Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:11

Boras schreef:
Dingen die voor jou belangrijk zijn, opdringen aan anderen. Dat is fout. Vanuit welke traditie of dogma dan ook.

Carnaval betekent voor veel mensen in Nederland niets. Of iets negatiefs.

Tradities zijn niet heilig, tradities veranderen, tradities verdwijnen op een gegeven moment en nieuwe ontstaan.

Dat is hoe het gaat. Of je daar mee kunt dealen of niet. Het is raadzaa. Je dat te realiseren in plaats van wrokkig en boos te worden of anderen er de schuld van te geven.

Het is mensenwerk. Niet een statisch gegeven.

Edit: uitgebreid


Ik reageer op deze uitspraken. In algemene bewoordingen, ja. Niet vanuit mijn eigen behoefte, in dit specifiek geval, want ik heb persoonlijk een pesthekel aan carnaval. Dus wat mij betreft een traditie die met onmiddelijke ingang mag veranderen of verdwijnen. :+

Waar het mij om gaat is proberen uit te leggen waarom mensen wrokkig en boos kunnen reageren als tradities aangepast worden. En dat het dealen met verandering een proces is, waarin sommigen kunnen meegaan en anderen op dat ogenblik niet, omdat die traditie voor hen een betekenis heeft.

Edit: En dit gaat dan over zowel de "nederlandse" cultuur als ook de "buitenlandse" tradities. Daarom pleit ik dus voor meer wederzijds begrip voor specifieke culturele eigenheden.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:22

Interessante discussie.
Op mijn kleuterschool werd kennelijk carnaval gevierd, zonder dat ik dat door heb gehad.
We werkten daar in thema's en aan 't eind van 't thema was er dus 1 dag dat je verkleed volgens dat thema naar school ging.
Ik weet uit mijn fotoboeken dat dat blijkbaar carnaval was :+ dat stond erbij geschreven.
Maar als niet katholiek opgevoed kind in een streek waar niet openlijk en uitgebreid carnaval wordt gevierd, heb ik dat als kind zelf echt nooit geweten.

Voor mij wás 't een verkleedfeest en meer niet.
Wat boeit het dat men ergens besluit om het beestje een andere naam te geven?

Tradities, wordt er gesteld, moet je niet veranderen.
Maar ook tradities evolueren mee met de tijd. Dwerg werpen en ganzen trekken waren ooit ook tradities. Ik ben blij dat die niet meer in die vorm bestaan.
De vossenjacht is ook overgegaan in een jacht achter een sleepspoor aan.
Lijkt me ook een prima verbetering.
En dat er dan iets een andere naam krijgt op een school waar kennelijk weinig katholieken zitten die daadwerkelijk iets met de traditie carnaval hebben?
Laat ze toch...

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:51

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien, als het niet belangrijk is, waarom zou je de naam dan veranderen. Ben niet katholiek, maar who cares dat het carnaval genoemd wordt.