Bosbranden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:06

Echt verschrikkelijk allemaal... Het gebrul van het vuur ook op filmpjes, angstaanjagend wat een geweld het is en hoe snel het gaat. Ik duim zo hard voor regen......

'mooi' maar heftig filmpje. Die kangaroe verbrand in het draad is ook hartverscheurend...

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:55

Tancreda4 schreef:
Echt verschrikkelijk allemaal... Het gebrul van het vuur ook op filmpjes, angstaanjagend wat een geweld het is en hoe snel het gaat. Ik duim zo hard voor regen......

'mooi' maar heftig filmpje. Die kangaroe verbrand in het draad is ook hartverscheurend...

Inderdaad, die foto van die kangoeroe is echt aangrijpend. :(

Hadden we samen met zijn allen maar de mogelijkheid om zoveel water als nodig te verzamelen en alle vuren te blussen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:00

Ik vind alle beelden ervan heftig, ongekend wat een vernietigende kracht vuur toch heeft.

De kinderen vroegen waarom er zo midden in de oceaan zo weinig water kan zijn. Dat voelt inderdaad ook erg dubbel, je vliegt uren over enkel water om er te komen maar in dit geval heb je er niks aan.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:25

Ik vind het heel heftig hoe het er nu aan toe gaat.

Ik zou eigenlijk half januari naar Australië gegaan, maar heb mijn reis on-hold gezet. Een vriendin van mij is in november naar Australië (Melbourne) verhuist en zegt nu ook dat ze steeds meer van de bosbranden begint te merken. Ook had ze haar vlucht naar Sydney met oud en nieuw gecanceld. Ik had zelf het idee om rond te reizen in Australië, maar het leed is voor mij te groot om aan te zien. Ik had gisteren gelezen dat als je niet hoeft te reizen tussen Melbourne en Sydney, het verstandig is om dit vooral ook niet te doen... ik hoop in ieder geval dat er nog meer aandacht komt voor de branden.. ik wil zelf een donatie doen. Zijn er nog andere bokkers die hebben gedoneerd? En zo ja, waar? :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:30

marrlinde schreef:
Ik vind alle beelden ervan heftig, ongekend wat een vernietigende kracht vuur toch heeft.

De kinderen vroegen waarom er zo midden in de oceaan zo weinig water kan zijn. Dat voelt inderdaad ook erg dubbel, je vliegt uren over enkel water om er te komen maar in dit geval heb je er niks aan.

Nou idd.
Het is dat er een tekort aan brandstof is, maar kun je niet met slangen in de oceaan grote water-sproeiers langs de kust land-inwaarts voeden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:39

Jadeleigh263 schreef:

Ik zou eigenlijk half januari naar Australië gegaan, maar heb mijn reis on-hold gezet. Een vriendin van mij is in november naar Australië (Melbourne) verhuist en zegt nu ook dat ze steeds meer van de bosbranden begint te merken. Ook had ze haar vlucht naar Sydney met oud en nieuw gecanceld. Ik had zelf het idee om rond te reizen in Australië, maar het leed is voor mij te groot om aan te zien. Ik had gisteren gelezen dat als je niet hoeft te reizen tussen Melbourne en Sydney, het verstandig is om dit vooral ook niet te doen... ik hoop in ieder geval dat er nog meer aandacht komt voor de branden.. ik wil zelf een donatie doen. Zijn er nog andere bokkers die hebben gedoneerd? En zo ja, waar? :(:)

Donatie-oproepen mogen niet op bokt, maar in de link in mijn onderschrift staan verschillende mogelijkheden, tot aan hulp voor de ingezette brandweerkorpsen en hun familieleden.
Ik ga morgen in elk geval ook wat overmaken.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:42

Sassy schreef:
Jadeleigh263 schreef:

Donatie-oproepen mogen niet op bokt, maar in de link in mijn onderschrift staan verschillende mogelijkheden, tot aan hulp voor de ingezette brandweerkorpsen en hun familieleden.
Ik ga morgen in elk geval ook wat overmaken.

Aaah dat wist ik niet, maar bedankt, ga ik daar tussen kijken! :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:04

Ik heb in elk geval al iets die kant op gestuurd voor families van omgekomen brandweermensen.
Iemand van 28 jaar oud overleden, zijn vrouw is zwanger van hun eerste kindje voor mei...zo erg ;(

Ook al kun je van hieruit niet veel doen, alle beetjes helpen denk ik dan!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:05

Hier als brandweervrouw in wording heb ik echt mega respect voor de brandweerlieden (en andere hulpverleners) daar.
Wat een onwijs zware klus hebben die mannen/vrouwen, bekaf zullen die zijn.
Dit is geen 'leuk brandje' meer die wij hier wel eens hebben, de wereld staat gewoon in brand |(

Ik vind het zo erg, en snap eigenlijk ook niet zo goed waarom er weinig aandacht en hulp aan besteed wordt door andere landen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:32

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:40

Wat immens heftig dit ! Vind het heel erg voor de dieren die probeerden te vluchten, en toch verbrandden. En voor de mensen die moeten vluchten, hun huis kwijt raken, etc.

Snap niet dat er niet veel meer aandacht voor is bij ons op het journaal, en benefietavond.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:42

Jadeleigh263 schreef:
Ik had zelf het idee om rond te reizen in Australië, maar het leed is voor mij te groot om aan te zien. Ik had gisteren gelezen dat als je niet hoeft te reizen tussen Melbourne en Sydney, het verstandig is om dit vooral ook niet te doen..

Wat ik het lastigst vind is dat sommige dorpen echt toeristen die op doorreis zijn nodig hebben. Maar helaas kan je als toerist ook geen geld bii de huiseigenaren van afgebranden huizen brengen.

Als dit nog verder gaat krijgen ze straks het probleem dat verzekeringen failliet gaan en die zullen er dus ook alles aan doen om delen van de claims niet uit te gaan keren.
Ik zal wel eens kijken op "give a little" of daar inzamelingsacties zijn. Ga er vanuit dat het dat het "red cross" in ieder geval donaties van kleding en houdbare etenswaren accepteert.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:51

daffie1986 schreef:
sterregoud schreef:
Snap niet dat er niet veel meer aandacht voor is bij ons op het journaal, en benefietavond.

Omdat:
1. Het geen derde wereldland is en dus minder emotie losmaakt;
2. Het niets met klimaatverandering te maken heeft maar beleidsvoering;
3. Die beleidsvoering was milliebewust.

Kan je toelichting geven op je punten rondom beleidsvoering? Kennelijk had dit met ander beleid voorkomen of geminimaliseerd kunnen worden als ik je goed begrijp? Ik heb me daar verder niet in verdiept dus ben wel benieuwd hoe was dat zit. De hitterecords laatste weken, aanhoudende droogte en oplopende temperatuur de laatste jaren zullen toch op zijn minst gerelateerd zijn aan klimaatverandering?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:01

marrlinde schreef:
Kan je toelichting geven op je punten rondom beleidsvoering? Kennelijk had dit met ander beleid voorkomen of geminimaliseerd kunnen worden als ik je goed begrijp? Ik heb me daar verder niet in verdiept dus ben wel benieuwd hoe was dat zit. De hitterecords laatste weken, aanhoudende droogte en oplopende temperatuur de laatste jaren zullen toch op zijn minst gerelateerd zijn aan klimaatverandering?

Had m al weggehaald omdat het een hoop mensen tegen de haren strijkt.

Waarom het aan het beleid ligt en niet aan de klimaatverandering? Elk jaar werdt er in Australië bosbeheer gepleegd door stukken bos in de fik te steken, controlled burns.
Dit is sinds eind 2000 al verboden, ondanks tegengas van o.a. de aboriginals. Die bossen liggen dus helemaal vol met brandbaar materiaal van jaren verzamelen. Dood blad en hout heeft bijna niets nodig om vlam te vatten.

Vriendin van mij is haar appel boomgaard kwijt door een brand die gestart is door bliksem. Andere branden zijn aangestoken.

Wat nog meer droogte veroorzaakt zijn die rot dennen bomen die overal massaal geplant worden.

Edit: ook had deze brand al lang onder controle kunnen zijn als er door de hoge heren iets meer geluisterd werd naar de mannen met verstand bij de brandweer. Hun hebben hier al meerdere keren voor gewaarschuwd en hun aanvraag voor o.a. extra blusvliegtuigen is systematisch geweigerd

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:13

Wat erg dat de aanvraag voor extra blusvliegtuigen geweigerd is. En dat de regering het niet nodig vond, nu zo’n catastrofe.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:50

Al van kleins af aan heb ik de droom om te reizen naar Australië. Dit nieuws en de beelden breken mijn hart. Wat een afgrijselijke nachtmerrie is daar momenteel gaande.. |(

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:42

@Daffie ah volgens mij stond daar eerder in dit topic ook al iets over ja, het wegbranden wat de Aboriginals deden. Lastige kwesties, achteraf is het nu weer de put dempen als het kalf verdronken is en ligt de dader op het kerkhof... Laten we hopen dat dit in ieder geval als les voor de toekomst wordt gebruikt.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:45

Naast dat dit echt verschrikkelijk is voor de dieren en mensen vraag ik me ook af wat de economische impact voor het land en de rest van de wereld gaat zijn.
Er moet echt heel veel opgebouwd gaan worden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:59

'Als fluisteren niet meer helpt dan moet je schreeuwen om hulp'. We luisteren niet meer naar onze aarde, we nemen alleen maar en geven veel te weinig terug. Verschrikkelijk om te zien wat voor gevolgen dit heeft. Niet alleen in Australië maar ook in de rest van de wereld.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:11

Waar wij wonen (zuidelijke suburb van Melbourne) zitten we redelijk ver van de branden, maar vandaag merk je het echt wel in de lucht.

Als iemand wil doneren, google dan even op wildlife shelters of koala sanctuaries. Die kunnen het geld heel goed gebruiken en zij doen prachtig en belangrijk werk voor het opvangen van verbrande dieren. NSW Rural Fire Service (van de brandweer) kan ook donaties gebruiken. Ik heb zelf gedoneerd bij de fundraiser van Celeste Barber op Facebook, die zat gisterenavond al aan $20 miljoen maar zal nu wel weer wat meer zijn. Zij gaat het geld verdelen aan de brandweerdiensten, Red Cross, wildlife sanctuaries enz.

Ik voel me zelf ook bijzonder nutteloos, heb wel gedoneerd maar we zitten zo dichtbij de branden dat ik meer wil doen. Heb gisteren wat research gedaan want ik was van plan vandaag naar de supermarkt te gaan en supplies kopen om te doneren, maar toen las ik dat veel organisaties oproepen om geld ipv spullen te doneren omdat ze het dan zelf waar nodig in kunnen zetten. Met spullen doneren komt nog het hele logistieke gedoe.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:13

Er zijn zo ongelofelijk veel sites waar je kan doneren dat ik door de bomen het bos niet meer zie..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:18

daffie1986 schreef:
marrlinde schreef:

Had m al weggehaald omdat het een hoop mensen tegen de haren strijkt.

Waarom het aan het beleid ligt en niet aan de klimaatverandering? Elk jaar werdt er in Australië bosbeheer gepleegd door stukken bos in de fik te steken, controlled burns.
Dit is sinds eind 2000 al verboden, ondanks tegengas van o.a. de aboriginals. Die bossen liggen dus helemaal vol met brandbaar materiaal van jaren verzamelen. Dood blad en hout heeft bijna niets nodig om vlam te vatten.

Vriendin van mij is haar appel boomgaard kwijt door een brand die gestart is door bliksem. Andere branden zijn aangestoken.

Wat nog meer droogte veroorzaakt zijn die rot dennen bomen die overal massaal geplant worden.

Edit: ook had deze brand al lang onder controle kunnen zijn als er door de hoge heren iets meer geluisterd werd naar de mannen met verstand bij de brandweer. Hun hebben hier al meerdere keren voor gewaarschuwd en hun aanvraag voor o.a. extra blusvliegtuigen is systematisch geweigerd

Dit is overal ter wereld. De laatste catastrofe (in het klein, maar dit eiland is ook klein) hier had ook voorkomen kunnen worden of iig ernstig binnen de perken kunnen blijven als er eens geluisterd werd naar die mensen die er verstand van hebben. En niet alleen maar aan geld denken.

Heel verdrietig, ik zie nonstop beelden op FB voorbij komen, het doet echt pijn.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:46

sureido schreef:
Er zijn zo ongelofelijk veel sites waar je kan doneren dat ik door de bomen het bos niet meer zie..

Als je twijfelt, kan je voor Red Cross AU gaan of iets zoals de Rural Fire Service van NSW. Dan kan je er wel zeker van zijn dat het geld goed terecht komt.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:49

Ik heb zojuist een koala gedoneerd van t koala hospital in australië
Opbrengsten gaan geheel ten goede aan de verzorging van de koala's daar

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:56

Ik heb gedoneerd en blijf dat wekelijks doen. Zwanger en een 5 jarige en alle dieren hier beperken me verder wat ik kan doen. Al zou ik graag meer doen.

Mijn man is nu bij de vrijwillige brandweer. Hij blijft hier in de regio voor nu. Gister vlakbij ons een electrischiteitspaal in de brand is maar klein maar moet wel geblust worden.