Leefgeld

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:01

Vergeet niet dat het gezin met kids ook nog kinderbijslag krijgt ;)

8nnemiek

Berichten: 43514
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:04

Ceffyl schreef:
Ik kook juist alles vers, zonder pakjes en zakjes. Maar maak maar eens je eigen bumbu’s, ik weet niet hoe jij dat doet, maar ik ben dan al gauw 20.- voor 1 avond kwijt alleen maar aan verse ingrediënten. Ik vind alles zelf vers maken juist duurder, maar goed iemand gaf hier in het topic ook al aan nooit kruiden te gebruiken. Ja, dan zal het wel goedkoper zijn. Ik houd zelf van flink gekruid eten, vind het anders al snel flauw.

Bumbu's moest ik even opzoeken, maar dat is een vleesgerecht zo te zien, en wij eten geen vlees.
Maar als ik daar een plantaardig alternatief voor zou willen maken (en het ziet er lekker uit, wie weet probeer ik dat binnenkort wel :D ) dan zou ik dat maken met zelfgemaakte tempeh of kastanjechampignons, en zou zo'n schotel me hooguit een paar euro kosten. Mijn eigen tempeh kost me zo'n 2,50 per kilo.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:05

Shadow0 schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik heb zelf bij een zorgverzekering gewerkt, en ik adviseerde minima met klém niet het eigen risico te verhogen.
Zelf heb ik dat wel, mocht ik op de eerste hulp terecht komen, kan ik dat betalen.


Leve de nieuwe tweedeling in de samenleving. Een extra voordeeltje voor mensen die de financiele ruimte hebben om daarop te speculeren.

Wat wil je nou zeggen?

Seltje: als je weinig te besteden hebt ga je dus anders shoppen/koken.
Wij aten bijv op dinsdag gekookte aardappels, en wat er over bleef (extra schillen) die bakte ik dan op donderdag op.
Groenten die in de aanbieding waren, of diepvries.
Brood haal ik tegenwoordig bij de bakker, toen gewoon bij de supermarkt, etc.

josien_m_
Berichten: 2452
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:09

bigone schreef:
Leve de nieuwe tweedeling in de samenleving. Een extra voordeeltje voor mensen die de financiele ruimte hebben om daarop te speculeren.

Bulshit, die mensen die daar op speculeren betalen vaak het volle pond en dat is snel 115 euro per maand pp, die hebben nog nooit ook maar enige subsidie ontvangen.[/quote]

Hoezo bullshit? Om te speculeren heb je dat geld nodig, dat is de 2 deling!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:10

Wildgirl schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het echt bijzonder om te lezen in dit topic met hoeveel leefgeld mensen kunnen omgaan.

Same here.
Ik snap dat het voor sommigen een "moeten" is en ik heb respect voor de creativiteit!
Ik ben aan eten, drinken, sigaretten, wijn, kattenvoer en etentjes zo'n 150 tot 200 per week kwijt.
Voor 1 persoon.
Bizar dat dat meer is dan dat sommigen in een maand met 2 personen gebruiken.

Sigaretten, wijn, etentjes... dat is allemaal niet nodig om te leven. Dat is geld voor luxe. Als je het geld niet hebt betaal je daar niet voor. Dat maakt al een hele hoop uit ;)

Los daarvan, sigaretten is weer een discussie an sich als je 40 in de week hebt om te spenderen.. don't get me started.

Ik kan ook prima voor 20 euro in de week eten (voor mij alleen) :j incl lekkers en fruit. Maar ik kies ervoor iets meer uit te geven. Rest spaar ik wel, iets met een studielening.
Aanbiedingen, grotere porties en de vriezer zijn mn beste vrienden :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:11

josien_m_ schreef:
Hoezo bullshit? Om te speculeren heb je dat geld nodig, dat is de 2 deling!

Want dat mag niet?

josien_m_
Berichten: 2452
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:14

Een 2-deling in een maatschappij is niet echt gunstig...

Niobe

Berichten: 8011
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:16

Ik snap er de oliebollen meer van

Apple

Berichten: 76240
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:19

Mossel schreef:
Gypsy schreef:
Het is idd niet veel meer als je kleding, kapper etc er bij op gaat tellen. Vind het altijd zo dom overkomen bij een dubbeltje op zijn kant, dat ze het presenteren alsof je alleen de boodschappen er van moet betalen.

Dit dus... leefgeld is niet alleen de boodschappen, ook je kleding ed.


Dat is niet geheel waar. Leefgeld is vaak wel voor de kapper, maar niet voor kleding.

Alleen in extreme gevallen zal het leefgeld ook voor kleding zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:21

josien_m_ schreef:
Een 2-deling in een maatschappij is niet echt gunstig...

Dus ik mag niet zeggen dat ik mijn eigen risico kan betalen?
Weet je: ik heb tot aan mijn nek in de financiële oliebol gezeten, dat ik aan het eind van mijn salaris niet wist hoe ik de rest van de maand nog door moest komen.
Dit heb ik zélf opgelost, door oa heel zuinig te leven. Ik heb nu geen schulden meer, en kan hierdoor als het nodig is, mijn eigen risico betalen.
Toen ik nog wel schulden had, had ik zéker geen verhoogd eigen risico genomen.

Een maatschappij zal altijd verdeeld zijn. Kennissen hebben 2 dikke auto’s voor de deur staan en gaan 3 keer per jaar op een flinke vlieg vakantie. Kan ik ook niet..,,

tiwi1969

Berichten: 7689
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:23

Leefgeld in de schuldsanering is inclusief alle huishoudelijke kosten. Dus kapper, schoonmaak, kleding, vervoer(soms krijg je wel benzinegeld als dat nodig is om op je werk te komen)
Hoeveel dat is hangt af van je vrij te laten bedrag, bijstand niveau bij werkenden, 90% bijstand bij niet werkenden, je vaste lasten en wat er onderaan de streep overblijft. Dit is meestal minder dan bijstandsgerechtigden omdat de toeslagen berekende worden over je inkomen en dus bij werkenden vaak lager zijn.

Week geld lijkt goed te doen, maar 3 jaar zonder extra’s is best afzien. Vooral als je aanloop naar de WSNP al een paar jaar duurt en al je spullen toch al oud zijn. In de WSNP wordt ook niet voor je gespaard tenzij dit van je weekgeld gedaan wordt.

Iets anders is weekgeld als je in beschermingsbewind zit, dat hoeft niet altijd voor schulden te zijn, dan wordt een deel van je inkomsten gereserveerd voor noodgevallen.

Kinderbijslag valt in de regel buiten de WSNP maar een beschermingsbewindvoerder hoeft het niet standaard uit te betalen als het nodig is voor een deel van de vaste lasten of een onverwachte rekening.

Dat de kinderbijslag voor de kinderen is is een groot misverstand, het is een bijdrage aan de kosten van de huishouding met het kind.
Het is immers ook in het belang van het kind dat hij in een warm huis woont en bijv. toegang heeft tot internet.
Een kind heeft niks aan fancy kleding als hij op straat slaapt.

Apple

Berichten: 76240
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:24

Flower033 schreef:
Alleen als je van leefgeld moet leven, moet je je zorgtoeslag en andere toeslagen inleveren. Je houdt dus niets over van je zorgtoeslag. Ik weet niet wat een bewindvoerder doet, maar ik zou het dan wel fijn vinden als de bewindvoerder niet het eigen risico verhoogd. Ben je nog meer de sjaak als je ziek wordt.


Van je zorgtoeslag betaalt je bewindvoerder de zorgpremie. En inderdaad, voor minima en mensen in de schulden wordt vaak aangeraden om het eigen risico niet te verhogen.

Ceffyl

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:25

8nnemiek schreef:
Ceffyl schreef:
Ik kook juist alles vers, zonder pakjes en zakjes. Maar maak maar eens je eigen bumbu’s, ik weet niet hoe jij dat doet, maar ik ben dan al gauw 20.- voor 1 avond kwijt alleen maar aan verse ingrediënten. Ik vind alles zelf vers maken juist duurder, maar goed iemand gaf hier in het topic ook al aan nooit kruiden te gebruiken. Ja, dan zal het wel goedkoper zijn. Ik houd zelf van flink gekruid eten, vind het anders al snel flauw.

Bumbu's moest ik even opzoeken, maar dat is een vleesgerecht zo te zien, en wij eten geen vlees.
Maar als ik daar een plantaardig alternatief voor zou willen maken (en het ziet er lekker uit, wie weet probeer ik dat binnenkort wel :D ) dan zou ik dat maken met zelfgemaakte tempeh of kastanjechampignons, en zou zo'n schotel me hooguit een paar euro kosten. Mijn eigen tempeh kost me zo'n 2,50 per kilo.

Nee, bumbu’s zijn kruidenpasta’s voor gerechten. Kan vlees zijn, maar vooral ook groentes hoor. Dus dat maakt qua kosten niet uit. Maar goed, maakt ook niet uit. Ik vind het knap van jullie

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:25

Maar wat is nu het doel van dit topic?

Om te kunnen zeggen dat je iets makkelijk zou kunnen wat je nooit van plan bent te doen? Om anderen zich slecht te laten voelen omdat zij in een situatie zitten waarin ze het niet redden?

Leefgeld zou voor mij een ramp zijn. Ik ben enorm verwend en mijzelf daar erg bewust van. Ik heb veel respect voor iedereen die dit wel kan (gedwongen of niet).

Ceffyl

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:27

Moet een topic altijd per sé een doel hebben? Gewoon het willen hebben over iets is dan toch ook een doel op zich?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:29

Ceffyl schreef:
Moet een topic altijd per sé een doel hebben? Gewoon het willen hebben over iets is dan toch ook een doel op zich?


Beetje jammer dat het hebben over vooral overkomt als “kijk eens hoe goed ik het heb/ik ben”.

Zie de noodzaak daar niet van in.

Leefgeld is voor niemand leuk en ik hoop dat mensen elkaar niet zo’n bestaan gunnen.

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:31

josien_m_ schreef:
bigone schreef:
Leve de nieuwe tweedeling in de samenleving. Een extra voordeeltje voor mensen die de financiele ruimte hebben om daarop te speculeren.

Bulshit, die mensen die daar op speculeren betalen vaak het volle pond en dat is snel 115 euro per maand pp, die hebben nog nooit ook maar enige subsidie ontvangen.


Hoezo bullshit? Om te speculeren heb je dat geld nodig, dat is de 2 deling![/quote]

Ja, mensen die gespaard hebben kunnen speculeren, maar dat moeten ze (vaak) wel uit eigen zak doen. Als je meer dan 21.000 euro per jaar verdiend (dat is minimumloon voor een fulltime baan), daalt de zorgtoeslag al. En met bruto 2300€/maand (30.000 euro/jaar) wordt dat bedrag al 0.

Mensen die een buffer hebben, zitten vaak boven deze grens, modaal is geschat op 36.000 euro per jaar voor 2020. Ze krijgen dus niet 90% van hun zorgpremie terug als zorgtoeslag. De maximale zorgtoeslag is 100-104€/maand. En de goedkoopste niet te uitgekleedde zorgverzekering is 109 euro per maand bij minimaal eigen risico, en 85 euro per maand bij maximaal eigen risico en in 1 keer betalen. Je betaalt dus 25 euro per maand minder als je de gok waagt en het in één keer op kan hoesten, maar loopt 100 euro mis omdat je te veel verdient. Er is dus goed gewerkt om de tweedeling zo klein mogelijk te maken op dit vlak. De minima zijn 75 euro per maand minder kwijt én hebben dan alsnog een verminderd risico van 500 euro.

Apple

Berichten: 76240
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:32

Wat mensen in de bijstand die leefgeld krijgen soms vergeten is dat er ook vaak niet meer geld is.....

Als alle vaste lasten zijn betaalt, misschien nog wat gereserveerd voor onvoorziene uitgaves en wellicht nog 50 euro per maand naar de schuldsanering dan is het ook wel op.

Dan hoor je soms opmerkingen als 'als ik uit de schuldsanering ben dan...' of 'als ik mijn financien weer zelf beheer dan....' met het idee er achter dat ze dan ruimer kunnen gaan leven.
Het is vaak een shock als blijkt dat ruimer leven na de schuldsanering of na het budgetbeheer niet kan omdat er simpelweg niet meer geld is.

Dat leefgeld van die 50 euro per week, dat is het, daar zul je als bijstandsgerechtigde het ook mee moeten doen als je weer schuldenvrij bent.

Shadow0

Berichten: 43554
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:33

Het geld is er wel, alleen komt het niet bij bijstandsgerechtigden terecht.

BigOne
Berichten: 38593
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:33

Ik denk dat dit topic geen doel op zich heeft maar mensen die niet na hoeven te denken hoe ze het einde van de maand moeten halen mogen zich soms wel eens bewust zjn van het feit dat sommigen, waaronder wijzelf ook, gemakkelijk even een hapje gaan eten en 50 euro aftikken zonder blikken of blozen en sommige gezinnen daar zeven dagen van moeten eten, en de rest. Leefgeld is net te veel om dood te gaan en te weinig om van te leven, vind ik!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:34

Selka: mijn doel was vrij simpel: de vraag: wat valt er onder leefgeld.
Dat ik dan vervolgens niet blij mag zijn dat ik zélf uit de schulden ben gekomen ontgaat mij dan weer volledig...

Ceffyl

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:36

Selka schreef:
Ceffyl schreef:
Moet een topic altijd per sé een doel hebben? Gewoon het willen hebben over iets is dan toch ook een doel op zich?


Beetje jammer dat het hebben over vooral overkomt als “kijk eens hoe goed ik het heb/ik ben”.

Zie de noodzaak daar niet van in.

Leefgeld is voor niemand leuk en ik hoop dat mensen elkaar niet zo’n bestaan gunnen.

Nou, ik vind het eerder een mooi topic die sommige (waaronder mij) de ogen doet openen. Dat mensen moeten rondkomen van 15.- per week, ik wist niet dat het zó erg is in nederland. En het zorgt ervoor dat sommige wellicht ook weer even kritisch maar de eigen uitgaven kijken, of hun problemen kunnen relativeren.

Edit: ik zie ook echt niemand elkaar dit gunnen hoor in dit topic. Beetje een rotopmerking ook. Alsof we hier zitten te genieten van de armoe van anderen :n

BigOne
Berichten: 38593
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:38

Het is eerder genieten van wat je zelf gelukkig hebt en ben er heel blij mee.

Shadow0

Berichten: 43554
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:40

Ik heb trouwens geen leefgeld maar wel een tijdje geleefd van mijn spaarrekening waarbij het eind in zicht kwam. Dat is ook niet echt een ontspannen positie. Het kan best minimaal, maar het betekent ook een behoorlijke beperking vond ik, en van sommige dingen merk ik pas hoeveel impact het heeft nu ik weer wat meer vrijheid heb.

Allereerst zijn er allemaal dingen die wel op hun einde liepen maar die ik niet zomaar kon vervangen (tv, lampen, meubels of bv matras, kleding, schoenen, winterjassen.) Dat hou je best een tijd vol, maar soms moet het toch echt.

Daarnaast sloeg ik - heel rationeel ook - vooral de dingen waarvan ik niet eens wist of ik ze leuk zou vinden. Dat klinkt ontzettend logisch. Maar het betekent dus ook dat je bijna niets probeert, geen nieuwe hobby's of bezigheden of cursussen of uitvoeringen. Ik heb geprobeerd om mezelf die ruimte wel te laten, maar dat lukte alleen voor dingen die ik al kende. Geld uitgeven en dan tot de ontdekking komen dat het eigenlijk niets voor mij was voelde te frustrerend.

Nu pas merk dat ik de ruimte ervaar om dat wel weer te proberen. Dat verandert in de praktijk voor mij niet eens veel, maar het niets meer durven proberen werd heel beklemmend voor mij.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:41

Wij hoorde laatst dat buren hier in de straat 700 euro per maand kwijt zijn aan 2 volwassenen en een kind :oo

Wij met 2 personen redden het met 300 euro pm totaal. Hiervan doen we boodschappen, bestellen we af en toe wat te eten of gaan we uiteten.

Het enige "bijzondere" wat we doen is verzorgingsproducten in Duitsland halen en vlees in de aanbieding en vervolgens invriezen. Ik begrijp dan dus ook niet hoe het kan dat sommige mensen 700 euro per maand uitgeven aan voedsel