Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:15

Dank je wel voor het persoonlijk worden. Over wie zegt dat het meeste?

Ik ben iemand die heel veel kanten ziet, maar niet alleen maar de kant dat Nederland zo verschrikkelijk slecht is voor de buitenlanders. Alleen die kant doe ik inderdaad niet aan mee.
En dat lijkt wel te moeten in dit soort topics, steeds meer en meer.
Doe je daar niet aan mee ben je een racist. En juist die dat zo fel uitspreken maken dit land slechter.

Op facebook zie je ook heel veel berichten voorbij komen van juist die "buitenlanders" die zeggen dat ze hier ook niets mee kunnen omdat ze juist wel de kansen kregen die ze in eigen land niet kregen.
Waarom worden die hier niet geplaatst?

Mand schreef:
Gelukkig moet jij weer als eerste wat zeggen, jij spant te kroon. Je mag prima in zo'n topic reageren, maar probeer wat van elkaar te leren en de andere kant ook te snappen. Ipv altijd je kont tegen de stroming in te gooien

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:16

Jaaaaa!!! Fijn topic!!! Met inhoud en geen enkele persoonlijke aanval.

En we vragen ons nog af hoe het komt dat racisime nog steeds bestaat?

Een mening hebben is voor jezelf. Een mening opleggen aan een ander is onderdrukking.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:19

Blussem schreef:
Discriminatie bestaat niet in Nederland.
Wat wel gebeurt is stereotypering. Als een bepaald groep zich vervelend gedraagt dan krijgen idd mensen een hekel aan die groep.
Maar dat doen ze zelf en is dus geen discriminatie.

Als iemand wat probeer te stelen dan corigeer ik hem en ga ik hem niet helpen omdat hij de zelfde huidskleur heeft als mij. Bij bepaalde groepen gebeurt juist precies het tegenovergestelde.

Voorbeelden genoeg van discriminatie. Maar jij ziet wel vaker dingen die er niet zijn

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:23

_Penotti schreef:
Dank je wel voor het persoonlijk worden. Over wie zegt dat het meeste?

Ik ben iemand die heel veel kanten ziet, maar niet alleen maar de kant dat Nederland zo verschrikkelijk slecht is voor de buitenlanders. Alleen die kant doe ik inderdaad niet aan mee.
En dat lijkt wel te moeten in dit soort topics, steeds meer en meer.
Doe je daar niet aan mee ben je een racist. En juist die dat zo fel uitspreken maken dit land slechter.

Op facebook zie je ook heel veel berichten voorbij komen van juist die "buitenlanders" die zeggen dat ze hier ook niets mee kunnen omdat ze juist wel de kansen kregen die ze in eigen land niet kregen.
Waarom worden die hier niet geplaatst?

Ik werd niet persoonlijk, jij trekt meteen de boel op jezelf en ja dan kunnen we het wel even over jou hebben. Je weet zelf ook hoe jouw kijk op dingen is.

Zullen we het anders hebben over de 1000ende Nederlanders die uitkering trekken? Omdat ze te lui zijn om te werken? De hele dag klokkies drinken en shag roken?

_Penotti

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:29

Ja van die 1000den Luie Nederlanders mag je gerust wat zeggen, daar mag ook wat aan gedaan worden, zal ik meteen beamen.
Dus?!

Ja jij word persoonlijk door te zeggen: Gelukkig moet jij weer als eerste wat zeggen, jij spant te kroon.

Dus stop eens met wijzen naar andere en kijk eens naar jezelf, je bent niet beter dan de andere waar je naar wijst.

mijn kijk is dat ze die randdebielen die nu rellen aan moeten pakken, welke kleur ook, maar dat het merendeel een kleurtje heeft ga ik niet verbloemen, maar spreek dat uit.
Daar waar het probleem zit moet je niet verbloemen, dat maakt het erger.

Bij de boeren werd het leger ingezet, waarom bij deze rellen niet? Omdat dan de racismekaart getrokken word?
Dat ze dan kunnen zeggen zie je wel er is geweld tegen zwarte?
Of leg anders eens uit dat hier geen leger ingezet word?
Wat hier gebeurt heb ik de harwerkende boeren niet zien doen hoor.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:35

Deze rellen gaan al om etnisch profileren en racistsch politiegeweld. Om dat niet nog erger te maken proberen ze te bemiddelen, en niet keihard in te grijpen. Overigens lopen er genoeg witte jongeren tussen, die het ook spuugzat zijn dat hun vrienden van een andere etniciteit die keihard werken er altijd tussen uit geplukt worden. Net zoals hoe je je in de boeren verplaatst zou je je ook eens in deze mensen kunnen verplaatsen. Wat is in godsnaam het nut van de afkomst benadrukken? Dit is niet "ons" land, maar van iedereen. Niemand bepaald wat hier de juiste afkomst is.

Overigens, in dit topic reageer je inderdaad vrij kalm. Maar Bokkers die zich een beetje bezig houden weten ook hoe je tekeer bent gegaan in andere topics, Penotti.
Laatst bijgewerkt door Mand op 16-08-20 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:36

gewoon een vraag die mij bezig houd

ik denk wel eens onder welke vlag zouden we varen als er in nederland meer mensen zijn met twee paspoorten en de nederlander met één paspoort in de minderheid is

volgens het CBS stijgt het percentage met twee paspoorten harder dan die met één

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:38

Correct me of I'm wrong, maar ik heb het idee dat er soms ook zaken bewust uít de media worden gehouden.
Zoals bv uiterlijke kenmerken bij het zoeken naar een verdachte.
Zwarte krulletjes, handtasje, slippers, maar nergens wordt gezegd getinte huidskleur.... waarom? Dat is toch van essentieel belang?!

Als ik zie hoeveel protesten er zijn geweest voor BLM, ook in NL en dat afzet tegen de situatie van Bas die neergeknalt wordt, dan word ik daar wel een beetje onpasselijk van.
Laten we eens ophouden met al die politiek correcte onzin en gewoon en koe een koe noemen. Daar worden we denk ik allemaal beter van.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:38

Mand schreef:
Deze rellen gaan al om etnisch profileren en racistsch politiegeweld. Om dat niet nog erger te maken proberen ze te bemiddelen, en niet keihard in te grijpen. Overigens lopen er genoeg witte jongeren tussen, die het ook spuugzat zijn dat hun vrienden van een andere etniciteit die keihard werken er altijd tussen uit geplukt worden. Net zoals hoe je je in de boeren verplaatst zou je je ook eens in deze mensen kunnen verplaatsen. Wat is in godsnaam het nut van de afkomst benadrukken? Dit is niet "ons" land, maar van iedereen. Niemand bepaald wat hier de juiste afkomst is.

Overigens, in dit topic reageer je inderdaad vrij kalm. Maar Bokkers die zich een beetje bezig houden weten ook hoe je tekeer bent gegaan in andere topics, Penotti.

Ik tekeer gegaan, die ga ik dus echt temmen want dat is pertinent niet waar.
En dat weten de meeste bokkers ook.

Op de rest van je berichten ga ik dan ook verder niet in, ik kan geen discussie voeren met iemand die zich zo opstelt :n

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:40

MCE schreef:
gewoon een vraag die mij bezig houd

ik denk wel eens onder welke vlag zouden we varen als er in nederland meer mensen zijn met twee paspoorten en de nederlander met één paspoort in de minderheid is

volgens het CBS stijgt het percentage met twee paspoorten harder dan die met één

Hahahaha ja dan krijgen we ineens de Marokkaanse vlag hoor 8)7

elnienjo

Electra63 schreef:
Maar waarom mag Jerry niet zijn mening geven?
Duizenden mensen zijn het met hem eens.
Hij heeft dezelfde rechten als ieder ander.
Hij maakt gebruik van de mogelijkheden en dat mag.

En de maker van deze meme maakt ook gebruik van de mogelijkheden en er zijn er vast duizenden die het plaatje zeer toepasselijk voor 'm vinden.

Mand

_Penotti schreef:
Mand schreef:

Op de rest van je berichten ga ik dan ook verder niet in, ik kan geen discussie voeren met iemand die zich zo opstelt :n

Zeker dat je dat wel gedaan hebt in het topic over de Dam bijvoorbeeld. Opmerkingen die echt niet door de beugel kunnen. Succes met je tem.

Jammer dat je niet op mijn punt in kan gaan!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:41

_Penotti schreef:
Mand schreef:

Je gaat temmen om de waarheid? Hilarisch dit. :')

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:41

Ik vind ook dat je zeker geen fijne berichten hebt geplaats in de discussie van protesten op de dam, Penotti. Op andere fora stoor ik me totaal niet aan jou, maar in dit soort discussies schrik ik soms ook wel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:42

Lynnepinny schreef:
Ik vind ook dat je zeker geen fijne berichten hebt geplaats in de discussie van protesten op de dam, Penotti. Op andere fora stoor ik me totaal niet aan jou, maar in dit soort discussies schrik ik soms ook wel.

Dat je iets geen fijne berichten vind kan, mag ook, we hoeven geen zelfde menig te hebben.
Maar tekeer gegaan zijn, nee. Dat is een grote leugen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 10:43

Pareltjes schreef:
Erg lastig onderwerp en een beetje teveel beladen.

Wanneer is iets racistisch Als de persoon die de opmerking ontvangst dat vindt?
Als alle andere mensen dat vinden?
Als de uitspreker dat werkelijk vindt?

Wat als de uitspreker het niet racistisch bedoelt maar de ontvanger het wel zo ervaart? Is het dan racistisch?

En wanneer is het racistisch? Hangt veel ook niet samen met de intentie van de uitspreker en de lading voor de ontvanger? Mede daarom vind ik het ergerlijk dat er op dit moment weinig ruimte is voor inleving in elkaars intentie. Alles is plots racistisch. Moeten we niet het échte racisme scheiden van politiek korrekte aannames? Het minste dat maar wijst dat iemand anders is dus automatisch racistisch is?

Een negerzoen is voor mij iets positiefs. Het is erg lekker en heb er geen enkele binding tot racisme mee. Ik word dan ook laaiend als iemand beweerd dat ik dat wel zou zijn op het moment dat ik een negerzoen zou eten.

Een vriendin van mij wordt steevast “ die rooie “ genoemd. Is dat racistisch? Voor ons niet, ze is gewoon “ die rooie” geen enkele negatieve bijbedoeling. Zoals ik “ die kleine “ ben. Moet ik mij gediscrimineerd voelen? Ik ben toch klein? En zij is toch rood? Mogen we dan echt niets meer zeggen? Uit angst een bak stront over ons heen te krijgen?

Daarnaast pas ik er voor verantwoordelijk te worden gehouden voor fouten die voorvaderen hebben begaan! No way!Als we zo moeten gaan denken kan ik geen duitser de hand nog schudden. Excuses mag de overheid maken voor koloniaal verleden. Houd mij daar niet voor verantwoordelijk. Heb daar niets mee van doen gehad.

Laten wel gewoon normaal blijven doen zeg! Houdt de mensen die daadwerkelijk racistische handelingen uitvoeren verantwoordelijk maar ga niet hele bevolkingen het zwijgen opleggen omdat sommige bewoordingen niet zo goed vallen. Waar is de vrije meningsuiting? Ik zie die steeds meer in gedrang komen. De ene groep mag roepen dat zaken rasistisch zijn en de andere groep moet zwijgen.

Racisme moet de wereld uit laat dat klaar zijn. Maar we slaan door ...... althans naar mijn mening. En die mag ik hebben, want het is een mening. Daarmee ben ik geen racisist ook niet als anderen mij dat in mijn schoenen trachten te schuiven omdat het hun doel goed uitkomt.

Ik ben geen racist, ik ben alleen maar klein. Dát mag je wel van me vinden...

Ik pik deze er eventjes uit... Aangezien het gigantisch uit de klauwen escaleert :P

Vorig jaar heb ik al eens een topic gemaakt over het Sinterklaasfeest, dat was overigens een stuk vriendelijker dan hier de laatste pagina's :P Maar dat terzijde...
Maar in dat topic vergeleek ik racisme met pesten. Op het moment dat iemand zich gepest voelt, zijn we het er eigenlijk altijd met z'n allen over eens dat het niet oké is wat er werd gezegd. Met name wanneer dit ernstigere vormen aan neemt.

Het grote verschil met racisme is echter dat de ontvangende groep zich niet 'gepest' mág voelen, omdat we in Nederland met z'n allen zo bang zijn voor het labeltje racist.

Ik las onlangs dit stuk, vond het erg goed:
https://decorrespondent.nl/11451/wat-ik ... AlkxC0th3o
Het geeft een andere dimensie aan racisme voor mij...

Wat betreft zaken uit het verleden... Daar ligt een groot deel van de oorsprong van het gedrag van de witte mens naar de zwarte mens als minderwaardige persoon. En die imprinting die we een paar honderd jaar hebben gekend (zwart is minderwaardig), die niet in een paar jaar verdwijnt... Denk ik niet dat het verkeerd is daar meer/anders bij stil te staan. Op andere plaatsen in ons koninkrijk wordt hier veel meer aandacht aan besteed in het onderwijs. En ik kan me indenken dat het daardoor lastig interpreteren wordt voor mensen in Nederland (ik kan niet voor België spreken, sorry) wanneer dit een onderwerp van gesprek is. Ik kan me indenken dat het voelt alsof mensen je persoonlijk verantwoordelijk willen houden, maar ik denk dat hier meer sprake is van een informatiegap.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:44

Liezel1 schreef:
Correct me of I'm wrong, maar ik heb het idee dat er soms ook zaken bewust uít de media worden gehouden.
Zwarte krulletjes, handtasje, slippers, maar nergens wordt gezegd getinte huidskleur.... waarom? Dat is toch van essentieel belang?!

Hier ben ik het zeker mee eens, alleen werkt dat dus twee kanten op. Eerlijk is eerlijk, als er geen "getint" bij staat ga je gelijk uit dus van een wit persoon. En dat is gewenning, maar is eigenlijk ook niet oke. Een wit persoon kan ook zwarte krullen, een handtas en slippers aan hebben. Ik vind dus zeker dat er "getint" bij zou moeten staan, maar dan ook "wit" als het een wit persoon is. En dat ontbreekt bij veel media.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:44

_Penotti schreef:
Bij de boeren werd het leger ingezet, waarom bij deze rellen niet? Omdat dan de racismekaart getrokken word?

Dit ja. Het gaat hier de verkeerde kant uit omdat er niet één lijn getrokken wordt bij ongeregeldheden en men met fluwelen handschoentjes moet manouvreren om niet keihard als racist verketterd te worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:45

Mand schreef:
Hier ben ik het zeker mee eens, alleen werkt dat dus twee kanten op. Eerlijk is eerlijk, als er geen "getint" bij staat ga je gelijk uit dus van een wit persoon. En dat is gewenning, maar is eigenlijk ook niet oke. Een wit persoon kan ook zwarte krullen, een handtas en slippers aan hebben. Ik vind dus zeker dat er "getint" bij zou moeten staan, maar dan ook "wit" als het een wit persoon is. En dat ontbreekt bij veel media.

Nou, ik heb de indruk dat ze wel vermelden als ze iemand zoeken die blank is. Als ze vaag doen over huidskleur kun je er donder op zeggen dat het naderhand om 'n (licht) getint persoon ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:46

Liezel1 schreef:

Als ik zie hoeveel protesten er zijn geweest voor BLM, ook in NL en dat afzet tegen de situatie van Bas die neergeknalt wordt, dan word ik daar wel een beetje onpasselijk van.
Laten we eens ophouden met al die politiek correcte onzin en gewoon en koe een koe noemen. Daar worden we denk ik allemaal beter van.

zoals ze ook bewust in de media gebracht worden om even "de publieke opinie " te peilen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-20 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:47

elnienjo schreef:
_Penotti schreef:

Dit ja. Het gaat hier de verkeerde kant uit omdat er niet één lijn getrokken wordt bij ongeregeldheden en men met fluwelen handschoentjes moet manouvreren om niet keihard als racist verketterd te worden.

Lees jij wel? Ik heb dit toch net uitgelegd :')

elnienjo schreef:
Nou, ik heb de indruk dat ze wel vermelden als ze iemand zoeken die blank is. Als ze vaag doen over huidskleur kun je er donder op zeggen dat het naderhand om 'n (licht) getint persoon ging.

Pff, dat zeg ik toch net? Dat word niet vermeld, dat vul je zelf in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 10:50

Mand schreef:
Liezel1 schreef:

Ik heb een neef... met een goed lopend ICT bedrijf en een dikke auto...

Maar... Hij heeft zwart haar, donkerbruine ogen en vrij donkere huid...

Het zal niemand verrassen dat hij wel eens staande wordt gehouden door de politie.
Hij zou bij zijn signalement ook als 'getint' worden benoemd...

Wanneer ben je wit, en wanneer ben je getint?
Het aantal keer dat mij is gevraagd of ik lenzen draag (blauwe ogen) is ook niet meer op één hand te tellen, er is me zelfs een paar keer gevraagd uit welk land ik kom? Mijn ouders dan? Ben je dan geadopteerd?
In de winter ben ik wit... In de zomer, niet...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:51

Liezel1 schreef:

Ik vraag me af als we nu de Dam op gaan om te protesteren over de ongeregeldheden van de afgelopen dagen of dat doorgang zou krijgen of hoe snel daar het leger over de Dam heen gaat vegen.

Berichtgeving klopt zelden meer.
Een signalement bestaat uit primaire kenmerken:

Geslacht
Postuur
Raciale kenmerken
Lengte
Leeftijd

Dit omdat dit niet snel veranderd kan worden zoals met secundaire kenmerken wel kan.
Echter de Raciale kenmerken worden zelden meer geplaatst.
Maar is toch wel handig bij een opsporingsbericht wil je iemand herkennen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:52

Mand schreef:

Dat is gewoon niet waar. Onze politie doet en mag vrijwel niks. Dit is gewoon tuig van de richel. En ze bijten de hand die hen voedt: de door de gemeente gesubsidieerde vrijetijdsruimte hebben ze voor de zoveelste keer vernield/in de fik gestoken.

En in nieuwsberichten over Scheveningen wordt specifiek genoemd dat daar op dit moment Marokkanen met Duits paspoort de beest uit komen hangen. Dus die hebben geld om op vakantie te komen maar terroriseren de badplaats.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:55

_Penotti schreef:
Die mensen dringen dan ook hun mening op met een tekst bij die foto. Dat mag dan ook.
Hoge bomen vangen veel wind.

Je gelooft toch niet dat hij zelf deze tekst en foto heeft geplaatst?

Stel, dat ik een foto van jou plaatst op FB met de tekst: ik ben Penotti, in ben in Nederland geboren en ik ben te lui om te werken, daar zijn de buitenlanders voor!

Het is een provocatie.