Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:59

Het verbruik zal niet verdubbelen inderdaad, maar zeker stijgen.
Mijn vriend zit bv vaak achter zijn computer boven terwijl ik beneden zit, dus is er een extra verwarming aan, brandt er 2x zoveel licht.. De douche wordt 2x zo vaak gebruikt. Er is meer afwas, er wordt meer gekookt en gebakken, we hebben meer apparaten in huis..
En qua belastingen betaal je wel meer als er meer mensen in huis wonen, ik weet alleen niet meer welke belastingen dat zijn. Bij ons sowieso de afvalstofheffing.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 11-03-20 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:00

Toverbal schreef:
antje_vip schreef:
De klaagzang is enorm over het beleid in Nederland. Op facebook bijvoorbeeld zie ik dagelijks boze mensen die hun gal spuien over hoe slecht we het hebben met z'n allen. (Ook ik kan zeggen dat ik niet blij ben met de keuzes van het huidige kabinet).
Oké, hoe slecht gaat het hier nu daadwerkelijk?

- iedereen woont in een stenen huis.
Dat is al lang niet meer waar, er is een schreeuwend te kort aan woningen, starters en sociale huur.
Mensen leven gedwongen bij elkaar in huis, omdat er geen uitzicht is op aparte woonruimte.
Of zelfs op straat.


- die ook nog verwarmd wordt.
Wat een stuk duurder is geworden het afgelopen jaar.

- overal staan mooie auto's voor de deur.
Er zijn heel veel mensen die geeneens een auto kunnen betalen. Of een oudje rijden wie al jaren meegaat.

- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereld.
Maar wel eentje waar je een flinke prijs voor betaald, er zijn nu genoeg mensen die niet voor behandeling naar het ZH gaan, omdat zijn dan hun eigen risico moeten betalen waar geen geld voor is.
En mocht je een keer niet de middelen hebben om je maandelijkse premie te betalen, mag je ook een fijne hoge boete betalen aan de zorgverzekering.


- elk kind gaat naar school.
Gelukkig is de eigen bijdrage niet verplicht, maar er zijn genoeg kinderen die niet mee gaan op schoolreisje omdat de ouders het niet kunnen betalen of zonder ontbijt/lunch naar school gaan.

- iedereen heeft recht op geld: zorg je er zelf niet voor, krijg je iets van de overheid.
Als jij een koophuis hebt en je bent aangewezen op de bijstand moet je eerst je huis verkopen en de overwaarde *opeten* , handig systeem, maar die mensen zijn wel gewoon dakloos!
Als jij een klein Aowtje hebt met een klein pensioentje is er een grote kans dat je net boven de huursubsidie grens zit, dat betekend dat je nog slechter uit bent als voordat je met pensioen ging en toen was het al geen vet pot.


- schoon drinkbaar water uit elke kraan.
Behalve als je in de wijken woont waar al stiekem jaren lang te veel lood in het water zit.

- er is eten in overvloed.
Ja alleen erg jammer dat al het gezonde eten steeds duurder wordt :7

Heeft iemand nog meer aanvullingen? Hebben we het nu slecht in NL of moet dit toch wat gerelativeerd worden? Of ben je het juist helemaal oneens?

Ik kan het niet meer eens zijn dan met deze post.
Wat een naïeve OP, leef je op een rozewolk, antje-vip?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42089
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:03

8nnemiek schreef:
Het verbruik zal niet verdubbelen inderdaad, maar zeker stijgen.
Mijn vriend zit bv vaak achter zijn computer boven terwijl ik beneden zit, dus is er een extra verwarming aan, brandt er 2x zoveel licht.. De douche wordt 2x zo vaak gebruikt. Er is meer afwas, er wordt meer gekookt en gebakken, we hebben meer apparaten in huis..
En qua belastingen betaal je wel meer als er meer mensen in huis wonen, ik weet alleen niet meer welke belastingen dat zijn.

Maar die lasten draag je dan ook samen. 100 euro alleen ophoesten is altijd nog meer dan 150 euro met zijn tweeën. Het is niet correct te zeggen dat het leven voor mensen die samenwonen net zo duur is als voor mensen die alleen zijn, denk ik. De hele maatschappij is ingesteld op stelletjes/gezinnen :).

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:06

antje_vip schreef:
De klaagzang is enorm over het beleid in Nederland. Op facebook bijvoorbeeld zie ik dagelijks boze mensen die hun gal spuien over hoe slecht we het hebben met z'n allen. (Ook ik kan zeggen dat ik niet blij ben met de keuzes van het huidige kabinet).
Oké, hoe slecht gaat het hier nu daadwerkelijk?

- iedereen woont in een stenen huis
- die ook nog verwarmd wordt
- overal staan mooie auto's voor de deur
- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereld
- elk kind gaat naar school
- iedereen heeft recht op geld: zorg je er zelf niet voor, krijg je iets van de overheid
- schoon drinkbaar water uit elke kraan
- er is eten in overvloed

Heeft iemand nog meer aanvullingen? Hebben we het nu slecht in NL of moet dit toch wat gerelativeerd worden? Of ben je het juist helemaal oneens?


Het ligt aan de definitie van "slecht". Als je slecht vindt: in een lekkend krot, zonder inkomen, zonder eten, zonder schoon drinkwater, onderdrukt, gehandicapt en de zorg voor 5 kinderen is het anders dan dat je slecht vindt: in een stenen woonhuis met een uitkering en iedere dag eten, huur subsidie, voedselbank, verzekeringen, ziekenzorg. Tja. Wat is dan slecht.
Persoonlijk vind ik dat veel Nederlanders in de klaag stand staan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:07

Alleen als de grootverpakkingen die betaalbaarder zijn, dingen die per drie of vier in de aanbieding is. Alles in nederland lijkt ingericht op meerpersoons huishoudens kwa kosten en zo.

De narigheid in nederland is als je maar aan de goede kant van het geld blijft zitten is er niks aan de hand, alleen als er maar op een punt iets mis hoeft te gaan stort alles eromheen in. Eenmaal een betalingsachterstand door tegenslag en je rent zo ongeveer van boete naar boete op boete. :(:) en is er domweg geen financiele rek om het op te vangen

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:09

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:
Het verbruik zal niet verdubbelen inderdaad, maar zeker stijgen.
Mijn vriend zit bv vaak achter zijn computer boven terwijl ik beneden zit, dus is er een extra verwarming aan, brandt er 2x zoveel licht.. De douche wordt 2x zo vaak gebruikt. Er is meer afwas, er wordt meer gekookt en gebakken, we hebben meer apparaten in huis..
En qua belastingen betaal je wel meer als er meer mensen in huis wonen, ik weet alleen niet meer welke belastingen dat zijn.

Maar die lasten draag je dan ook samen. 100 euro alleen ophoesten is altijd nog meer dan 150 euro met zijn tweeën. Het is niet correct te zeggen dat het leven voor mensen die samenwonen net zo duur is als voor mensen die alleen zijn, denk ik. De hele maatschappij is ingesteld op stelletjes/gezinnen :).



En als je het al kunt veroorloven om in je eentje op vakantie te gaan betaal je ook nog eens extra want je bent alleen ...

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:09

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:
Het verbruik zal niet verdubbelen inderdaad, maar zeker stijgen.
Mijn vriend zit bv vaak achter zijn computer boven terwijl ik beneden zit, dus is er een extra verwarming aan, brandt er 2x zoveel licht.. De douche wordt 2x zo vaak gebruikt. Er is meer afwas, er wordt meer gekookt en gebakken, we hebben meer apparaten in huis..
En qua belastingen betaal je wel meer als er meer mensen in huis wonen, ik weet alleen niet meer welke belastingen dat zijn.

Maar die lasten draag je dan ook samen. 100 euro alleen ophoesten is altijd nog meer dan 150 euro met zijn tweeën. Het is niet correct te zeggen dat het leven voor mensen die samenwonen net zo duur is als voor mensen die alleen zijn, denk ik.

Ik reageerde op Karuna die stelde dat de kosten halveren als je samenwoont, dat is dus niet waar. Maar ze blijven ook niet gelijk inderdaad, dat zei ik ook niet. Het scheelt zeker, maar halveren, nee.

mysa

Berichten: 10651
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:10

Op dat lijstje hierboven valt ook nog wel wat af te dingen. Hoe arm ben je zonder auto? Dat wisselt natuurlijk maar als je in een gebied met goed openbaar vervoer woont is een auto bezitten helemaal geen eerste levensbehoefte. En wat is er mis met een oude auto? Die van mij is twintig jaar oud. En ik hoop dat hij het nog even blijft doen.

Niet mee kunnen op schoolreisje is natuurlijk heel erg, maar wat mij betreft kunnen die schoolreisjes ook wel een heel stuk minder luxueus. Dan wordt het voor iedereen mogelijk om mee te doen.

En mijn volwassen kinderen wonen ook nog thuis omdat ze geen huis kunnen vinden en omdat ze te weinig geld hebben. Maar dat betekent niet dat ze daarom diep ongelukkig zijn. Er komt echt wel een tijd dat het wel kan.

Zomaar even wat voorbeelden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:13

De vaste lasten halveren nagenoeg wel. Hypotheek gemeentelijke lasten tv internet enz. Dat gaat door twee vooral. Zal misschien 40% zijn ipv 50% maar feit is het is een stuk goedkoper met twee inkomens op een adres dan met een inkomen.

Zonder mijn rolstoelbus ben ik kansloos. Ov is schaars hier en in het weekend afwezig. En niet alles is met scootmobiel bereikbaar. Huisartsenpost bv niet met ov haalbaar, de apotheek zit vervolgens weer 15 km verderop alleen bereikbaar via snelweg. En zo zijn er meer dingen die zonder auto hier lastig worden als je niet fit bent.

senna21

Berichten: 11995
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:20

Het glas kan halfvol of halfleeg zijn.
Mensen beleven de eigen situatie zo verschillend.
Ik ken gelukkige en ongelukkige mensen met zeer verschillende inkomens en levensomstandigheden.
Goed of slecht is een oordeel. Het leven gaat zoals het gaat met mooie en moeilijke dingen.
Van klagen is nog nooit iemand gelukkig geworden.
Het idee dat wij controle hebben over ons leven is een mindfuck. Kijk liever met je hart naar wat er is.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:26

senna21 schreef:
Het glas kan halfvol of halfleeg zijn.
Mensen beleven de eigen situatie zo verschillend.
Ik ken gelukkige en ongelukkige mensen met zeer verschillende inkomens en levensomstandigheden.
Goed of slecht is een oordeel. Het leven gaat zoals het gaat met mooie en moeilijke dingen.
Van klagen is nog nooit iemand gelukkig geworden.
Het idee dat wij controle hebben over ons leven is een mindfuck. Kijk liever met je hart naar wat er is.


Dit vind ik een hele mooie post <3

Het zijn altijd dezelfde mensen ook waarbij het glas halfleeg is.
Al kunnen ze nog zo riant leven, het zal nooit goed genoeg zijn want een ander heeft het altijd beter.

Qimm

Berichten: 15222
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:36

Er lopen heel veel mensen bij de voedselbank. Ja dat klopt. Maar, hoe mooi is het dat we voorzieningen als een voedselbank hebben?

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:38

Pandora2 schreef:
senna21 schreef:
Het glas kan halfvol of halfleeg zijn.
Mensen beleven de eigen situatie zo verschillend.
Ik ken gelukkige en ongelukkige mensen met zeer verschillende inkomens en levensomstandigheden.
Goed of slecht is een oordeel. Het leven gaat zoals het gaat met mooie en moeilijke dingen.
Van klagen is nog nooit iemand gelukkig geworden.
Het idee dat wij controle hebben over ons leven is een mindfuck. Kijk liever met je hart naar wat er is.


Dit vind ik een hele mooie post <3

Het zijn altijd dezelfde mensen ook waarbij het glas halfleeg is.
Al kunnen ze nog zo riant leven, het zal nooit goed genoeg zijn want een ander heeft het altijd beter.

Daar ben ik het helemaal mee eens :j

Ik ken mensen die echt bijna ‘niks’ hebben, en dolgelukkig zijn, en overal tevreden mee zijn. En ook zat mensen die alles hebben incl een auto en geld voor vakanties en alleen maar klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:39

Qimm schreef:
Er lopen heel veel mensen bij de voedselbank. Ja dat klopt. Maar, hoe mooi is het dat we voorzieningen als een voedselbank hebben?


Heel prachtig. Maar als je jezelf daar moet melden, dan heb je het wat mij betreft toch slecht... Je kunt niet eens voldoen aan een van de eerste levensbehoeften: eten en drinken aanschaffen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:41

Qimm schreef:
Er lopen heel veel mensen bij de voedselbank. Ja dat klopt. Maar, hoe mooi is het dat we voorzieningen als een voedselbank hebben?

Natuurlijk is dat mooi.
Maar ik vind het toch geen toonbeeld van dat het zo goed gaat in Nederland.

En natuurlijk komen er ook mensen die het door eigen toedoen nu minder hebben.
Maar ik ken ook mensen waar dit zeker niet het geval is, maar tussen alle regels door vallen en nergens meer recht op hebben.
En dat zijn dus ook mensen die dakloos worden terwijl ze altijd hebben gewerkt.

Anoniem

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:46

Het gaat wel erg veel over geld. Terwijl of het goed gaat in een land toch over veel meer gaat dan geld?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:49

brokjes schreef:
Het gaat wel erg veel over geld. Terwijl of het goed gaat in een land toch over veel meer gaat dan geld?

De aantallen burn-outs en hartaanvallen en de aantallen kanker geven mij ook geen beeld op een stressvrij en gezond land.
De lange wachttijden ook niet.
Maar oke, het is beter dan in andere landen.

Maar ik kom nog uit de ziekenfondstijd en vond de zorg toen toch beter dan nu.
Ook op het werk was de werkdruk minder. En dat was niet in het nadeel van de algemene gezondheid had ik het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:50

brokjes schreef:
Het gaat wel erg veel over geld. Terwijl of het goed gaat in een land toch over veel meer gaat dan geld?


Dat zal liggen aan wie je het vraagt...
Voor velen die iedere cent moeten omdraaien en zich bij de voedselbank melden, zal het veelal wel over geld gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:04

Joman schreef:
Qimm schreef:
Er lopen heel veel mensen bij de voedselbank. Ja dat klopt. Maar, hoe mooi is het dat we voorzieningen als een voedselbank hebben?


Heel prachtig. Maar als je jezelf daar moet melden, dan heb je het wat mij betreft toch slecht... Je kunt niet eens voldoen aan een van de eerste levensbehoeften: eten en drinken aanschaffen.


Dat geldt lang niet voor iedereen. Je moet een bepaald bedrag over houden per maand wil je in aanmerking komen, voor een alleenstaande is dat maximaal €230 per maand. Die €230 is voor eten en kleding.
Ik woon alleen en geef echt geen €230 per maand uit aan mijn eten en kleding maar dat is dus het normbedrag, iemand die €230 overhoudt kan zelf ook eten kopen als er op andere dingen bespaard word, dat hoeft dus alleen niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:26

dees_daan schreef:
Joman schreef:

Heel prachtig. Maar als je jezelf daar moet melden, dan heb je het wat mij betreft toch slecht... Je kunt niet eens voldoen aan een van de eerste levensbehoeften: eten en drinken aanschaffen.


Dat geldt lang niet voor iedereen. Je moet een bepaald bedrag over houden per maand wil je in aanmerking komen, voor een alleenstaande is dat maximaal €230 per maand. Die €230 is voor eten en kleding.
Ik woon alleen en geef echt geen €230 per maand uit aan mijn eten en kleding maar dat is dus het normbedrag, iemand die €230 overhoudt kan zelf ook eten kopen als er op andere dingen bespaard word, dat hoeft dus alleen niet..


230 maximaal? Dat is toch niet veel? Wat als je wasmachine, droger, fiets of auto kapot gaat? En je moet eten/drinken/kleding kopen voor je gezin. Nou, ik geef het je te doen hoor... Schoenen en jassen voor kids? Succes.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:37

Dat wij het beter hebben dan andere landen betekent niet dat wij het hier goed hebben. Het feit dat er heel veel mensen naar de voedselbank moeten betekent niet dat het geweldig gaat hier. Dat betekent dat er heel veel mensen zijn die te weinig inkomen hebben om voor zichzelf te zorgen. Evenals huurtoeslag en zorgtoeslag. Mooi dat het er is, maar het betekent wel dat er dus een hele hoop mensen niet genoeg geld verdienen om de rekeningen te kunnen betalen.
Een land waar het echt goed mee gaat zou dit sociale vangnet niet nodig moeten hebben.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:42


Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:44

antje_vip schreef:
De klaagzang is enorm over het beleid in Nederland. Op facebook bijvoorbeeld zie ik dagelijks boze mensen die hun gal spuien over hoe slecht we het hebben met z'n allen. (Ook ik kan zeggen dat ik niet blij ben met de keuzes van het huidige kabinet).
Oké, hoe slecht gaat het hier nu daadwerkelijk?

- iedereen woont in een stenen huis
- die ook nog verwarmd wordt
- overal staan mooie auto's voor de deur
- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereld
- elk kind gaat naar school
- iedereen heeft recht op geld: zorg je er zelf niet voor, krijg je iets van de overheid
- schoon drinkbaar water uit elke kraan
- er is eten in overvloed

Heeft iemand nog meer aanvullingen? Hebben we het nu slecht in NL of moet dit toch wat gerelativeerd worden? Of ben je het juist helemaal oneens?



Nee de meeste mensen hebben het niet slecht, echter een steeds groter wordende groep :
Woont niet in een huis, dakloos, opvang of van familielid naar familielid
Steeds meer mensen worden afgesloten van gas en electriciteit
gezonheidszorg is voor een steeds grotere groep te duur
niet iedereen heeft recht op een uitkering, een dakloze krijgt echt bitter weinig en moet daar ook de nachtopvang van betalen
sommige gezinnen hebben geen eten in overvloed.

Dus ja zolang er echt niets mis gaat in je leven is er idd vanalles. Maar zodra je buiten t vangnet valt is er echt geen redden meer aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:07

Joman schreef:
dees_daan schreef:

Dat geldt lang niet voor iedereen. Je moet een bepaald bedrag over houden per maand wil je in aanmerking komen, voor een alleenstaande is dat maximaal €230 per maand. Die €230 is voor eten en kleding.
Ik woon alleen en geef echt geen €230 per maand uit aan mijn eten en kleding maar dat is dus het normbedrag, iemand die €230 overhoudt kan zelf ook eten kopen als er op andere dingen bespaard word, dat hoeft dus alleen niet..


230 maximaal? Dat is toch niet veel? Wat als je wasmachine, droger, fiets of auto kapot gaat? En je moet eten/drinken/kleding kopen voor je gezin. Nou, ik geef het je te doen hoor... Schoenen en jassen voor kids? Succes.


Die €230 is voor een alleenstaande zoals ik al schreef, die hoeft dus geen heel gezin te voeden en ook geen spullen voor kinderen te kopen.
Voor gezinnen ligt dat bedrag hoger.
Als je alleen bent is €230 niet veel maar het is te doen.

Hier een overzicht van de voedselbank waar je dus kan zien hoeveel het normbedrag (dus het bedrag dat je over mag houden) is:

Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:08

Kun je dan ook plaatsen wat het normbedrag betekent?