Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725


grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:39

het liefste zou ik willen dat het gewoon bleef wisselen, maar als er echt gekozen moet worden, doe dan maar wintertijd.
Ik moet er niet aan denken dat het pas rond 10 uur licht zou worden

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:43

_Lorette_ schreef:
Is er ook al onderzocht wat het effect van de drie opties zou zijn op energieverbruik in deze tijd?

Ik heb ergens gelezen dat het beoogde energie verlaging waarvoor het ooit is ingevoerd geen nut heeft gehad.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:45

Ik denk dat het enorm persoonsgebonden is, het ligt zo aan je situatie en ritme.

Voor mij zou permanent zomertijd ontzettend fijn zijn. Ik ben erg gevoelig voor licht (in de zin van zonlicht voelen= lekker in mijn vel zitten). Door mijn werktijden kan ik s ochtends niet naar buiten, ik sta in de winter ook sowieso voor het licht wordt op. Maar ik ben s middags net wat eerder klaar dan een 9-17 baan, dus dat uurtje later donker kan voor mij precies het verschil maken om nog wel even buiten van de zon te genieten.
Daarnaast staan mijn paarden op een heerlijk plekje, maar wel met zeer beperkte trainingsmogelijkheden en verlichting. Met zomertijd heb ik op de kortste dag precies nog 3 kwartier tijd om snel te mesten of nog even wat te doen. Met wintertijd zit ik dan in het donker. Dat maakt dat ik me gehaast voel, het is steeds een race tegen het licht.
In de zomer geniet ik trouwens ook van het lange licht in de avond, eerder licht in de ochtend hoeft van mij niet.
Van het wisselen heb ik steeds meer last, maar als permanent zomertijd geen optie is zou ik nog liever blijven wisselen dan permanent wintertijd.


Dat zijn mijn motivaties. Maar ik snap ook goed dat ouders er bijvoorbeeld geruster op zijn als hun kind niet langer dan nodig in het donker naar school hoeven te fietsen.
Bij elke optie zijn er voor en nadelen die wisselen per persoon.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:46


Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:52

Vreselijk dat het zo vroeg donker is, word er gewoon triest van :')

Zomertijd dus graag, in de ochtend donker boeit me niet zo veel.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:56

Wat voor mij nog een reden zou zijn om constant wintertijd te hebben (los van het licht in de ochtend in de winter om wakker te kunnen worden), is dat ik met de zomertijd nu 's avonds te laat getriggerd wordt om te gaan slapen, met als gevolg ook in de zomer laat op te staan, omdat ik slechter met licht kan gaan slapen. Is dat voor meer mensen die een voorkeur hebben voor wintertijd (wegens moeite met opstaan 's ochtends) ook zo?

Sinds afgelopen jaar is het me wel duidelijk dat ik beter 1 tijd kan aanhouden. Ben dit voorjaar gewoon meer dan een maand van slag geweest. De klok in het voorjaar verzetten is iig voor mij ook altijd lastiger dan in het najaar.

_Lorette_

Berichten: 12133
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:15

enjoymyhorse schreef:



Als ik dit lees lees, dan neig ik ernaar om zomer- en wintertijd te laten bestaan. Maar ook dit zijn dus verwachtingen, schattingen en aannames. Er valt pas echt wat van te zeggen als er over meerdere jaren wordt gemeten na invoering van zomer- of wintertijd. Vooralsnog lijkt het er dus nog steeds op dat de zomertijd gunstiger is wat energieverbruik betreft, ook al scheelt het tegenwoordig minder dan gehoopt.

Die langdurige jetlag (zie artikel) begrijp ik nog niet helemaal. Welke bokkers ervaren dat ook zo? Ben je dan een persoon die behoefte heeft aan een heel strak leef-/slaapritme? Dat lijkt me best ingewikkeld. Ik moet soms (aanzienlijk) eerder opstaan of ik kan er door omstandigheden pas later in. Dat geldt ook voor eten. Een wisseling van tijd lijkt me minder ingewikkeld dan onvoorziene situaties of bijzondere omstandigheden, omdat het een half jaar duurt. Bij een verschik van meerdere uren (vakantie of zakenreis jetlag) kan ik me dat wel indenken. Bij een verschil van maximaal een uur vind ik alles nog binnen de normale marge vallen (iets eerder of later slapen). Daar merk ik niets van. Maar dat ben ik... Ik merk het wel enorm in mijn energie en werk met de paarden / werk in en rond stal en de terugweg van kantoor naar huis.

Het argument van de kinderen die naar school gaan vind ik wel een belangrijke. Ik zou het vreselijk vinden als ik in constante wintertijd zou moeten leven, maar ik snap dat wintertijd in de winter veiliger is voor schoolgaande kinderen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:19

Ik ben iemand die de langdurige jetlag heeft.
Het is voor mij die hele zomer te vroeg op staan. Voor mij is dat niet na een weekje over.

Ik voel me echt beter in de winter.
Ik heb al moeite met vroeg op staan, maar nog een uur eerder is echt totaal tegen mijn klok in. En die klok blijft mopperen.
En ik ben echt niet van het lange uitslapen, dat ook weer niet.
Maar 6 uur op staan of 5 uur is voor mij echt een groot verschil.

Ik ben verder helemaal niet van op geplande tijden eten. Mijn man komt in de avond op wisselende tijden thuis en dat maakt me niets uit.

Ik heb ook geen moeite met een keer eerder op staan, maar juist dat langdurige geeft te korten die op gaan lopen.
Dat heb je niet op 1 keer.

Ik zou het ook echt verschrikkelijk vinden als de zomertijd DE tijd ging worden.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:30

Afbeelding

:D

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:31

Gewoon allemaal een paar nachtdiensten draaien in de week na het wisselen van de tijd. Dan is dat ene uurtje verschil je minste probleem. ;)

Wat mij betreft blijft het zoals het is om optimaal van het daglicht gebruik te kunnen maken. Iig geen permanente zomertijd vanwege de negatieve effecten op o.a. De gezondheid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34843
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:59


moonsparkle
Berichten: 21839
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:08

Ik ga voor de zomertijd. Ik moet zo vroeg naar het werk dat ik toch niks mee krijg van het licht buiten in de ochtend. Zou het heerlijk vinden als het dan onderweg naar huis licht is. nu ga ik in het donker weg en ga ook in het donker weg van het werk.

san4nie
Berichten: 3591
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:11

Mooi laten zo als het nu is. Kunnen we zoveel mogelijk genieten van het daglicht.
Ik werk overigens onregelmatig, dus mijn biologische klok is sowieso geen pijl op te trekken. Dat ene uurtje merk ik echt niet, behalve als ik op de klok kijk de eerste dagen.

mvdende

Berichten: 5765
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:56

Zomertijd blijft voorlopig, discussie over afschaffing te ingewikkeld - http://nos.nl/l/2256994

Hier ben ik heel blij mee. Gewoon en in de zomer het uur extra en in de winter redelijk optijd licht s' morgens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34843
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:02

Prima idd. Wat veel mensen niet beseffen is dat er veel bij komt kijken ook qua software. Veel systemen schakelen automatisch van zomer naar wintertijd en andersom. Dat zou ook allemaal aangepast moeten worden als we naar 1 tijd zouden gaan. En dat is niet 123 geregeld.

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:04

Gelukkig!

Shadow0

Berichten: 43568
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:13

Wat die biologische klok betreft: ik snap dat argument niet zo goed omdat er zo ontzettend veel verschil zit tussen mensen, maar ook tussen de tijden waarop mensen werken of naar school gaan. Het is niet dat we allemaal tegelijk stipt om 7:00 opstaan en om 22:00 weer naar bed moeten. Ik snap dan ook niet goed hoe het ene natuurlijk kan zijn en het andere onnatuurlijk, want we vullen het al op zoveel verschillende manieren in. En bijna al die invullingen zijn bovendien maatschappelijk, niet echt 'natuurlijk'.

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:26

enjoymyhorse schreef:
Nog een optie. Verzet het een half uur, tussen wat nu in is dus en laat dat voor altijd staan.
Die optie lijkt mij de beste. Helaas word die zelden besproken.


Dit is precies mijn gedachte! Ik snap niet dat ze er niet gewoon tussen in gaan zitten, iedereen tevreden!

Fitzroy

Berichten: 25216
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:27

Grappig dat ik gisteren dit ook wilde posten, maar toch wel een topic gevonden had hierover ;)

[LZP] Zomertijd of wintertijd? Wat kies jij?

Hij was er dus al wel.

En ik ben ook van mening veranderd. I.p.v. continue zomertijd ben ik nu voor continue wintertijd. Toch vanwege dat uur ‘s morgens in de winter.
Maar wisselen vind ik nog mooier, prima dus dat het tot 2021 iig zo blijft.

Kan de EU zich weer druk maken om écht belangrijke zaken.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:30

Ik kies voor wintertijd. Gewoon zoals het normaal hoort.

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:47

Absoluut zomertijd! Ik wordt nu al zomers vroeg wakker van het licht, kun je nagaan als dat nog eerder is.
Ook voor de dieren is dat beter in mijn ogen die denken met schemer ook we mogen naar binnen. Is sta bijna altijd op in het donker en was tot gisteren juist blij dat het tot 7.45 donker was, kan ik tenminste fijn uitslapen. En wat te denken aan de insecten in de avond, vreselijk als je daar vroeger op de avond last van hebt :( Voor de paardensport is zomertijd echt een must!
En anders gewoon blijven verzetten maar dan van half november tot half februari, dan is de overgang minder groot omdat er al minder daglicht is.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:04

Van mij mag de tijd blijven wisselen en zo niet:
Dan de wintertijd hanteren, ik denk dat het ontwrichtend op de samenleving werkt als maandenlang het pas s morgens tussen 9-10 uur licht wordt.

In ieder geval ben ik dan maanden lang niet mijn bed uit te branden door te laat licht.
Vroeg donker is ook niet alles maar valt te overzien.

Jorex

Berichten: 10026
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:21

Ik wil liever niet in de zomer 4 uur wakker worden, ik ben blij dat het nog even wordt uitgesteld _O-
En nee, ik kan met de warme zomers niet mijn raam blinderen, blindering gaat mee omhoog als ik mijn raam openzet s nachts. En dat is de enige manier om het een acceptabele temperatuur te houden in mijn kamer.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:23

Ik vind het verzetten van de tijd prima, maar als ik moet kiezen kies ik toch echt voor de zomertijd.
Heerlijk dat het zolang licht is!
Als het altijd wintertijd is kun je in de zomer ook gewoon veel korter comfortabel buiten zitten vanwege muggen enzo.
Nadeel is natuurlijk wel dat er in de winter een periode is dat het pas erg laat licht word, zelf vind ik dat niet zo erg, ik moet toch in het donker mn bed uit dus zoveel last heb ik daar niet van.
Wakker worden door het licht is wel lekkerder wakker worden maar ik denk dat het merendeel van de bevolking in de wintermaanden sowieso toch al in het donker eruit moet.
Mensen die moeite hebben met opstaan in het donker kunnen ook bijv een wake up lamp gebruiken.

Ik vind het zelf meer een probleem dat het in de zomermaanden met de wintertijd ontzettend vroeg licht word, dan word je om 4/5 uur wakker van het licht.

Beste opties vind ik --of altijd zomertijd
-Zomer en wintertijd gewoon zo houden zoals het nu is of het evt in een andere maand laten plaats vinden bijv verzetten eind nov en in maart.
-klok een half uur verzetten, dan zit het er tussenin en is het het meest eerlijk voor voor en tegenstanders

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:29

[quote="enjoymyhorse"]Ik ben iemand die de langdurige jetlag heeft.
Het is voor mij die hele zomer te vroeg op staan. Voor mij is dat niet na een weekje over.

Ik voel me echt beter in de winter.
Ik heb al moeite met vroeg op staan, maar nog een uur eerder is echt totaal tegen mijn klok in. En die klok blijft mopperen.
En ik ben echt niet van het lange uitslapen, dat ook weer niet.
Maar 6 uur op staan of 5 uur is voor mij echt een groot verschil.

Maar in feite sta je toch niet eerder op? Ik bedoel je gaat dan toch ook een uur eerder naar bed dus je slaapt dan toch net zo lang of het nou zomer of wintertijd is