZIJ HAD VOORRANG! Jij had gewoon moeten afremmen, haar erlangs moeten laten en dan pas afslaan

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:14

Ook op het fietspad gelden de regels van rechtdoor.
Dat jij denkt dat ze in je kont had gezet als jij remde heeft daar niets mee van doen. Dan had zij id fout gezeten. Maar jij gaat linksaf dus had je haar voor moeten laten. Punt.

@ Maartje1990, geloof me, het is nog steeds verdomd lastig om je gelijk te halen als automobilist.
Ze moeten echt grof nalatig geweest zijn en blijkbaar is midden op de weg tegen het verkeer in fietsen, naast het fietspad nog niet eens nalatig...

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:15

Keet schreef:
ZIJ HAD VOORRANG! Jij had gewoon moeten afremmen, haar erlangs moeten laten en dan pas afslaan

Kun je mij uitleggen op welke manier zij voorrang had? Ze kwam van achteren. Ik reed gewoon voor haar en sloeg linksaf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:16

Gini schreef:

Citaat:
Wie een zebrapad gebruikt of aanstalten maakt om het te gebruiken, heeft altijd voorrang op andere weggebruikers, behalve bij spoorvoertuigen. Bij een oversteekplaats met verkeerslichten mag je uiteraard alleen oversteken als het voetgangerslicht op groen staat. Als er geen oversteekplaats in de buurt is, dan mogen voetgangers de rijbaan wel oversteken, maar hebben ze daarbij geen voorrang.

Oh ben je van België?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:16

Gini schreef:

Citaat:

In de wegcode heb ik ook dit gevonden:

Citaat:
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad

Hoe ik dit interpreteer heb jij dan gelijk, Maartje1990.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:19

In Nederland heeft een voetganger ook voorrang als jij hem als bestuurder de weg afsnijdt.
Maar enkel als jij als bestuurder afslaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:20

DreamGuide schreef:
Keet schreef:

Kun je mij uitleggen op welke manier zij voorrang had? Ze kwam van achteren. Ik reed gewoon voor haar en sloeg linksaf.

Dat is nu al meerdere keren uitgelegd. }:0

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:24

Needje schreef:
Dat is nu al meerdere keren uitgelegd. }:0

Ze had voorrang gehad als ze bezig was met een inhaalmanoeuvre of op het punt stond dat te doen.

Echter, het fietspad daar is smal met een verhoging aan weerszijden, dus inhalen kan helemaal niet.

Derhalve, omdat zij vanaf achteren kwam en niet langs mij kon, moest ze wachten.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:25

DreamGuide schreef:
Hier nog een regelmatig gedupeerde fietser.

Eerste keer: ik rij op het fietspad, kijk achterom en zie een meter of 10 een scooter achter me. Dus ik steek mijn hand duidelijk uit naar links, steek over, en wordt vervolgens vol in de zijkant van mijn fiets geramd en 10 meter over het wegdek knock out geslingerd.

Jij vindt het gek dat je hier geschept wordt???
10 meter is helemaal niks, je kan toch niet verwachten dat een scooter binnen 10 meter kan verwerken dat jij naar links wil en dan vol in de ankers gaan?

Is hier een verzekeraar aan te pas gekomen? Ben benieuwd wat zij van de situatie vonden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:29

Nu is het fietspad ineens smal... Eerder "stak je nog over" waarna je vol in de zij geraakt werd....

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:32

Muisbal schreef:
Jij vindt het gek dat je hier geschept wordt???
10 meter is helemaal niks, je kan toch niet verwachten dat een scooter binnen 10 meter kan verwerken dat jij naar links wil en dan vol in de ankers gaan?

Is hier een verzekeraar aan te pas gekomen? Ben benieuwd wat zij van de situatie vonden.

Ja, ik heb mijn gelijk gekregen van mijn verzekering, echter, gezien de beperkte kosten rondom het ongeval, hebben de verzekeringen het onderling verder geregeld dus er was niks van een rechtszaak oid.

Als ik niet linksaf was geslagen, dan had zij ook moeten wachten. Nogmaals, het is een gesloten fietspad waar ze me niet had kunnen inhalen.

En zelfs al had het wel gekund, dan had dat niet gemogen, want het was bij een kruispunt en daar mag je helemaal niet inhalen. Ze had al veel eerder moeten remmen.

Needje schreef:
Nu is het fietspad ineens smal... Eerder "stak je nog over" waarna je vol in de zij geraakt werd....

Het is een smal gesloten fietspad, tot aan de kruising. (Uiteraard, want daar kun je pas afslaan).

Zodra de stoeprand weg was bij de kruising, heeft zij denk ik geprobeerd toch links langs mij te rijden, wat gewoon stom was, want ik had echt allang eerder mijn hand uitgestoken omdat ik wíst dat ze vanaf achteren kwam en dus wilde aangeven waar ik heen ging.

Als ze een klein beetje had geremd had ze achter me langs rechtdoor kunnen rijden.

Edit: ik heb het even uitgetekend.

Rood is de scooter, blauw ben ik. Stippellijn is waar je kan oversteken, de doorgetrokken streep heeft een hoge stoeprand waardoor je niet in kan halen.

Roze kruis is waar ik volgens een getuige geramd ben, en groene kruis is waar ik wakker werd (ben even buiten bewustzijn geweest).

Afbeelding

Betreft een kruising, de scooter had me helemaal niet in mogen halen daar.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DreamGuide op 27-10-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt