Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:Mijn punt zijnde: ik zie in mijn omgeving een héleboel mensen die nu roepen dat ze het allemaal zo afschuwelijk vinden wat er gebeurt, maar ik ben zéér benieuwd, wanneer dit is uitgedoofd, of ze net zo fanatiek anti-racisme blijven (want enkel geen racist zijn is niet genoeg; racisme schuilt in iedereen. Ik merk bij mezelf dat ik soms opeens onbewust iets racistisch denk, en me dan realiseer: wow, het zit gewoon zo diepgeworteld in alles en iedereen, en dat is geen excuus. We moeten er tegen blijven vechten!) of het dan allemaal weer een beetje laten. Racisme is altijd erg, in welke mate dan ook, en ik twijfel er niet aan dat de rest in dit topic daar hetzelfde in staat. Maar we mogen gewoon nooit verslappen en we moeten het probleem blijven aankaarten, of het nu ver weg in de VS is of hier onder onze neus.
bigone schreef:Racisme bestaat al sinds weet ik veel wanneer. Ik ben zeker voor de protesten maar helaas worden de goede bedoelingen bijna altijd gevolgd door plunderingen en geweld door? Jawel, 90 % gekleurde mensen.
Hoe wil je voor vol aangezien worden wanneer je je eigen stad vernield. Het word tijd dat er een tweede Martin opstaat. En het verspreid zich nu blijkbaar over de hele wereld en zoals ik zei, protesteren prima maar alles wat volgt niet. Deze agent heeft iemand simpelweg vermoord, ze kenden elkaar van een bijbaan en het filmpje laat duidelijk zien aan de gezichtsuitdrukking van de agent dat hij doelbewust iemand om het leven brengt en daar geen enkele moeite mee heeft. Maar wat alle vernielende protestanten duidelijk maken is dat de USA jaren terug geworpen word in de tijd, dit is niet de manier om een verandering van het corps af te dwingen.
Popstra schreef:Marjo schreef:Popstra schreef:In ons eigen land komt ook etnisch profileren voor. Als er een blonde Nederlander of een Turk/Marokkaan of iemand met donkere huidskleur in een dikke auto rijd dan worden de laatst genoemde steevast dikwijls aangehouden en moeten hun ID laten zien.
Maar lang niet in de extreme mate als in de VS, dat valt echt niet te vergelijken.
Er is hier een aantal jaren terug ook een Antiliaan overleden na een wurggreep van politie. Vergeet dat niet.
Quebelle schreef:Zo'n toestanden gebeuren in België en Nederland ook, er word gewoon veel minder aandacht in de media aan besteed. Twee maand geleden werd hier een 19 jarige jongen door de politiedood gereden. Denk aan Mawda, denk aan Mehdi Bouda. Zo zijn er nog tallozen. Mijn marokkaanse klasgenoten gingen nooit een witte klasgenoot mee naar Brussel Centraal of Zuid, omdat ze 100% worden tegengehouden door militairen of politie, of achtervolgd worden in de supermarkt wanneer ze wat te eten willen kopen.
Het grootste probleem in Europa is naast het racisme is het ontkennen/afschrijven van de ernst omdat het vergeleken word met toestanden in de VS. De zwarte bevolking in de VS heeft een veel groter platform dan de zwarte/bruine bevolking hier.
Gini schreef:Quebelle schreef:Zo'n toestanden gebeuren in België en Nederland ook, er word gewoon veel minder aandacht in de media aan besteed. Twee maand geleden werd hier een 19 jarige jongen door de politiedood gereden. Denk aan Mawda, denk aan Mehdi Bouda. Zo zijn er nog tallozen. Mijn marokkaanse klasgenoten gingen nooit een witte klasgenoot mee naar Brussel Centraal of Zuid, omdat ze 100% worden tegengehouden door militairen of politie, of achtervolgd worden in de supermarkt wanneer ze wat te eten willen kopen.
Het grootste probleem in Europa is naast het racisme is het ontkennen/afschrijven van de ernst omdat het vergeleken word met toestanden in de VS. De zwarte bevolking in de VS heeft een veel groter platform dan de zwarte/bruine bevolking hier.
Onterecht politiegeweld is inderdaad niet iets wat zich maar in 1 land of op 1 plek afspeelt. Ik zag ergens een "leuke" quote die ik niet meer helemaal weet, maar de essentie van de quote was dat de oplossing voor dit probleem start in ieders huis.
Ik vraag me soms wel af hoe het komt dat donkergetinte mensen vaker uitgekozen worden ter controle. Is dat enkel een racistische grondslag of zijn het daar jammer genoeg ook statistische gegevens die dat vooroordeel toch wel ondersteunen? Wat natuurlijk ook wel weer de problematiek in ons sociale stelsel weergeeft, maar dat leidt de discussie dan weer heel ver weg.
Gini schreef:Quebelle schreef:Zo'n toestanden gebeuren in België en Nederland ook, er word gewoon veel minder aandacht in de media aan besteed. Twee maand geleden werd hier een 19 jarige jongen door de politiedood gereden. Denk aan Mawda, denk aan Mehdi Bouda. Zo zijn er nog tallozen. Mijn marokkaanse klasgenoten gingen nooit een witte klasgenoot mee naar Brussel Centraal of Zuid, omdat ze 100% worden tegengehouden door militairen of politie, of achtervolgd worden in de supermarkt wanneer ze wat te eten willen kopen.
Onterecht politiegeweld is inderdaad niet iets wat zich maar in 1 land of op 1 plek afspeelt. Ik zag ergens een "leuke" quote die ik niet meer helemaal weet, maar de essentie van de quote was dat de oplossing voor dit probleem start in ieders huis.
Ik vraag me soms wel af hoe het komt dat donkergetinte mensen vaker uitgekozen worden ter controle. Is dat enkel een racistische grondslag of zijn het daar jammer genoeg ook statistische gegevens die dat vooroordeel toch wel ondersteunen? Wat natuurlijk ook wel weer de problematiek in ons sociale stelsel weergeeft, maar dat leidt de discussie dan weer heel ver weg.
Quebelle schreef:Moet je ook even de feiten achter de data bekijken Marjo
Quebelle schreef:bigone schreef:Racisme bestaat al sinds weet ik veel wanneer. Ik ben zeker voor de protesten maar helaas worden de goede bedoelingen bijna altijd gevolgd door plunderingen en geweld door? Jawel, 90 % gekleurde mensen.
Hoe wil je voor vol aangezien worden wanneer je je eigen stad vernield. Het word tijd dat er een tweede Martin opstaat. En het verspreid zich nu blijkbaar over de hele wereld en zoals ik zei, protesteren prima maar alles wat volgt niet. Deze agent heeft iemand simpelweg vermoord, ze kenden elkaar van een bijbaan en het filmpje laat duidelijk zien aan de gezichtsuitdrukking van de agent dat hij doelbewust iemand om het leven brengt en daar geen enkele moeite mee heeft. Maar wat alle vernielende protestanten duidelijk maken is dat de USA jaren terug geworpen word in de tijd, dit is niet de manier om een verandering van het corps af te dwingen.
Vergeet niet dat witte mensen Martin Luther King hebben vermoord, sta nu niet te jodelen om een nieuwe. Daarbij steunt de familie van MLK de protesten.
Over het vernielen; zo'n dingen zijn bijna allemaal verzekerd en vervangbaar, mensenlevens niet. Daarbij is er genoeg videobewijs, en die wil ik je gerust doorsturen, dat agenten en extreem rechtse handlangers meehelpen ravage aan te richten in verschillende winkels om zo de betogers in een slecht daglicht te plaatsen. Denk je nu werkelijk dat protesteerders hun eigen huizen en buurtwinkels in de fik steken?
Quebelle schreef:Gini schreef:
Ik raad je aan eens de documentaire 13 te bekijken op netflix, die beantwoord ongeveer al je vragen. Natuurlijk wel vanuit het standpunt van de VS, maar die is ook hier toepasbaar.
Loretta schreef:Quebelle schreef:Moet je ook even de feiten achter de data bekijken Marjo
Maar dan wordt het een hele moeilijke discussie. Een politiek mijnenveld.
Feit blijft wel dat gedrag niet aangeboren is en niets te maken heeft met de hoeveelheid pigment in iemands huid.
Hoe een mens zich gedraagt kan dan weer komen door hoe iemand behandeld wordt en hoe iemand behandeld wordt heeft weer te maken met verwachtingen die een ander van een persoon hebben.
Tytonidae schreef:Quebelle schreef:Over het vernielen; zo'n dingen zijn bijna allemaal verzekerd en vervangbaar, mensenlevens niet. Daarbij is er genoeg videobewijs, en die wil ik je gerust doorsturen, dat agenten en extreem rechtse handlangers meehelpen ravage aan te richten in verschillende winkels om zo de betogers in een slecht daglicht te plaatsen. Denk je nu werkelijk dat protesteerders hun eigen huizen en buurtwinkels in de fik steken?
En dit is nou de houding waar ik precies een probleem in vind:
Als jij al je spaargeld, al je bloed, zweet en tranen, in een eigen zaak hebt gestoken, en die wordt vervolgens geplunderd en afgebrand omdat iemand ANDERS iets slechts heeft gedaan, dan ben jij je leven ook kwijt. Niet letterlijk, maar figuurlijk. De verzekering vergoedt daar lang niet alles, en daarbij zijn verzekeringen daar enorm duur. Niet iedereen heeft er zomaar een net zoals in NL omdat het daar vrijwel onbetaalbaar is om er een te hebben.
De dood van George Floyd is onrechtvaardig maar het verwoesten van het hebben en houden van ONSCHULDIGE mensen is ook onrechtvaardig.
Loretta schreef:Quebelle schreef:Vergeet niet dat witte mensen Martin Luther King hebben vermoord, sta nu niet te jodelen om een nieuwe. Daarbij steunt de familie van MLK de protesten.
Steunt de familie van MLK dan de protesten of het plunderen met geweld of beide.
Marjo schreef:Ook het in de fik steken van een politiebureau vind ik niet kunnen.
De manier waarop het nu gaat in de VS, is hard tegen hard. Ik denk dat je meer bereikt door respectvol te protesteren. En dat kan ook zonder geweld, zonder rellen, zonder andermans eigendommen te vernielen etc. etc.
Marjo schreef:Ook het in de fik steken van een politiebureau vind ik niet kunnen.
De manier waarop het nu gaat in de VS, is hard tegen hard. Ik denk dat je meer bereikt door respectvol te protesteren. En dat kan ook zonder geweld, zonder rellen, zonder andermans eigendommen te vernielen etc. etc.
Quebelle schreef:Feit is dat niet witten in België (ik kan niet spreken voor NL, maar het zal niet veel schelen) gewoon minder hulp en minder kansen krijgen en dus sneller in aanmerking komen met de politie (die dan weer makkelijker harder optreedt van het is weer "de zoveelste marokkaan/afrikaan"). Het is moeilijk om een huis te huren, het is moeilijker om werk te vinden, het is moeilijker om medische hulp te krijgen als je niet wit bent en je naam niet Jantje is. Dit zijn allemaal factoren die bijdragen, en dat maakt het inderdaad een moeilijk gesprek, maar dit maakt het ook niet minder echt.
Quebelle schreef:Marjo schreef:Ook het in de fik steken van een politiebureau vind ik niet kunnen.
Ik vind dat heel gemakkelijk te zeggen als het niet jouw vader en moeder is die 10 jaar de bak in gaat voor feiten waar witte mensen een tikje op de hand voor krijgen. Als het niet zou zoon is die word doodgeschoten omdatie gaat joggen.
En weet ook dat het extreemrechtse groepen en de politie is die zélf eigendommen kapot maakt om de protesteerders te framen.
https://twitter.com/hslotfineline/status/1267281850378014720?s=20
Tytonidae schreef:Hier loop ik dus ook tegenaan. De witte media. Mij is als kind altijd geleerd dat ik geen kleur moet zien. Ieder mens is gelijk geboren en de hoeveelheid pigment in je huid doet er niet toe voor de kwaliteiten die een persoon heeft. Dat is toch ook de crux van dit hele verhaal? Mensen die juist wél worden beoordeeld en benadeeld op huidskleur? Niet elke persoon die blank is van huidskleur is schuldig aan dit voorval. Wit zijn staat niet gelijk aan racistisch zijn. Een 'racistische' media 'witte' media noemen slaat de plank mis.