Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tancreda4 schreef:Echt verschrikkelijk allemaal... Het gebrul van het vuur ook op filmpjes, angstaanjagend wat een geweld het is en hoe snel het gaat. Ik duim zo hard voor regen......
'mooi' maar heftig filmpje. Die kangaroe verbrand in het draad is ook hartverscheurend...
marrlinde schreef:Ik vind alle beelden ervan heftig, ongekend wat een vernietigende kracht vuur toch heeft.
De kinderen vroegen waarom er zo midden in de oceaan zo weinig water kan zijn. Dat voelt inderdaad ook erg dubbel, je vliegt uren over enkel water om er te komen maar in dit geval heb je er niks aan.
Jadeleigh263 schreef:Ik vind het heel heftig hoe het er nu aan toe gaat.
Ik zou eigenlijk half januari naar Australië gegaan, maar heb mijn reis on-hold gezet. Een vriendin van mij is in november naar Australië (Melbourne) verhuist en zegt nu ook dat ze steeds meer van de bosbranden begint te merken. Ook had ze haar vlucht naar Sydney met oud en nieuw gecanceld. Ik had zelf het idee om rond te reizen in Australië, maar het leed is voor mij te groot om aan te zien. Ik had gisteren gelezen dat als je niet hoeft te reizen tussen Melbourne en Sydney, het verstandig is om dit vooral ook niet te doen... ik hoop in ieder geval dat er nog meer aandacht komt voor de branden.. ik wil zelf een donatie doen. Zijn er nog andere bokkers die hebben gedoneerd? En zo ja, waar?
Sassy schreef:Jadeleigh263 schreef:Ik vind het heel heftig hoe het er nu aan toe gaat.
Ik zou eigenlijk half januari naar Australië gegaan, maar heb mijn reis on-hold gezet. Een vriendin van mij is in november naar Australië (Melbourne) verhuist en zegt nu ook dat ze steeds meer van de bosbranden begint te merken. Ook had ze haar vlucht naar Sydney met oud en nieuw gecanceld. Ik had zelf het idee om rond te reizen in Australië, maar het leed is voor mij te groot om aan te zien. Ik had gisteren gelezen dat als je niet hoeft te reizen tussen Melbourne en Sydney, het verstandig is om dit vooral ook niet te doen... ik hoop in ieder geval dat er nog meer aandacht komt voor de branden.. ik wil zelf een donatie doen. Zijn er nog andere bokkers die hebben gedoneerd? En zo ja, waar?
Donatie-oproepen mogen niet op bokt, maar in de link in mijn onderschrift staan verschillende mogelijkheden, tot aan hulp voor de ingezette brandweerkorpsen en hun familieleden.
Ik ga morgen in elk geval ook wat overmaken.
Jadeleigh263 schreef:Ik had zelf het idee om rond te reizen in Australië, maar het leed is voor mij te groot om aan te zien. Ik had gisteren gelezen dat als je niet hoeft te reizen tussen Melbourne en Sydney, het verstandig is om dit vooral ook niet te doen..
daffie1986 schreef:sterregoud schreef:Snap niet dat er niet veel meer aandacht voor is bij ons op het journaal, en benefietavond.
Omdat:
1. Het geen derde wereldland is en dus minder emotie losmaakt;
2. Het niets met klimaatverandering te maken heeft maar beleidsvoering;
3. Die beleidsvoering was milliebewust.
marrlinde schreef:Kan je toelichting geven op je punten rondom beleidsvoering? Kennelijk had dit met ander beleid voorkomen of geminimaliseerd kunnen worden als ik je goed begrijp? Ik heb me daar verder niet in verdiept dus ben wel benieuwd hoe was dat zit. De hitterecords laatste weken, aanhoudende droogte en oplopende temperatuur de laatste jaren zullen toch op zijn minst gerelateerd zijn aan klimaatverandering?
daffie1986 schreef:marrlinde schreef:Kan je toelichting geven op je punten rondom beleidsvoering? Kennelijk had dit met ander beleid voorkomen of geminimaliseerd kunnen worden als ik je goed begrijp? Ik heb me daar verder niet in verdiept dus ben wel benieuwd hoe was dat zit. De hitterecords laatste weken, aanhoudende droogte en oplopende temperatuur de laatste jaren zullen toch op zijn minst gerelateerd zijn aan klimaatverandering?
Had m al weggehaald omdat het een hoop mensen tegen de haren strijkt.
Waarom het aan het beleid ligt en niet aan de klimaatverandering? Elk jaar werdt er in Australië bosbeheer gepleegd door stukken bos in de fik te steken, controlled burns.
Dit is sinds eind 2000 al verboden, ondanks tegengas van o.a. de aboriginals. Die bossen liggen dus helemaal vol met brandbaar materiaal van jaren verzamelen. Dood blad en hout heeft bijna niets nodig om vlam te vatten.
Vriendin van mij is haar appel boomgaard kwijt door een brand die gestart is door bliksem. Andere branden zijn aangestoken.
Wat nog meer droogte veroorzaakt zijn die rot dennen bomen die overal massaal geplant worden.
Edit: ook had deze brand al lang onder controle kunnen zijn als er door de hoge heren iets meer geluisterd werd naar de mannen met verstand bij de brandweer. Hun hebben hier al meerdere keren voor gewaarschuwd en hun aanvraag voor o.a. extra blusvliegtuigen is systematisch geweigerd