Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marie_Anne schreef:Je doet net alsof er maar weinig mis is in dit gezin en dat is gewoon niet waar.
Citaat:Er is sprake van psychische en emotionele mishandeling door de vader, zoals ook blijkt uit het rapport van het NIFP van 17 juli 2018.
Citaat:KNIP
De vader en zijn familie zijn niet bereid om mee te werken aan de geboden hulpverlening.
KNIP
Citaat:Een uithuisplaatsing is het laatste redmiddel dat ingezet kan worden om [minderjarige] niet langer bloot te stellen aan de psychische mishandeling door de vader.
pmarena schreef:Nou ik denk dat het toch wel een heel duidelijk teken is dat een ouder absoluut niet het beste voor heeft met zijn kind als zeer bewust de andere ouder zwart wordt gemaakt en het contact onmogelijk gemaakt wordt met de andere ouder.
Citaat:Om daarvoor een kind uit huis te plaatsen gaat wel heel erg ver, maar iemand wiens eigen ego / behoefte zó groot is dat die zijn kind wil vervreemden van de andere ouder, wat allerlei consequenties heeft tijdens tijdens de vorming...
Citaat:Let wel!! Als de ene ouder zeker weet dat het kind serieus niet veilig is bij de andere ouder, dan is het nog iets anders.
Shadow0 schreef:ARCTN: ik ben dan vooral benieuwd hoe dat zo verlopen is, maar om mee te werken aan een bezoekregeling heb je als ouder denk ik heel veel vertrouwen nodig in de instantie, als het vertrouwen in de ex er niet meer is.
En dat verloopt ook moeizaam, vaak al ver voor de escalatie in beeld komt. Heeft jeugdzorg voldoende mogelijkheden om ook echt een betrouwbare, respectvolle organisatie te zijn waar ouders op kunnen bouwen? Volgens mij gaat er aan het niet meer mee willen werken heel wat vooraf, het zal denk ik zelden de eerste stap zijn van ouders. Maar wat er dan precies aan vooraf gaat blijft vaak buiten beeld.
Toevoeging: in de publieke beeldvorming van jeugdzorg (interviews en documentaires) gaan ze er zelf in elk geval meestal niet op in of zij mogelijkheden hebben om daarin te groeien of te leren of meer te bereiken vanuit andere uitgangspunten. Het blijft meestal toch 'de ouders werken niet mee' en 'overal worden fouten gemaakt'.
Anoeska27 schreef:Hoe kunnen die uitspraken gevonden worden? Ik ben al een tijdje op zoek naar de uitspraak mbt familie van mij. De kinderen waren hier welkom, maar ik denk dat moeder dat tegengehouden heeft.
Shadow0 schreef:pmarena schreef:Nou ik denk dat het toch wel een heel duidelijk teken is dat een ouder absoluut niet het beste voor heeft met zijn kind als zeer bewust de andere ouder zwart wordt gemaakt en het contact onmogelijk gemaakt wordt met de andere ouder.
Dat zou ik niet zo zeggen.
Ten eerste nemen jullie hier zonder weerwoord aan dat de weergave van jeugdzorg klopt. Terwijl dat alvast kritiekpunt 1 is: jeugdzorg schrijft vaak veel meer dan ze kunnen verantwoorden.
Shadow0 schreef:pmarena schreef:Om daarvoor een kind uit huis te plaatsen gaat wel heel erg ver, maar iemand wiens eigen ego / behoefte zó groot is dat die zijn kind wil vervreemden van de andere ouder, wat allerlei consequenties heeft tijdens tijdens de vorming...
Andere mogelijkheid: die persoon is zelf ook flink geraakt door de situatie.
En... ook het uithuisplaatsen heeft grote consequenties voor de ontwikkeling van een kind of jongere, bijna allemaal aanzienlijk negatiever.
Shadow0 schreef:pmarena schreef:Let wel!! Als de ene ouder zeker weet dat het kind serieus niet veilig is bij de andere ouder, dan is het nog iets anders.
Hoe maak je dat onderscheid? Wie maakt het onderscheid?
Supervixen schreef:Vanuit mijn ervaring in het onderwijs heb ik twee keer meegemaakt dat kinderen uit huis geplaatst werden. En beide keren vond ik dat dat eindeloos duurde. Wij hadden al meerdere jaren hele grote zorgen over beide gezinnen en dit ook meerdere keren gemeld.
Van beide gezinnen gaf jeugdzorg en veilig thuis toe dat de hulpverlening veel te laat op gang kwam. En dat ze zelden zoiets meegemaakt hadden aan slechte thuissituaties als bij deze gezinnen. Het was vreselijk.
Dus vanuit deze twee gevallen kan ik zeggen: nee, het duurt heel lang, te lang zelfs.
Ook nu speelt het bij een gezin, wij hebben al vier jaar grote zorgen, is ook allemaal gemeld, er is al hulpverlening, maar oh oh wat is en blijft het een schrijnende situatie voor het kind.
Achterom schreef:Dat die moeder toegestaan wordt om zoveel levens te beschadigen vind ik bizar. Het systeem kijkt in mijn ogen nog steeds teveel naar de rechten van de ouders, ten koste van het kind. Want in de ogen van die moeder was er immers niks aan de hand, maar ondertussen worden de kinderen ernstig beschadigd.
pateeke schreef:Achterom schreef:Dat die moeder toegestaan wordt om zoveel levens te beschadigen vind ik bizar. Het systeem kijkt in mijn ogen nog steeds teveel naar de rechten van de ouders, ten koste van het kind. Want in de ogen van die moeder was er immers niks aan de hand, maar ondertussen worden de kinderen ernstig beschadigd.
Het gaat denk ik niet zozeer om het kijken naar de rechten van de ouders alleen... uithuisplaatsing is ook voor de kinderen een ingrijpende beslissing. Als het lukt met begeleiding om de thuissituatie van de kinderen te verbeteren lijkt mij dat nog steeds voor iedereen de beste manier.
In een gezinsvervangend tehuis wonen is ook echt niet alles. Ik heb als vrijwilliger een aantal jaar gewerkt met jongeren die uit huis geplaatst waren en in een gezinsvervangend tehuis woonden... Ik heb er daar weinigen beter zien uitkomen. De meeste jongeren zag ik ieder jaar achteruit gaan.
Ik denk dat het per geval bekeken moet worden wat best is, hoe de jongere en het gezin geholpen kan worden.
Achterom schreef:pateeke schreef:
Het gaat denk ik niet zozeer om het kijken naar de rechten van de ouders alleen... uithuisplaatsing is ook voor de kinderen een ingrijpende beslissing. Als het lukt met begeleiding om de thuissituatie van de kinderen te verbeteren lijkt mij dat nog steeds voor iedereen de beste manier.
In een gezinsvervangend tehuis wonen is ook echt niet alles. Ik heb als vrijwilliger een aantal jaar gewerkt met jongeren die uit huis geplaatst waren en in een gezinsvervangend tehuis woonden... Ik heb er daar weinigen beter zien uitkomen. De meeste jongeren zag ik ieder jaar achteruit gaan.
Ik denk dat het per geval bekeken moet worden wat best is, hoe de jongere en het gezin geholpen kan worden.
Het probleem is dat in dit soort gevallen vooral afgegaan wordt op het verhaal van de ouders. En tja, de jongere kan simpelweg geen goed beeld geven van de situatie omdat ze niet anders kennen dan dat...
Een gezinsvervangend tehuis is niet ideaal nee, maar er zijn zeker wél goede pleeggezinnen.
Marie_Anne schreef:Anoeska27 schreef:Hoe kunnen die uitspraken gevonden worden? Ik ben al een tijdje op zoek naar de uitspraak mbt familie van mij. De kinderen waren hier welkom, maar ik denk dat moeder dat tegengehouden heeft.
Die worden geanonimiseerd, dus dat is erg lastig. Je weet ook niet zeker of die uitspraak wel gepubliceerd is, want ze worden niet altijd allemaal gepubliceerd.
Als je weet wanneer de uitspraak was en bij welke rechtbank kun je van die datum gaan zoeken, maar dat is misschien een speld in een hooiberg.
Je kunt op datum of tijdvak zoeken, dan jeugd en familierecht selecteren onder civiel en dan de rechtbank. Evt nog een woord waarvan je weet dat het er in zal staan.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/
xPabloBokt schreef:Ik vind het heel bijzonder om te lezen dat bijna iedereen overtuigd is van de goede intenties van jeugdzorg. Ik heb namelijk aan de andere kant gestaan en ik ben alles behalve positief over jeugdzorg
Ik ben zelf in mijn jeugd drie jaar lang uit huis geplaatst en achteraf is er excuses aangeboden door jeugdzorg voor de grove fouten die er gemaakt zijn bij ons traject. Mijn moeder had een zware schadevergoeding kunnen krijgen voor de dingen die zij hebben aangericht. Ik ben tot op de dag van vandaag woest over de schade die zij hebben aangericht in mijn relatie met mijn moeder en broertje.
Dus ik ben wel sceptisch elke keer als ik iets lees over uithuisplaatsing.