Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:37

Enjoymyhorse.... je hebt het over een stal...
ik heb het over een huis(je), waar 6 mensen wonen.... (oma, zoon met vrouw, 2 kinderen, en de zus van de vrouw)
Dat kan je toch helemaal niet vergelijken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:39

Grenzen dicht hoeft van mij niet, maar ze mogen er wel eens voor zorgen dat asielzoekers hier gewoon direct aan het werk kunnen, zodat we geen criminelen meer uit Polen en Tsjechië enz hierheen hoeven te halen voor de baantjes waar wij Nederlanders zelf te lui voor zijn.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:42

LadyMadonna schreef:
ik heb het over een huis(je), waar 6 mensen wonen.... (oma, zoon met vrouw, 2 kinderen, en de zus van de vrouw)

Maar je mist mijn punt.
Dit is inderdaad een stal, waar de paarden niet mopperden. Die vonden het prima.
Toch word door onze strot geduwd dat het niet goed is.
Stel je eens voor dat de mensen waar jij het over hebt ook verplicht op moeten knappen. Want ja zoals jij al aangeeft dat is toch geen leven zo?
Van welk geld moeten ze dat doen?
Dat is hier dus ook.
Een heleboel mensen die het saneren echt niet kunnen betalen, gewoon niet.
Dan lijken we hier wel rijk, maar zijn we dat ook met zulke overheid? Die mensen geld uit de zak klopt wat ze door alle dure vaste lasten niet meer hebben.
Zorg gewoon niet doen omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen.

Hier is ook armoede. Alleen door onze mooie huizen valt het minder op.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 22-10-18 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:44

Misschien ligt het aan de regio waar ik woon, of was het net een drukke periode, maar de wachttijden voor maatschappelijk hulp. (Therapeut, maatschappelijk werker op school, psycholoog) die zijn behoorlijk lang.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:49

Ik vind victim blaming een heel groot probleem van de huidige maatschappij. Veel mensen die geloven dat we zo vrij zijn om te doen en laten wat we willen dat iets slecht wat iemand overkomt niet de schuld is van de slechterik, maar het slachtoffer die het maar niet had moeten laten gebeuren. Jij had jezelf maar niet moeten laten verkrachten door om half tien 's avonds nog te gaan joggen. Jij had jezelf maar niet in elkaar moeten laten slaan door die agressieve vriend als je twee dagen eerder was vertrokken toen hij al eens agressief reageerde. Jij had jezelf maar niet moeten laten beroven door zo'n dure handtas zo nochalant te dragen. Jouw kind had nog geleefd als jij een betere ouder was geweest en hem beter in de gaten had gehouden toen jullie door het verkeer liepen. Ja die anderen zijn slecht, maar jij zorgt er door jouw fouten door dat ze slecht kunnen zijn dus je moet ook naar je eigen aandeel kijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:55

enjoymyhorse schreef:
LadyMadonna schreef:

Maar je mist mijn punt.
Dit is inderdaad een stal, waar de paarden niet mopperden. Die vonden het prima.
Stel je eens voor dat de mensen waar jij het over hebt ook verplicht op moeten knappen. Want ja zoals jij al aangeeft dat is toch geen leven zo?
Dat is hier dus ook.
Dan lijken we hier wel rijk, maar zijn we dat ook met zulke overheid? Die mensen geld uit de zak klopt wat ze door alle dure vaste lasten niet meer hebben.

Het is nog steeds niet te vergelijken want asbest is gewoon dodelijk spul. Dat moet je niet weg laten halen om jou te pesten maar vanwege het algemeen belang.
Zelfde met de verduurzaming. We weten al sinds de jaren 90 dat het niet zo kan, met gas en CO2 uitstoot en dat er echt iets moet gaan gebeuren.
Dit is heel lang op een lieve manier geprobeerd ("als je wil kun je dit doen, wil je alsjeblieft iets doen, ah toe") en nu wordt eea verplicht gesteld omdat dit blijkbaar niet werkt en dan is het een probleem. Tja.
We kunnen óók alles op zijn beloop laten en dan komen er alleen nog maar meer klimaatvluchtelingen en worden al die dystopische apocalyptische films nog werkelijkheid ook :) Het is maar waar je zin in hebt.
(En nogmaals ik ben ook niet iemand die het ruim heeft, integendeel zelfs, en ik heb geen kinderen maar vind toch dat we een flink voorschot op de toekomst nemen.)

enjoymyhorse

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:59

Maar dat gaan we niet redden door dat in Nederland alleen maar aan te pakken.
Asbest saneren kennen ze nergens zo duur als hier.
Verduurzamen gaat nergens zo als hier.
Wij als klein landje worden het verplicht zo te doen, terwijl de rest va de wereld nergens naar kijkt.
Maar hier gaan mensen er aan onderdoor terwijl het niet gezien word omdat we rijk zijn.

Misschien ook wel een probleem, de armoede buiten de grenzen wel zien maar niet in ons eigen land.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:02

Dare I say it, Nederland loopt van de westerse landen behoorlijk achter in verduurzamen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:05

Zo gauw als ik de Belgische of Duitse grens over struikel zou ik dat toch niet zeggen :)
Behalve dat ze in België een berg zonnepanelen hebben omdat de overheid daar fatsoenlijke subsidie gaf en het niet uit de burgers hun zak klopte.
Hier willen de mensen het ook wel, maar hier word alles op hun bordje geschoven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:12

Ik vind de wegwerpmaatschappij een gigantisch probleem. Met zaken als de action, alieexpress etc. waar je voor 3x niezen een nieuwe inboedel voor je huis hebt. Allemaal goedkoop Chinaplastic wat kapot gaat als je nog 3x niest. Maar wat maakt het uit, we donderen het aan de kant en dan is het uit het oog en uit het hart. Maar die grondstoffen raken op, we hadden van die grondstoffen ook iets kunnen maken wat wèl bestand is tegen de tijd en wat 20 jaar meegaat.

Alles wordt maar afgedankt, alles moet het duurste en het nieuwste en het flitsendste. Want we kunnen niet achterblijven bij de buren. En die plasticberg die groeit maar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:13

lieveli schreef:
Dare I say it, Nederland loopt van de westerse landen behoorlijk achter in verduurzamen.

Klopt.. Er zijn gewoon landen die al bijna volledig om zijn op windenergie..
Wij hebben zo veel wind, en nog komt het grootste deel van onze energie uit kolencentrales 8)7

Wat betreft armoede; er zal zeker een klein deel echt arm zijn, maar het grootste deel van de 'arme' mensen houden zichzelf arm door gewoon stomme keuzes te maken. Geld lenen wat je niet hebt, roken, alcohol drinken, kant-en-klaar maaltijden en junkfood eten, daardoor weer meer medische kosten, een dure auto, geen 'vervelend' werk willen aannemen.. of in een te dure stad/wijk willen wonen.. Ik denk dat het grootste deel van de armoede in Nederland snel verholpen zou zijn als mensen iets slimmer zouden bezuinigen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:14

Ik vind het heel zorgwekkend hoe kritisch de mensen zijn van achter hun scherm.

Het lijkt wel alsof het zo is dat als er iets niet helemaal perfect is mensen elkaar gaan zitten afbranden. Social media lenen zich hier enorm voor. Maar bijvoorbeeld hier op bokt zie je het ook al.

Deze verharding van de maatschappij vind ik verschrikkelijk. Ik ben opgevoed met " als je niks aardigs te zeggen hebt zeg dan maar niks" maar dat lijkt verloren gegaan.

Plus dat ik heel verdrietig kan worden van het feit dat we nog zo weinig geven om de medemens. Ik begeleid als vrijwilliger vluchteling gezinnen. Als je hoort waar die allemaal tegenaan lopen. Alsof ze tweederangs burgers zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:15

enjoymyhorse schreef:
LadyMadonna schreef:

Maar je mist mijn punt.
Dat is hier dus ook.

In onze westerse ogen is het geen leven, maar zij waren heel gelukkig! (Ja, ik heb ze gesproken)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:18

Het feit dat 'verwarde' mensen gewoon in de maatschappij blijven rondlopen en tbs'ers op verlof mogen zonder toezicht.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:21

Dat mensen denken dat vrijheid van meningsuiting betekend dat je altijd maar alles moet kunnen zeggen. Soms is zwijgen inderdaad goud :j

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:22

Ja dat bedoel ik dus ook Lady,
Ik denk als je niet alles opgelegd krijgt in regels je best gelukkig kunt zijn in wat je hebt.
Ik vind ons huis prima zoals het is.
Oude keuken, alleen een douche, ik hoef niet meer. Al denk ik dat de meeste mensen het van boven te onder zouden verbouwen want het is niet luxe genoeg.
Van mij hoeven al die heb dingen niet.
En ik begrijp dat dit luxe is tegenover de mensen die jij hebt gesproken, maar je vergelijkt toch met wat in jou omgeving de "norm" is.
Maar hier worden wel dingen je opgelegd, ook al heb je er zelf geen baat bij.
Ik denk inderdaad dat de wereld kapot gaat, maar niet gered word door een windmolen meer of minder.
Al die miljarden mensen die op onze planeet leven maken het samen kapot.
Daarnaast de aarde heeft altijd klimaat veranderingen gehad. Dat houden we niet tegen.
En moeten we dat wel tegen willen houden?
Dikke vette orkaan over 3 kwart van de wereld zou zo gek niet zijn hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:25

Joysieee schreef:
Hoi bokkers!

Laatst had ik het op school in een les over de problemen in onze maatschappij. (....)

Vandaar mijn vraag, wat vinden jullie een probleem in de huidige maatschappij en waarom?

Brand los. :)

We leven in een gigantisch luxueuze maatschappij - en dat weten we niet meer.

Ondertussen koersen we af op een serie gigantische problemen als gevolg van de opwarming van de aarde...
....maar een weekendje weg naar Barcelona met het vliegtuig moet maar kunnen.

Om onze luxueuze levensstijl vol te houden wordt het regenwoud van de Amazone gebulldozerd zodat er veevoer verbouwd kan worden en we im- en exporteren dieren zonder echt op ziektegevaren te letten.
(Ik bedoel gewone hygiëne, zoals gezonde dieren en gezonde mensen over ontsmettingsmatten te laten lopen.)
Ondertussen is er bijna geen antibiotica meer waar TBC niet resistent voor is.
Dus TBC kan weer volksziekte nummer 1 worden.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:34

Hoe veel mensen met onze ouderen omgaan. Steeds meer mensen moeten thuis blijven wonen en we staan met steeds minder mensen op grotere groepen ouderen in de 24-uurszorg. Er zijn instanties die mantelzorgers helpen, maar dat is bij lange na niet genoeg.

Ook vind ik de vanzelfsprekendheid waarmee veel mensen vlees eten een probleem. Milieu staat al heel erg onder druk, maar het moet allemaal maar kunnen.

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:35

Het verschrikkelijke betuttelen van tegenwoordig op veel verschillende fronten.

Zowel van kinderen als in de algemene maatschappij.
Dat kinderen geen koekjes en alleen nog maar groentes of fruit me mogen nemen vind ik op zich een goede regel. Maar als ze jarig zijn zitten ze nog aan de komkommer het is ook echt zo erg als ze 1x in de week een snoepje krijgen op school.

Ouders die helemaal panisch worden als hun kleine wondertje een plekje of wondje ergens heeft zitten. Of niet willen dat hun kindje buiten gaat spelen omdat ze een droog probleemhuidje hebben. Maar je kind van 2 wel huilend voor de deur staat omdat het ook lekker naar buiten wil (wat volgens mij veel meer schade oplevert voor later). Ouders die hun kind niet meer durven in te laten enten omdat het er ziek van kan worden terwijl de gevolgen van de ziekten veel schadelijker zijn voor het kind en ook nog eens voor de omgeving. Of juist niet willen dat er een keertje hagelslag op hun brood komt of een beetje jam. Terwijl er tegenwoordig al zoveel regels zijn voor gezonde voeding bij instanties. Als je kindje van 2 een keertje niet mee mag spelen wordt het gelijk gepest, terwijl kinderen van die leeftijd vooral naast elkaar spelen i.v.m. met elkaar en alles bekijken vanuit hun eigen wereldje en zich dus nog totaal geen idee hebben wat het betekend. Natuurlijk moet iedereen mee kunnen doen en moet samenspelen bevorderd worden en buitensluiten tegen gegaan. Maar ouders weten de boel vaak behoorlijk op te blazen.

Er wordt niet buiten gespeeld omdat het veel te koud is..

Laten we nog maar niet beginnen over het prinsjes en prinsjes gedoe.. Of als ze boos bij de juf staan omdat hun kindje even aan de kant gezet werd bij de gym terwijl het kind echt iets deed wat niet door de beugel kon. Ouders die hun kind ontzettend pushen en alles op alles zetten ongeacht wat het kost zodat hun kind naar een reguliere school kan (met 30 kinderen in de klas) terwijl het kind veel meer baat zou hebben met goede begeleiding en kleinere klassen. Laat staan dat juffen en meesters al vaak moeite hebben om alle kinderen genoeg begeleiding en aandacht te geven.

Ieder ding moet tegenwoordig omgezet worden in een speciaal leermoment en alles wordt voorgekauwd ook willen men dat kinderen continu onder de loep genomen worden i.p.v. ze lekker zelf te laten spelen. Aan de andere kant moet kleuters tegenwoordig al Engels leren en wil men kinderen op het kdv ook nog het liefste gaan toetsen! Het zijn kinderen laat ze lekker spelen, vies worden een keer een sneetje krijgen, naar buiten gaan als het koud is, een klein snoepje hebben op een feestje en vooral gewoon lekker kind zijn!

Zo kan ik nog wel uren doorgaan of van de gevolgen spreken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:38

Ik vind vooral de verharding van de maatschappij een heel erg groot en verontrustend probleem.
Het wij-en-zij denken waarbij "zij" maar slechte, domme, asociale mensen zijn.

Het er automatisch maar vanuit gaan dat een ander niet "goed" is.

Dat uit zich dan in bvb. het lezen van een (nieuws) bericht en meteen een oordeel klaar hebben.
Puur op basis van een eenzijdige verhaal. Niet eerst de moeite doen om te snappen wat er nu precies gebeurd is of waarom iemand dat nu eigenlijk deed.

Niet eerst proberen een positievere, goede / menselijke verklaring te vinden maar meteen *hup* met de botte bijl erin: dat is een slechterik! En maar voor vanalles en nog wat uitmaken. Hoe grover - hoe beter.

Dat zie je hier op Bokt ook veel gebeuren, in topics waar iemand klaagt over een situatie. Of iemand zegt wat en dan worden de woorden zo negatief mogelijk uitgelegd ipv. er in eerste instantie vanuit te gaan dat die ander vast ook in wezen een goed mens met goede bedoelingen is.

Men lijkt wel constant bezig om anderen naar beneden te willen halen zodat ze zich beter kunnen voelen over zichzelf ofzo....

Ik zou heel graag zien dat mensen als ze iets horen, lezen of zien, en voelen dat ze een hele negatieve conclusie trekken, zichzelf ervan bewust zijn dat dat misschien niet terecht is en de moeite doen om even verder te kijken dan hun neus lang is, en eens even onderzoeken of er niet een veel minder negatieve verklaring is. Want 9 van de 10 keer is dat zo namelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:49

Lizzyy schreef:
Dat mensen zo snel een uitkering krijgen terwijl daar genoeg mensen tussen zitten die echt wel kunnen werken.

En degenen die willen werken uitgekotst worden omdat ze te oud zijn %)
Wat betreft pamperen.
Hoe vaak ik uit een boom ben gedonderd verkeerd van een schommel ben gesprongen en daardoor gehavend thuis kwam.
Ach gaat gewoon over.
Nu zit de SEH vol met sneetjes in vingers oid.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:57

Interessant topic. Eigenlijk ben ik best blij en vind ik (mening) dat we soms best wat minder mogen klagen. Dat telt zeker voor mijzelf want ik heb het klagen over regels en kosten (en het weer :Y) ) tot kunst verheven. Ik kijk soms het volgende filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=IpSVw4UzZa0 in combinatie met https://www.givingwhatwecan.org/get-inv ... rich-am-i/ helpt mij altijd weer te relativeren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:00

Oh en social media in combinatie met mensen die alles geloven en niet verder kunnen denken dan hun neus lang is. Hoe vaak ik geen tenenkrommende "deel dit!" berichten op mij tijdlijn krijg van totaal van de pot gerukte verzonnen verhalen, maar degene die het deelt geloofd het allemaal. Nee, Zwarte Piet blijft niet als het bericht honderduizend keer gedeeld wordt. Nee, een asielzoeker krijgt niet gratis 3000 euro per maand, en nee, dat meisje krijgt geen euro per keer dat dit bericht gedeeld wordt en die jongen moet je geen gelukkige verjaardag wensen, want die is helemaal niet jarig en als hij dat al was was hij helemaal niet eenzaam want hij had wel meer dan genoeg vriendjes. :roll:

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:09

8nnemiek schreef:
Grenzen dicht hoeft van mij niet, maar ze mogen er wel eens voor zorgen dat asielzoekers hier gewoon direct aan het werk kunnen, zodat we geen criminelen meer uit Polen en Tsjechië enz hierheen hoeven te halen voor de baantjes waar wij Nederlanders zelf te lui voor zijn.

Maar is het probleem dan niet eigenlijk die groep mensen die niet wil werken of zich te goed voelt voor dit soort baantjes? Een 15 jarige die niet wil bollen pellen want dat is minderwaardig werk? Mensen die niet aan het werk gaan omdat een uitkering voordeliger is. Dat vind ik wel een probleem.

En de individualisering. Ik ben van mening dat als we weer wat meer betrokken raken bij elkaar, we bepaalde andere problemen misschien kunnen voorkomen. Signalering van problemen bij de ander en elkaar helpen waar nodig.

Overigens bewijzen wij dat zorg voor mensen met een hulpvraag ook anders kan. Je hebt niet perse tig leidinggevenden en uren papierwerk nodig, al lijkt dat soms wel zo.
Laatst bijgewerkt door san4nie op 22-10-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:10

Lastig om de goede woorden te vinden, maar ik denk dat het beste te omschrijven is de maakbaarheid van het leven.

Er wordt vaak gedaan alsof het iemands eigen schuld is, terwijl er vaak van allerlei redenen zijn dat iets niet perfect gaat.
Ik vind dat veel mensen erg hard oordelen over een ander en daarbij aangeven dat het hun eigen schuld is. Je ziet het in dit topic ook weer meerdere keren voorbij komen -->voorbeeld: mensen die niet werken zijn lui. En je moet je maar verantwoorden voor de ander waarom je dat niet bent. Terwijl ik denk dat we juist andersom moeten kijken.

Het is heel erg dat we denken dat we alles zelf in de hand hebben en dus als er iets mis gaat in het leven dan is het je eigen schuld. En als het je eigen schuld is, dan mogen we daarover oordelen.