Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:52

Mochten er hier nog mensen zijn die interesse hebben om op een vreedzame manier een klein steentje bij te dragen aan het inclusiever maken van het feest, Maastricht probeert het op een andere manier dan via de intocht.
*Hier de link naar de actie*

8nnemiek

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:07

Dat soort acties wakkert de discussie en demonstraties alleen maar meer aan. Ik vind het heel jammer dat tegenstanders niet gewoon tevreden kunnen zijn met wat ze bereikt hebben. Andere steden volgen uiteindelijk vanzelf wel, gun dat toch wat tijd.. Buitenlandse studenten kun je prima informeren over onze tradities in plaats van alles wat ze niet begrijpen direct proberen te verbieden. Al die teksten als ‘zwarte piet is racisme’ vind ik vreselijk, daar zet je mensen alleen maar mee tegen elkaar op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 22:12

Azmay schreef:
Mochten er hier nog mensen zijn die interesse hebben om op een vreedzame manier een klein steentje bij te dragen aan het inclusiever maken van het feest, Maastricht probeert het op een andere manier dan via de intocht.
*Hier de link naar de actie*

Ik hoopte op iets anders dan de zoveelste petitie waar ook helemaal de essentie van het probleem niet in wordt aangeduid...

Of op z'n minst een petitie die aandacht vraagt voor het uitleggen van het probleem op een hoger niveau dan het geschreeuw 'op straat' en in de media.

Wat 8nnemiek zegt klopt wel... Het forceert... Niet iedereen blijft doorgaan in het 'waarom' van een peuter.
Helaas misschien... maar verschil moet er ook zijn...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:12

8nnemiek schreef:
Dat soort acties wakkert de discussie en demonstraties alleen maar meer aan. Ik vind het heel jammer dat tegenstanders niet gewoon tevreden kunnen zijn met wat ze bereikt hebben. Andere steden volgen uiteindelijk vanzelf wel, gun dat toch wat tijd.. Buitenlandse studenten kun je prima informeren over onze tradities in plaats van alles wat ze niet begrijpen direct proberen te verbieden. Al die teksten als ‘zwarte piet is racisme’ vind ik vreselijk, daar zet je mensen alleen maar mee tegen elkaar op.

Dat zwarte piet racisme is in de huidige vorm is een feit, dat de andere steden gaan volgen als er ineens stilte is betwijfel ik. Dit zit diep geworteld, en dat is vooral onwetendheid en niet bewust racisme maar toch.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:17

Suzanne F. schreef:
Maar dit verpest het dan ook wel weer helemaal en gooit alleen maar meer olie op het vuur:
https://nos.nl/l/2310854

Dit maakt de anti pieten alleen maar bozer. En begrijpelijk ook.

Ho even...
Ik ben Bosschenaar en mijn man is die hard m side (Geen f side) supporter en er is NIET geroepen tov die speler, echt niet. Dan daarbij slaat hij de trom, en mochten er echt spreekkoren komen, legt hij zn stokken neer. Daar wordt hij, en mede de rest, ontzettend hard voor gestraft en geloof me, vooral zijn naam is bekend bij de hoge piefen.
Toen dat nummer in gestart werd, kwamen er jongens verkleed als zwarte puwt het vak op, die rechtstreeks vanuit de stad kwamen. Sowieso zijn m side supporters hard getaald, maar dat geld voor Bosschenaren is het algemeen... als er een speler van de regen partij aan de bal is, komen er geluiden vanaf de tribunes, die is ALTIJD. Dit is om de aandacht af te leiden van het spelen etc etc
Het waren ook geen, zoals sommige zeggen, apen geluiden of iets. En daarbij had hij daarna de eer aan zn eigen moeten houden en niet uit moeten gaan staan dagen na zn doelpunt.
Ik wil overigens niet uitsluiten dat er altijd pis ventjes zijn die wel de grens opzoeken.
Verder wil ik er niet over uitwijden, maar ik vind dit even nodig :o

Back on topic, verder ben ik pro Zwarte Piet, maar ik sta wel open voor een oplossing... wat mij het meeste dwars zit is dat een kleine minderheid hun mening door de strot van de meerderheid wil duwen en dat vind ik niet terecht en noodzakelijk. Laat er dan een mix zijn of zo
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 17-11-19 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:19

Hier in België loopt het (gelukkig) toch wel wat vreedzamer.

Het grootste probleem met deze discussie, en heel wat andere discussies die voor een stukje over identiteit gaan, is in mijn ogen dat er niet meer met elkaar gepraat wordt. Er ontbreekt echte dialoog (zonder geschreeuw) en empathie, en dat zie je in veel méér onderwerpen naar bovenkomen.

Wie het hardste roept, het meeste betoogt, de meeste auto's en winkelruiten vernielt, de meest straffe social media campagne uitzet... Daar draait alles tegenwoordig nog om. En dat stoort me enorm. En dat zie je trouwens in alle kampen, in de breedste uithoeken van het politieke spectrum.

Mensen praten niet meer met elkaar, willen elkaar niet meer begrijpen. Laat staan: iets veranderen voor de ander.

Persoonlijk denk ik dat achterliggend "die hard pro-zwarte-pieters" een angst hebben die veel verder gaat dan deze discussie op zich. En zolang die (imo soms terechte) onderliggende angst niet wordt uitgesproken en bepaalde problemen in de maatschappij niet erkend worden, gaat dit slechts het begin zijn van een hele tsunami aan discussies met telkens radicalere kampen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:22

Riel schreef:
Schilder de hulpjes van Sinterklaas in alle kleuren van de regenboog en maak hier een leuk en origineel verhaal rond. Het is toch voornamelijk een feest voor -6 jarigen?

Sterke post, TS :-)

Precies. En die kinderen zegt het niets of piet nu zwart is of allerlei kleuren heeft behalve zwart.

met de geschiedenis erbij is het gewoon heel problematisch en lijkt me het een goed ding als we er een feest voor iedereen van maken.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:24

Om heel eerlijk ben ik deze discussie heel erg zat. Voor mijn gevoel ligt een groot deel van het probleem bij het bewust zijn van mensen dat ze "anders" zijn. Keek laatst een documentaire en daar was een drieling die een donkere huidskleur had. Deze drieling was geadopteerd. Toen ze in hun land van afkomst kwamen gaven ze aan dat het fijn voelde omdat mensen eindelijk niet meer naar hun keken omdat ze zwart waren. Het idee dat mensen misschien keken omdat ze er leuk uitzagen, een drieling waren etc komt schijnbaar niet in hun op. Ik woon zelf in een flat en 1 buurman (toevallig donkere huidskleur) is echt altijd bezig zijn was perfect op te hangen en meestal staan er meerdere sneakers bij te drogen. Dan kan ik wel eens ja. Niet om zijn huidskleur maar om de perfectie van die man. Is hij echter zeer bewust van het feit dat hij een andere huidskleur heeft dan mij kan hij dat opvatten als zie je wel, zo;n blond ding die naar mij loopt te staren om mijn kleur.

2 jaar geleden ging er een artikel ZEER KORTSTONDIG rond van een moeder wiens blanke zoon dood geschoten was door agenten in Amerika. De jongen was nog erg jong en nergens werd over gerept. Toen een week later hetzelfde gebeurde bij een zwarte jongen werd dit heel groot in de kranten uitgemeten. Iedereen sprak van discriminatie etc. Deze moeder was zeer boos dat haar zoon van dezelfde leeftijd hetzelfde is overkomen een week daarvoor en NIEMAND er oog voor had.

Veel van de mensen die nu roepen zwarte piet is discriminatie hebben vroeger zelf piet gespeeld :+
En gezien geen enkele piet meer zwart mag zijn, mogen mensen die zwart zijn niet meer mee doen?? Dan krijgen we over 10 jaar dat we discrimineren want mensen met een donker uiterlijk mogen niet mee doen.

En de slavernij, nee dat was niet correct om het zacht uit te drukken. Net als de tweede wereld oorlog. Nog niet eens zo lang geleden. Toch leven het grootste deel van mensen alsof er niks gebeurt is. Gaan wij er winkelen, op vakantie en behandelen ze fatsoenlijk als we ze als klant hebben bij een bedrijf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 22:26

Joanne1987 schreef:
Back on topic, verder ben ik pro Zwarte Piet, maar ik sta wel open voor een oplossing... wat mij het meeste dwars zit is dat een kleine minderheid hun mening door de strot van de meerderheid wil duwen en dat vind ik niet terecht en noodzakelijk. Laat er dan een mix zijn of zo

Ik vraag me af of er wel een echte meerderheid is...

Bij ons op kantoor wordt het onderwerp keihard gemeden...
Als ik dit topic lees, zijn er maar weinig mensen die die hard pro piet zijn...

Denk dat Tieneke een heel sterk punt heeft met dit;

Tieneke schreef:
Persoonlijk denk ik dat achterliggend "die hard pro-zwarte-pieters" een angst hebben die veel verder gaat dan deze discussie op zich. En zolang die (imo soms terechte) onderliggende angst niet wordt uitgesproken en bepaalde problemen in de maatschappij niet erkend worden, gaat dit slechts het begin zijn van een hele tsunami aan discussies met telkens radicalere kampen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:26

Joanne1987 schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar dit verpest het dan ook wel weer helemaal en gooit alleen maar meer olie op het vuur:
https://nos.nl/l/2310854

Dit maakt de anti pieten alleen maar bozer. En begrijpelijk ook.

Ho even...
Ik ben Bosschenaar en mijn man is die hard m side (Geen f side) supporter en er is NIET geroepen tov die speler, echt niet. Dan daarbij slaat hij de trom, en mochten er echt spreekkoren komen, legt hij zn stokken neer. Daar wordt hij, en mede de rest, ontzettend hard voor gestraft en geloof me, vooral zijn naam is bekend bij de hoge piefen.
Toen dat nummer in gestart werd, kwamen er jongens verkleed als zwarte puwt het vak op, die rechtstreeks vanuit de stad kwamen. Sowieso zijn m side supporters hard getaald, maar dat geld voor Bosschenaren is het algemeen... als er een speler van de regen partij aan de bal is, komen er geluiden vanaf de tribunes, die is ALTIJD. Dit is om de aandacht af te leiden van het spelen etc etc
Het waren ook geen, zoals sommige zeggen, apen geluiden of iets. En daarbij had hij daarna de eer aan zn eigen moeten houden en niet uit moeten gaan staan dagen na zn doelpunt.
Ik wil overigens niet uitsluiten dat er altijd pis ventjes zijn die wel de grens opzoeken.
Verder wil ik er niet over uitwijden, maar ik vind dit even nodig :o

Ik zag anders toch ook een foto van een supporter met de hitler-groet.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:32

Ik zag anders toch ook een foto van een supporter met de hitler-groet.[/quote]

Een still is makkelijk gemaakt he...
Die jongen heeft idd staan gebaren, maar geen Hitler groet

Om een voorbeeld te nemen, mijn man heeft paar jaar terug een stadion verbod gehad, aanklacht opruiing en openbare geweldplegingen.
Waarom? Hij was spandoeken aan het ophangen, is betrokken bij sfeer acties etc. De supporters van de tegenpartij werden voortijdig het stadion ingelaten en die gingen op het uitvak flink te keer terwijl er op het vak naast hen al kinderen waren die ook vroeg aanwezig waren. De tegenpartij kon het niet laten richting hen te beginnen en mijn man is toen in de hekken gaan staan en is gaan roepen dat ze normaal tegen kinderen moeten doen en heeft daarbij om zijn woorden kracht bij te zetten gebaard. Er is toen een still van die beelden gebruikt bij zijn verhoring en later ook de aanklacht en veroordeling
De intentie en interpretatie kan dus geheel anders zijn de werkelijkheid

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:33

En dat is ook meteen het gevaar van media... aannemen wat je ziet en hoort als waarheden... zo zie je hoe gemakkelijk mensen te manipuleren zijn als de bron maar 'vertrouwd' is

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:35

Marie111 schreef:
Ik kwam dit stuk tegen op Facebook. Ik vind dat deze meneer wel gelijk heeft.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8956416945

Roel den Dulk

TRADITIES

Ik ben 70 jaar. Toen mijn grootouders kind waren, hebben ze nooit Zwarte Piet gezien, omdat Sinterklaas toen nog meestal zonder knecht kwam. Die was dan ook pas voor het eerst niet lang voor hun geboorte in een kinderboekje geïntroduceerd. Daarvoor bestond hij nog helemaal niet.

Toen mijn ouders kind waren, had Sinterklaas hooguit één Zwarte Piet als knecht bij zich, en die knecht was vreemd en ook zeker angstaanjagend: een bangmaker met vuurrode dikke lippen en gouden oorringen, die je met de roe sloeg en zakjes zout uitdeelde aan stoute kinderen. Andere donkere mensen hadden ze nog nooit gezien, maar er alleen over gelezen in "De negerhut van Oom Tom".

Toen ik jong was, was Zwarte Piet een krompratende domme knecht van de Sint, waarvoor je moest oppassen omdat hij, als je stout was geweest, in de zak stopte en dreigde je mee naar Spanje te nemen om pepernoten van je te draaien. Best beangstigend voor een kind.

Toen mijn kinderen jong waren was Zwarte Piet gewoon een vriendelijke zwarte kindervriend, die Sint hielp met kadootjes uitdelen en die niemand kwaad deed. Maar toen een van mijn dochters een nieuw kindje in de klas kreeg dat helemaal uit Suriname kwam (en dag was toen nog best uitzonderlijk), vertelde ze thuis dat ze een zwart pietje in de klas hadden gekregen, maar dat dat meisje begon te huilen als je dat tegen haar zei.

Nu mijn kleinkinderen jong zijn, begrijpen ze niets van al die ruzies over Zwarte Piet. "Het is toch veel logischer dat hij roetvegen heeft dan dat hij helemaal zwart is," zei een van mijn kleindochters laatst, "want van al dat klimmen en door schoorstenen gaan wordt je toch niet pikzwart, maar krijg je toch alleen vieze vegen in je gezicht?"

Tja, tradities? Willen we de tradities van mijn grootouders terug? Of die uit de tijd van mijn ouders? Of die waarmee ik zelf in mijn jeugd bang werd gemaakt? Elke traditie begint ooit ergens en verandert door de tijd heen, doodeenvoudig omdat de omstandigheden veranderen. Ook Sinterklaas zelf is anders dan in mijn jeugd. Toen was hij een strenge, statige, wijze, stramme oude man. Nu een viefe jolige grijsaard die grapjes maakt en soms zelfs een dansje doet.

Beste Zwarte-Piet-aanbidders. Kijk eens naar de geschiedenis van de Sinterklaastradities. Kijk überhaupt naar alle tradities. Geen enkele is meer hetzelfde als die uit je jeugd. Ook Kerst wordt anders gevierd. En Pasen. In mijn jeugd kende ik geen Halloween. En Sint Maarten was ook lang niet overal hetzelfde. Met Palmpasen ging je met je palmpaasstok langs de deuren. En als de Koningin jarig was gingen we met de hele school bij het stadhuis met oranje sjerpen om een aubade bij het stadhuis zingen. Niet meer voor te stellen, tegenwoordig, voor de (afwezige) koningin zingen, met de burgemeester op het bordes. Maar dat was toen traditie.

Blijf niet hangen in het verleden, maar accepteer dat de tijden anders zijn. Dat we veel nieuwe Nederlanders hebben gekregen die onze cultuur ook rijker hebben gemaakt. En als je echt vindt dat nieuwe Nederlanders uit andere culturen zich niet mogen uitspreken over zaken die hen pijn doen, stop dan ook met het eten van roti, pita, shoarma, en al die heerlijke gerchten die je wel hebt omarnd. En met het kopiëren van veel gebruiken uit andere culturen. Dan ben je tenminste consequent in je starheid.

Mee eens, daaraan wil ik nog even toevoegen hoe aan het Ommerkanaal 55 jaar geleden Zwarte Piet eruit zag: hij droeg een ketting aan zijn enkels, als overduidelijke verwijzing naar zijn vroegere bestaan als slaaf.
Ja, hij was een bevrijde slaaf, niks roetzwart vel vanwege de schoorsteen, meneer was duidelijk Afrikaan. En zonder dat achtergrondverhaal is het dus duidelijk blackfacing wat daar gebeurde. In diezelfde tijd was Ds Martin Luther King aan het actievoeren voor gelijke burgerrechten van zwarte Amerikanen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:46

Niet het hele topic gelezen, maar w.b racisme vond ik de BlacKkKlansman (film) best een eye opener. Ging erheen voor de humor, maar zeker aan het einde een aantal recente beelden waarvan ik nooit had gedacht dat dat 'anno 2019' nog speelt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:48

Ik ben een fan van Sint Nicolaas en vier uitgebreid zijn feest op 5 december - plus de aanloop.

Er zijn twee dingen die ik erg mooi vind: de schimmel en de stoomboot.

De schimmel spreekt voor zich, de stoomboot is in 1850 moeiteloos in de traditie gevoegd.
Dus 'het is traditie dat Zwarte Piet zwart is' moge waar zijn,
...ooit vloog Woden op zijn Sleipnier 'Oh zo snel' door de lucht, samen met twee roetzwarte raven....
ik deel de lof voor TS: het is een soort kunst om anders te leren zien.

Zwarte Piet mag wat mij betreft roetzwart zijn
...dit jaar erg logisch met die stoommachines...
al die blackface elementen zijn nergens voor nodig en mogen er gewoon uit.

Traditie houdt gek genoeg per definitie verandering in.

En waar ik mij erg op verheug: samen met de kleinkinderen surprises maken.
Nadat we eerst op stal zijn geweest: 'onze' boer komt terwijl we zingen met de plaatselijke schimmel over de mistige , koude hei met Sint Nicolaas in het zadel.
De beschermer van kinderen, verliefde stelletjes, zeelieden en nog een ruiterheilige ook is weer in ons midden present - kippenvel!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:50

Ik heb eigenlijk ook wel een beetje genoeg van dat 'both sides' en begrip en 'oh was er maar een eerlijke dialoog.'

Toen ik een jaar of 8(?) geleden voor het eerst over dit onderwerp hoorde, was ik me nog niet echt bewust van de achtergrond. Maar sinds die tijd heb ik onder de naam van pro-zwarte-piet ZO ontzettend veel racistisch geweld gezien... Niet alleen was de 'traditie' racistisch, maar het is ook heel nadrukkelijk en heel agressief gebruikt om actief racistisch te zijn. Intimidatie, schelden, doodsbedreigingen, geweld... Iedereen die nu vasthoudt aan zwarte piet die schaart zich toch welbewust aan de zijde van openlijke en agressieve racisten (en aan mensen die het niet zo nauw nemen met de rechtstaat)? En die keuze is toch, in zichzelf, echt heel erg racistisch, en heel erg onwenselijk?
Moeten we daar begrip voor hebben? Waarom?

Ik heb bovendien gezien hoe snel mensen zich aanpassen als er niet actief gestookt wordt: vrij snel. Mensen 'zien al dat gedoe niet' maar schikken zich vervolgens zonder al te veel gedoe in de nieuwe werkelijkheid. (En hee. In de ingewikkelde plots van het Sinterklaasjournaal hebben ze wel lastiger meegemaakt.) Het opstoken dat wel gebeurt, dat is racisme. Actief, onversneden, agressief racisme.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:53

Ik denk de grote intocht eens per jaar is nu toch met andere kleuren pieten en roetveegpieten. Ik vindt roetveeg een mooie compromis, maar waarom moeten sommige zo vast houden aan het moet zwart of het moet wit? Ik hoopte dat het met roetveeg wel over zou zijn.

Tieneke

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:02

Ik vind niet dat we begrip moeten hebben voor racisme. Al moet ik toegeven dat toen ik door Borgerhout reed vorige week en verschillende keren klem gezet werd door bonkende auto's met mensen in met een bepaald uiterlijk die handgebaren maakte, ik mezelf toch wel betrapt heb op enkele zaken en me daar zelfs niet slecht bij voelde. En nu nog niet. En dat terwijl ik een deels Afrikaanse familie heb. Het is selectief. En ik besef dat.

Mensen zijn bezorgd, hebben angsten, worden niet gehoord. Dat gevoel groeit, omdat de praktijk niet lijkt te bewegen. Of te bewegen in de "verkeerde" richting.

En dat bedoelde ik eerder: de onderliggende angsten gaan over het veel bredere plaatje.

Zwarte piet in de gekende vorm mag wat mij betreft de deur uit. En er moet oog zijn voor zulke zaken en voor wat we onze kinderen meegeven. Maar de ogen mogen ook niet gesloten worden als het gaat om het bredere plaatje.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:07

Wat heb je een goed topic geopend ts en de eerste keer dat ik ga reageren. (Al doe ik in real life soms wel ff olie op t vuur).

Voor mijn gevoel was zwarte piet niet racistisch bedoeld en denken de meeste blanke mensen hierbij niet aan de slavernij.

Een groep mensen voelt zich echter wel gediscrimineerd.

Voor mij boeit het niet welke kleur zwarte piet heeft. (Al vind ik voetveeg piet wel mooier dan de gekleurde). Het gaat om de gelukkige kinderen en het gevoel van vroeger. (Al heb ik ook altokd gezecht niet tegen willens en wetens in te liegen tegen de kids. Mijn vader heeft er een trauma aan over gehouden en dat wil ik de kids niet aan doen).

Ik denk ook dat de discussie veel groter is dan alleen zwarte piet. Want serieus? Wat maakt die kleur uir voor de kids? Helemaal niks. Ja het te makkelijk herkennen, tsja san innd wisselen van school of dorp etc.

Memsen voelen zich bedreigd. Ze zijn bang hun cultuur en identiteit kwijt te raken. De "zwarten" en de "islam" nemen het land over en ze hebben geen respect voor de nederlandse cultuur.

Ik kan me daar wel in vinden, maar dat gaan we zo niet oplossen. De 2 groepen groeien te ver uit elkaar.

Wat zwarte piet betreft denk ik dan 10% erg uitspreekt dat het racisme is. 20% mega pro zwarte piet en de rest boeit het niet.

Ik ben benieuwd hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Ik woon in h errt hoge noorden, dus veel minder last van. Maae vind de grote steden niet altijd gezellig meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:14

@Joanne1987,

Omdat in de situatie van jouw man sprake was van een foute interpretatie, wil dat niet zeggen, dat het verder nooit gebeurt.

De scheidsrechter staakt niet voor niets de wedstrijd en de foto zegt genoeg.
Persoonlijk vind ik het jammer, dat Excelsior terug het veld is opgegaan.

FC Den Bosch is ook niet de enige club met dit soort supporters.
Bij Ajax hadden ze een pop opgehangen die verwees naar Vermeer (doelman van Feyenoord).
En zo zijn er nog vele voorbeelden, maar dat is teveel off-topic.

Een donkere vriend van mij werd jaren geleden altijd rooster-piet genoemd. Hij maakte de roosters voor een grote MBO-school. Nota bene door leerkrachten.
Dit noemt men dan een grapje, maar als je altijd zo genoemd wordt, is dat niet grappig.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:17

Emmaa_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Het is inderdaad jammer dat de twee kampen in de extremen worden getrokken. Als je pro-zwarte piet bent dan ben je extreem rechts, Pegida of nazi. Ben je anti zwarte piet dan ben je zeker een zwart zielig persoon met een minderwaardigheidscomplex.
Ik vind wel dat er al water bij de wijn is gedaan. We hebben kleurtjespieten, roetveegpieten, glitterpieten, foute pieten en weet ik wat voor pieten. Waarom is het nu nog niet goed? Omdat er ergens nog steeds zwarte pieten zijn? Blijven ze doorgaan tot er nergens meer zwarte pieten zijn? Want ik vermoed dat ze dan nog tig jaar aan het demonstreren zijn. Zou dit stoppen? Of blijft dit nog 20 jaar doorgaan?

Ja, ze gaan inderdaad door tot er geen zwarte pieten meer zouden zijn. Het zou ook wel heel raar zijn om water bij de wijn te doen en te zeggen 'joh, als de helft roetvegen is is het prima!' want het is een racistische karikatuur en ze strijden voor het weggaan van zwarte piet, niet voor iets minder zwarte pieten.

En beginnen ze dan opnieuw maar dan met het probleem dat er geen enkele piet meer een zwarte/bruine/getinte huidskleur heeft?

Want eerlijk tussen alle roetveeg/glitter/regenboog pieten heb ik niemand met een getinte/zwarte/bruine huidskleur gezien..

Nee mijn kinderen groeien op met alle pieten, maakt mij het uit welke kleur ze hebben, feest zou voor iedereen leuk moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 17-11-19 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:17

Azmay schreef:
Dat zwarte piet racisme is in de huidige vorm is een feit, dat de andere steden gaan volgen als er ineens stilte is betwijfel ik. Dit zit diep geworteld, en dat is vooral onwetendheid en niet bewust racisme maar toch.

En dat is nou net het grote probleem in deze discussie, dat beide zijden hun mening als feiten presenteert. Als je al over een feit wilt spreken, dan is er een gerechtelijke uitspraak, naar aanleiding van een rechtszaak die KOZP een aantal jaren geleden aangespannen heeft, die zegt dat het geen racisme is. Wat die rechter nog meer zei was dat zwarte piet als kwetsend ervaren kon worden en dat het goed is om daar rekening mee te houden, maar dat maakt het nog steeds niet racistisch.

Het is gewoon jammer dat KOZP de boel zo gepolariseerd heeft. Daardoor krijg je dat extremisten aan de andere kant, zoals pegida en andere rechtsextremistische gekkies, zwarte piet als rechtsextremistisch symbool proberen te kapen. En door die verharde toon maak je het juist moeilijker om zaken te laten veranderen.

@Janine1990, afgelopen week kwam er nog een onderzoek van eenvandaag uit, waaruit blijkt dat nog steeds een flinke meerderheid voor zwarte piet is. Die meerderheid wordt wel kleiner, maar is nog steeds heel groot, ca. 2/3e van de bevolking: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... nterklaas/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:18

Mensen die tegen het veranderen van tradities zijn hebben het gevoel dat toegeven betekend dat er geen Nederlandse tradities overblijven, dat allerlei “ buitenlanders” een veel te grote stempel op hun veilige houvast in dit landje gaan drukken. Deze mensen hebben ook moeite met asielzoekers, islamisering enz enz. Vertrouwen in de regering hebben ze allang niet meer , discussies over bvb zwarte piet grijpen ze aan om onvrede en angst te uiten want op een normale manier er over praten lukt al niet meer. Het maakt mij geen bal uit welke kleur iemand heeft, dacht ook altijd dat ik geen racistische gedachten had en toch ?? Dan zie je alle opsporingsberichten op tv of site van de politie en dan ga je wel eens denken dat sommige medelanders wiens roots elders liggen hun kinderen eens wat strakker op moeten voeden, netjes gezegd.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:22

Electra63 schreef:
@Joanne1987,

Omdat in de situatie van jouw man sprake was van een foute interpretatie, wil dat niet zeggen, dat het verder nooit gebeurt.

De scheidsrechter staakt niet voor niets de wedstrijd en de foto zegt genoeg.
Persoonlijk vind ik het jammer, dat Excelsior terug het veld is opgegaan.

FC Den Bosch is ook niet de enige club met dit soort supporters.
Bij Ajax hadden ze een pop opgehangen die verwees naar Vermeer (doelman van Feyenoord).
En zo zijn er nog vele voorbeelden, maar dat is teveel off-topic.

Een donkere vriend van mij werd jaren geleden altijd rooster-piet genoemd. Hij maakte de roosters voor een grote MBO-school. Nota bene door leerkrachten.
Dit noemt men dan een grapje, maar als je altijd zo genoemd wordt, is dat niet grappig.

Ik zeg ook niet dat het vast nooit gebeurd, alleen hier was het zo niet
En hoezo zegt een foto genoeg? Bij paardrijden is een foto ineens maar een moment opname, vooral een still, zoek bokt er maar op na :+

Ik zeg ook niet dat discriminatie nooit gebeurd he, en daar ben ik ook absoluut geen voorstander van
Maar fcdb kent in de ploeg 7 nationaliteiten, deze jongens (dan bedoel ik de supporters) hebben kei hard geknokt afgelopen seizoen om de club te redden (ik ga er niet van uit dat je daar iets van weet of hebt mee gekregen overigens) en die staan ondanks het gezeik nu en volop verloren wedstrijden 90 minuten achter deze club, dit kan niet zo gemakkelijk over 1 racistische kam geschoren worden

Maar da's mijn mening...
En daar gaat het in de algehele discussie, zonder dus nog meer uit te weiden, over...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:26

Is dat niet een beetje dezelfde discussie als je hier op Bokt ziet bij "dierenrechtenorganisaties", dat als argument wordt gebruikt "ja het is goed dat er aandacht is voor welzijn van het paard, maar we moeten wel oppassen dat we straks niet meer mogen paardrijden?".

Overigens heb ik vandaag bij de intocht alleen maar zwarte pieten gezien, niks glitter- of regenboogpiet. Zal wel zijn omdat het hier een dorp is en de discussie niet echt leeft.

Ik merk bij mezelf wel dat ik spreek van "piet" ipv "zwarte piet". Maar voor de rest krijg ik het alleen op Social media mee.