Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:47

robert45 schreef:
We doen hier al aan rekeningrijden, hoogste brandstofprijzen, hoge BPM wat een nederlandse uitvinding is. Hoge wegenbelasting.... Wou je het nog duurder maken?

Overigens wil de overheid ook totaal niet dat we zuiniger gaan leven, ben je mal. Dan lopen ze een hoop inkomsten mis.

Een paar jaar geleden hadden we de sloopregeling, 1000 euro premie voor elk oude auto. We hebben toen een Citroen C1 gekocht. Zuinige wagen, weinig uitstoot. Geen wegenbelasting. Totdat het een succes werd en toen kwam er al heel rap weer wegenbelasting op.

Klimaat is heel leuk en stimuleren om schoner te leven is niets mis mee. Wel is het absurd dat de rekening telkens bij de normale burger komt te liggen.

Grote kunstmestfabrieken zijn verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van ons gasverbruik. We hebben een mestoverschot aan de ene zijde en gaan vervolgens van gas kunstmest maken. Wie het snapt mag het uitleggen.

Nou idd... we kunnen nu wachten op de belasting op zonnepanelen als iedereen die verplicht heeft aangeschaft :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 14:49

De teruggave regeling gaat al opgeheven worden mogelijk. -O- wat ik overigens een schande zou vinden. Stroom maatschappij gebruikt mijn stroom en wil daar niet voor betalen, wij nemen stroom af van hun en betalen de hoofdprijs. En je betaalt al meer woz belasting omdat je panelen hebt :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:55

ik woon sinds 2014 in mijn huisje alleen, een flatje tussen andere flats in.
2014 €75.00 per maand betalen en 440 terug bij eindafrekening
2015 €75.00 per maand betalen en 240 terug
2016 t/m 2018 €70.00 per maand betaalt en nog steeds elk jaar geld terug. Wel steeds minder maar goed, krijg wel 25% korting omdat ik zolang klant ben
En nu....
2019: "we verhogen uw maandbedrag naar €92.00" huh??? slik...
van maart tot oktober staat de verwarming uit.
Van oktober tot maart doe ik hem om 19.00 aan ( kom ik thuis)en om 22.00 uur uit ( naar bed)
ik doucht kort elke morgen en kook wel dagelijks....
ik vind €22.00 omhoog best veel.

robert45Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:57

@verootjoo die is er al de WOZ....

En er komt straks gewoon nog een heffing bij voor de mensen die panelen hebben liggen. De kosten van het netwerk moeten namelijk wel betaald worden. Dus je gaat straks ook voor je eigen opgewekte KwH gewoon netwerkkosten en transportkosten betalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 14:58

Dat bedoel ik ook. Zij nemen af en gebruiken en krijgen nog geld toe -O-

Als we een windmolentje zouden mogen plaatsen op dak zou ik die graag plaatsen. Ook s nachts stroom opwekken. Of nog beter een dikke accu voor eigen opslag
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-12-18 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:59

karuna schreef:
De teruggave regeling gaat al opgeheven worden mogelijk. -O- wat ik overigens een schande zou vinden. Stroom maatschappij gebruikt mijn stroom en wil daar niet voor betalen, wij nemen stroom af van hun en betalen de hoofdprijs. En je betaalt al meer woz belasting omdat je panelen hebt :')

Dat zit iets ingewikkelder in elkaar natuurlijk.

Op dit moment is het energie netwerk in de zomer giga instabiel. Heel veel energie wordt opgewekt door zonnepanelen en die leveren allemaal terug.
Hierdoor moeten electriciteitscentrales razendsnel kunnen schakelen. En dat gaat om minuten werk (dus de rode knop gaat aan (letterlijk trouwens), en onmiddelijk worden de turbines uitgeschakeld, alles door een bypass naar de condensors. BAM weg warmte en dus ook energie). Dus nog behoorlijk milieu onvriendelijk.
Er moet (op nationale schaal) gewerkt worden aan opslag. Dan pas kan je echt letterlijk dingen voor elkaar wegstrepen. Op dit moment kan dat niet, er zit een gat (in de winter) in energie productie, en in de zomer is er een overschot. Dat kan je gewoon niet tegen elkaar wegstrepen, dat kan fysiek niet.
En de consument/overheid draait daar voor op. Want als die turbines uitgezet worden, krijgen ze daar behoorlijk wat geld voor. Ze kunnen immers geen stroom verkopen op dat moment. En dat geld krijgen ze van de overheid (is dus de consument en de bedrijven).
Die opslag moetoverigens op nationaal niveau, omdat je zelf met batterijen niet lang genoeg energie vast kan houden om de winter door te komen. Enkel dingen als waterstof en hydro zijn daar goed voor (PB maar als je dat onderzoek wilt :) ).

Overigens vind ik dat we op dit moment niet aan rekeningrijden doen. Autorijden is duur ja, maar als het eerlijker verdeeld wordt (dus mensen die absurd veel in de auto zitten omdat ze perse in het bos willen wonen en in amsterdam werken betalen meer dan je oma die dat ding heeft om opa naar het ziekenhuis te brengen). Dus lagere vaste belastingen, en hogere belastingen voor het rijden zelf. En goedkoper en beter OV,. Dan loont het om de auto te laten staan. Want dat ding kost dan vrij weinig als je 'm laat staan.

En natuurlijk moeten bedrijven inleveren. Dat is logisch.. maar met een vroemvroem partij aan het hoofd, die naar bedrijven luistert gaat dat 'm natuurlijk niet worden. Waarom denk je dat er wel bedrijven en geen burgers aan die milieutafel zaten? ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 15:01

Ov en autodelen leuk voor de grote stad, ov niet haalbaar voor me zonder begeleiding bijna. Heb mijn bus helaas hard nodig -O- en kleiner past scootmobiel niet in :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:04

robert45 schreef:
D66.... Je mag je huis isoleren volgens hun plannen en daarna mag je het bedrag gewoon aflossen tegen een nette rente. Leuk is dat, je mag dus 10-20.000 investeren omdat de overheid je opzadelt met extreme energie notas.

We hebben jarenlang niets betaald voor de maatschappelijke/milieukosten die vervuilende vormen van energie met zich meebrengen. Dus ja, daar krijgen we nu de rekening van. Dat is heel vervelend voor mensen met een kleine portemonnee maar niets doen is ook geen optie (meer).
Ook niet als nu ineens de bedrijven heel veel gaan betalen aan milieubelastingen.

En het is al aangegeven hier, met zelf bezuinigen kom je ook al een heel eind. Isolatiefolie aanbrengen, dikke gordijnen ophangen (of bijvoorbeeld een dubbele gordijn met van dat isolatiefolie ertussen, werkt als een trein) en dan zodra het donker is die dichtdoen, overal LED lampen in en echt even goed opletten bij lampen die te lang aan staan. 8nnemiek maakt ook een goed punt, als je altijd in je bikini thuis rond wil lopen is dat gewoon een minder gas-efficient plan dan wanneer je met een trui en een dekentje op de bank gaat zitten tv kijken. Vind ik veel knusser ook :)

En trouwens, tegenwoordig is het vaak al mogelijk om zonnepanelen te huren / op afbetaling te kopen. Dat maakt het al een stuk toegankelijker. Als je bij wijze van spreken alles wat je aan elektriciteit betaalt per maand in plaats daarvan in zonnepanelen investeert dan kost het je niets extra behalve dan die op een gegeven moment van jou zijn en je dus geen geld meer daaraan kwijt bent :)*

Trouwens, als rekeningrijden wordt ingevoerd zal dat (deels) als alternatief gaan zijn voor wegenbelasting. Dus dat "alles alleen maar meer kost" gaat dan ook niet op. Is ook logischer op die manier trouwens, ik betaal toch ook niet voor mijn OV kaart als ik een maand niet met de trein ga?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:07

karuna schreef:
Ov en autodelen leuk voor de grote stad, ov niet haalbaar voor me zonder begeleiding bijna. Heb mijn bus helaas hard nodig -O- en kleiner past scootmobiel niet in :n

Maar hoevaak gebruik je die?
Want (ik lees je berichten vaker, dus sorry voor deze aannames), als je dat ding niet gebruikt om in de spits 100km te rijden, dan zou het wel mooi zijn als je met (een goede versie van) rekeningrijden goedkoper uitbent natuurlijk. Door lage vaste lasten, ook al is het een bus, en hogere benzine kosten.
Dan kan je evt nog naar het dichtsbijzijnde station rijden voor langere stukken (als je naar Groningen ofzo wil om iemand te bezoeken). En het zou ook mooi zijn om de vaste belastingen hoger te maken in de randstad (waar je goed OV hebt) en minder in het buiten gebied (noordoost drenthe ofzo)
IMO is het de bedoeling niet van rekeningrijden om al het autorijden duurder te maken, maar vooral zij die auto's pakken tijdens de spits en voor 'zomaar'. Want er zijn echt mensen die idioot veel autorijden, vooral ook zakelijk (en dat mogen ze wat mij betreft ook aanpakken).
Auto's moeten niet onbetaalbaar worden, maar we moeten er wel op bezuinigen imo. Want alle snelwegen staan toch ongeveer elke dag vol. Dat is echt absurd. Als je kijkt naar de instelling van sommige mensen (het regent,dus auto. Meer dan 5km, oh we pakken de auto) , dan kan dat gewoon niet.
Electrische auto's zie ik niet gauw gebeuren. Behalve als we unlimited electriciteit en warmte gaan opwekken (wat realistisch is rond 2060). Dan kan je inductielussen gebruiken. Accu's zijn imo een redelijk doodpunt.

En wat Magrathea zegt: idd, de rekening gaat meer bij de gebruiker liggen. Minder vaste lasten, maar hogere lasten voora ls je hem echt gebruikt. Voor sommige wordt het dan duurder ja. Voor anderen goedkoper. EN een goede incentive om 'm lekker stil te laten staan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:18

LoveBodin schreef:
Maar hoevaak gebruik je die?
Want (ik lees je berichten vaker, dus sorry voor deze aannames), als je dat ding niet gebruikt om in de spits 100km te rijden, dan zou het wel mooi zijn als je met (een goede versie van) rekeningrijden goedkoper uitbent natuurlijk. Door lage vaste lasten, ook al is het een bus, en hogere benzine kosten.
Dan kan je evt nog naar het dichtsbijzijnde station rijden voor langere stukken (als je naar Groningen ofzo wil om iemand te bezoeken). En het zou ook mooi zijn om de vaste belastingen hoger te maken in de randstad (waar je goed OV hebt) en minder in het buiten gebied (noordoost drenthe ofzo)
IMO is het de bedoeling niet van rekeningrijden om al het autorijden duurder te maken, maar vooral zij die auto's pakken tijdens de spits en voor 'zomaar'. Want er zijn echt mensen die idioot veel autorijden, vooral ook zakelijk (en dat mogen ze wat mij betreft ook aanpakken).
Auto's moeten niet onbetaalbaar worden, maar we moeten er wel op bezuinigen imo. Want alle snelwegen staan toch ongeveer elke dag vol. Dat is echt absurd. Als je kijkt naar de instelling van sommige mensen (het regent,dus auto. Meer dan 5km, oh we pakken de auto) , dan kan dat gewoon niet.

Dit ja. En wat mensen lijken te vergeten: elke expert op dit gebied vindt het een goed idee, daarnaast is in elk land waar het in is gevoerd de drukte in de spits drastisch afgenomen. Dus, die paar euro die je extra gaat betalen krijg je dan ook wel echt iets voor terug, namelijk dat je door kunt rijden en niet in de file hoeft te staan :) . Er zijn namelijk toch behoorlijk veel mensen die niet per se in de file hoeven te rijden, of die dan toch wel ineens flexibelere werktijden kunnen krijgen / thuiswerkmogelijkheden etc.

Edit: dit er vanuit gaande dat het een spitsheffing wordt, waar men tot nu toe het meest naar neigt. Buiten de spits een minimaal tarief.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 12-12-18 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 15:19

Bus gebruik ik nagenoeg dagelijks voor alles buiten dorp. Hard nodig om honden uit te laten als ik ze los wil laten. boodschappen doen wat ik hier niet kan krijgen, sporten, naar mijn vader die 50 km verderop woont en geen trein stopt en bushalte 800 m dichtbijzijnde is. enz.

Scootmobiel draait ook aardig wat kilometers in dorp hier voor wat ik hier kan krijgen aan boodschappen. Ik rij met de bus denk ik. 250/400 km per week scootmobiel zit al gauw op 30/50 km per week ook. De combinatie bus/scootmobiel is denk ik eens per twee weken in combi met honden weer, langer in bos wandelen met scootmobiel.

Ov is een drama. Bussen stoppen niet hier om naar het station te gaan buiten de kantoor uren. Treinen vertrekken niet vroeg,

Heb me gek gezocht om een benzine bus te vinden, die zijn er nagenoeg niet. Electrisch ook niet. Dus moest weer diesel komen, goddank met speciaal rolstoel tarief maar diesels worden steeds vaker overal geweerd, en niet overal is invalide parkeerkaart toegestaan om dan wel door te mogen rijden. Als ze dat in arnhem gaan doorvoeren ga ik toch echt een probleem krijgen bijvoorbeeld -O-

zonnebloem18

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:45

Ik zit nog te wachten op een accu, zodat ik mijn eigen opgewekte energie zelf op kan slaan en op momenten dat er niet voldoende zon is gebruikt kan worden. Dan hoef ik (vrijwel) geen gebruik te maken van het netwerk. Ik vermoed alleen dat de energiemaatschappijen hier nog niet zo om staan te springen, want dan gaan ze geld mislopen.

robert45Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:51

zonnebloem18 schreef:
Ik zit nog te wachten op een accu, zodat ik mijn eigen opgewekte energie zelf op kan slaan en op momenten dat er niet voldoende zon is gebruikt kan worden. Dan hoef ik (vrijwel) geen gebruik te maken van het netwerk. Ik vermoed alleen dat de energiemaatschappijen hier nog niet zo om staan te springen, want dan gaan ze geld mislopen.

Die accu bestaat al, echter de opslag is klein en de kosten zijn enorm. In de zomer met voldoende zonuren lukt dat prima maar in de winter ga je dat niet redden.

Maar let op, uiteindelijk zal er ook een heffing komen op de mensen die thuisaccu's gebruiken. De kabels in je straat moeten immers wel betaald worden. Zodra het een succes is verzinnen ze iets om je toch te laten betalen. We kunnen er wel een wedje op leggen. :')

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:56

robert45 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Die accu bestaat al, echter de opslag is klein en de kosten zijn enorm. In de zomer met voldoende zonuren lukt dat prima maar in de winter ga je dat niet redden.

Maar let op, uiteindelijk zal er ook een heffing komen op de mensen die thuisaccu's gebruiken. De kabels in je straat moeten immers wel betaald worden. Zodra het een succes is verzinnen ze iets om je toch te laten betalen. We kunnen er wel een wedje op leggen. :')

Tja ook wel logisch, die kabels en het onderhoud ervan zullen immers ook betaald moeten worden :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:00

Yonker, dat snap je toch wel. Iedereen moet alles gratis krijgen, dan is het pas goed :=

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:03

Magrathea schreef:
Yonker, dat snap je toch wel. Iedereen moet alles gratis krijgen, dan is het pas goed :=

Echte gierige Nederlanders :Y)
En als ze dan werken voor het bedrijf is het ineens logisch dat het betaald moet worden toch???

robert45Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:08

@yonker dat het abnormaal is dat die kosten ergens vandaan moeten komen hoor je mij niet zeggen. Ik zeg alleen dat er in het geval van teveel thuisaccu's ongetwijfeld heffingen komen om het netwerk op peil te houden. Je kan je dus afvragen of je moet investeren in zo'n apparaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:10

Als over een paar jaar de eerste elektrische auto's zijn afgeschreven kunnen de accu's waarschijnlijk nog wel een tijdje mee als thuisaccu :j dus dat is ook al een goed idee. Ik denk dat de prijs van die dingen dan wel omlaag zal gaan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:11

Ik weet niet of zo’n belasting er gaat komen.. Het is immers jouw bezit op je eigen grond en als je die kabels niet meer gebruikt dan zou je er ook niet voor hoeven te betalen. Die extra kosten zijn dan voor de mensen die wel nog aangesloten zijn lijkt me, of halen ze ergens anders vandaan. Maar dat duurt nog héél lang, ik kan me niet voorstellen dat er binnen 10 jaar al veel mensen van het net af zijn, juist doordat de zonuren inderdaad in de winter zo laag zijn en we dan van windmolens of andere energiebronnen afhankelijk zijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:14

Ik betaal hier één vast bedrag voor gas per jaar. Dat zal ook wel weer een stuk duurder worden. Het maakt bij mij niet uit of ik één x per jaar 1 liter water kook, of dat mijn gasoven of gasfornuis 365 dagen 24 uur per dag aan staat. Ik betaal hetzelfde.

Ik ben bang dat de rekening volgend jaar dan ook fors hoger is, omdat ik niet kan minderen met gas gebruik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:17

8nnemiek schreef:
Ik weet niet of zo’n belasting er gaat komen.. Het is immers jouw bezit op je eigen grond en als je die kabels niet meer gebruikt dan zou je er ook niet voor hoeven te betalen. Die extra kosten zijn dan voor de mensen die wel nog aangesloten zijn lijkt me, of halen ze ergens anders vandaan. Maar dat duurt nog héél lang, ik kan me niet voorstellen dat er binnen 10 jaar al veel mensen van het net af zijn, juist doordat de zonuren inderdaad in de winter zo laag zijn en we dan van windmolens of andere energiebronnen afhankelijk zijn.

Dit ja. Aan de andere kant, misschien worden zonnepanelen wel zo efficient / huizen zo zuinig dat je in de winter ook met het beperkte aantal zonuren vooruit kan. (aannemende dat je niet boven de poolcirkel woont :Y) )
Ik moet ook wel zeggen dat ik het geen slecht idee zou vinden als mensen er (weer) aan gewend raken dat je 's avonds wat minder elektriciteit gebruikt. Schermgebruik tot 2-3 uur voor je gaat slapen is sowieso geen goed idee, en hoewel ik echt absoluut geen ochtendmens ben valt het me toch op dat wanneer wij gaan kamperen ik om half elf gewoon omval van de slaap. Dat ligt toch ergens aan. En dan sta ik 's morgens uitgerust om 7u op :Y) Echt surrealistisch bijna. (Oprecht trouwens, ik kom amper in slaap 's avonds thuis en 's morgens ben ik niet uit bed te slepen)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:35

Ik zie dat ze voor mij opeens adviseren om zo'n 20 euro per maand te verhogen anders mag ik ruim 100 euro bijlappen op de eindrekening. En dat terwijl ik minder verbruik doordat ik een nieuwe ketel heb. Zonder die ketel was het bedrag dus nog hoger geweest

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:36

belle_boef schreef:
Ik zie dat ze voor mij opeens adviseren om zo'n 20 euro per maand te verhogen anders mag ik ruim 100 euro bijlappen op de eindrekening. En dat terwijl ik minder verbruik doordat ik een nieuwe ketel heb. Zonder die ketel was het bedrag dus nog hoger geweest

Hoe lang heb je die ketel al? Anders kan het zijn dat het nog niet meegerekend is. (Dus dat de voorspelling er vanuit gaat dat je nog je oude ketel hebt)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:38

Je kunt het bedrag iets terugzetten per maand. Via een account bij het energiebedrijf. krijg je aan het eind wel minder terug of moet je meer bij betalen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:57

LoveBodin schreef:
[Want er zijn echt mensen die idioot veel autorijden, vooral ook zakelijk (en dat mogen ze wat mij betreft ook aanpakken).
.

Hoe wil je dat aanpakken?

Zakelijk autorijden betekend voor mij dat ik het ook niet zonder de auto kan doen.

50.000 km per jaar haal je meestal niet met alleen op en neer naar kantoor.

Die kosten die rekeningrijden met zich mee brengt zal in mijn geval ook niet bij mij terecht komen maar bij mijn werkgever.