Representatieve afspiegeling van de samenleving

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:37

Zucht


theadora99

Berichten: 3645
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:42

Shadow0 schreef:
Wat vooral ook grappig is, is dat Sofie al 20 jaar op verschillende plekken in verkeerslichten is gaan wonen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sofie_(verkeerslicht)
Omdat deze discussie niet nieuw is, en het dus her en der allang gedaan wordt. (En de wereld dan ook niet meteen vergaat, blijkt.)

Uiteindelijk vind ik dat soort kleine dingen wel gewoon leuk. We hebben ook een Nijntje-verkeerslicht (bij het regenboogzebrapad.)

Dit verklaart heel erg waarom ik dacht dat het al zo was :') ik woon in Amersfoort en dacht dat dit al een ding was, maar dacht zal het me wel hebben ingebeeld ofzo :')

CharleyT
Berichten: 4027
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:45

Boras schreef:
Mensen, ik voel geen enkele weerstand tegen en zie geen enkel bezwaar tegen mannetjes en vrouwtjes poppetjes op verkeersborden als dat geleidelijk wordt ingevoerd, omdat borden nu eenmaal met regelmaat moeten worden vervangen.

Blijkbaar is dat een afwijkend standpunt en een standpunt dat weerstand oproept. En minder aardige reacties bij wat lichtgeraakte medebokkers. Dat vind ik opvallend bij een onbenullig onderwerp als dit. Je kunt je inderdaad maar ergens druk over maken.

Mag ik dat opvallend vinden? Ja, dat mag.

Fijne dag nog :)


Volgens mij doe je er zelf ook blij en enthousiast aan mee toch? En wat betreft lichtgeraakte Bokkers zou ik zeggen: valt allemaal wel mee, iedereen heeft wel eens een mindere dag.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:58

Merula123 schreef:
Al die mensen hier die dit niet willen omdat ze bang zijn dat gehandicapte of non-binary mensen zich dan niet gerepresenteerd voelen: jullie neppe support om je eigen punt te verstevigen is zeer irritant. Dit laat alleen maar zien dat jullie totaal niet om deze mensen geven en het gewoon grappig vinden. Your ableism/transphobia is showing. Just stop.


Je hebt 'ik vind dit zeer irritant' verkeerd geschreven. Dat misplaatste activisme is weer iets waar ik me enorm aan erger. Dit is gewoon problemen zoeken. Het poppetje is zo neutraal als maar kan. Er zijn enorm veel problemen in Nederland en in de rest van de wereld en dan gaan hier mensen zich drukmaken over het (reeds vreselijk neutrale) poppetje op verkeersborden.

Die laatste 2 zinnen kan ik al helemaal niet serieus nemen. Het poppetje aanpassen gaat echt niet zorgen voor meer acceptatie voor transpersonen. Steek dat geld voor de aanpassingen dan in voorlichting verbeteren/een campagne of whatever.

Niet woke zijn om het woke zijn alsjeblieft. De wereld staat al genoeg in de fik, laten we geen verkeersborden in de fik gaan steken.
Laatst bijgewerkt door Shae op 22-01-20 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Representatieve afspiegeling van de samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:00

Ik denk zelf dat door dit soort acties er alleen maar meer anti's bijkomen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:40

Merula123 schreef:
Al die mensen hier die dit niet willen omdat ze bang zijn dat gehandicapte of non-binary mensen zich dan niet gerepresenteerd voelen: jullie neppe support om je eigen punt te verstevigen is zeer irritant. Dit laat alleen maar zien dat jullie totaal niet om deze mensen geven en het gewoon grappig vinden. Your ableism/transphobia is showing. Just stop.

Dit bericht blijft me bezig houden, wellicht is het de leeftijd, want ik ben tenslotte al bijna 40..
maar oprecht serieus: wat wil je hier nu mee zeggen?
Dat omdat ik aanpassen van een verkeersbord niet nodig vind, ik niet om gehandicapten geef? Dat ik tegen transgenders ben? Dat ik misschien wel homofobe ben?
Ik kan er echt geen touw aan vast knopen...

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:41

Shaggy09 schreef:
Ik denk zelf dat door dit soort acties er alleen maar meer anti's bijkomen.


Zeker omdat het AD iedere aanleiding aangrijpt om dat ook zo aan te moedigen, en alles uit te vergroten tot #ophef. (Dit is opvallend genoeg ook echt iets wat steeds via het AD de topics inglipt.)
En verder is het de keuze van iedereen om het te laten, te steunen, of te gebruiken om 'anti' een beetje te helpen.

(Ik voor mij kan in elk geval zeggen dat het regenboogzebrapad wel uitmaakt, omdat ik weet hoe de religieuze/conservatieve normen vlakbij zijn. Dat het desondanks zo'n openlijk statement is, maakt zeker verschil.)

En ook Sofie heeft me wel eens opgevrolijkt :)

theadora99

Berichten: 3645
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:42

LadyMadonna schreef:
Merula123 schreef:
Al die mensen hier die dit niet willen omdat ze bang zijn dat gehandicapte of non-binary mensen zich dan niet gerepresenteerd voelen: jullie neppe support om je eigen punt te verstevigen is zeer irritant. Dit laat alleen maar zien dat jullie totaal niet om deze mensen geven en het gewoon grappig vinden. Your ableism/transphobia is showing. Just stop.

Dit bericht blijft me bezig houden, wellicht is het de leeftijd, want ik ben tenslotte al bijna 40..
maar oprecht serieus: wat wil je hier nu mee zeggen?
Dat omdat ik aanpassen van een verkeersbord niet nodig vind, ik niet om gehandicapten geef? Dat ik tegen transgenders ben? Dat ik misschien wel homofobe ben?
Ik kan er echt geen touw aan vast knopen...


Ik lees het niet als richting jou, maar naar de mensen die zeggen "Dan moeten er ook rolstoel stoplichten komen"

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:44

Ik juich de nieuwe feministische golf alleen maar toe.

Palmera

Berichten: 9503
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:51

Rakkie123 schreef:
Ik juich de nieuwe feministische golf alleen maar toe.

Ik niet. Het feminisme draait namelijk om gelijke rechten en die krijg je niet met een verkeersbord.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:54

Rakkie123 schreef:
Ik juich de nieuwe feministische golf alleen maar toe.

Feminisme kan ook te ver gaan. En dat gebeurd in dit geval

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:01

En ik ben juist van mening dat we in onze handjes mogen knijpen omdat we het hier zo vreselijk goed hebben. Dat is namelijk de reden waarom we problemen kunnen verzinnen, zoals het uiterlijk van poppetjes op verkeersborden. Omdat het grootste deel hier niet hoeft te piekeren over of er morgen wel wat te eten is, je huis niet in de fik staat of je van de ene op de andere dag je huis uit gegooid kan worden.

Zullen we eerst problemen in de (ouderen)zorg aanpakken en het feit dat de wereld in de fik staat? Er zijn mensen in de wereld die om hun geaardheid vermoord worden. Gaan we hier piekeren over verkeersbordjes, of we mensen niet per ongeluk kwetsen/over één kam scheren en of er wel genoeg vrouwen in alle managementlagen zitten.

Ik schaam me soms echt wel een beetje voor mijn generatie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:08

Shae schreef:
En ik ben juist van mening dat we in onze handjes mogen knijpen omdat we het hier zo vreselijk goed hebben. Dat is namelijk de reden waarom we problemen kunnen verzinnen, zoals het uiterlijk van poppetjes op verkeersborden. Omdat het grootste deel hier niet hoeft te piekeren over of er morgen wel wat te eten is, je huis niet in de fik staat of je van de ene op de andere dag je huis uit gegooid kan worden.

Zullen we eerst problemen in de (ouderen)zorg aanpakken en het feit dat de wereld in de fik staat? Er zijn mensen in de wereld die om hun geaardheid vermoord worden. Gaan we hier piekeren over verkeersbordjes, of we mensen niet per ongeluk kwetsen/over één kam scheren en of er wel genoeg vrouwen in alle managementlagen zitten.

Ik schaam me soms echt wel een beetje voor mijn generatie.


Mooi verwoord, met je eens :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Representatieve afspiegeling van de samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:22

Oh leuk :D. Als ze bij t vervangen van de borden/stoplichten er eens een vrouwtje, een kind, een skateboarder of een rolstoeler door gooien zou ik dat leuk vinden.

Als ze dat niet doen vind ik het ook prima.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:22

Rakkie123 schreef:
Ik juich de nieuwe feministische golf alleen maar toe.


Een genderneutraal poppetje willen wijzigen heeft toch geen zak met feminisme te maken :?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:34

Het is in Geneve al ingevoerd, gewoon gedaan, een fototje in de krant, de meeste mensen halen hun schouders op en binnenkort gaan ze het in Bern ook doen.
Ik vind het voor-tegen geruzie voor een poppetje vrij overdreven. Van mij had het niet perse gehoeven om daar geld aan te spenderen, maar het zal me ook echt de reet roesten dat het nu zo is. Als ik weer in Geneve ben zal ik een opletten.
Moet misschien nog wel bij gezegd worden dat hier de standaard nog het mannetje net de hoed was en niet dat onbestemde mens symbooltje wat je in NL hebt.
Het ontgaat mij ook een beetje wat daar tegen kan zijn, maar hé, hoe vaak kijk je nou echt in detail naar een verbeersbord? Lekker laten gaan.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:51

Palmera schreef:
Rakkie123 schreef:
Ik juich de nieuwe feministische golf alleen maar toe.

Ik niet. Het feminisme draait namelijk om gelijke rechten en die krijg je niet met een verkeersbord.


Ik ook niet. Gelijke rechten afdwingen door quota's in te stellen en toelatingseisen te veranderen is totaal niet feministisch.

Om de quota bij de politie, leger en brandweer te halen zijn de sport eisen verlaagd voor vrouwen. Ik vind het schandalig en snap de weerstand van hun mannelijke collega's heel goed. Als je gelijke rechten wilt, dan moet je ook de gelijke behandeling krijgen en zeer waarschijnlijk worden vrouwen dan wel geaccepteerd als collega's en bazen.

Daarbij krijg ik het gevoel dat je tegenwoordig niet meer gewoon mag zijn. Ik krijg het gevoel dat ik niet meer trots mag zijn om vrouw te zijn. Hoe moet dat voelen voor de mensen die zich hebben laten ombouwen? Die zouden ook trots en gelukkig moeten zijn met het nieuwe geslacht en dat wordt eigenlijk ontnomen omdat We te bekrompen zijn om te bedenken dat iemand accepteren genoeg is. Nee iedereen móet erkend worden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 22-01-20 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:54

daffie1986 schreef:
Ik ook niet. Gelijke rechten afdwingen door quota's in te stellen en toelatingseisen te veranderen is totaal niet feministisch.


Je kunt een bestaande situatie niet veranderen door hetzelfde te doen als je altijd al deed.

Citaat:
Om de quota bij de politie, leger en brandweer te halen zijn de sport eisen verlaagd voor vrouwen. Ik vind het schandalig en snap de weerstand van hun mannelijke collega's heel goed. Als je gelijke rechten wilt, dan moet je ook de gelijke behandeling krijgen en zeer waarschijnlijk worden vrouwen dan wel geaccepteerd als collega's en bazen.


En tegelijkertijd zijn die standaarden zo ingesteld dat ze werken voor mannen, en niet voor mensen. Als je bv bepaalt wat je als minimumgewicht moet kunnen dragen maar ook als maximum, en je gebruikt in het bepalen daarvan alleen maar mannen als uitgangspunt, dan zijn die richtlijnen in zichzelf al heel sturend en zo opgezet dat vooral mannen ze kunnen halen, en er dus niets kan veranderen.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:55

Shadow0 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik denk zelf dat door dit soort acties er alleen maar meer anti's bijkomen.


Zeker omdat het AD iedere aanleiding aangrijpt om dat ook zo aan te moedigen, en alles uit te vergroten tot #ophef. (Dit is opvallend genoeg ook echt iets wat steeds via het AD de topics inglipt.)
En verder is het de keuze van iedereen om het te laten, te steunen, of te gebruiken om 'anti' een beetje te helpen.

(Ik voor mij kan in elk geval zeggen dat het regenboogzebrapad wel uitmaakt, omdat ik weet hoe de religieuze/conservatieve normen vlakbij zijn. Dat het desondanks zo'n openlijk statement is, maakt zeker verschil.)

En ook Sofie heeft me wel eens opgevrolijkt :)


Regenboogzebra... proest.. had dat diepere beteknenis? Ik dacht heel simple gewoon leuk kunst project, hier liggen er nameljik een paar. Nooit verder over nagedacht, vond het gewoon blij.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:57

Shadow0 schreef:
En tegelijkertijd zijn die standaarden zo ingesteld dat ze werken voor mannen, en niet voor mensen. Als je bv bepaalt wat je als minimumgewicht moet kunnen dragen maar ook als maximum, en je gebruikt in het bepalen daarvan alleen maar mannen als uitgangspunt, dan zijn die richtlijnen in zichzelf al heel sturend en zo opgezet dat vooral mannen ze kunnen halen, en er dus niets kan veranderen.

Het minimum gewicht bij de brandweer is het gewicht van de gemiddelde brandweerman met bepakking. Een vrouw zal dus nooit een bewusteloze mannelijke collega uit de brand kunnen halen. Zullen we dan het maximale gewicht van de brandweermannen verlagen? Maar dan niet klagen als alles afbrand omdat er een tekort is aan brandweerlieden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 22-01-20 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Berichten: 3330
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:57

Als je genderidentiteit of eigenwaarde beïnvloed wordt door hoe een poppetje op een verkeersbord eruit ziet, dan heb je persoonlijkheidsproblemen die een poppetje op een verkeersbord niet op gaat lossen.
Leer ermee leven dat de wereld niet jouw belevingswereld weerspiegelt of ga in therapie.
Maar val de rest van de wereld er niet mee lastig.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:01

daffie1986 schreef:
Het minimum gewicht bij de brandweer is het gewicht van de gemiddelde brandweerman met bepakking. Een vrouw zal dus nooit een bewusteloze mannelijke collega uit de brand kunnen halen. Zullen we dan het maximale gewicht van de brandweermannen verlagen?


Wat is je intentie van de vraag? Vind je het interessant om wat ins en outs over dergelijke normen te weten en de gevolgen die het kan hebben? Of is de conclusie hoe dan ook dat quota en aanpassingen zinloos zijn? (Dan ga ik namelijk verder niet op zoek.)

Niobe

Berichten: 8030
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:04

Shadow0 schreef:
daffie1986 schreef:
Het minimum gewicht bij de brandweer is het gewicht van de gemiddelde brandweerman met bepakking. Een vrouw zal dus nooit een bewusteloze mannelijke collega uit de brand kunnen halen. Zullen we dan het maximale gewicht van de brandweermannen verlagen?


Wat is je intentie van de vraag? Vind je het interessant om wat ins en outs over dergelijke normen te weten en de gevolgen die het kan hebben? Of is de conclusie hoe dan ook dat quota en aanpassingen zinloos zijn? (Dan ga ik namelijk verder niet op zoek.)


Volgens mij lees je niet goed wat ze zegt, maar dat kan aan mij liggen.

mysa

Berichten: 10644
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:05

Gepruts op de millimeter. Waarom maakt de politiek zich niet wat drukker om Polen, waar men van plan is LGBT-vrije (sorry als ik nog een letter vergeten ben, al die benamingen vind ik ook gepruts in de marge) zones wil instellen?

Wat boeit het nou hoe het poppetje er uitziet. 't Is niet voor niets een 'poppetje'.

Anoniem

Re: Representatieve afspiegeling van de samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:09

Hadden we vroeger geen gedetailleerde mensen op de borden en is dat juist neutraal gemaakt? Moet dat dan weer teruggedraaid worden?

Mij zal t persoonlijk worst wezen. Als het maar niet onduidelijk wordt met overal andere poppetjes en als het niet onnodig extra belastingcenten kost overigens.

Is genoeg anders om me druk over te maken, onderwijs, zorg, branden overal ter wereld