De gele hesjes

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8903
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:21

Magrathea schreef:
De Nederlandse gele hesjes zijn echt een lachtertje :=
Die weten zelf niet eens waar ze tegen protesteren. "Rutte moet opstappen!" Ja en dan? Als er nu nieuwe verkiezingen komen is het óf de VVD die weer wint of Wilders. Nee dat wordt leuk.



De vergelijking tussen Nederland en Frankrijk gaat zo of zo op heel veel vlakken niet op.
In Frankrijk zijn de problemen veel groter.

Maar dat heel Nederland zo massaal achter de VVD aan holt heb ik nooit begrepen. Dan noem ik maar even voor het gemak 1 dingetje, de aankomende BTW verhoging (kan er veel meer opnoemen als het moet) terwijl er wel cadeautjes aan de multinationals worden uitgedeeld. Het MKB is anders echt belangrijk voor Nederkand. Alleen jammer dat veel MKBers niet in willen zien dat Rutte er niet voor hun zit.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:24

Wij zijn vrijdagmiddag vanaf Zuid-Spanje vertrokken en zijn in één streep door Frankrijk naar Nederland gereden. Staan er midden op een rotonde in Charleroi drie man met gele hesjes en een stapel brandend hout. Om kwart over drie ´s nachts ... mán, waar ben je dan mee bezig?

Wij hebben verder weinig last gehad, de meeste actievoerders stonden op de afritten van de snelwegen en wij reden gewoon door op de snelweg. Maar ik ben wel heel blij dat wij voor de nachtrit hebben gekozen, want zaterdag en zondag was het dramatisch.

Mijn schoonzus en zwager lieten hun 17-jarige dochter gewoon lekker op een weekend Parijs gaan met een vriendinnetje, dat had ik dus even niet goed gevonden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:27

Heel Nederland loretta? 21,29% (2017)

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:35

Ineke2 schreef:
Dat is eigenlijk ook de reden dat ik niet zo goed de straat op durf met protesten... omdat ik bang ben dat het uit de hand loopt en daar wil ik dan niet tussen lopen.

...een goede demonstratie, sprak oma, heeft dan ook een ordedienst.
Herkenbaar aan hesjes (oeps) oid, de ordedienst ziet toe op een goede gang van zaken, in overleg met de politie.

En bij kleinere demonstraties ben je in drie stappen de stoet uit.
Bij grotere happenings zoals de anti kernwapen demonstraties van 1981 en 1983 of de Roze zaterdagen lukt dat niet vanwege de massaliteit - maar ben je te midden van de demonstratie op een uiterst veilige plek, zo leert de ervaring.

Loretta
Berichten: 8903
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:40

MoniqueT schreef:
Wij zijn vrijdagmiddag vanaf Zuid-Spanje vertrokken en zijn in één streep door Frankrijk naar Nederland gereden. Staan er midden op een rotonde in Charleroi drie man met gele hesjes en een stapel brandend hout. Om kwart over drie ´s nachts ... mán, waar ben je dan mee bezig?

Wij hebben verder weinig last gehad, de meeste actievoerders stonden op de afritten van de snelwegen en wij reden gewoon door op de snelweg. Maar ik ben wel heel blij dat wij voor de nachtrit hebben gekozen, want zaterdag en zondag was het dramatisch.

Mijn schoonzus en zwager lieten hun 17-jarige dochter gewoon lekker op een weekend Parijs gaan met een vriendinnetje, dat had ik dus even niet goed gevonden.



Dat kan ik me heel goed voorstellen. Het lijkt me ook niet fijn om met zoiets in Frankrijk te zijn met de auto.
Het is wel typisch demonstreren op zijn Frans. Hoe vaak hebben in het verleden wel niet Franse vrachtwagenchauffeurs of boeren de wegen geblokkeeerd. Als Fransen demonstreren dan gaat het er altijd heftig aan toe.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:11

We hebben ook al eens door de mest van de boerenacties gereden daar. Altijd wat.

LilChar

Berichten: 1256
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:25

Gaat het in dit topic nou om de gele hesjes in Nederland of Frankrijk, of beide?

Mijn moeder was er bij in Nederland ik vind het interessant om mee te lezen.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:29

Dat heeft met elkaar te maken, toch?

Cowboy55
Berichten: 8575
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:45

Gypsy schreef:
Hhhmm, ze hadden beter voor aluhoedjes kunnen gaan....

_O- in het basketball zouden ze zeggen: “ BOOM BABY!” +:)+

LilChar

Berichten: 1256
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:46

MoniqueT schreef:
Dat heeft met elkaar te maken, toch?


Dan heb ik het misschien verkeerd begrepen ik zal het straks nog eens beter lezen

Loretta
Berichten: 8903
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:53

LilChar schreef:
MoniqueT schreef:
Dat heeft met elkaar te maken, toch?


Dan heb ik het misschien verkeerd begrepen ik zal het straks nog eens beter lezen


De Nederlandse gele hesjes zijn door Frankrijk geinspireerd. Maar daardoor zijn het nog wel twee totaal verschillende landen met een andere problematiek. En ook een totaal andere cultuur als het op demonstreren aan komt.


Maar ontevredenheid van een aanzienlijk deel van de bevolking met over hoe het in Europa gaat hebben we met elkaar gemeen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:07

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
De Nederlandse gele hesjes zijn echt een lachtertje :=
Die weten zelf niet eens waar ze tegen protesteren. "Rutte moet opstappen!" Ja en dan? Als er nu nieuwe verkiezingen komen is het óf de VVD die weer wint of Wilders. Nee dat wordt leuk.



De vergelijking tussen Nederland en Frankrijk gaat zo of zo op heel veel vlakken niet op.
In Frankrijk zijn de problemen veel groter.

Maar dat heel Nederland zo massaal achter de VVD aan holt heb ik nooit begrepen. Dan noem ik maar even voor het gemak 1 dingetje, de aankomende BTW verhoging (kan er veel meer opnoemen als het moet) terwijl er wel cadeautjes aan de multinationals worden uitgedeeld. Het MKB is anders echt belangrijk voor Nederkand. Alleen jammer dat veel MKBers niet in willen zien dat Rutte er niet voor hun zit.

Ik ben zeker geen fan van Rutte, laat dat duidelijk zijn := maar eenzijdig gaan roepen dat hij op moet stappen (wat op dit moment politiek gezien 0 effect zal hebben) getuigt gewoon van weinig inzicht in het huidige politieke landschap.

Loretta
Berichten: 8903
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:31

Magrathea schreef:
Loretta schreef:


De vergelijking tussen Nederland en Frankrijk gaat zo of zo op heel veel vlakken niet op.
In Frankrijk zijn de problemen veel groter.

Maar dat heel Nederland zo massaal achter de VVD aan holt heb ik nooit begrepen. Dan noem ik maar even voor het gemak 1 dingetje, de aankomende BTW verhoging (kan er veel meer opnoemen als het moet) terwijl er wel cadeautjes aan de multinationals worden uitgedeeld. Het MKB is anders echt belangrijk voor Nederkand. Alleen jammer dat veel MKBers niet in willen zien dat Rutte er niet voor hun zit.

Ik ben zeker geen fan van Rutte, laat dat duidelijk zijn := maar eenzijdig gaan roepen dat hij op moet stappen (wat op dit moment politiek gezien 0 effect zal hebben) getuigt gewoon van weinig inzicht in het huidige politieke landschap.



Dat getuigt ook van weinig in zicht. Het is ook maar niet aan welk geel hesje je de vraag stelt. Ik vind het dan ook jammer dat de gele hesjes totaal niet zijn georganiseerd. Maar er zijn zeker ook wel geluiden vanuit de gele hesjes die wel degelijk hout snijden ook in Nederland.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:35

Wat het nu in Frankrijk ook is, is dat er meerdere groepen tegelijk gaan demonstreren.
Het begon 3 weken geleden idd met onvrede in verband met de BTW op brandstof (met name diesel is flink omhoog gegaan) toen was het nog redelijk rustig voor Franse begrippen.
Na een paar dagen was het weer weekend en ging het tuig zich ook verzamelen in grote steden (drukke knooppunten zijn wel gewoon elke dag "bezet")
Nu afgelopen weekend was het een ophoping van demonstraties, de hesjes, scholieren ivm hervorming van het onderwijs, ambulance personeel dat schijnbaar een reden had en zo nog wat.

De hesjes daar verschuilt inmiddels iedereen die denkt een mening te hebben zich en helaas is dat in de grote steden niet echt een groep waar mee te praten valt is wel gebleken inmiddels.

Hier op het platteland is het gelukkig minder heftig maar het is wel vervelend dat als je ergens heen wilt, dat je er bijna een half uur rijden bij moet tellen per rotonde die je tegen komt.
Ook heb ik mijn bedenkingen bij de trekkers met volgeladen aanhangers (met banden om in de fik te steken of met mest of andere troep om ergens voor een gebouw te gooien) richting de dichtstbijzijnde stad zie rijden.

Het weekend is weer voorbij en wachten rustig op het volgende weekend om te horen hoeveel miljoenen schade er weer is veroorzaakt, hoeveel miljard de grote bedrijven mislopen aan handel, hoeveel doden en gewonden er zijn gevallen, hoeveel duizend mensen er zijn opgepakt etc etc..

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:28

Vreselijke taferelen en wat een schade! Ik denk dat veel mensen in Nederland zich niet realiseren waar ze zich op dit moment mee associëren.

Het loopt in Frankrijk en Wallonië compleet uit de hand. En wie raken ze ermee? De gewone mensen die ook naar hun werk willen, kinderen naar school brengen, hun winkels vernield zien.

Je stem laten horen is een ding, maar achter dit soort acties staan is heel wat anders.

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:48

Idd en wie gaat opdraaien voor die kosten? Dezelfde mensen die nu al steen en been klagen dat het te duur is.
Ze bereiken net het tegenovergestelde van wat ze willen.

Ik denk niet dat Macron veel toegevingen gaat doen. Was hij van in den beginne niet van plan en nu nog minder. Hij heeft al meermaals bewezen dat hij koers houdt ondanks protesten (nieuwe wet ivm werk, treinstakingen tegen hervormingen) en ik vermoed dat hij dat nu ook zal doen, zelfs als het hem de kop kost.
Of je het nu wel of niet met hem eens bent, je moet hem wel nageven dat hij standvastig in z'n visie is.
Alleen heeft hij een langetermijnvisie en een groot deel van de bevolking (toch degenen die nu protesteren) heeft moeite met lange termijn.

Zoals oa Lizy29 zegt: Frankrijk heeft nu eenmaal hervormingen nodig. Dat politiek klaarspelen is echter niet eenvoudig.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:19

Inmiddels is er zefs een tegenactie opgezet met rode hesjes. Steeds meer mensen zijn het oponthoud en de overlast zat.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:20

En dat is laatste is in Nederland ook zo, Thioro.

Lizy, het moet niet gekker worden. Leest mijn man net dat de brandstofheffing niet doorgaat?

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:23

Volgens mij moeten ze het daar vandaag nog over gaan hebben

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:24


lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:34

MoniqueT schreef:
En dat is laatste is in Nederland ook zo, Thioro.

Lizy, het moet niet gekker worden. Leest mijn man net dat de brandstofheffing niet doorgaat?


Gelijk even het nieuws erbij gepakt want daar was ik nog niet aan toe gekomen vanochtend. Het is inderdaad voorlopig opgeschort terwijl de overheid nadenkt over andere maatregelen. Ben benieuwd waar ze dan mee gaan komen. Zal ongetwijfeld weer iets zijn waar men het niet mee eens is :roll:
Wie weet gaan ze dan toch eens wegenbelasting invoeren oid.

Het zou inderdaad fijn zijn als de manifestaties etc voor nu op zouden houden zodat het leven weer normaal opgepakt kan worden. Hopelijk kunnen de winkels nog wat van hun inkomstenderving redden in de komende weken voor kerst en de slachtoffers van de vernielingen voor kerst alles weer gerepareerd en draaiende hebben. De mensen die afhankelijk zijn van voedselbanken zullen ongetwijfeld ook blij zijn als deze weer fatsoenlijk bevoorraad kunnen worden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:04

Bubblewrap schreef:
Ik kwam deze zonet tegen :P Vond ik ook wel mooi in dit topic.
img]m/BZiAFt.png[/img]

:Y)
Gelukkig heb ik oranje hesjes in de auto.


Ik vind die demonstraties in Frankrijk zo niet-constructief. Vanwege de hoge brandstofkosten gaan we protesten en laten het verkeer vastlopen waardoor iedereen die niet protesteert een hoger brandstofverbruik heeft.

Vanwege de hoge belastingen gaan werken de straat op en richten vernielingen aan die herstelt moeten worden van het belastinggeld. :?

In Nederland is het al helemaal protesteren om het protesteren, zonder concreet doel, maar gewoon meewaaien op de Franse wind.
Daarnaast is de mate waarop toename armoede en onrecht toe zou nemen heel subjectief. Een beetje hetzelfde als mijn collega's die zaten te mopperen over meer criminaliteit en onveiligheid op straat, terwijl de misdaadcijfers juist enorm dalen.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:58

....maar er is wel een trieste waarheid achter de protesten.

'Frankrijk wordt een kind met een waterhoofd', ofwel Parijs is vervreemd geraakt van de rest.

Mbt milieu is de hoge benzineprijs zo stom nog niet - MAAR
.... in Parijs heb je openbaar vervoer en een goede fietsvoorziening (zoiets als bij ons ov-fiets).
....in het zuiden is nul openbaar vervoer en 30 kilometer fietsen naar een ziekenhuis gaat niet.

Daar moet dus iets op verzonnen worden - veel zelfs, en dat gebeurt nauwelijks.

Die woede is terecht. Wat je met die woede doet, is een volgende vraag.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:52

Dat is niet helemaal waar Janneke. In de steden door heel Frankrijk is er prima openbaar vervoer en ook op het platteland is het aanwezig al rijd dat maar mondjesmaat. En nee ik zou hier niet zonder auto willen maar mocht het nodig zijn kan het wel.

Loretta
Berichten: 8903
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:03

superlotje schreef:
In Nederland is het al helemaal protesteren om het protesteren, zonder concreet doel, maar gewoon meewaaien op de Franse wind.
Daarnaast is de mate waarop toename armoede en onrecht toe zou nemen heel subjectief. Een beetje hetzelfde als mijn collega's die zaten te mopperen over meer criminaliteit en onveiligheid op straat, terwijl de misdaadcijfers juist enorm dalen.



Wat ik dan zelf heel jammer vind, dat is dat de groepen die in Nederland echt wel een punt hebben om te protesteren vaak niet in staat zijn om de problemen die ze hebben goed onder woorden te brengen. Domme dingen roepen is inderdaad niet erg constructief. Maar ontkennen dat er iets broeit aan de onderkant van de samenleving is ook de kop in het zand steken.