Normen en waarden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:51

Jilletje schreef:
En waarom die smiley???
Er zijn bepaalde bokkers die bewust bloedzuigen. Maar daar word weinig tot niks tegen gedaan ookal is het overduidelijk. Maar zodra iemand er dan zelf wat van zegt komt er meteen een mod op af

Gini schreef:
Omdat Bokkers soms ook echt wel een stelletje hyena's zijn en afkomen op de geur van bloed? :+

Val je nu serieus over mijn lachende smiley waarmee ik als doel had mijn bericht luchtig en lacherig te houden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:55

Ik heb het topic nooit gelezen van Shanna.

Maar na het roddelen en beledigen van bokkers op PP, verbaasd het roddelen en cyberpesten via Whatsapp mij dus helemaal niet.

Het verbaasd mij wel, dat bokkers adressen delen en zich bemoeien met het privé leven van anderen (topic van 2 dagen geleden).

Deze bokkers hebben echt teveel tijd, hoe komen ze überhaupt op het idee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:59

Gini schreef:
Val je nu serieus over mijn lachende smiley waarmee ik als doel had mijn bericht luchtig en lacherig te houden?

Maar dat is ook precies de spijker op zijn kop. Jilletje, en ik ook nu. Vatten die smiley niet vriendelijk op, meer als 'betweterig' of 'wijsneuzerig' terwijl jij hem niet zo bedoeld.

Een bericht kan soms heel anders bedoeld zijn als dat het wordt opgevat. Dan komen we weer op het punt van Jilletje. Sommige Bokkers mogen ook wel iets meer eelt creëren, sommige verschuilen zich al snel achter cyberpesten of teer zieltje. En sommige Bokkers mogen wel het gas wel iets meer loslaten wat betreft discussiëren. Maar dat is een utopie.

Waar we in het echte leven bepaald mensen vermijden omdat het niet klikt kan dat online niet. In een openbaar topic kan namelijk iedereen reageren, ongeacht de mening.

Edit: Ik zie nu de reactie van Jilletje, ik deed een te snelle aanname. Zo zie je maar weer. :Y)
Laatst bijgewerkt door KimD op 04-09-20 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:59

Nee hoor ik viel niet! Ik vroeg me iets af.
Gini schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:01

KimD schreef:
Gini schreef:

Maar dat is ook precies de spijker op zijn kop. Jilletje, en ik ook nu. Vatten die smiley niet vriendelijk op, meer als 'betweterig' of 'wijsneuzerig' terwijl jij hem niet zo bedoeld.

Een bericht kan soms heel anders bedoeld zijn als dat het wordt opgevat. Dan komen we weer op het punt van Jilletje. Sommige Bokkers mogen ook wel iets meer eelt creëren, sommige verschuilen zich al snel achter cyberpesten of teer zieltje. En sommige Bokkers mogen wel het gas wel iets meer loslaten wat betreft discussiëren. Maar dat is een utopie.

Waar we in het echte leven bepaald mensen vermijden omdat het niet klikt kan dat online niet. In een openbaar topic kan namelijk iedereen reageren, ongeacht de mening.

En iets minder gebetuttel van de mods graag. Ik heb soms het idee dat je geen kritiek meer mag geven, ongeacht de toon. Alleen maar oeh en ahh.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:03

KimD schreef:
Gini schreef:

Ik vind het wel frappant om in een bericht te claimen dat mensen harder moeten worden (meer ruggengraat was de exacte bewoording) om dan wel meteen een vraag met maar liefst drie vraagtekens te stellen over een verkeerd geïnterpreteerd clownpoppetje. Maar ok, ik ben ketsen uit dit topic, dit topic kan nooit goed eindigen, nooit. :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:06

Ketsen uit dit topic :')
Dat vind ik wel grappig!
En als jij iets van mij frappant vind is dat prima om aantegeven he +:)+ ik voelde me niet aangevallen ofzo maar snapte de smiley gewoon niet in de context
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 04-09-20 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:08

Gini schreef:
KimD schreef:

Ik vind het wel frappant om in een bericht te claimen dat mensen harder moeten worden en niet zo een teer zieltje moeten hebben om dan wel meteen een vraag met maar liefst drie vraagtekens te stellen over een verkeerd geïnterpreteerd clownpoppetje. Maar ok, ik ben ketsen uit dit topic, dit topic kan nooit goed eindigen, nooit. :)

Maar dit is toch precies het punt? Dat dit moet kunnen? Dat die vraag vanuit Jilletje gesteld mag worden waarom je die smiley zo plaats? Dan is het toch zowel jouw, als mijn, als Jilletje haar goed recht om te reageren?

Jouw bericht komt nu direct gepikeerd over, wederom weer in combinatie met de :) smiley. En ook dan gaat het weer erover hoe iemand iets opvat. Want wellicht ben je helemaal niet gepikeerd, of misschien ook wel, who knows!

Zeker in combinatie met een smiley of emoji kan een geschreven bericht heel anders overkomen dan bedoeld.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:11

Mindim schreef:
En iets minder gebetuttel van de mods graag. Ik heb soms het idee dat je geen kritiek meer mag geven, ongeacht de toon. Alleen maar oeh en ahh.

Sclimpre schreef:
Verder denk ik wel dat de mods korter op de bal mogen spelen. Het gebeurt wel vaker dat topics van kwaad naar erger gaan. Op een bepaald moment loopt het dan echt uit de hand, alles is al meerdere malen gezegd maar het blijft dan maar doorgaan.

Tsja en welke mening moeten we nu volgen hè?

Er is altijd een groep gebruikers waarvoor we het niet goed doen, dat is prima maar probeer op een normale manier te blijven reageren, ook via pb
Hierboven is al een heel mooi voorbeeld van hoe geschreven tekst verkeerd opgevat kan worden. Lees je eigen stukje eens na voor je op de "verzend" knop drukt. En steek lange tenen niet extra ver uit als je iets leest wat je ook verkeerd op kan vatten.

Jilletje

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:14

Nouja ik snap het wel!
De gebruikers waarvan bekend zijn dat het bloedzuigers zijn mogen best wat strenger aangepakt worden.
Dan zijn de andere gebruikers met reacties ook nier nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:15

_Penotti schreef:
Maar naar wat ik begrijp was Shanna wel met de dierenarts in contact, recent. En die zag geen reden voor inslapen oid.
Dan kan je inschakelen wie je wilt maar zal een dierenpolitie nooit iets gaan doen.
Die gaan echt niet in discussie met de dierenarts.
Dan kun je als bokker er een mening over hebben, maar dan moet je ook beseffen dat een instantie daar heen sturen op niets uit zal lopen.
Dat zou natuurlijk anders zijn als iemand al lange tijd geen dierenarts meer heet laten komen.

Weet je niet. Dat er contact was met de dierenarts moest je maar aannemen van TS. En dat die juiste diagnose stelt ook. Ondertussen vond ik de foto’s en filmpjes niet echt verbeteren. Dierenpolitie stuur je niet om je gelijk te halen, maar om te controleren. En dat hebben ze ook gedaan. Ze hebben ook het bewijs gezien van medicatie en behandeling van de dierenarts.

Heel fijn dat alles goed genoeg is bevonden. En nogmaals heel naar voor TS dat het zo heeft moeten gaan. Maar ik blijf daar een dubbel gevoel overhouden, om de reden die ik eerder gaf. Een dier kan niet voor zichzelf opkomen, dus dat moeten mensen doen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:22

Mindim schreef:
KimD schreef:
Gini schreef:

Zodra we dat "iets minder gebetuttel" toepassen staat echter 3/4 op de achterste poten. Hoe vriendelijk,streng of duidelijk we ook zijn. Je ziet het hier in het topic al, de een vind dat we bepaalde topics te lang open laten en de ander wil dus geen alleen oeh en ah. De een wil minder van ons en de ander meer. Alleen oeh en ah hoeft zeker niet maar verwacht dat van ons ook niet (hoewel wij de oeh en ah ook graag geven en dat ook doen) Daarbij is kritiek absoluut toegestaan maar binnen de regels en op een nette manier. Lijkt me niet teveel gevraagd.

@mars jouw post wil ik er tussenuit halen omdat ik het een nette post vind waarin duidelijk staat waar we met zn alle verbeterpunten kunnen halen.
Wij hebben als team iig wel het besef ervan gehad dat we eea anders hadden kunnen en misschien ook wel moeten aanpakken :j

Ik hoop dat het topic weer terug kan gaan naar het startpunt ipv de richting die het nu op gaat. Het wijzen naar de ander of blijven doorgaan op wat er allemaal had gemoeten vanuit ons of Shanna of wie dan ook op deze gebiedende manier.

Het topic is gestart met een ander doel en hoop dat we daar wat meer bij kunnen stilstaan zodat het topic open kan blijven.
Er komen nl absoluut fijne en mooie posts voorbij.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:29

Blijkbaar is het nodig dat de discussie deze richting aan neemt, ik zou het dus jammer vinden als dat moet stoppen

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:30

Mondy schreef:
Zodra we dat "iets minder gebetuttel" toepassen staat echter 3/4 op de achterste poten. Hoe vriendelijk,streng of duidelijk we ook zijn. Je ziet het hier in het topic al, de een vind dat we bepaalde topics te lang open laten en de ander wil dus geen alleen oeh en ah. De een wil minder van ons en de ander meer. Alleen oeh en ah hoeft zeker niet maar verwacht dat van ons ook niet (hoewel wij de oeh en ah ook graag geven en dat ook doen) Daarbij is kritiek absoluut toegestaan maar binnen de regels en op een nette manier. Lijkt me niet teveel gevraagd.

@mars jouw post wil ik er tussenuit halen omdat ik het een nette post vind waarin duidelijk staat waar we met zn alle verbeterpunten kunnen halen.
Wij hebben als team iig wel het besef ervan gehad dat we eea anders hadden kunnen en misschien ook wel moeten aanpakken :j

Ik hoop dat het topic weer terug kan gaan naar het startpunt ipv de richting die het nu op gaat. Het wijzen naar de ander of blijven doorgaan op wat er allemaal had gemoeten vanuit ons of Shanna of wie dan ook op deze gebiedende manier.

Het topic is gestart met een ander doel en hoop dat we daar wat meer bij kunnen stilstaan zodat het topic open kan blijven.
Er komen nl absoluut fijne en mooie posts voorbij.

Maar met dat doel mogen mensen het toch wel mee oneens zijn? Ik denk dat ik bv ook op een respectvolle manier mijn standpunt uit. Maar als je dan dit leest, is het topic dus eigenlijk gewoon bedoeld om een enduidige kijk te geven op de zaak. Terwijl er wel meer omging in dit topic dan enkel de dierenpolitie die gebeld is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:36

Goh Shanna, wat jammer dat je om deze reden uiteindelijk toch afscheid moest nemen van het team.

Vreselijk wat er gebeurd is, de discussie hier verder voeren lijkt me echt onnodig.

Shanna, ik wens je het aller beste toe en heel veel geluk in de toekomst.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:51

Het bemoeien met het privéleven van een gebruiker is niet nieuw hoor, dat heeft mij ruim 10 jaar geleden al een flinke discussie opgeleverd met mijn werkgever omdat mensen het nodig vonden om daar contact mee op te nemen over iets waarvan hun dachten dat ik hier op bokt gezegd had, maar wat er dus helemaal niet stond.

Het verrast me dus niet dat zulke zaken inmiddels alleen maar erger worden met alle communicatie middelen om bokt heen (al had je toen msn chat :+ )

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:59

Om eerlijk te zijn begint mij de bedoeling van dit topic te ontgaan.

Is het een mededeling en ondersteun Shanna topic?

Is het een discussie wat er heeft plaatsgevonden m.b.t. haar topic of

gaat het over normen en waarden op internet en specifiek op bokt?

Heb wel een mening maar weet nu echt even niet of die on topic zou zijn.

Dat cyberpesten heel ver kan gaan heb ik in de nabijheid wel meegemaakt en is nooit oké.

Shanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 20:00

Ik vind het enorm spijtig om te moeten concluderen dat de huidige mentaliteit inderdaad het nieuwe ‘’normaal’’ lijkt te zijn geworden. Want eigenlijk zie ik nu ook dingen gebeuren die ik bijna precies in mijn openingspost genoemd heb;

Jilletje schreef:
-knip-
En mensen mogen ook wel wat meer ruggengraat kweken, niet elke opmerking die op de persoon word gemaakt is meteen ook mar cyberpesten.
De betreffende zou ook eens achter zijn oren kunnen krabben en bedenken waarom er zo word gereageerd.

KimD schreef:
-knip-

En dat is dus juist wat ik benoem in mijn openingspost. Want als iedereen gewoon normaal met elkaar om zou gaan, en respectvol zou reageren, is die dikkere huid/ ruggengraat/ eelt dus helemaal niet nodig. Want het zijn geen tere zieltjes, het zijn mensen van vlees en bloed. En dat hier enkel bevestigend op word gereageerd inplaats van dat deze opmerkingen worden terug gefloten geeft al aan dat ze dus schijnbaar normaal gevonden worden. Ik denk dat in dit geval ook de mensen die het er niet mee eens zijn jammergenoeg wijs genoeg zijn om hun mond te houden.

Het gaat mij ook niet over het verleden, wat gebeurd is is gebeurd en dat heb ik nu afgesloten. Ik heb het geluk gehad dat mijn adresgegevens op deze manier gebruikt zijn, en niet om de heksenjacht in het echt waar te maken. Het had ook hele andere gevolgen kunnen hebben wanneer mensen voor eigen rechter zouden gaan spelen. Nogmaals, naar mijn mening deel je dergelijke persoonlijke gegevens van iemand niet met onbekenden.
Het gaat mij juist vooral ook over de huidige mentaliteit die online heerst, in het hier en nu, maar ook over de toekomst. Want als de huidige stand van zaken al normaal wordt gevonden en ‘’goed wordt gepraat’’, dan wil ik niet weten wat de toekomst in petto heeft. De toekomst kunnen wij als gebruikers positief veranderen, maar we kunnen ook in de huidige neerwaartse spiraal blijven hangen. Ik ben voor normen, waarden en respect, maar als je dat niet terug krijgt en om je heen alleen maar negatieve en cynische reacties ziet is dat inderdaad een utopie. Een online wereld waar ik geen deel meer van uit wil maken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:11

Shanna schreef:
Ik vind het enorm spijtig om te moeten concluderen dat de huidige mentaliteit inderdaad het nieuwe ‘’normaal’’ lijkt te zijn geworden. Want eigenlijk zie ik nu ook dingen gebeuren die ik bijna precies in mijn openingspost genoemd heb;

En dat is dus juist wat ik benoem in mijn openingspost. Want als iedereen gewoon normaal met elkaar om zou gaan, en respectvol zou reageren, is die dikkere huid/ ruggengraat/ eelt dus helemaal niet nodig. Want het zijn geen tere zieltjes, het zijn mensen van vlees en bloed. En dat hier enkel bevestigend op word gereageerd inplaats van dat deze opmerkingen worden terug gefloten geeft al aan dat ze dus schijnbaar normaal gevonden worden. Ik denk dat in dit geval ook de mensen die het er niet mee eens zijn jammergenoeg wijs genoeg zijn om hun mond te houden.

Dus omdat jij het niet met KimD en Jilletje eens bent, moeten hun opmerkingen terug gefloten worden? Bijzonder.

In een ideale wereld zou iedereen elkaar met respect behandelen, kan iedereen met elkaar overweg en wordt niemand persoonlijk in discussies. Helaas, het is nou eenmaal niet een ideale wereld en soms ontstaan er simpelweg nare situaties. Trek je handen er vanaf, creëer een dikkere huid voor jezelf en wat eelt op je ziel. Hoe anderen zich gedragen heb je (over het algemeen) niet in de hand, hoe jij omgaat met hun gedrag wel.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:12

Maar nu pik je er weer enkel de dingen uit die bij jou prikken. Net zoals in het topic. Je eigen houding is toch ook echt veel bepalend volgens mij.

Als jij je focussed op de normale reacties, die er écht wel zijn, krijg je een totaal ander gesprek / topic. Beetje nuance is toch gewoon wenselijk in zo een eenduidige openingspost..
Laatst bijgewerkt door k_m op 04-09-20 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:12

Amen. In kan het helaas alleen maar bevestigen.

Dit zal ook mijn reden zijn van mijn vertrek van bokt.nl.

Hier volgens bokt ook een verwaarlozer, mishandelaar en nog veel meer nare dingen.

Sterkte shanna. Ik voel met je mee

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:14

Helemaal eens met je laatste bericht Shanna. Triest dat het allemaal zo uit de hand is gelopen (en dat gebeurt inderdaad vaker) en dat je hierdoor je functie hebt opgegeven en zelfs als gebruiker niet verder wilt op bokt. Snap je wel, absoluut.
Maar ik vind het zo jammer dat juist de empathische, de emotioneel-gevoeligen zeg maar, steeds meer (op de achtergrond) verdwijnen omdat ze door anderen als tere zieltjes worden weggezet en allerlei sneren krijgen als ze wat terug zeggen. Want het zijn juist de 'tere zieltjes' die de wereld vaak een stukje mooier maken tussen de verharding.
Maar dit is slechts de mening van dit simpele zieltje!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:19

k_m schreef:
Maar nu pik je er weer enkel de dingen uit die bij jou prikken. Net zoals in het topic. Je eigen houding is toch ook echt veel bepalend volgens mij.

Als jij je focussed op de normale reacties, die er écht wel zijn, krijg je een totaal ander gesprek / topic. Beetje nuance is toch gewoon wenselijk in zo een eenduidige openingspost..

Juist, in het topic gaven mensen adviezen en als antwoord volgde een week later weer zo'n kreupel filmpje. Heb bij toeval tijdje geleden een recent filmpje van Bijke gezien. Ging wel beter volgens mij, hoop dat dat zo blijft.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:21

Ik denk dat de "tere zieltjes" vooral de mensen zijn die meteen roepen dat het topic gesloten mag worden zodra ze een reactie krijgen die niet helemaal in hun straatje past.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:23

Shanna schreef:

Jilletje schreef:
-knip-
En mensen mogen ook wel wat meer ruggengraat kweken, niet elke opmerking die op de persoon word gemaakt is meteen ook mar cyberpesten.
De betreffende zou ook eens achter zijn oren kunnen krabben en bedenken waarom er zo word gereageerd.

KimD schreef:
-knip-

Het gaat mij ook niet over het verleden, wat gebeurd is is gebeurd en dat heb ik nu afgesloten. Ik heb het geluk gehad dat mijn adresgegevens op deze manier gebruikt zijn, en niet om de heksenjacht in het echt waar te maken. Het had ook hele andere gevolgen kunnen hebben wanneer mensen voor eigen rechter zouden gaan spelen. Nogmaals, naar mijn mening deel je dergelijke persoonlijke gegevens van iemand niet met onbekenden.
Het gaat mij juist vooral ook over de huidige mentaliteit die online heerst, in het hier en nu, maar ook over de toekomst. Want als de huidige stand van zaken al normaal wordt gevonden en ‘’goed wordt gepraat’’, dan wil ik niet weten wat de toekomst in petto heeft. De toekomst kunnen wij als gebruikers positief veranderen, maar we kunnen ook in de huidige neerwaartse spiraal blijven hangen. Ik ben voor normen, waarden en respect, maar als je dat niet terug krijgt en om je heen alleen maar negatieve en cynische reacties ziet is dat inderdaad een utopie. Een online wereld waar ik geen deel meer van uit wil maken.

Maar wat ik een normale reactie vind, vind een ander direct, hard en emotieloos. Wat iemand anders een meelevende reactie vind, vind ik misselijkmakend om te lezen. Het is maar net hoe iemand iets opvat of leest of mee overweg kan. Die genoemde tere zieltjes zitten in RL niet in mijn vriendengroep want die kunnen niet met mij overweg en ik niet met hun. Op Bokt heb je die keuze niet, want alles komt 'op een hoop'.

Er bestaat ook nog altijd de mogelijkheid om met iemand te praten of een PB te sturen om dingen helder te krijgen.