Amerika-Iran

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:17

Je weet waar het meeste van die olie vandaan komt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:19

Schemerdier schreef:
Ik las hier dat verschillende landen voor ongeveer de helft afhankelijk zijn van de inkomsten uit olie. Pak je dat weg, dan hebben ze onmiddellijk al een heel stuk minder macht.

Maar ja, dan is oorlog voeren natuurlijk makkelijker.

Zeker met een overschot aan jonge mannen die door bv een tekort aan jonge vrouwen en geld/werk niet kunnen trouwen, die hebben niks te doen. Zo'n soort situatie was er ook begin WOI-WOII, oorlog is een manier om van zo'n groep af te komen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:28

Schemerdier schreef:
Ik las hier dat verschillende landen voor ongeveer de helft afhankelijk zijn van de inkomsten uit olie. Pak je dat weg, dan hebben ze onmiddellijk al een heel stuk minder macht.

Maar niet minder gevaarlijk. Als een grote inkomstenbron (en werkgelegenheid) wegvalt. Wat denk je wat er in zo'n land gebeurd? Meer honger en ontvredenheid en dus meer voedingsbodem voor extremisten.

Er is geen snelle oplossing. Maar niks wat het westen doet zal echt helpen, alles heeft zo zijn nadelen. Niet ingrijpen, wel ingrijpen, passief helpen, actief helpen ect...

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ik hoop eigenlijk dat de kiezers van Amerika zien dat Trump zich niet aan zijn verkiezingsbeloften heeft gehouden en dus niet te vertrouwen is. Maar ben bang dat het weer zo gespeeld wordt dat men (denkt) dat ze weinig keus hebben.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:34

Naar wie denk je dat het geld van de olie nu gaat? Niet naar de gewone mens..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:36

Nee, maar er is wel soort van werkgelegenheid en de mensen die het geld wel verdienen hebben ook weer mensen in dienst. Dus indirect hebben ze wel iets aan. Het zijn niet de grote bedragen, zeker niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:40

Schemerdier schreef:
Maar veranderen we dat door ons er mee te moeien?
...
Tot nu toe heeft het niet veel uitgehaald want er staan steeds nieuwe leiders op.

Een nieuwe leider die het eigen land gaat terroriseren en mogelijk wat buurlanden. En als ze te ver gaan is er weer een conflict en staat de volgende leider op die hetzelfde doet.

Zinloos, behalve dan dat het in het midden-oosten blijft rommelen en daar buiten relatief weinig aan de hand is.

Misschien is het toch wel erg succesvol?

Beter dan het land met rust laten en een echte dreiging krijgen (noord-korea).

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:20

enzino schreef:
Schemerdier schreef:
...
Tot nu toe heeft het niet veel uitgehaald want er staan steeds nieuwe leiders op.

Een nieuwe leider die het eigen land gaat terroriseren en mogelijk wat buurlanden. En als ze te ver gaan is er weer een conflict en staat de volgende leider op die hetzelfde doet.

Zinloos, behalve dan dat het in het midden-oosten blijft rommelen en daar buiten relatief weinig aan de hand is.

Misschien is het toch wel erg succesvol?

Beter dan het land met rust laten en een echte dreiging krijgen (noord-korea).

beetje kort door de bocht.
In europa (zuid/oost) zijn wij nog lang niet uit de problemen, Turkije, het grootste deel van Afrika (libie, malie, sudan, etc. De lijst in Azie is ook bepaald niet kort zeker niet als je kijkt naar de impact die China India en pakistan kunnen hebben.
Ook Zuid Amerika is niet uit de problemen, Midden Amerika zit er midden in.
Oceanie heeft genoeg brandhaarden maar daarvan is de impact kleiner.

De impact van het midden Oosten is zo groot omdat iedereen daar belangen heeft.

Friesianlov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:23

tamary schreef:
Schemerdier schreef:

Gevalletje of je nu door de hond of de kat gebeten wordt.
Gebrek aan onderwijs (en anders reli onderwijs vanaf peuterschool, iets wat je zeker in zowel Iran als Saudi-Arabie ziet) betekent dat de imam nog steeds veel invloed heeft en wat die beweerd als waar geaccepteerd zal worden boven de woorden van een niet-moslim (het gehele westen dus). Samen met een lading sociale druk (familiebanden vervullen dezelfde functie daar als onze sociale vangnet hier) maakt achter de religieuze leider aanlopen makkelijk tot de enige logische optie. Voeg daar een religie aan toe die verspreiding (desnoods via geweld) als een religieuze plicht ziet en je hebt een recept voor veel ellende.
Verdragen tussen moslim en niet moslim partijen houden het niet lang, dat zie je met Hammas en Hezbolla net zo goed als Iran. Volgend het voorbeeld van Mohammed die zo'n verdrag ook enkel respecteerde zolang het duurde weer genoeg strijdkrachten op te bouwen en de andere (niet moslim partij) in slaap te sussen.
En dat wordt nog wel eens vergeten, Islam is behoorlijk gesegregeerd zowel tussen mannen en vrouwen als moslim vs niet moslim. In een theocratie als Iran waar sharia geld betekent dat ook dat er geen/amper bescherming is onder deze wetten voor niet moslims. Wat als strafbaar geldt tegen een moslim is dat niet tot zelf religieuze plicht! als het een niet moslim betreft.

En nee, veel van de gewone mensen die zich indentificeren als moslim zullen dat niet zo zien. Zij zijn eigenlijk ten eerste gewoon mens ipv moslim. De Koran in origineel arabisch kennen zij misschien wel uit het hoofd, maar die taal zijn zij geheel niet machtig. Wat er gereciteerd wordt hebben ze daarmee geen flauw idee van en vertalingen hebben ze geleerd zijn een westerse leugen, blijft uitleg imam over die zo zijn eigen agenda heeft (al dan niet opgelegd door de regering).
Dan nog wat controle over de media en internet en je hebt toegang tot massahysterie en zat vrijwilligers om te vechten tegen elke bedreiging en belediging van alles wat ze kennen als de identeit waar ze mee zijn opgegroeid en dus omdat het zo vroeg aangeleerd is de basis voor waarheid en moreel kompas is. Maakt voor zeer gevaarlijke situatie, terecht dat er mensen aan de bel trekken (ook veel ex-moslims die met deze normen en waarden opgegroeid zijn en de motivatie herkennen uit hun eigen jeugd en onderwijs destijds daar). Islam is geen Christendom! Basis is totaal tegengesteld.

Zoveel wijsheid over de Islam, mag ik vragen hoe je hieraan komt?, want heb je ooit gedacht dat het in dat soort landen vooral cultuur is en geen geloof! Mensen die laag opgeleid zijn (of vaak in dat soort landen bijna geen onderwijs) luisteren altijd naar iemand die macht heeft, want ze weten niet beter, het is hun nooit geleerd.
De basis van (bijna) alle godsdiensten zijn hetzelfde. Alleen mensen gooien hier ook nog eigen cultuur bij en de meeste mensen halen alles door elkaar heen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:26

En je denkt dat dit in NL niet aan de orde is? Hoeveel mensen lopen er niet als makke schaapjes achter, bijvoorbeeld, Wilders aan?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:37

Überhaupt als makke schaapjes achter elkaar aan :)
Weg van de minste weerstand.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:37

Mondy schreef:
Resistance schreef:
Amerika teistert het Midden Oosten al zo ontzettend lang. Kinderen uitgemoord, land ingepikt zoals Ailil zegt, en ga nog maar even door. En dan verbaasd zijn dat ze daar boos zijn.

Kijk alsjeblieft even wat je zegt....

Kinderen uitgemoord.. teistert.
Vergeet even niet dat veel van de landen waar ze nu troepen hebben zitten zelf hun eigen bevolking teistert/uitmoord/kinderen ronselt enz enz.
Wat jij hier nu zegt is op meerdere vlakken ontzettend fout.

En dat gaat ondertussen al 75 jaar keer op keer mis.

We (het Westen) trainden de soldaten van Sadam eind jaren 70 tegen de boze Ayatollahs van Iran en gaven ze Franse Mirage straaljagers en Exocet raketsystemen.....die weer net zo hard tegen ons gebruikt werden.

We (het Westen) trainden de soldaten van de Mujahedin begin jaren 80 in Afghanistan tegen de boze Commies van de Sovjet Unie gaven ze raketwerpers en Claymore mijnen (de voorlopers van de bermbom).....die weer net zo hard tegen ons gebruikt werden.

We maakten van Turkije een NAVO-partner omdat we de Zwarte Zee dichten wilden houden zodat de Ruskies er niet zomaar met hun vloot uit konden....en nu maakt Erdohan ons de pis lauw en hebben de Ruskies Assad nodig om hun marinebasis in Syrie te behouden die ze als alternatief voor Sebastopol hebben.

Gaat goed joh!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:55

Mondy schreef:
Überhaupt als makke schaapjes achter elkaar aan :)
Weg van de minste weerstand.
Ik wilde het toch even benoemen. Valt wellicht niet beide binnen hetzelfde perspectief, maar ik zie zeer zeker gelijkenissen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:38

Schemerdier schreef:
Naar wie denk je dat het geld van de olie nu gaat? Niet naar de gewone mens..

Ze kunnen in Iran met tussen 45 en 50 jaar met pensioen en krijgen dan een uitkering van de staat (dus van de olie). Dat loopt behoorlijk in de papieren met een land van meer dan 80 miljoen inwoners. Het probleem bij Iran is dat het gros van het olie geld juist voor de verkeerde doeleinden wordt gebruikt door regeringen en over het algemeen niet zoals in Saoudi Arabie (of daarbuiten) naar personen gaat. Het gaat spannend voor ze worden in de komende jaren, want ze hebben geen reserves voor eeuwig, maar wel een bevolking die in isolatie leeft en die monden zullen wel gevoed moeten worden.

Het is zo zonde, een prachtig land met lieve mensen. Ik vraag me af of wij ons er wel tegenaan moeten bemoeien, het heeft in die regio niet veel goeds gebracht de afgelopen decennia.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:40

Deze man leidde een soort de buitenlandse operaties van Iran en daarbij hoorden blijkbaar het in andere landen omleggen van de vijanden van de staat Iran.

Ik denk dat veel landen het niet zo tof vonden dat een ander land op jouw grondgebied politieke vijanden laat vermoorden, zoals bijvoorbed twee Iraniers in Nederland in Den Haag en Almere.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:51

Maar wat heeft de USA daar mee te maken?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:05

Ailill schreef:
Maar wat heeft de USA daar mee te maken?

Ik weet niet zeker of je het tegen mij hebt, excuus if not, maar Nederland was niet het enige land uiteraard, ook de USA heeft veel politieke tegenstanders van Iran asiel gegeven en ook daar ( en meerdere landen trouwens) vonden liqidaties plaats.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:08

Ik ben ook benieuwd hoe men reageert dan als er straks op grote schaal vluchtelingen naar Nederland komen, want dat zie ik ook wel weer gebeuren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:14

Ladybird schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe men reageert dan als er straks op grote schaal vluchtelingen naar Nederland komen, want dat zie ik ook wel weer gebeuren.
Vluchtelingen: Absoluut welkom.

Ik ben vooral benieuwd hoe NL gaat reageren als de USA hier opeens ons land binnenkomt en besluit het roer om te gooien.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:22

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:35

Sunnda schreef:
Deze man leidde een soort de buitenlandse operaties van Iran en daarbij hoorden blijkbaar het in andere landen omleggen van de vijanden van de staat Iran.

Ik denk dat veel landen het niet zo tof vonden dat een ander land op jouw grondgebied politieke vijanden laat vermoorden, zoals bijvoorbed twee Iraniers in Nederland in Den Haag en Almere.

Uit het nos-artikel ( https://nos.nl/artikel/2317189-wie-was- ... imani.html ) :
Citaat:
Qassem Soleimani stond sinds 1998 aan het hoofd van de Quds-brigade. Dat is een elite-eenheid binnen de Iraanse Revolutionaire Garde die de opdracht heeft om de buitenlandse invloed van Iran te vergroten.

De revolutionaire garde is geheel onder controle van de Ayatollahs. Ten eerste opgericht als bodyguard (want ze zijn als de dood voor hun eigen bevolking), dan is de eerste vraag dus wat hebben die buiten Iran te zoeken? Waarom heeft zo'n organisatie een buitenlandse tak? Niet om de Ayatollahs tegen hun eigen volk te beschermen, dus waarom dan wel?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:34

Om gezellig op de thee te gaan in Libanon of zich ergens in Jemen tegen aan te bemoeien. Daar zitten nog wel wat bevriende groeperingen. Iran heeft ook bondgenoten nodig om overeind te blijven.

Ik denk dat de beste man heel wat op zijn kerfstok heeft waarvan wij niets afweten. Wellicht dat het ze zelf ook niet ‘slecht’ uit komt. De bevolking keert zich weer massaal tegen USA ipv tegen de eigen regering en revolutionare garde. Dat is de garde die vrouwen opsluit als ze hun hoofddoek in het openbaar af doen, die zijn op zich niet heel erg geliefd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:56

Ailill schreef:
Ladybird schreef:
Vluchtelingen: Absoluut welkom.

Ik ben vooral benieuwd hoe NL gaat reageren als de USA hier opeens ons land binnenkomt en besluit het roer om te gooien.

Als wij op hun bodem zonder proces mensen omleggen die daar inmiddels staatsburger zijn geworden die ons niet aanstaan qua opvattingen?
Snap ik wel dat ze vinden dat we daarmee moeten kappen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:57

Sakura789 schreef:
Om gezellig op de thee te gaan in Libanon of zich ergens in Jemen tegen aan te bemoeien. Daar zitten nog wel wat bevriende groeperingen. Iran heeft ook bondgenoten nodig om overeind te blijven.

Ik denk dat de beste man heel wat op zijn kerfstok heeft waarvan wij niets afweten. Wellicht dat het ze zelf ook niet ‘slecht’ uit komt. De bevolking keert zich weer massaal tegen USA ipv tegen de eigen regering en revolutionare garde. Dat is de garde die vrouwen opsluit als ze hun hoofddoek in het openbaar af doen, die zijn op zich niet heel erg geliefd.

Maar dat zijn speculaties, onschuldig tot tegendeel bewezen is. Het feit dat hij geliquideerd is op basis van speculaties is gewoon moord. Ik vind het onverantwoordelijk machtsvertoon, en het is ook best eng dat hij op deze wijze eigen rechter kan spelen. Dat moet je niet willen.

Ik wil niemand schoon spreken want een lieverdje was het vast niet. Maar een overheidsambtenaar/officier (wat zijn functie ook was in correct Nederlands) liquideren vind ik erg labiel overkomen. Hopelijk zijn China en Rusland in staat de boel te sussen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:06

Want Rusland en China staan bekend om hun altruisme? Niet meer of minder dan de volgende (poging tot) machtsverschuiving.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:47

Cowboy55 schreef:
Want Rusland en China staan bekend om hun altruisme? Niet meer of minder dan de volgende (poging tot) machtsverschuiving.

Altruïsme en een oorlog starten staan wel compleet lijnrecht tegen over elkaar hè? Natuurlijk willen ze hun eigen belangen behartigen maar dit kan ook op andere manieren ipv troepen sturen.
China heeft geen belang bij een Iran die in oorlog is met de VS. Niemand overigens door de wereldeconomie.
Alleen tijd zal uitwijzen wat hun aandeel zal zijn.

Persoonlijk hoop ik op aftreding en/of berechting van Trump.