Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:Nou...ik zie zelden tot nooit meerdere kleine auto’s in 1 parkeervak staan.
NatasjavE schreef:Mijn linkshandige zoon hoor ik hier overigens nooit over. Alleen over rechtshandig eten. Kan onhandig zijn. Soep eet hij dus met z’n linker hand.
enzino schreef:Astorga schreef:N.a.v. de discussie rondom de top2000 over de kansen van vrouwen in de muziekindustrie ben ik kritisch gaan kijken naar de artiesten die ik luisterde op Spotify. En kwam tot de schokkende ontdekking dat ik al jaren discrimineerde. Had veel meer mannelijke dan vrouwelijke artiesten opgeslagen. Om dat gelijk te trekken luister ik sindsdien alleen maar naar vrouwelijke artiesten op Spotify (en dus nog wel gewoon radio in de auto) ter compensatie van mijn discriminerende gedrag. Natuurlijk doet het soms pijn als ik daardoor albums van favoriete artiesten volledig negeer, maar ik heb er ook veel nieuwe artiesten en muziek door ondekt de afgelopen 4,5 maanden (het begon overigens gewoon als een week volhouden, maar inmiddels is 1 jaar het doel geworden).
En zelfs nu, als Spotify een suggestie doet, is dan nog steeds 8 van de 10 keer een mannelijke artiest. Dus dat algoritme is duidelijk ook meer ingericht op degenen die het meeste geld bieden ipv mijn persoonlijke voorkeuren.
Ik las dit bericht en schoot eerst in de lach omdat ik dacht dat je sarcastisch was, maar het is blijkbaar serieus? Je discrimineert omdat je meer mannelijke dan vrouwelijke artiesten had opgeslagen? Dat is geen discriminatie, dat ik een bepaalde smaak in muziek hebben.
Het is pas discriminatie als je opzettelijk gaat zoeken naar het geslacht van een artiest en daar je keuze van af laat hangen. En dat is dus wat je daarna ging doen. Om je "niet discriminerende" gedrag te compenseren ben je dus gaan discrimineren.
En ja, Spotify is een bedrijf dat geld wil verdienen. Dat lijkt me niet een hele grote ontdekking.
Sizzle schreef:Dat was dus wat ik probeerde te begrijpen omdat ik dat zo niet las uit de eerste post. Het antwoord was helder
Je kan mij overigens echt niet betichten van in de confort zone blijven kwa muziek en films
Ik blijk meer Turkse films op Netflix te kennen dan een van mijn Turkse ex-collega‘s. Die films maken je nog veel bewuster hoe groot de kloof kan zijn tussen man-vrouw, religies en afkomst.
xU_Blinghx schreef:En hier sla je de plank dus volledig mis. Het is gewoon een feit dat mannelijke artiesten naar voren worden geduwd en dat vrouwelijke artiesten harder moeten werken om op die plek terecht te kunnen komen.
Door juist bewuster te gaan kijken/ luisteren geef je een signaal af naar de industrie dat er behoeftes is aan meer vrouwelijke artiesten. Door juist je ogen te sluiten voor dit of gelijk aan te halen; 'het is discriminatie' blijf je in die vicieuze cirkel en veranderd er niks.
Morganlefay schreef:Wat betreft linkshandige (problemen) Pinautomaten standaard rechtshandig ingedeeld, kookplaten, muizen, rolmaten. Aan en uitknoppen enz enz.
Ernstig linkshandig maar muis rechts. Mijn rechtshandige collega's mopperen wel eens dat ze hun rechterhand dan veel gebruiken met schrijven,muizen en meer van dat soort zaken. Goh, ga linkshandig muizen. Ja maar ik ben rechts en dat kan ik niet. Ja en ik ben linkshandig en ik muis rechts.
enzino schreef:Wat ik je wel zie zeggen:
1 - de muziekindustrie discrimineert op geslacht
2 - om dat tegen te gaan discrimineer jij ook op geslacht maar dan in de tegenovergestelde richting
Nu is de maatschappij als geheel dus nog meer aan het discrimineren.
enzino schreef:Je kan vuur inderdaad met vuur bestrijden.
Maar dan moet je wel oppassen dat straks niet alles afgebrand is.
Shadow0 schreef:Soms is het toch goed om het perspectief niet uit het oog te verliezen he. Waar het uiteindelijk om gaat. Iemand besluit om eens een tijdje alleen vrouwelijke artiesten te luisteren op Spotify. Iemand anders besluit om eens vooral vrouwen te volgen op Twitter.
That's it. Een paar losse individuen maken gebruik van hun keuzevrijheid om voor zichzelf eens iets anders te doen.
Rex_Rolfo schreef:Hier sluit ik mij, als ervaringsdeskundige, volledig bij aanIk mis linkshandig vs rechtshandig. Het model is dus niet alleen de blanke man, het is de blanke réchtshandige man.
Alles waar een beetje over lijkt nagedacht is gemaakt voor rechtshandigen, tot de labels op kruidenpotjes aan toe (ja, deze man kookt)
Sclimpre schreef:Uiteraard is die keuzevrijheid er. Maar als je besluit om alleen vrouwelijke artiesten te luisteren ga je discrimineren op geslacht. Net dat waar al jaren voor gevochten wordt om dat af te schaffen daar ga je terug mee beginnen.
Shadow0 schreef:Sclimpre schreef:Uiteraard is die keuzevrijheid er. Maar als je besluit om alleen vrouwelijke artiesten te luisteren ga je discrimineren op geslacht. Net dat waar al jaren voor gevochten wordt om dat af te schaffen daar ga je terug mee beginnen.
Maar het is niet afgeschaft. Dat is het hele punt. Al die mechanismen die maken dat vrouwelijke artiesten minder aandacht krijgen zijn er nog gewoon. Dus als iemand dan kiest om vooral of alleen maar vrouwelijke artiesten te luisteren, dan is dat niet het 'weer mee beginnen' maar het kiezen voor iets om de ongelijkheid die er nog is een heel klein beetje te veranderen.