Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Schemerdier schreef:Ik las hier dat verschillende landen voor ongeveer de helft afhankelijk zijn van de inkomsten uit olie. Pak je dat weg, dan hebben ze onmiddellijk al een heel stuk minder macht.
Maar ja, dan is oorlog voeren natuurlijk makkelijker.
Schemerdier schreef:Ik las hier dat verschillende landen voor ongeveer de helft afhankelijk zijn van de inkomsten uit olie. Pak je dat weg, dan hebben ze onmiddellijk al een heel stuk minder macht.
Schemerdier schreef:Maar veranderen we dat door ons er mee te moeien?
...
Tot nu toe heeft het niet veel uitgehaald want er staan steeds nieuwe leiders op.
enzino schreef:Schemerdier schreef:Maar veranderen we dat door ons er mee te moeien?
...
Tot nu toe heeft het niet veel uitgehaald want er staan steeds nieuwe leiders op.
Een nieuwe leider die het eigen land gaat terroriseren en mogelijk wat buurlanden. En als ze te ver gaan is er weer een conflict en staat de volgende leider op die hetzelfde doet.
Zinloos, behalve dan dat het in het midden-oosten blijft rommelen en daar buiten relatief weinig aan de hand is.
Misschien is het toch wel erg succesvol?
Beter dan het land met rust laten en een echte dreiging krijgen (noord-korea).
tamary schreef:Schemerdier schreef:Maar veranderen we dat door ons er mee te moeien?
Gevalletje of je nu door de hond of de kat gebeten wordt.
Gebrek aan onderwijs (en anders reli onderwijs vanaf peuterschool, iets wat je zeker in zowel Iran als Saudi-Arabie ziet) betekent dat de imam nog steeds veel invloed heeft en wat die beweerd als waar geaccepteerd zal worden boven de woorden van een niet-moslim (het gehele westen dus). Samen met een lading sociale druk (familiebanden vervullen dezelfde functie daar als onze sociale vangnet hier) maakt achter de religieuze leider aanlopen makkelijk tot de enige logische optie. Voeg daar een religie aan toe die verspreiding (desnoods via geweld) als een religieuze plicht ziet en je hebt een recept voor veel ellende.
Verdragen tussen moslim en niet moslim partijen houden het niet lang, dat zie je met Hammas en Hezbolla net zo goed als Iran. Volgend het voorbeeld van Mohammed die zo'n verdrag ook enkel respecteerde zolang het duurde weer genoeg strijdkrachten op te bouwen en de andere (niet moslim partij) in slaap te sussen.
En dat wordt nog wel eens vergeten, Islam is behoorlijk gesegregeerd zowel tussen mannen en vrouwen als moslim vs niet moslim. In een theocratie als Iran waar sharia geld betekent dat ook dat er geen/amper bescherming is onder deze wetten voor niet moslims. Wat als strafbaar geldt tegen een moslim is dat niet tot zelf religieuze plicht! als het een niet moslim betreft.
En nee, veel van de gewone mensen die zich indentificeren als moslim zullen dat niet zo zien. Zij zijn eigenlijk ten eerste gewoon mens ipv moslim. De Koran in origineel arabisch kennen zij misschien wel uit het hoofd, maar die taal zijn zij geheel niet machtig. Wat er gereciteerd wordt hebben ze daarmee geen flauw idee van en vertalingen hebben ze geleerd zijn een westerse leugen, blijft uitleg imam over die zo zijn eigen agenda heeft (al dan niet opgelegd door de regering).
Dan nog wat controle over de media en internet en je hebt toegang tot massahysterie en zat vrijwilligers om te vechten tegen elke bedreiging en belediging van alles wat ze kennen als de identeit waar ze mee zijn opgegroeid en dus omdat het zo vroeg aangeleerd is de basis voor waarheid en moreel kompas is. Maakt voor zeer gevaarlijke situatie, terecht dat er mensen aan de bel trekken (ook veel ex-moslims die met deze normen en waarden opgegroeid zijn en de motivatie herkennen uit hun eigen jeugd en onderwijs destijds daar). Islam is geen Christendom! Basis is totaal tegengesteld.
Mondy schreef:Resistance schreef:Amerika teistert het Midden Oosten al zo ontzettend lang. Kinderen uitgemoord, land ingepikt zoals Ailil zegt, en ga nog maar even door. En dan verbaasd zijn dat ze daar boos zijn.
Kijk alsjeblieft even wat je zegt....
Kinderen uitgemoord.. teistert.
Vergeet even niet dat veel van de landen waar ze nu troepen hebben zitten zelf hun eigen bevolking teistert/uitmoord/kinderen ronselt enz enz.
Wat jij hier nu zegt is op meerdere vlakken ontzettend fout.
Schemerdier schreef:Naar wie denk je dat het geld van de olie nu gaat? Niet naar de gewone mens..
Ailill schreef:Maar wat heeft de USA daar mee te maken?
Ladybird schreef:Vluchtelingen: Absoluut welkom.Ik ben ook benieuwd hoe men reageert dan als er straks op grote schaal vluchtelingen naar Nederland komen, want dat zie ik ook wel weer gebeuren.
Sunnda schreef:Deze man leidde een soort de buitenlandse operaties van Iran en daarbij hoorden blijkbaar het in andere landen omleggen van de vijanden van de staat Iran.
Ik denk dat veel landen het niet zo tof vonden dat een ander land op jouw grondgebied politieke vijanden laat vermoorden, zoals bijvoorbed twee Iraniers in Nederland in Den Haag en Almere.
Citaat:Qassem Soleimani stond sinds 1998 aan het hoofd van de Quds-brigade. Dat is een elite-eenheid binnen de Iraanse Revolutionaire Garde die de opdracht heeft om de buitenlandse invloed van Iran te vergroten.
Ailill schreef:Ladybird schreef:Vluchtelingen: Absoluut welkom.Ik ben ook benieuwd hoe men reageert dan als er straks op grote schaal vluchtelingen naar Nederland komen, want dat zie ik ook wel weer gebeuren.
Ik ben vooral benieuwd hoe NL gaat reageren als de USA hier opeens ons land binnenkomt en besluit het roer om te gooien.
Sakura789 schreef:Om gezellig op de thee te gaan in Libanon of zich ergens in Jemen tegen aan te bemoeien. Daar zitten nog wel wat bevriende groeperingen. Iran heeft ook bondgenoten nodig om overeind te blijven.
Ik denk dat de beste man heel wat op zijn kerfstok heeft waarvan wij niets afweten. Wellicht dat het ze zelf ook niet ‘slecht’ uit komt. De bevolking keert zich weer massaal tegen USA ipv tegen de eigen regering en revolutionare garde. Dat is de garde die vrouwen opsluit als ze hun hoofddoek in het openbaar af doen, die zijn op zich niet heel erg geliefd.
Cowboy55 schreef:Want Rusland en China staan bekend om hun altruisme? Niet meer of minder dan de volgende (poging tot) machtsverschuiving.