Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Iriscope schreef:,
Ja, wij hebben gedoneerd. We zitten er hier bovenop, ons land is ook een bende op het moment met extreme droogte en 65.000 dieren die elke maand sterven daardoor.
De ramp in Mozambique is overigens wel degelijk in het nieuws geweest. En daarbij, het is algemeen bekend dat er in Afrika constant geld nodig is, ook voor de orkaan in Mozambique en Zimbabwe.
Iedereen is er alleen zo aan "gewend" dat het geen urgent nieuws meer is en er minder gedoneerd wordt.
Never mind hoeveel mensen er dakloos zijn, als die kerk er maar weer staat.
Munnie schreef:Ik denk ook dat wanneer deze donaties niet waren gekomen de Notre Dame misschien wel nooit meer volledig was hersteld.
.
LadyMadonna schreef:Ik vraag me af of het Vaticaan daadwerkelijk een grote bankrekening heeft of dat de waarde meer zit in “hét Vaticaan” zeg maar...
Citaat:The Vatican Bank manages $64 billion of assets on behalf of its 17,400 customers, according to a Dec. 5, 2014, article in International Business Times.
The bank owns $764 million in equity.
The bank keeps gold reserves worth over $20 million with the U.S. Federal Reserve.
Asciugamano schreef:In t geval van de Notre Dame is het inderdaad nogal Ironisch dat er miljoenen gedoneerd ‘moeten’ worden, terwijl de Katholieke kerk miljarden in kas heeft.
V.w.b. donaties in t algemeen; ik vind dat mensen (hier / in het rijke Westen) teveel klagen over hun eigen situatie en inderdaad te weinig sociaal zijn. Meer doneren zou mooi zijn maar er zijn ook andere manieren om meer voor de mensen, dieren en t milieu op de wereld te doen.
Verder denk ik dat ‘de rijken’ inderdaad heel veel wereldproblemen konden oplossen als ze hun rijkdom zouden willen delen. Maar dat willen de meesten niet. Daarom zijn/ blijven ze rijk.
Jenara schreef:Wat het schrijnende hieraan is, is dat die rijken dat geld dat ze doneren aan de Notre Dame kunnen recupereren via hun belastingen ... die moeten ze dus 75% tot 90% minder betalen ...
Dat wil dus eigenlijk zeggen dat het de belastingbetaler is die opdraait voor de kosten van de Notre Dame,
en wat daar zo fout aan is, is dat er in Frankrijk momenteel dagdagelijks rellen en oproer is omdat de gemiddelde belastingbetaler met het water tot aan de kin staat, er zijn er steeds meer die hun auto niet meer kunnen betalen om mee naar het werk te gaan en die op het einde van de maand niets meer overhoudt.
Dusja, als "rijke" doe je met je geld wat je wil, maar hier gaat het om het feit dat door de manier waarop hier belastingen kunnen ontdoken worden, de werkelijke kosten van het herstel zal vallen op die mensen die nu al bijna hun eigen onderhoud niet meer kunnen betalen en dat vind ik persoonlijk echt schandalig.
Dat de rijken doneren, zoveel ze willen, maar laat ze niet dat geld kunnen aftrekken van hun belastingen, dat is gewoonweg ridicuul ...
Asciugamano schreef:In t geval van de Notre Dame is het inderdaad nogal Ironisch dat er miljoenen gedoneerd ‘moeten’ worden, terwijl de Katholieke kerk miljarden in kas heeft.
V.w.b. donaties in t algemeen; ik vind dat mensen (hier / in het rijke Westen) teveel klagen over hun eigen situatie en inderdaad te weinig sociaal zijn. Meer doneren zou mooi zijn maar er zijn ook andere manieren om meer voor de mensen, dieren en t milieu op de wereld te doen.
Verder denk ik dat ‘de rijken’ inderdaad heel veel wereldproblemen konden oplossen als ze hun rijkdom zouden willen delen. Maar dat willen de meesten niet. Daarom zijn/ blijven ze rijk.
Liezel1 schreef:Kanttekening, ze hebben al aangegeven geen gebruik te zullen maken van dat belastingvoordeel.
En wat is dat toch? Dat als mensen veel geld hebben, andere mensen menen te mogen bepalen hoe ze dat mogen uitgeven.
DezeNaam schreef:Verder vind ik de reacties van 'doneer je zelf dan wel iets?' echt belachelijk. Er zit nogal een verschil tussen iemand die basisinkomen/minimumloon heeft en iemand die letterlijk plots miljoenen uit zijn zak kan toveren. De laatste groep heeft wel de macht om een echt project op te starten als ze dat willen.
Moest ik geld hebben (en de kennis) dan zou ik met alle liefde geld willen investeren in dit soort zaken. Ik snap oprecht niet hoe mensen niet begaan kunnen zijn met het milieu, zeker alle onschuldige dieren die eronder lijden. Er wordt al zolang geroepen dat er 'iets' moet gebeuren, maar daar 'is geen geld voor'... Maar hiervoor is plots wel geld? Zo zie je maar dat 'waar een wil is is een weg,' blijkbaar toch wel erg hard klopt helaas...
Gabrielletje schreef:Inderdaad, iedereen mag zelf weten of ze doneren en aan welk doel. Bij de Notre-Dame levert het waarschijnlijk ook een belastingvoordeel op, dus dan zal het dubbel aantrekkelijk zijn om een sloot geld weg te geven
Verder kijk ik ook met verbazing naar reacties op een gebeurtenis, waarbij mensen meteen refereren naar iets anders dat in hun ogen erger is, of meer aandacht zou moeten krijgen. Heel apart.
pompadour schreef:Gabrielletje schreef:Inderdaad, iedereen mag zelf weten of ze doneren en aan welk doel. Bij de Notre-Dame levert het waarschijnlijk ook een belastingvoordeel op, dus dan zal het dubbel aantrekkelijk zijn om een sloot geld weg te geven
Verder kijk ik ook met verbazing naar reacties op een gebeurtenis, waarbij mensen meteen refereren naar iets anders dat in hun ogen erger is, of meer aandacht zou moeten krijgen. Heel apart.
Grote donatatie is fiscaal aftrekbaar .
Liezel1 schreef:Kanttekening, ze hebben al aangegeven geen gebruik te zullen maken van dat belastingvoordeel.
En wat is dat toch? Dat als mensen veel geld hebben, andere mensen menen te mogen bepalen hoe ze dat mogen uitgeven.
Lusitana schreef:Al het goud in kerken komt uit de Amerikas en is gewoon geroofd van de indianen die het met hun leven moesten bekopen. En vooral het volk er maar onder houden met je angst aanjagen over de hel. Oude kerken zijn om te KOTSEN. Niks dan leed. En toeristen maar kwijlen omdat het zo mooi is.
KimD schreef:Wij doneren niks aan doelen waar het voor mensen bestemd is, enkel voor dieren. Dan alsnog zoeken we zelf uit welke doelen wel en welke doelen niet. Ik wil gewoon zeker weten dat het goed terecht komt en gebruikt wordt voor het daadwerkelijke doel.
Rijk of niet, je moet zelf kunnen bepalen waar en hoeveel geld je uitgeeft.
pien_2010 schreef:Dan kun je ook niet meer naar musea want heel heel erg veel kunstschatten zijn ook gewoon geroofde schatten! Dat is niet alleen, helaas, in de Kerken zo en vrijwel iedereen heeft zich daar schuldig aan gemaakt→ ook helaas!
Om je reactie moest ik wel eventjes slikken, heftige reactie Lusitano. Ik zeg dus daarmee niet dat dit niet waar is.
Maar in de Notre Dame, hebben mensen ook al jaren, terwijl het geweld zelfs in de geschiedenis om hun heen was, hun troost gezocht, gebruikt als toevluchtsoord, gebeden, met veel plezier gekeken naar de prachtige kunstschatten![]()
. Als je het een noemt dan ook het andere noemen.