Mensenstallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:55

Nico12 schreef:
Celiien schreef:
Met 'woontorens' is in principe niks mis. Als mensen er willen wonen en het kunnen betalen, why not? niet iedereen is gemaakt voor het platteland, om het zo maar even heel zwart/wit te stellen :+

Dus volgens jou bestaan er mensen in NL die een 'woontoren' prefereren boven laagbouw?
Ik kan nog geen mogelijk voordeel bedenken.

Ik ken mensen die in zulke torens wonen :D. Neem van mij aan, voor het gros zijn deze appartementen niet te betalen.
Sommigen zijn heel groot, hele luxe keuken/badkamer, parkeergarage enz.
Vaak worden er faciliteiten aangeboden zoals zwembad en sportschool. Soms gemeubileerd. Hotelkamers voor je gasten. Restaurants om de hoek. Stomerij/wasserij service.
Het zijn bijna altijd zakenmensen die er wonen, profvoetballers of expats; die hebben geen zin of tijd voor de file. Veel faciliteiten op loopafstand en een geweldig uitzicht.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:57

Maar Nikilover, het is toch niet vreemd dat als jij 37k per jaar verdient er verwacht wordt dat je daarvan bijdraagt aan het huishouden van je moeder? Van dat bedrag ga ik trouwens uit omdat je zegt te veel te verdienen voor een sociale huurwoning.

Met de woningnood is het denk ik ook een kwestie van goed zoeken. Eigenlijk al mijn vrienden en ikzelf hebben altijd wel een woning kunnen vinden in de Randstad (zijn nu begin 30), sommigen alleen anderen samen.

Urbanus

Re: Mensenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 06:07

Nee, met alle statushouders die voorrang krijgen op een sociale woning en een huizenmarkt die op z'n gat ligt ben je het stadium goed zoeken al voorbij.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:54

Tiggs schreef:
Maar Nikilover, het is toch niet vreemd dat als jij 37k per jaar verdient er verwacht wordt dat je daarvan bijdraagt aan het huishouden van je moeder? Van dat bedrag ga ik trouwens uit omdat je zegt te veel te verdienen voor een sociale huurwoning.

Met de woningnood is het denk ik ook een kwestie van goed zoeken. Eigenlijk al mijn vrienden en ikzelf hebben altijd wel een woning kunnen vinden in de Randstad (zijn nu begin 30), sommigen alleen anderen samen.

Als je echt oprecht wilt weten hoe het in elkaar zat toendertijd, mag je mij een PB sturen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:38

De immigratie procedure moet gewoon veel sneller.
Er komen meer mensen binnen die om economische redenen vluchten, dan mensen die uit oorlogsgebieden komen.
Binnen zes weken wel of geen asiel en niet tien jaar lang procederen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:58

Tiggs schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn dochter van 26 doet echt haar best om een woning te vinden maar woont noodgedwongen weer thuis. Wat er op de (particuliere) markt is, is onbetaalbaar. Woningbouw corporaties staat ze ingeschreven, voor koopflatje verdient ze te weinig...Ze woonde in een leuk huurhuisje totdat haar huurbaas bedacht dat een stelletje Polen meer willen betalen dan zij deed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:38

Rivendell schreef:
De immigratie procedure moet gewoon veel sneller.
Er komen meer mensen binnen die om economische redenen vluchten, dan mensen die uit oorlogsgebieden komen.
Binnen zes weken wel of geen asiel en niet tien jaar lang procederen.

De procedure moet beter, zodat tien jaar touwtrekken niet meer nodig is. (Wij Nederlanders kunnen voor een kippehok naar de Hoge Raad - vluchtelingen kunnen vrijwel niets. Maar wat gelukkig wel kan - zo hoort het in een rechtsstaat - als de IND er een potje van heeft gemaakt kun je een nieuwe procedure starten en dat gejengel kan |( tien jaar duren.

Het aantal goede woningen dat verkocht moet worden omdat rechtse kabinetten dat eisen van de woningbouw is getalsmatig veel groter.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:54

Er zouden sowieso regels moeten komen voor (tegen ;) ) het opkopen van goedkopere woningen door vastgoedbeleggers. Maar dat zal wel niet zolang de politici en leden van het koningshuis daar zelf vrolijk aan mee doen (denk: Van Haga en Bernhard jr.).

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:08

Janneke2 schreef:
De procedure moet beter, zodat tien jaar touwtrekken niet meer nodig is. (Wij Nederlanders kunnen voor een kippehok naar de Hoge Raad - vluchtelingen kunnen vrijwel niets. Maar wat gelukkig wel kan - zo hoort het in een rechtsstaat - als de IND er een potje van heeft gemaakt kun je een nieuwe procedure starten en dat gejengel kan |( tien jaar duren.

Die kinderen die pas uitgezet zouden worden, waren meer dan drie keer in hoger beroep gegaan. Nederlanders mogen maximaal drie keer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:26

Rivendell schreef:
Janneke2 schreef:

Die kinderen die pas uitgezet zouden worden, waren meer dan drie keer in hoger beroep gegaan. Nederlanders mogen maximaal drie keer.

?????
Ik denk dat het belangrijk is dat je weet hoe vaak een Nederlands staatsburger mag procederen.
Onbeperkt.

Als gezegd : voor een kippehok mag je naar de hoge raad.
En als de dakgoot van de buren 5 centimeter fout zit.
Mag allemaal.
(Geld kan een probleem zijn, want we hebben |( wel klassenjustitie in de zin dat rechtsbijstand duur is en uiterst beperkt vergoed wordt. De meeste 'pro deo' advocaten doen non stop vluchtelingen zaken en nemen als advocaat genoegen met een klein inkomen. De ware idealisten.)

Verder hebben we als Nederlandse staatsburgers rechten die inhouden dat als een of andere instantie iets fout heeft opgeschreven, dat dit gewijzigd moet worden.
Vluchtelingen hebben dit recht niet. De IND schrijft iets op en dat is de Wet van Meden en Perzen, geen wijzigingen mogelijk.
Het enige wat rest is een nieuwe procedure starten. Daar staat gelukkig nog geen maximum op - maar een normaal werkende IND zou beter zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:42

De Hoge Raad toetst in principe alleen of de lagere rechter (meestal het Hof) het recht juist heeft toegepast en haar oordeel deugdelijk heeft gemotiveerd.

Ik ben wel benieuwd naar een onderbouwing van Rivendell: welke stappen hebben die kinderen genomen? Op welke punten kan een Nederlander dit niet? Dus graag een onderbouwing, dan kunnen we kijken waar het verschil dat zit en of dat er überhaupt wel is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:44

Tiggs schreef:
Er zouden sowieso regels moeten komen voor (tegen ;) ) het opkopen van goedkopere woningen door vastgoedbeleggers..

Dit zou fijn zijn. Alleen wij leven in een vrij land, je mag verkopen aan wie je wilt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:47

Electra63 schreef:
Tiggs schreef:
Er zouden sowieso regels moeten komen voor (tegen ;) ) het opkopen van goedkopere woningen door vastgoedbeleggers..

Dit zou fijn zijn. Alleen wij leven in een vrij land, je mag verkopen aan wie je wilt.

Ja maar je zou kunnen denken aan regels vanuit de gemeente, zoals bijvoorbeeld vroeger de premiewoningen. Of bepalen dat voor bepaalde woningen een zelfbewoningsplicht geldt.

Ik dorpen in Zwitserland heb je bijvoorbeeld regels dat maar een x% woningen aan niet-Zwitsers verkocht mag worden of niet als tweede woning gekocht mag worden. Bij dat eerste punt zie ik trouwens een probleempje met onze grondwet, maar het tweede zou toch moeten kunnen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:00

Tiggs schreef:
Ja maar je zou kunnen denken aan regels vanuit de gemeente, zoals bijvoorbeeld vroeger de premiewoningen. Of bepalen dat voor bepaalde woningen een zelfbewoningsplicht geldt.

Ik dorpen in Zwitserland heb je bijvoorbeeld regels dat maar een x% woningen aan niet-Zwitsers verkocht mag worden of niet als tweede woning gekocht mag worden. Bij dat eerste punt zie ik trouwens een probleempje met onze grondwet, maar het tweede zou toch moeten kunnen?

Ja in Zeeland heb je dorpen, dat zijn bijna spookdorpen in de winter. Die huizen zijn opgekocht door (Duitse) toeristen.
Maar ja, paar jaar geleden was je blij dat jij je huis überhaupt verkocht kreeg.
In sommige steden krijg je nu niet eens de kans om een huis te kopen. De investeerders kunnen direct het bedrag neerleggen.
Ik woon in Rdam en krijg 2 a 3 x per week bericht van makelaars of ik mijn huis wil verkopen.
Ik doe het niet, ik moet immers ook weer een ander huis kopen of huren.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:17

Er zijn zat huurwoningen verkrijgbaar maar ze zijn simpelweg te duur voor de grote groep mensen die ongeveer een minimumloon verdienen. En die woningen zie ik maandenlang op het internet staan dus ik geloof niet dat er veel vraag naar is.
Wat ze hier vooral bouwen? Nog meer van die dure koop of huurwoningen. 8-)
Die vervolgens maandenlang leegstaan omdat niemand dat kan of wil betalen (hier in Groningen 300.000 voor een lelijk rijtjeshuis in iets dat lijkt op een gevangeniscomplex).
Ik wil heel graag de huurwoning die ik heb vrijgeven om ergens anders te gaan wonen maar ik kan het simpelweg niet betalen. Boven de 700 valt ook nog eens de huursubsidie weg dus dan betaal je ineens 3 keer meer.

Als ze die grens op zouden schroeven naar 900 euro dan heb je voor heel veel mensen al een optie gecreëerd. Dan hoeft van mij de huursubsidie niet eens meer toe te nemen na die 700 euro.

In die woontoren gaan ook geen mensen met een lager loon kunnen leven hoor, ik kan je nu al vertellen dat je daar minstens 1000 euro huur voor gaat betalen en als je dat hebt kan je ze per direct huren. Mensen die dat geld kunnen besteden huren namelijk over het algemeen niet maar kunnen gewoon kopen en dat is stukken goedkoper en nuttiger.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:54

Maar huursubsidie krijg je toch maar tot een inkomen van 21.000 ofzo? Hoe wil je daar ooit een woning van 900 euro van betalen?

Overigens kun je in Zuid-Holland ook onder de huurtoeslaggrens huren via een andere corporatie dan de woningstichting. Moet je alleen wel net even weten.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:32

Ik woon in de Randstad en sta te springen om nieuwe woontorens :) Zelf heb ik na een jaar via-via een appartement kunnen vinden (zonder huisgenoten), maar veel werkende mensen uit mijn vriendenkring zijn al erg lang op zoek en zelfs jaloers op mijn ruime, maar oude huurwoning. Er is zoveel krapte op de woningmarkt hier dat je blij mag zijn als je een huisje kan vinden - ongeacht de staat.

Dus van mij mogen er woontorens komen, alleen (zoals Lepeltje al zegt) zijn die waarschijnlijk te duur en de mensen die wel in de doelgroep vallen kopen wel een huis i.p.v. huren. Tenzij je expat of crimineel bent, of gewoon teveel geld hebt. :D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 04:26

Lepeltje schreef:
Er zijn zat huurwoningen verkrijgbaar maar ze zijn simpelweg te duur voor de grote groep mensen die ongeveer een minimumloon verdienen. En die woningen zie ik maandenlang op het internet staan dus ik geloof niet dat er veel vraag naar is.
Wat ze hier vooral bouwen? Nog meer van die dure koop of huurwoningen. 8-)
Die vervolgens maandenlang leegstaan omdat niemand dat kan of wil betalen (hier in Groningen 300.000 voor een lelijk rijtjeshuis in iets dat lijkt op een gevangeniscomplex).
Ik wil heel graag de huurwoning die ik heb vrijgeven om ergens anders te gaan wonen maar ik kan het simpelweg niet betalen. Boven de 700 valt ook nog eens de huursubsidie weg dus dan betaal je ineens 3 keer meer.

Als ze die grens op zouden schroeven naar 900 euro dan heb je voor heel veel mensen al een optie gecreëerd. Dan hoeft van mij de huursubsidie niet eens meer toe te nemen na die 700 euro.

In die woontoren gaan ook geen mensen met een lager loon kunnen leven hoor, ik kan je nu al vertellen dat je daar minstens 1000 euro huur voor gaat betalen en als je dat hebt kan je ze per direct huren. Mensen die dat geld kunnen besteden huren namelijk over het algemeen niet maar kunnen gewoon kopen en dat is stukken goedkoper en nuttiger.

_/-\o_ Goeie post!
Waarom ziet het kabinet dit nou niet? Waarom gebeurt er niet iets?
Als heel Nederland snapt hoe de woningmarkt in elkaar steekt, notabene op een forum, waarom snappen ‘zij’ het dan niet?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 05:38

Tivoli schreef:
Als heel Nederland snapt hoe de woningmarkt in elkaar steekt, notabene op een forum, waarom snappen ‘zij’ het dan niet?!

Gevestigde belangen.

Als je een huis hebt dan heb je alle baat bij de hypotheekrente aftrek en overprijsde huizen. Die miljoenen mensen gaan niet stemmen op een partij die de waarde van hun woning met een ton gaat laten afnemen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:18

Tiggs schreef:
Maar huursubsidie krijg je toch maar tot een inkomen van 21.000 ofzo? Hoe wil je daar ooit een woning van 900 euro van betalen?

Overigens kun je in Zuid-Holland ook onder de huurtoeslaggrens huren via een andere corporatie dan de woningstichting. Moet je alleen wel net even weten.

Als alleenstaande ja, maar dan zijn er nog wel opties als je op jezelf wil wonen. Ik heb heel lang in een studio gewoond en dat ging prima in mijn eentje, veel meer heb je ook niet per se nodig. Die kan je niet in elke stad makkelijk krijgen maar in veel steden is daarvan een redelijk groot aanbod.

Als stel mag je tot 30000 verdienen, al wordt de subsidie dan wel afgebouwd. Maar als je rond de 25000 verdient kan je best iets duurder huren hoor, het is misschien niet ideaal maar onmogelijk zeker niet.
Ik zag ook ergens een voorstel om geleidelijker af te bouwen na die 30000, zodat je niet meteen in de problemen komt als je er net buiten valt, maar dat zal er vast ook niet doorheen komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:59

Van mij mogen ze ook komen. Alles om de lange wachtlijsten op te vullen. En zoals aangegeven het stoken zal een stuk goedkoper zijn als je zit ingebouwd.
En dan met nieuwjaar. Als je een beetje hoog woont heb je goed uitzicht :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:45

Lees veel over verspreiden van mensen naar de dorpen, daar woonwijken bouwen etc. Aub niet, woon landelijk en van mij hoeven hier geen stadse mensen te komen. Mensen kiezen voor landelijk en wil niet opgezadeld worden met woonwijken om mij heen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:07

Opgezadeld met woonwijken om je heen... Klinkt wel heel dramatisch :D
Ik snap het - maar er is groei, hoe je het ook went of keert...

Hier (Leiden) bouwen ze trouwens gewoon tegenover een flat een nieuwe flat, je kijkt zo bij elkaar naar binnen.

IK word heel, heel ongelukkig van het huidige woningbeleid.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:17

Gelukkig kan het hier niet ivm landbouwgrond. Maar die flats hoeven hier niet te staan. Vind in de stad flats heel gaaf. Woon in Tilburg op kamers en vind die flats een leuk aanzicht. Maar bij mijn ouders thuis thuis wil ik gewoon lekker zoals het is. En woon 100 meter van het bos dus en tussen de akkers dus hier zal t wel mee vallen met de wijken, al is er wel 5 jaar geleden een nieuwe straat gebouwd met 20 huizen ongv 500 meter verderop. Wel mooie grote vrijstaande huizen. Ook niet betaalbaar voor de normale mens.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:43

Zouden ze hier in het dorp maar een aantal woontorens bouwen.... (15 minuten van Dordrecht, 30 minuten van Rotterdam en Breda).
Hier zijn appartementen zo enorm gewild door starters... Maar alle woontorens hier zijn of huur, of meteen penthouse.
Dat wat te koop is, is 3 a 4 ton voor ong 100m2.... Nou, wij hebben de helft daarvan betaald (2 ton) voor een eengezinswoning, die een tikje groter is.
De appartementen zijn ook binnen een week verkocht, want het is gewild... Helaas wil de gemeente dat er niet meer gebouwd gaat worden hier. Er is nog 1 nieuwbouwproject in aanbouw wat wel afgemaakt mag worden. Hier komen 50 appartementen en 30 woningen, allemaal koop, wat nog niet in de verkoop is, maar waar wel al 500 geïnteresseerden voor zijn. Dus die zijn binnen een week ook verkocht. Er is 1 ouder gebouw wat omgebouwd gaat worden tot woningen (appartementen). En hierin komen er 8, ook hiervoor inmiddels al 50 geïnteresseerden...

Dus ja er is zeker genoeg vraag naar woontorens....