Ik vind het enorm spijtig om te moeten concluderen dat de huidige mentaliteit inderdaad het nieuwe ‘’normaal’’ lijkt te zijn geworden. Want eigenlijk zie ik nu ook dingen gebeuren die ik bijna precies in mijn openingspost genoemd heb;
Jilletje schreef:-knip-
En mensen mogen ook wel wat meer ruggengraat kweken, niet elke opmerking die op de persoon word gemaakt is meteen ook mar cyberpesten.
De betreffende zou ook eens achter zijn oren kunnen krabben en bedenken waarom er zo word gereageerd.
KimD schreef:-knip-
Een bericht kan soms heel anders bedoeld zijn als dat het wordt opgevat. Dan komen we weer op het punt van Jilletje. Sommige Bokkers mogen ook wel iets meer eelt creëren, sommige verschuilen zich al snel achter cyberpesten of teer zieltje. En sommige Bokkers mogen wel het gas wel iets meer loslaten wat betreft discussiëren. Maar dat is een utopie.
Waar we in het echte leven bepaald mensen vermijden omdat het niet klikt kan dat online niet. In een openbaar topic kan namelijk iedereen reageren, ongeacht de mening.
En dat is dus juist wat ik benoem in mijn openingspost. Want als iedereen gewoon normaal met elkaar om zou gaan, en respectvol zou reageren, is die dikkere huid/ ruggengraat/ eelt dus helemaal niet nodig. Want het zijn geen tere zieltjes, het zijn mensen van vlees en bloed. En dat hier enkel bevestigend op word gereageerd inplaats van dat deze opmerkingen worden terug gefloten geeft al aan dat ze dus schijnbaar normaal gevonden worden. Ik denk dat in dit geval ook de mensen die het er niet mee eens zijn jammergenoeg wijs genoeg zijn om hun mond te houden.
Het gaat mij ook niet over het verleden, wat gebeurd is is gebeurd en dat heb ik nu afgesloten. Ik heb het geluk gehad dat mijn adresgegevens op deze manier gebruikt zijn, en niet om de heksenjacht in het echt waar te maken. Het had ook hele andere gevolgen kunnen hebben wanneer mensen voor eigen rechter zouden gaan spelen. Nogmaals, naar mijn mening deel je dergelijke persoonlijke gegevens van iemand niet met onbekenden.
Het gaat mij juist vooral ook over de huidige mentaliteit die online heerst, in het hier en nu, maar ook over de toekomst. Want als de huidige stand van zaken al normaal wordt gevonden en ‘’goed wordt gepraat’’, dan wil ik niet weten wat de toekomst in petto heeft. De toekomst kunnen wij als gebruikers positief veranderen, maar we kunnen ook in de huidige neerwaartse spiraal blijven hangen. Ik ben voor normen, waarden en respect, maar als je dat niet terug krijgt en om je heen alleen maar negatieve en cynische reacties ziet is dat inderdaad een utopie. Een online wereld waar ik geen deel meer van uit wil maken.