Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:24

Nou...ik zie zelden tot nooit meerdere kleine auto’s in 1 parkeervak staan.

Met fileparkeren wellicht wat voordeel.

Langs de oude gracht in Utrecht heb ik ooit een man maar uit zijn lijden verlost door voor hem zijn Volvo station maar file te parkeren.(ter hoogte van het oude Tivoli) heel veel mensen stonden te kijken en hij raakte zo in de stress dat ie steeds harder ging zweten en het steeds slechter ging.(er was geen ontkomen aan...hij moest daar spullen uitladen)

Ik ben een lange Nederlandse vrouw met erg lange benen(1.78 ). Ik pas prima in een gemiddelde auto.
Heb echter een relatief kleine 1 serie)
Heb echter genoeg collega’s die wel moeite hebben met het vinden van een passende wagen.

Sadira

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:51

Even inhakend op het stukje over linkshandigen: sommigen hier schrijven over het aanlopen tegen problemen dat dingen echt ingericht zijn voor rechtshandigen, en ze wellicht hun eigen huis hebben ingericht echt puur voor linkshandigen. Ik ben ook links, maar ik heb het idee dat ik lang niet zo tegen problemen aanloop. Ja, scharen knippen niet zo fijn, dat wel, maar verder... Kunnen jullie iets meer toelichten over de problemen die jullie tegenkomen? Ben ik wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:53

NatasjavE schreef:
Nou...ik zie zelden tot nooit meerdere kleine auto’s in 1 parkeervak staan.

Ik rij een grote auto en ik moet geregeld lege plekken overslaan omdat de auto's links en rechts teveel naar de lege plek geparkeerd staan. Ik kom er nog wel tussen, maar dan kan de deur niet meer open.

Voor vrouwen is dat trouwens makkelijker want die zijn doorgaans kleiner van postuur en kunnen zich er nog wel uit wringen. Discriminatie!

@Aleeneh:
Hieronder een foto van mijn fornuis. De grote kookplaat, waar je vooral het (roer-) bakken doet is rechts geplaatst. Als ik met mijn linker hand roer, wat ik als linkshandige doe, dan zit mijn hand boven 2 pannen met stomend water voor de aardappelen en groente.
Afbeelding

Verder zitten de knoppen van mijn magnetron rechts van het deurtje, terwijl ik ze met links zou bedienen als ik de keuze had. En de koud water kraan, die je het meest gebruikt, zit rechts terwijl je geneigd bent je linker hand te gebruiken en dus verkeerd grijpt.

Met schriften en binders kan je soms slechts de halve pagina beschrijven want het linker gedeelte kan je niet bij en alle pennen vlekken want je gaat met je hand door je vers geschreven proza heen.

Eigenlijk vallen als deze dingen me niet eens meer op, ik ben er zo aan gewend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-19 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:00

[quote="enzino"]

Voor vrouwen is dat trouwens makkelijker want die zijn doorgaans kleiner van postuur en kunnen zich er nog wel uit wringen. Discriminatie!
[/ quote]

Nou..ik ben een grote vrouw(als in lang) en mij lukt dat ook prima. ;)

Heeft meer met mijn omvang of beter het gebrek aan omvang te maken.

Oh vreselijk die scheef parkeerders....maar die kom ik ook in alle soorten en maten tegen.

1 vent bij ons in het dorp heeft daar heel erg een handje van.
Ik heb hem in een sjacharijnige bui wel eens toegebeten dat hij het op de kleuterschool vast ook heel moeilijk vond om binnen de lijntjes te kleuren...want met je auto kan je het nog steeds niet.
(Hij kan het vast wel...is onverschilligheid)

Sorry, quote verkloot.

Ik zie overigens gemiddeld genomen evenveel mannen als vrouwen als scheefparkeerders.

Ja vrouwen hebben vaker kleine auto’s maar hun mannen doen daar vaak ook de boodschappen mee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:19

Oh en in onze keuken zitten al die zaken die bij andere dus rechts zitten er juist onder. ( bij het gasfornuis, oven en magnetron) Wij hebben geen draaiknoppen aan de kraan.

Die zijn dus ook anders te krijgen in huis.

Mijn linkshandige zoon hoor ik hier overigens nooit over. Alleen over rechtshandig eten. Kan onhandig zijn. Soep eet hij dus met z’n linker hand.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:08

Maar wij rechtshandigen hebben toch net zo veel nadeel bij ringbanden als linkshandigen? Oke, wij hebben misschien niet het probleem dat we de inkt uitvegen als we schrijven. Maar als een ringband open ligt kunnen wij weer heel moeilijk op de linkerpagina schrijven, omdat die dan in de weg zit van onze rechterhand. Daar zit toch helemaal geen verschil in?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:08

Maar enzino, je voorbeeld over schriften heeft weinig te maken met links of rechtshandig ingericht. Dat is inherent aan linkshandig zijn. Ik kan geen ontwerpoptie bedenken die dat anders maakt....

Verder vind ik het logischer dat spullen voor rechtshandigen gemaakt worden (dat is de meerderheid dus verdien je het meest aan) dan dat de man standaard als referentiekader dient. Dan heb je het namelijk gewoon over een (bijna) 50/50 verdeling. Als 10% vd wereld maar vrouw was was dit fenomeen commercieel logisch geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:11

NatasjavE schreef:
Mijn linkshandige zoon hoor ik hier overigens nooit over. Alleen over rechtshandig eten. Kan onhandig zijn. Soep eet hij dus met z’n linker hand.

Dat komt waarschijnlijk omdat hij daar nog niet "woke" genoeg voor is. Als we als maatschappij hem nou eens een minderwaardigheidscomplex aanpraten dan zal hij heus wel inzien hoe erg hij het wel niet heeft in deze rechtshandige wereld.

Misschien is het wel tijd dat linkshandige mensen eens opkomen tegen de rechtshandige onderdrukking die al eeuwen aan de gang is. Vooral vroeger was dit een zeer groot probleem, waar linkshandige kinderen op school gedwongen werden om met rechts te schrijven, maar waar ook sollicitanten handgeschreven sollicitatiebrieven schreven en linkshandige daardoor minder kans hadden om aangenomen te worden (een slordige brief met vlekken nodigt niet uit tot een verder gesprek). Maar ook nog de dag van vandaag zie je problemen terugkomen voor linkshandige mensen, en het is zelfs zo erg dat veel linkshandige mensen dit niet eens door hebben.

Aangezien linkshandigheid gedeelte erfelijk is vind ik dat linkshandige mensen een restitutie moeten krijgen van rechtshandige mensen voor eeuwenlange onderdrukking die tot de dag van vandaag doorgaat. Plus natuurlijk voorrang op banen en promoties om het weer goed te maken.

@Balenciaga: daar heb je helemaal gelijk in, maar bij een ringband gebruik je altijd de rechter pagina (de oneven pagina's) maar niet altijd de achterkant van diezelfde pagina (de even pagina's). Dus linkshandigen worden wel degelijk harder getroffen hierdoor.

@secricible: het is ook logischer dat ze alles inrichten op rechts handige. Net zo als dat vroeger, toen ze de veiligheidsvoorzieningen voor auto's inbouwden, het vooral mannen waren die auto reden en daar op voort gebouwd is de decennia erna. Of het vooral mannen zijn die cement kopen en daarom de zakken aangepast zijn om hun kracht.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:22

enzino schreef:
Astorga schreef:
N.a.v. de discussie rondom de top2000 over de kansen van vrouwen in de muziekindustrie ben ik kritisch gaan kijken naar de artiesten die ik luisterde op Spotify. En kwam tot de schokkende ontdekking dat ik al jaren discrimineerde. Had veel meer mannelijke dan vrouwelijke artiesten opgeslagen. Om dat gelijk te trekken luister ik sindsdien alleen maar naar vrouwelijke artiesten op Spotify (en dus nog wel gewoon radio in de auto) ter compensatie van mijn discriminerende gedrag. Natuurlijk doet het soms pijn als ik daardoor albums van favoriete artiesten volledig negeer, maar ik heb er ook veel nieuwe artiesten en muziek door ondekt de afgelopen 4,5 maanden (het begon overigens gewoon als een week volhouden, maar inmiddels is 1 jaar het doel geworden).
En zelfs nu, als Spotify een suggestie doet, is dan nog steeds 8 van de 10 keer een mannelijke artiest. Dus dat algoritme is duidelijk ook meer ingericht op degenen die het meeste geld bieden ipv mijn persoonlijke voorkeuren.

Ik las dit bericht en schoot eerst in de lach omdat ik dacht dat je sarcastisch was, maar het is blijkbaar serieus? Je discrimineert omdat je meer mannelijke dan vrouwelijke artiesten had opgeslagen? Dat is geen discriminatie, dat ik een bepaalde smaak in muziek hebben.

Het is pas discriminatie als je opzettelijk gaat zoeken naar het geslacht van een artiest en daar je keuze van af laat hangen. En dat is dus wat je daarna ging doen. Om je "niet discriminerende" gedrag te compenseren ben je dus gaan discrimineren.

En ja, Spotify is een bedrijf dat geld wil verdienen. Dat lijkt me niet een hele grote ontdekking.

En hier sla je de plank dus volledig mis. Het is gewoon een feit dat mannelijke artiesten naar voren worden geduwd en dat vrouwelijke artiesten harder moeten werken om op die plek terecht te kunnen komen.
Door juist bewuster te gaan kijken/ luisteren geef je een signaal af naar de industrie dat er behoeftes is aan meer vrouwelijke artiesten. Door juist je ogen te sluiten voor dit of gelijk aan te halen; 'het is discriminatie' blijf je in die vicieuze cirkel en veranderd er niks.
En natuurlijk heeft het meer effect als meer mensen het doen, maar hetzelfde is met vegetarisch eten. Vroeger deed niemand dit op een handvol personen na en kijk nu eens hoeveel mensen er vegetarisch eten en wat een booming business het is in de industrie. Juist omdat er een signaal is gekomen vanuit de consument dat er behoefte is aan meer vleesvervangers.

Sizzle schreef:
Dat was dus wat ik probeerde te begrijpen omdat ik dat zo niet las uit de eerste post. Het antwoord was helder :j

Je kan mij overigens echt niet betichten van in de confort zone blijven kwa muziek en films :n
Ik blijk meer Turkse films op Netflix te kennen dan een van mijn Turkse ex-collega‘s. Die films maken je nog veel bewuster hoe groot de kloof kan zijn tussen man-vrouw, religies en afkomst.

Niemand beticht je daarvan. Maar het is gewoon fijn om eens bewust te kijken naar wat je eigenlijk allemaal consumeert en hoeveel daarvan voor mannen of door mannen is gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:28

xU_Blinghx schreef:
En hier sla je de plank dus volledig mis. Het is gewoon een feit dat mannelijke artiesten naar voren worden geduwd en dat vrouwelijke artiesten harder moeten werken om op die plek terecht te kunnen komen.
Door juist bewuster te gaan kijken/ luisteren geef je een signaal af naar de industrie dat er behoeftes is aan meer vrouwelijke artiesten. Door juist je ogen te sluiten voor dit of gelijk aan te halen; 'het is discriminatie' blijf je in die vicieuze cirkel en veranderd er niks.

Ik zie niet hoe ik de plank volledig mis sla, en lees het ook niet in je reactie.

Wat ik je wel zie zeggen:
1 - de muziekindustrie discrimineert op geslacht
2 - om dat tegen te gaan discrimineer jij ook op geslacht maar dan in de tegenovergestelde richting

Nu is de maatschappij als geheel dus nog meer aan het discrimineren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:58

interessant artikel, hoewel ik sommige dingen ook niet zou bedenken, zoals die glazen trap. die fout had ik ook kunnen maken. En dat zakken beton beter te sjouwen zijn voor mannen, tja, er werken nu eenmaal meer mannen in de bouw dan vrouwen, dus dat dat aan de doelgroep aangepast wordt, vind ik ook nog niet zo vreemd eigenlijk.

maar dat over de medicijnen en de algoritmes (of hoe heten die dingen), dat is natuurlijk wel een dingetje met grote impact en het is goed dat daar meer aandacht voor komt.

en de hele autorijdiscussie, tja... als je veel op de weg zit, zie je dat het 50/50 is. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:59

Wat betreft linkshandige (problemen) Pinautomaten standaard rechtshandig ingedeeld, kookplaten, muizen, rolmaten. Aan en uitknoppen enz enz.
Ernstig linkshandig maar muis rechts. Mijn rechtshandige collega's mopperen wel eens dat ze hun rechterhand dan veel gebruiken met schrijven,muizen en meer van dat soort zaken. Goh, ga linkshandig muizen. Ja maar ik ben rechts en dat kan ik niet. Ja en ik ben linkshandig en ik muis rechts. _-:(

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:05

Morganlefay schreef:
Wat betreft linkshandige (problemen) Pinautomaten standaard rechtshandig ingedeeld, kookplaten, muizen, rolmaten. Aan en uitknoppen enz enz.
Ernstig linkshandig maar muis rechts. Mijn rechtshandige collega's mopperen wel eens dat ze hun rechterhand dan veel gebruiken met schrijven,muizen en meer van dat soort zaken. Goh, ga linkshandig muizen. Ja maar ik ben rechts en dat kan ik niet. Ja en ik ben linkshandig en ik muis rechts. _-:(

Wat dacht je van speelkaarten. Tekentje zit dan op de rechterhoek waardoor je dan niks ziet als je ze in je linkerhand vast hebt. Al bestaan er gelukkig wel kaarten met icoontjes op beide hoeken :Y)

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:32

Sunnda schreef:
Vrouwen kunnen niet autorijden is waar (zei de vrouw :+ ). Ik herken een vrouw in een auto over het algemeen van een km afstand.
:')

Verder best een interessant stuk mbt de algoritmes en de gezondheidazorg!

Jij kunt ver vooruitkijken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:53

enzino schreef:
Wat ik je wel zie zeggen:
1 - de muziekindustrie discrimineert op geslacht
2 - om dat tegen te gaan discrimineer jij ook op geslacht maar dan in de tegenovergestelde richting

Nu is de maatschappij als geheel dus nog meer aan het discrimineren.

Ja. Maar het resultaat is dat de ongelijkheid van het geheel heel ietsjes is afgenomen. Om een ongelijkheid tegen te gaan zul je *bewust* dingen moeten veranderen, anders verandert er niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:09

Je kan vuur inderdaad met vuur bestrijden.
Maar dan moet je wel oppassen dat straks niet alles afgebrand is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:32

enzino schreef:

Linkshandigen hebben wel een hoop wijsheid in huis +:)+

Verder herken ik veel voorbeelden die je noemt. Inclusief dat linkshandigen vaak niet eens in de gaten hebben hoezeer ze achter gesteld worden.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:37

enzino schreef:

Dan vraag ik mij af hoe jij het zou oplossen?
Door gewoon in je gewoontes te blijven en altijd maar de mannen voorop te zetten?
Want Man betekent betere muziek want die worden gedraaid op de radio, door andere mannen, die op die plek zijn gekomen door andere mannen. Want ja, het is nu eenmaal een mannenwereld.

Het is hetzelfde als dat jij het vervelend vind dat rechtshandige voorrang krijgen op de spullen want alles is gemaakt voor rechtshandigen, er wordt niet gedacht aan al die mensen die linkshandig zijn.
Dat jij helemaal woke bent met je linkshandigheid is het jammer dat je niet woke bent wanneer je kijkt naar het feminisme.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:43

enzino schreef:

Soms is het toch goed om het perspectief niet uit het oog te verliezen he. Waar het uiteindelijk om gaat. Iemand besluit om eens een tijdje alleen vrouwelijke artiesten te luisteren op Spotify. Iemand anders besluit om eens vooral vrouwen te volgen op Twitter.

That's it. Een paar losse individuen maken gebruik van hun keuzevrijheid om voor zichzelf eens iets anders te doen.

Als dat vuur met vuur bestrijden is, en als daar de wereld van afbrandt... dan hebben we ergens anders fouten gemaakt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:51

Shadow0 schreef:
Soms is het toch goed om het perspectief niet uit het oog te verliezen he. Waar het uiteindelijk om gaat. Iemand besluit om eens een tijdje alleen vrouwelijke artiesten te luisteren op Spotify. Iemand anders besluit om eens vooral vrouwen te volgen op Twitter.

That's it. Een paar losse individuen maken gebruik van hun keuzevrijheid om voor zichzelf eens iets anders te doen.

Uiteraard is die keuzevrijheid er. Maar als je besluit om alleen vrouwelijke artiesten te luisteren ga je discrimineren op geslacht. Net dat waar al jaren voor gevochten wordt om dat af te schaffen daar ga je terug mee beginnen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:57

Rex_Rolfo schreef:
Ik mis linkshandig vs rechtshandig. Het model is dus niet alleen de blanke man, het is de blanke réchtshandige man.

Alles waar een beetje over lijkt nagedacht is gemaakt voor rechtshandigen, tot de labels op kruidenpotjes aan toe (ja, deze man kookt)
Hier sluit ik mij, als ervaringsdeskundige, volledig bij aan :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:02

Sclimpre schreef:
Uiteraard is die keuzevrijheid er. Maar als je besluit om alleen vrouwelijke artiesten te luisteren ga je discrimineren op geslacht. Net dat waar al jaren voor gevochten wordt om dat af te schaffen daar ga je terug mee beginnen.

Maar het is niet afgeschaft. Dat is het hele punt. Al die mechanismen die maken dat vrouwelijke artiesten minder aandacht krijgen zijn er nog gewoon. Dus als iemand dan kiest om vooral of alleen maar vrouwelijke artiesten te luisteren, dan is dat niet het 'weer mee beginnen' maar het kiezen voor iets om de ongelijkheid die er nog is een heel klein beetje te veranderen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:08

Is er onderzoek gedaan naar dat van Spotify/mannelijke vs. vrouwelijke artiesten? Als het namelijk echt zo blijkt te zijn dat vrouwen minder kansen krijgen, dan is dat kwalijk. Maar uiteindelijk is zoiets ook best wel lastig; wanneer krijgen vrouwen minder kansen? Een man en een vrouw vergelijken is lastig, want over smaak valt niet te twisten. Het is dus lastig om te zeggen dat een man met hetzelfde talent/dezelfde kwaliteiten etc. meer kansen heeft gekregen dan een vrouw. Het is namelijk moeilijk vast te stellen wanneer twee verschillende mensen dezelfde kwaliteiten bezitten.

Ik ben absoluut voor gelijke kansen, maar niet voor gelijke aantallen. Meer vrouwen in de politiek? Ja, prima, maar wel alleen als ze daar geschikt voor zijn. Het moet niet zo zijn dat de verdeling overal 50/50 moet zijn, want dat bevordert in mijn ogen de kwaliteit niet. Het is nou eenmaal zo dat er biologisch gezien verschillen zijn tussen mannen en vrouwen en die zullen in het dagelijks leven op een bepaalde manier ook zichtbaar zijn. Als iemand ergers beter in is, dan zal die sneller naar voren geschoven worden. Als dat dan toevallig een man is, kun je niet per definitie zeggen dat de vrouw daarom minder kansen heeft gekregen. Je kan absoluut het gevoel hebben dat het niet eerlijk is en dat de kansen niet gelijk zijn, maar in de praktijk kun je zulke dingen gewoon lastig 'bewijzen'.

Daarnaast zullen bepaalde onderzoeken en testen altijd op basis van een 'gemiddeld persoon' worden gedaan. Dat het in vele gevallen de blanke, rechtshandige man betreft, is misschien niet goed. Maar welke standaard er ook aangehouden zal worden, er zullen ook altijd mensen afwijken. Het zou fantastisch zijn als iedereen een auto volledig aangepast op zichzelf zou kunnen krijgen, maar dat gaat nou eenmaal niet. Dus of we nu de gemiddelde blanke, rechtshandige man of de gemiddelde Aziatische, linkshandige vrouw aanhouden, er zullen altijd afwijkingen zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:14

Ik ben zowel links als rechts handig, heb nergens last van :Y) lukt het niet met rechts dan gaan we gewoon over op links als ik daar meer ruimte heb. Rechts blijft wel de dominante kant voor zaken als schrijven etc.

Over auto's, sommige zijn gewoon te klein voor mij, kan m'n voeten niet kwijt bij de pedalen. Als ik m'n schoenen uit trek is het dan al beter of ik moet proberen met de zijkant van m'n schoen gas te geven of te remmen.
Dat probleem heb ik bijvoorbeeld in de oude Twingo of een oude kever..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:15

Shadow0 schreef:
Sclimpre schreef:

Maar het is niet afgeschaft. Dat is het hele punt. Al die mechanismen die maken dat vrouwelijke artiesten minder aandacht krijgen zijn er nog gewoon. Dus als iemand dan kiest om vooral of alleen maar vrouwelijke artiesten te luisteren, dan is dat niet het 'weer mee beginnen' maar het kiezen voor iets om de ongelijkheid die er nog is een heel klein beetje te veranderen.

Ik heb het over het principe om de keuze te laten afhangen van het feit of iemand man of vrouw is.
Je luistert toch gewoon naar degene wiens muziek je het mooist vindt? Je hoeft toch niet te uisteren naar wat iemand je voorkauwt? Bij een sollicitatie neem je die persoon aan van wie je denkt dat die het meest geschikt is voor de job. Man of vrouw zou daarbij geen rol mogen spelen. Mannen uitsluiten vind ik net zo kwalijk als vrouwen uitsluiten. Want dan hou je het principe van discriminatie in stand.