de korte lontjes van tegenwoordig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:18

Dat klopt Loretta en als je niet meer in nederland woont, dan is dat enorm om te zien en te ervaren. dat is net zo als je langs Parijs rijdt, dat is zo groot, zoveel hutjemutje flats. Ook enorm. En ook daar die vieze rare lucht altijd boven de stad.

En als je dat je echt realiseert, dan kun je niet anders dan concluderen dat er echt heel erg veel Nederlanders zijn die hartstikke aardig zijn. Als ik soms domme vragen stel, bij trein of busstation (ben lang weg en het systeem is veranderd) krijgen we altijd zo'n lieve hulp van mensen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:38

Ik vind (sorry not sorry) sommige reacties wat betreft het wonen erg verwend overkomen.
Je kiest er nog altijd zelf voor om in de Randstad of druk bevolkte gebieden te gaan wonen. Ik vind de smoesjes dat het budget er niet naar staat om te verhuizen niet redelijk, de huizen in het dunbevolkte noorden zijn stukken en stukken goedkoper!

Verder vind ik het ook overbevolkt, maar je kan gaan en staan waar je wilt. Als je een stukje naar het noorden of naar het zuiden rijd is het al een wereld van verschil. Ik was laatst nog in Zuid-Limburg, tegen de Belgische grens aan, en het is daar hartstikke rustig. Lekker veel groen, weinig huisjes. En ja, ook daar zijn gewoon banen hoor.
Het is een kwestie van willen.

Ik denk dat die korte lontjes ook vaak te maken hebben met de 24-uurs maatschappij van tegenwoordig en social media. Ik raad het ook echt aan om eens een detox te houden van alle sociale media. Heerlijk is dat. Je merkt weer hoeveel tijd en rust je over hebt zonder online te zijn.

Whale

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:45

Sommige mensen hebben ook een baan he, en behalve als je die wilt opzeggen kan je niet ineens in Zuid-Limburg, als voorbeeld, gaan wonen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:48

Whale schreef:
Sommige mensen hebben ook een baan he, en behalve als je die wilt opzeggen kan je niet ineens in Zuid-Limburg, als voorbeeld, gaan wonen.

Dat klopt, maar het is dus wel een keuze om je baan niet op te zeggen/andere baan te zoeken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:52

Shaggy09 schreef:
Ik vind (sorry not sorry) sommige reacties wat betreft het wonen erg verwend overkomen.
Je kiest er nog altijd zelf voor om in de Randstad of druk bevolkte gebieden te gaan wonen. Ik vind de smoesjes dat het budget er niet naar staat om te verhuizen niet redelijk, de huizen in het dunbevolkte noorden zijn stukken en stukken goedkoper!

Verder vind ik het ook overbevolkt, maar je kan gaan en staan waar je wilt. Als je een stukje naar het noorden of naar het zuiden rijd is het al een wereld van verschil. Ik was laatst nog in Zuid-Limburg, tegen de Belgische grens aan, en het is daar hartstikke rustig. Lekker veel groen, weinig huisjes. En ja, ook daar zijn gewoon banen hoor.

<KNIP>

NIET! NIET! Hartstikke vol hier! Kom niet deze kant op we zitten totaal op elkaars lip en slaan elkaar dus ook dagelijks de schedel in! :+

Maar je hebt natuurlijk gelijk. Werk genoeg hier. Geen top lonen maar ook geen top kosten van levensonderhoud. Ook normale menselijke interactie in plaats van een permanente assertiviteits-oefening met elke jandoedel die te beroerd opgevoed is om gewoon een vraag te beantwoorden.

9 van de 10 redenen om niet te moven zijn smoesjes. Dat is verder ook prima, maar dan heb je klaarblijkelijk nog niet genoeg last van de setting waarin je zit.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:57

Ik kan wel zeggen dat ik ga verhuizen, maar als het geld er niet is dan is het geld er niet :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:59

Whale schreef:

Nou, dit is dus precies wat ik bedoel. :')
Tuurlijk heb je niet 1,2,3 een nieuwe baan gevonden. Maar ook in het zuiden is leven, en werkgelegenheid. Ik vind het een beetje apart dat er soms gedaan wordt alsof alleen in de Randstad werk is te vinden. :P Maar dat is meer een mentaliteitsdingetje geloof ik.

Cowboy55 schreef:
Shaggy09 schreef:

<KNIP>

NIET! NIET! Hartstikke vol hier! Kom niet deze kant op we zitten totaal op elkaars lip en slaan elkaar dus ook dagelijks de schedel in! :+

Maar je hebt natuurlijk gelijk. Werk genoeg hier. Geen top lonen maar ook geen top kosten van levensonderhoud. Ook normale menselijke interactie in plaats van een permanente assertiviteits-oefening met elke jandoedel die te beroerd opgevoed is om gewoon een vraag te beantwoorden.

9 van de 10 redenen om niet te moven zijn smoesjes. Dat is verder ook prima, maar dan heb je klaarblijkelijk nog niet genoeg last van de setting waarin je zit.

Ik denk zelfs dat het leven een stuk minder hectisch is daar, dus dat je als werkende er best wel van zou kunnen opknappen mentaal gezien. :)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:00

Cowboy55 schreef:

Ik vind dit dus best een gemene opmerking. Nu woon ik inderdaad in de randstad als keuze (mijn partner is hier opgegroeid en wil echt niet weg), maar er zijn zat mensen die het zich echt niet kunnen veroorloven om te verhuizen en dat wel heel graag zouden willen. Dat kan om heel veel diverse redenen zijn. Dus zeggen dat het smoesjes zijn is gewoon niet zo vriendelijk. En dat terwijl al die mensen uit de dorpjes toch zo aardig zouden zijn :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:03

Whale schreef:
Ik kan wel zeggen dat ik ga verhuizen, maar als het geld er niet is dan is het geld er niet :')

Als je echt geen geld hebt om te verhuizen snap ik het. Je hebt immers geen geldboom. (Zou wel leuk zijn :P)

Maar ik denk toch vaak dat dat budget dingetje als obstakel wordt gezien terwijl dat echt niet hoeft. Familie van mij is nadat ze in een financieel disaster zijn beland ook naar Limburg verhuist, wonen daar nu in een kast van een kiet. Daar hebben ze denk 1/3e betaalt van wat je in Brabant/Gelderland/Randstad kwijt bent voor zon huis.

En een vriend van mij idem dito, die heeft afgelopen week een huis gekocht in Limburg. Is 3 keer zo groot als waar hij nu woont en betaald dik de helft minder.

Ik denk dat mensen zich soms vergissen in hoe duur het kan zijn tussen de steden en hoe goedkoop het kan zijn in de uithoeken. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:03

Smoesjes is misschien wat banketstaaf gezegd, maar je hebt wel altijd een keuze. Alleen hier worden dingen genoemd als X km van ex vandaan, kinderen hier op school, baan niet op willen zeggen, allemaal heel vervelend maar dan is het dus een keuze en wordt het je niet opgelegd. Niemand verplicht je om in de randstad te gaan wonen, die verplichtingen leg je jezelf op.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:06

Giolli schreef:
Smoesjes is misschien wat banketstaaf gezegd, maar je hebt wel altijd een keuze. Alleen hier worden dingen genoemd als X km van ex vandaan, kinderen hier op school, baan niet op willen zeggen, allemaal heel vervelend maar dan is het dus een keuze en wordt het je niet opgelegd. Niemand verplicht je om in de randstad te gaan wonen, die verplichtingen leg je jezelf op.

Helemaal mee eens.
Zoals ik al eerder vertelde zaten een paar familieleden van mij in de rats, financieel. Die werden dus basically gedwongen om te verhuizen.
Geloof me, het kan gewoon hoor. Zij hebben ook een nieuwe baan moeten zoeken, en de kinderen mee moeten nemen. Maar niks is onmogelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:07

Ceffyl schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik vind dit dus best een gemene opmerking. Nu woon ik inderdaad in de randstad als keuze (mijn partner is hier opgegroeid en wil echt niet weg), maar er zijn zat mensen die het zich echt niet kunnen veroorloven om te verhuizen en dat wel heel graag zouden willen. Dat kan om heel veel diverse redenen zijn. Dus zeggen dat het smoesjes zijn is gewoon niet zo vriendelijk. En dat terwijl al die mensen uit de dorpjes toch zo aardig zouden zijn :n

Maar ik ben dan ook niet opgegroeid in een dorpje maar in wat in de jaren 80 de #2 drugsstad van NL was. ~~}>

En 'bottom line' heb je (tenzij je in de bak zit) toch echt altijd een keuze. Dat sommige keuze veel moeilijker te realiseren zijn dan andere keuzes is zeker zo. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Andersom ook he: ik kan wel klagen dat ik in vergelijking met Amsterdam in een culturele woestijn zit, maar tegelijkertijd wil ik niet die kant op want werk en verkeer en kosten huis en kosten stalling paard en en en en. Dus ik heb de keuzes maar gebruik ze niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:14

Ceffyl schreef:
Cowboy55 schreef:

Maar wat het is; als ik hier mijn huis verkoop kan ik er in Drenthe/Friesland/Overijssel/Limburg 2 gelijkwaardige voor terugkopen := Het levert je dan best geld op :Y) Als we daar zouden wonen zou een van ons niet hoeven te werken, nu werken we met z’n tweeen voor een huis waar we heel erg graag wonen.

Ze zeggen in Drenthe wel dat de salarissen daar ook lager liggen, maar volgens mijn CAO is dat niet zo, dus weet niet of dat waar is.
En ook elders in NL is werk, het zijn daar niet allemaal boeren. Denk dat dat bedoeld wordt. Als je ergens echt echt echt niet meer wil wonen omdat het zo druk is, zijn er echt mogelijkheden.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:16

Shaggy09 schreef:
Whale schreef:

Als je echt geen geld hebt om te verhuizen snap ik het. Je hebt immers geen geldboom. (Zou wel leuk zijn :P)

Die probeer ik al een tijdje te laten groeien, zonder succes :')

Momenteel heb ik een baan waar ik het minimum verdien, dus met het salaris wat ik nu heb zal het een tijd duren voor ik op mezelf kan. Ben wel op zoek naar een nieuwe baan met een hoger salaris, en wil als freelancer aan de slag gaan. Dus hopelijk heb ik over een aantal jaar genoeg geld bij elkaar gespaard om een tiny house te bouwen :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:20

Maar Whale jij bent ook nog jong hé. Ik bedoel, op jouw leeftijd is niet het heel vanzelfsprekend om al een eigen huis te kunnen betalen. Ik doelde meer op de mensen die al een (huur)huis hebben. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:22

verootjoo schreef:
Ze zeggen in Drenthe wel dat de salarissen daar ook lager liggen, maar volgens mijn CAO is dat niet zo, dus weet niet of dat waar is.

Wat ik zie (in elk geval in de sector waarin ik werkzaam ben) is dat in het westen, waar het lastiger is om aan mensen te komen in sommige banen, werkgevers naar lapmiddelen grijpen om het CAO-loon in vergelijking met de rest van het land wat op te krikken. Lapmiddelen zoals de 'arbeidsmarkttoelage', een toeslag om het CAO-loon in hun deel van het land competitief te houden. Of er wordt (al-dan-niet terecht) iets aan de funktie toegevoegd waardoor er een hogere funktiegroep uit komt. In de rest van het land is die noodzaak er niet en dus gebeurt het daar niet.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 30-07-19 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:29

En jullie vinden Nederland al overbevolkt... In België kunnen we er ook wat van. Ik heb mijn eigen kort lontje weg gehaald door mijn ergste frustratie weg te werken: File. Dag/Nacht/Vroeg/Laat stond ik muurvast op de Antwerpse ring. ..

Beslist om een baan dichter bij huis te zoeken, ik verdien iets minder, maar pak dagelijks de fiets. Gedaan met file, en ik voel me er zelf een heel stuk beter bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:49

:)) Wij zijn juist vertrokken uit Zuid-Limburg omdat het er te druk en te volgebouwd is, niet te betalen is, en veel te toeristisch :+
Waar we nu zitten in Midden-Limburg hebben we heel wat meer rust/ruimte.. Maar als ik dan in Zeeland kom dan denk ik, wat is Limburg toch enorm volgebouwd!

In de Randstad zou ik nooit willen werken := Ik sla ook echt opdrachten af als ze midden in Rotterdam/Amsterdam/Den Haag zijn, want ik heb echt een hekel aan drukte op de weg.
In de minder bevolkte gebieden zijn er zat goede banen te vinden. Wordt waarschijnlijk ook alleen maar meer naarmate mensen makkelijker (deels) van huis uit kunnen werken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:13

Buiten dat je de keuze hebt om weg te lopen van de drukte, heb je volgens mij ook een keuze om ermee om te gaan. Je kunt je hersenen echt trainen om niet onmiddellijk in de adrenalineproductieoverdrive te gaan als het druk is, als het niet gaat zoals je wilt of als je medemens irritant is. Druk zit ook voor een groot deel in je hoofd. Allemaal aan de mindfulness :D (hoewel ik oprecht geloof dat het goed zou zijn onze jeugd te leren omgaan met de overkill aan input die we in de westelijke wereld op een dag krijgen)

En wat betreft drukte in de randstad: ik woon aan de kust in NH, heerlijk rustig hier in het duin hoor. Vooruit, in het weekend ben ik niet de enige die graag een rondje rijdt/fietst/wandelt, maar doordeweeks kom ik vaak niemand tegen. Prima tegengif voor drukte in mijn hoofd en dat op 10 minuten fietsen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:14

Klopt, ik ben hoogsensitief en heb dat ook geleerd. Kan nu drukke situaties prima handelen :j

Er zijn trouwens al basisscholen die met de kleuters mindfullness doen :Y) Niet eens zo gek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:11

Het is niet helemaal eerlijk om te zeggen dat er overal werk is, dat gewoon niet waar. Het feit dat het zo achterlijk druk geworden is op de weg van Friesland naar Amsterdam is niet omdat er zo verschrikkelijk veel werkgelegenheid is in Friesland en omdat mensen het leuk vinden om 4 uur/dag in de auto te zitten.

Daarnaast: als alle werkgelegenheid uniform verspreid zou zijn was er geen rustig plekje meer te vinden.

Ik heb gelukkig wel de luxe om enigszins te kunnen kiezen maar het is niet eerlijk om een weduwe die probeert om in haar 1tje zonder noemenswaardige opleiding 3 pubers te onderhouden in een 3 kamer flatje gewoon even te vertellen dat het allemaal ook wel gaat in Drente waar geen OV is.
(Nu komt er vast iemand die roept: ja maar bij mij lukte het wel! )

Mijn man dacht een jaartje geleden even dat het een goed idee was om weer in de stad te gaan wonen ivm zijn nachtdiensten enzo. Na een weekje logeren bij een vriendin in een stad was hij weer genezen :P

Mijn broer probeert overigens letterlijk al jaren om een andere woning te vinden in een buitengebied, maar daar is geen huur te vinden en hij krijgt zelfs voor een krot nog geen hypotheek. Tot grote ergernis van zijn huidige verhuurder (hij woont in een omgebouwde garage) die graag het huis wil verkopen zonder verhuurde garage :')

Mijn opa en oma wilde ook niet naar de drukte, maar toen ze beide problemen met gezondheid hadden, niet meer auto konden rijden en als een slak achter een rollator liepen was de keus niet reuzachtig als je dan regelmatig naar het ziekenhuis moet zien te komen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:20

Er was net een item op Radio 1 over dit soort situaties. Zeeuwen terug lokken naar Zeeland. Uiteraard levert dat praktische problemen op. Een in Zeeland geboren en getogen huisarts kon zo terug. Werk genoeg. Voor zijn vrouw -een radiologe- was het dan meteen wat complexer.....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:31

Cowboy55 schreef:
Er was net een item op Radio 1 over dit soort situaties. Zeeuwen terug lokken naar Zeeland. Uiteraard levert dat praktische problemen op. Een in Zeeland geboren en getogen huisarts kon zo terug. Werk genoeg. Voor zijn vrouw -een radiologe- was het dan meteen wat complexer.....

Het is allemaal zo afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden. Ik woon zelf ook in een uithoek van Nederland waar het voor Nederlandse begrippen rustig is. Maar ik kom vaak genoeg in de randstad. Ben altijd blij dat ik daar niet woon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:07

Ik maak me wel toenemend zorgen om de uitval die ik links en rechts zie van burn-outs, langsurige depressies, blijvend arbeidsongeschikt door stress. Mensen die doordraaien in hun burn-out en anderen iets aandoen.
Af en toe vraag ik me af of dat langzaam de norm aan het worden is dat je vroeger of later uitvalt door stress.
En dat in een werelddeel waar geen oorlogen en andere dreigingen zijn.....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:43

Ik denk dat het met de werkgelegenheid wel meevalt hier in het Noorden Sizzle.
Maar soms moet je keuzes maken en misschien iets heel anders gaan doen.
Ik werkte in de luchtvracht in Rotterdam en kon toendertijd naar kantoor Drachten overstappen.
Toen deze sloot had ik ook zoiets van hallo en nu....
Dan moet je gaan kijken wat je mogelijkheden zijn en ik heb ook 3 werkgevers gehad voordat ik terecht kwam waar ik nu zit.
Ik dacht 2,5 jaar geleden ook, ja hallo ik ben 50 en nu... maar als je graag wilt werken is er echt wel werk.
Ik heb hier totaal 3 maanden zonder werk gezeten.

Vaak willen mensen ook niet alleen uit hun comfortzone komen en niet wijzigen van baan omdat ze misschien minder gaan verdienen.
Dan koop je een goedkoper huis en ga je iets in de buurt zoeken en dan kost minder tijd en minder benzine.

Waar een wil is is een weg he.....