Bioloog aangehouden in eigen tuin met pepperspray, te ver?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wie heeft gelijk

De man
64 (65%)
De politie
33 (34%)

Totaal aantal stemmen: 97

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:47

enjoymyhorse schreef:
En waarom is de vraag naar legitimatie een vervelende vraag?

De vraag op zich is niet vervelend, wel de volledige setting. Als ik rustig mijn hond in het donker aan het uitlaten ben op het grasveldje langs de buren en er komt een combi de straat ingereden waar twee agenten uitspringen die mij, met de hand aan het holster, vragen om een identiteitskaart. Dan denk ik dat ik nog net niet in mijn broek sch*t. En dat ben ik. Als je dan een bioloog bent die ooit in de jungle ontvoerd geweest is door mannen die ineens uit een wagen sprongen, dan kan ik me voorstellen dat je nog net iets extremer reageert. Je kan als politieagent niet alles inschatten, maar je kan wel beseffen dat je dat effect op mensen hebt.

Als het op een openbare plaats was, is de man juist helemaal onschuldig en mag je hem zelfs niet van een inbraakpoging verdenken. Je kan dus ook rustig op de man afstappen en zeggen 'he, we hebben een melding gehad van verdacht gedrag, kan je ons even vertellen wat je aan het doen bent?' en na zijn verhaal 'ah ja, ok, en woon je hier in de buurt?' etc etc. Uiteindelijk wil je hetzelfde bereiken, maar de manier waarop je communiceert is anders. De harde middelen kan je dan bovenhalen wanneer de persoon daadwerkelijk gevaarlijk of crimineel gedrag vertoont. En dan nog vind ik pepperspray echt wel heel erg extreem. Dat doe je om een vechtende bende uiteen te halen, niet om met twee man een man met een zaklamp tegen de grond te werken.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:50

Wie zegt dat ze niet op een nette manier zijn legitimatie hebben gevraagd?
Wat als die meneer door zijn verleden dan meteen begint te flippen?
Want wat je zegt pepperspray word niet snel ingezet. Dan is er heel wat aan de hand. Daarom geloof ik ook niet dat deze bioloog zo'n lief meewerkend mannetje was zoals hij zichzelf de dag later wel voor wil doen. Want een flippende man krijg je zo gemakkelijk niet neer met 2 man. Ik heb wel eens flippende kerels gezien, daar heb je een man of 6 voor nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:00

enjoymyhorse schreef:
Want wat je zegt pepperspray word niet snel ingezet. Dan is er heel wat aan de hand.

Zo kun je de conclusie niet trekken, dan redeneer je naar de uitkomst toe. (Wordt wel vaak op die manier gedaan overigens.) Dan is er nooit kritiek mogelijk, want 'we doen het niet zomaar dus er was wat aan de hand' kun je altijd gebruiken.
Zo werkt dat niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:02

Uiteraard is heel dit topic speculatie en ik denk, jij denkt. Zelfs het krantenartikel kan een verdraaiing van de waarheid zijn. Ik kan mijn post niet staven met keiharde bewijzen, net als ieder ander die hier reageert.
Ik herinner me ooit een programma gezien te hebben waarin een vrouwelijke politieagent demonstreerde hoe ze door de juiste techniek en beweging een boom van een kerel tegen de grond kreeg. En jij zegt dat je 6 man nodig hebt om een flippende kerel in toom te kunnen houden. Waar ligt de waarheid? Tja, wie zal het zeggen. Iedereen zal zijn waarheid wel hebben en dingen zo vertellen dat hij er goed uitkomt.
Maar om heel eerlijk te zijn: twee politieagenten met matrak, pepperspray, pistool en kogelvrij vest versus een bioloog met zaklamp. Ik maak daar inderdaad mijn waarheid rond.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:03

Ik was er niet bij dus ik vind hier weinig van aangezien ik niet weet hoe het gegaan is.

Ik ben het er wel mee eens dat de toon de muziek maakt. Dat heeft helaas niet iedere agent door

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:03

Natuurlijk werkt dat zo wel.
De man geeft aan dat hij geduwd heeft.
De partner geeft aan dat ze wakker werd van geschreeuw.
De man kon zich niet legitimeren want het was kwijt, dat heeft zijn partner later gebracht.
Meer informatie hebben we niet, dus helemaal eerlijk oordelen is het zeker niet. Maar ik vind dit alles toch echt niet in het voordeel van de bioloog.
En waarom zou de politie pepperspray gebruiken als de man kalmpjes is? Dat zou helemaal een rare conclusie zijn. Dus dat er meer aan de hand was is dan eigenlijk wel zeker.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:07

enjoymyhorse schreef:
Wie zegt dat ze niet op een nette manier zijn legitimatie hebben gevraagd?
Wat als die meneer door zijn verleden dan meteen begint te flippen?
Want wat je zegt pepperspray word niet snel ingezet. Dan
is er heel wat aan de hand. Daarom geloof ik ook niet dat deze bioloog zo'n lief meewerkend mannetje was zoals hij zichzelf de dag later wel voor wil doen. Want een flippende man krijg je zo gemakkelijk niet neer met 2 man. Ik heb wel eens flippende kerels gezien, daar heb je een man of 6 voor nodig.

Hij was niet op de vlucht, deed zijn ding rustig misschien vreemd. Agenten horen beroepsmatig over goede contactuele eigenschappen te hebben en in staat een situatie te hanteren. dat is hier misgegaan.

2 profesionals, ik zeg niet appeltje eitje.

iemand die flipt is niet een crimineel, is gewoon een burger in een hoop stress.

ik herhaal de vraag:

geschikt?
ongeschikt?

In Engeland lopen de bobies zonder pistool rond, ik denk dat er in Engeland genoeg geweld is denk aan voetbal hooligans, meer drankmisbruik en een terreurorginasatie als de IRA.
Meer aanzien beter opleiding, ik denk dat het dus wel kan.

enjoymyhorse

Re: Bioloog aangehouden in eigen tuin met pepperspray, te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:14

Nee hij was niet op de vlucht toen ze aankwamen.
Maar wie weet hoe snel hij van 0 naar 100 gaat in zijn gedrag.
Dan valt er weinig met normaal inpraten meer te doen hoor. Zo iemand hoort niets meer, die hebben een waas.

En nee zo iemand is geen crimineel, maar ook geen rustig burgertje meer.
En dat hij geen crimineel was kon pas bewezen worden toen er wel een id te zien was.
Daarvoor niet.
Iedereen op straat die verdacht is maar laten gaan omdat hij kevertjes aan het zoeken is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:19

enjoymyhorse schreef:
Natuurlijk werkt dat zo wel.

Eigen regels van logica, waar de cirkelredenering gewoon ok is?

Citaat:
En waarom zou de politie pepperspray gebruiken als de man kalmpjes is? Dat zou helemaal een rare conclusie zijn. Dus dat er meer aan de hand was is dan eigenlijk wel zeker.

Het punt daarbij is wat daarvoor gebeurt. Situaties met politie kunnen escaleren omdat de politie zelf druk en haast maakt op punten waar dat niet nodig is. Vervolgens komen ze dan in een situatie die uit de hand loopt, waar geweld gebruiken logisch lijkt. Alleen wat daaraan vooraf gaat wordt dan buiten beschouwing gelaten.
En dat geldt in elk geval voor de identificatieplicht als geheel: daarmee worden veel mensen die in wezen niets fout doen - niemand lastig vallen, geen gevaar veroorzaken, niets vernielen etc, (dingen die niet alleen fout zijn omdat het in de wet staat, maar ook omdat dat dingen zijn waar we allemaal wel over eens zijn dat ze niet horen) ineens in een situatie gebracht waarin ze toch iets fout doen.

En juist als je geweldsmiddelen hebt om de ander te dwingen, kan dat maken dat iemand zich ook minder richt op andere oplossingen zonder geweld. Je went eraan. Je kunt gewend raken aan het idee dat de ander zich aan jou moet onderwerpen. Je kunt dan vergeten dat je ook op andere manieren te werk kunt gaan.

Daar wordt hier in het topic verschillende keren minachtend over gedaan, over het 'met zijden handschoentjes aanpakken' maar dan vergeet je toch volgens mij dat het hier gaat om een man die gewoon beestjes aan het kijken was buiten en uiteindelijk eindigde in de cel met pepperspray: iets wat me hoe dan ook verkeerd lijkt. En ten tweede: dat dat hele gedoe van peppersprayen en iemand mee naar het bureau meenemen nogal veel tijd kost. Dus wat meer tijd nemen aan het begin is niet alleen fijn voor de onschuldige mensen, maar het is vooral ook veel efficienter en sneller dan situaties laten escaleren.

Als dat geen onderwerp van gesprek kan zijn dan vind ik dat een gevaarlijke situatie. Ik vraag me echt af wat mensen nou precies hopen te vinden in een maatschappij waar geweld van de politie ok gevonden wordt, want ik ken niet 1 voorbeeld uit de geschiedenis waar dat leidt tot een fijne wereld. Het gaat altijd mis, en het doet ook nog eens niets tegen criminaliteit maar verhardt de sfeer waardoor geweld eerder toeneemt. (Tenzij dat is wat je wilt. Maar waarom zou iemand dat willen?)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:40

Shadow0 schreef:
Pistasche schreef:
Het zijn nog steeds mensen, die weleens een inschattingsfout maken. (We hebben het trouwens over fouten maar wie zegt dat ze in deze situatie fout hebben gehandeld? Dat weten we niet want we waren er niet bij).

Dat zijn goede vragen die uitgezocht moeten worden - en die dus niet op voorhand al aan de kant geschoven moeten worden.

Citaat:
Als iemand zich ontzettend vreemd gedraagt, hoe kan van de politie agent dan wel verwacht worden dat die diegene met zijden handschoentjes aanpakt?

Dat zou dus deel van de training moeten zijn, en eh, niet alleen in het belang van de verdachten maar omdat het ook voor de politie zelf veel scheelt. Veel situaties lopen uit de hand vanuit ongeduld - men wil snel een reactie. In het pushen van die snelheid escaleert het en dan duurt het juist veel langer.

Citaat:
Aan bepaald gedrag zitten bepaalde consequenties vast. Dat heeft deze meneer waarschijnlijk niet juist begrepen.

Nee! De politie is geen wrekende gerechtigheid, en het gebruik van geweld is geen straf. Hier verschuiven onze waarden blijkbaar heel subtiel van een rechtstaat naar een politiestaat. Zo hoort dat niet te werken. Straffen loopt via de rechter, en gedrag kent geen 'bepaalde consequenties.'

Hoezo ga je er meteen vanuit dat ik met consequenties geweld bedoel? Dat heb ik nergens gezegd. Moeten ze in worden getraind? Dat worden ze niet wil je zeggen? Er komt weer 1 verhaal in de krant (terwijl er honderden gebeurtenissen per dag zijn) en meteen is het weer raak.

En voor de andere berichten, de toon die de muziek maakt? Zijn die agenten er soms om ons een gezellige dag te wensen? Of om ons te entertainen? Doe gewoon wat ze vragen en er is niks aan de hand. Kan jou het schelen op welke toon ze dat doen. Er zijn wel meer mensen die niet de beste zijn in communiceren, dat zegt iets over die persoon en niet over het beroep wat diegene doet. Daarbij heeft iedereen zijn dag weleens niet of is weleens chagerijnig. Laat iedereen in zijn waarde. Als jij gewoon doet wat meneer politie agent vraagt en daarbij misschien dan vraagt of ze een andere toon kunnen aanslaan spuiten ze echt niet direct pepperspray in je ogen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:44

Ik vraag me juist af wat mensen proberen te vinden in een maatschappij waar een droeftoeter die zelf duwt en zich niet kan legitimeren maar los moet blijven lopen.
Juist in de helaas verharde maatschappij waar echt niet iedereen braaf midden in de nacht kevertjes zoekt.
Ik ben juist blij dat de politie door pakt en dat mogen ze van mij nog veel meer.
Juist om het leefbaar te houden.
Had deze man legitimatie kunnen geven was er dus ook niet gebeurt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:50

enjoymyhorse schreef:
Had deze man legitimatie kunnen geven was er dus ook niet gebeurt.

Is dat zo?

Dan geef je dus bij voorbaat al de schuld aan de persoon in kwestie en rechtvaardig je bij voorbaat al iedere actie die de politie onderneemt onder het mom 'hij zal het wel verdiend hebben, het zal wel nodig geweest zijn, hij zal wel iets gedaan hebben'.

In situatie 1 heb je een bioloog die rustig naar kevertjes aan het zoeken is en in situatie 2 heb je een bioloog die met pepperspray in zijn ogen en handboeien rond zijn polsen in de combi geladen wordt.
Dan mag je toch achteraf even reflecteren over de volledige gebeurtenis? Is alles daar wel gebeurd zoals het zou moeten gebeuren? Hadden er dingen voorkomen kunnen worden? Hadden er dingen anders aangepakt kunnen worden? Op welk moment liep het mis? Wat ging er wel goed? Etc etc.
Het is toch niet erg om als politieagent toe te geven dat je iets verkeerds aangepakt hebt? Dat het anders had gekund?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:52

Je kunnen legitimeren is nu eenmaal verplicht. Dus ja het is zijn schuld.
Hij was zijn id kwijt. Dus kon niet aantonen daar te wonen.
Wat is er dan zo raar aan dat je dan meegenomen word als je onder verdachte omstandigheden rond loopt?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:53

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Hoezo mag het allemaal minuten duren? Als burger heb je een politiebevel gewoon direct op te volgen.

Tsja, dat doet mij vooral erg denken aan autoritaire regimes en marcherende wapenmachten. Ik zou ook zeggen: als dat je idee is van hoe een fijne samenleving eruit ziet, dan zijn er nog smaken genoeg op de wereld waar zo met inwoners wordt omgegaan. Als mensen die graag een autoritair regime mee willen maken zich nou verzamelen op die plaatsen en onze maatschappij met rust laten?

Maar er zijn dus ook andere, praktischere redenen om dat te willen. Het kan namelijk heel goed dat mensen, zelfs als ze niet uit kwade wil handelen, gewoon niet altijd meteen direct weten wat ze moeten doen, juist niet als ze weinig te maken hebben met de politie.

Wat verwerkingstijd geven voorkomt dan een boel problemen en escalaties. En dat is niet alleen fijn voor ons als burgers, die dan de tijd krijgen om hun schrik onder controle te krijgen, en redelijk te handelen, maar het is dus ook een stuk goedkoper en effectiever, omdat die escalaties ontzettend veel tijd (en geld) kosten.

De snelste manier om problemen met paarden op te lossen is over het algemeen door alle tijd te nemen die het nodig heeft. Dat geldt voor mensen vaak niet anders, en voor deze situatie zeker niet.

Citaat:
Duurt dit te lang, dan is ingrijpen gerechtvaardigd, en afhankelijk van de situatie kan daar inderdaad fysieke dwang bij komen kijken.

Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen die voor zover ik weet welomschreven zijn. Het gehoorzamen van politie is geen doel op zich, en strafoplegging is in eerste instantie aan de rechter en niet aan de politie.

Offtopic, want door bovenstaande post allang niet meer op dit specifieke incident gericht: Zou het kunnen dat er ook mensen zijn die niet per se voor totalitaire regimes zijn, maar die wel vinden dat het hier 'in onze maatschappij' wat doorgeslagen is met de softe vrijheid-blijheid-iedereen-is-gelijk-instelling die uit de jaren '60 en '70 is blijven hangen? Die vinden dat het altijd overal maar deëscalerend wegkijken in plaats van ingrijpen en handhaven, feitelijk neerkomt op steeds zelf een stap terug doen in de vergeefse hoop dat daar geen misbruik van wordt gemaakt? Die moeite hebben met de cultuur waarin werkelijk alles onderhandelbaar zou moeten zijn en waarin zelfs met het kleinste kind nog in discussie wordt gegaan.

Nee. Als een gezagsdrager je iets sommeert, dan heb je te gehoorzamen. Onmiddellijk, en ook als de noodzaak of redelijkheid je op dat moment ontgaat. Daartegen kun je altijd op een later moment bezwaar maken, maar wel nadat je eerst gewoon hebt meegewerkt. "Omdat ik het zeg" is in een niet-gelijkwaardige situatie een meer dan voldoende argument. Die niet-gelijkwaardige situatie doet zich trouwens per definitie voor wanneer één van beide partijen belast is met het handhaven van de wet en daartoe is uitgerust met geweldsmiddelen en de bevoegdheid die in te zetten.

Over het bestraffen door de politie: dat gebeurt ook nu al, bijvoorbeeld bij het uitschrijven van verkeersboetes zonder tussenkomst van een rechter. Ook op andere punten zou je kunnen beargumenteren dat, wanneer de rechtsprekende macht het recht geen recht doet, misschien een andere partij een handje moet helpen. Als op heterdaad betrapte criminelen eerder weer op straat staan dan de agent die het papierwerk moet afhandelen, dan is er ergens iets mis. Als mensen die om hun daden definitief uit de maatschappij verwijderd horen te worden, na een relatief korte periode weer (semi)vrij rondlopen (en de kans krijgen om, zeg, te emigreren of een willekeurige voorbijgangster van haar fiets te plukken, te verkrachten en te vermoorden), dan is er ergens iets mis. Dat is deels te ondervangen door in dat soort gevallen te zorgen dat de betrokkenen alvast "hun hoofd hebben gestoten bij het instappen in de politieauto", of "zijn neergeschoten bij een vluchtpoging", maar je hebt wel gelijk als je zegt dat een dergelijke werkwijze al heel gauw het gevaar van een glijdende schaal en daarmee ook onterecht politiegeweld met zich meebrengt.
Laatst bijgewerkt door oomens op 13-10-18 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 12:54

Maar als je de hond uitlaat neem je id mee? Even naar de buren id mee? Enz. Als je om je huis bezig bent ga je dat toch niet meeslepen. Zie me al gaan. Heg aan buitenkant snoeien en dan tas mee met id kaart erin. Nee dacht het niet

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:55

Oomens, +:)+

Karuna, nee er is geen draagplicht wel een toonplicht.
Dat laatste kon hij niet, hij was het immers op dat moment kwijt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:07

Reden genoeg om iedere actie van de politie te rechtvaardigen?
Politie heeft 0,0 schuld aan alles wat er gebeurd is?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:10

Nee dat niet.
Maar wat we weten van de artikelen hierover is dat de man geen id kon overleggen, zelf geduwd heeft dus agressief was. Dat zijn vrouw van zijn geschreeuw wakker werd.
Dat is niet direct gunstig te noemen.

Daarbij wetende dat politie zelf pepperspray ook vies spul vind en het liever niet gebruikt.
Kom ik maar tot 1 conclusie, bioloog was niet zo'n braaf mannetje dat als hij zich nu wil voordoen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:15

enjoymyhorse schreef:
Nee dat niet.
Maar wat we weten van de artikelen hierover is dat de man geen id kon overleggen, zelf geduwd heeft dus agressief was. Dat zijn vrouw van zijn geschreeuw wakker werd.
Dat is niet direct gunstig te noemen.

Daarbij wetende dat politie zelf pepperspray ook vies spul vind en het liever niet gebruikt.
Kom ik maar tot 1 conclusie, bioloog was niet zo'n braaf mannetje dat als hij zich nu wil voordoen.

maar dat zegt allemaal niets over de hulp die de politie heeft geboden, de profesionals die het gedrag van een kruipende bioloog veranderen in jouw verhaal.

Het is speculatie, hij heeft zijn waarheid, de politie zelfs twee. als deze agenten op een gewapende inbreker worden afgestuurd, wordt dan een wijk voor een week afgegrendeld? of elk huis uitgerookt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:18

enjoymyhorse schreef:

En het ding is: eigenlijk was die dat wel. Een braaf mannetje dat met zijn zaklamp naar beestjes aan het speuren was.
Uiteindelijk zal iedereen wel zijn inbreng gehad hebben in de escalatie, tuurlijk, maar het is niet erg om deze interventie grondig te evalueren en niet af te doen met 'hij zal het wel verdiend hebben, politie zal het niet zomaar gedaan hebben'.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:27

Simpel: dit verhaal zal vast en zeker twee kanten hebben. Een leerervaring voor zowel politie als deze bioloog denk ik :-)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:51

Gini schreef:
enjoymyhorse schreef:

En het ding is: eigenlijk was die dat wel. Een braaf mannetje dat met zijn zaklamp naar beestjes aan het speuren was.
Uiteindelijk zal iedereen wel zijn inbreng gehad hebben in de escalatie, tuurlijk, maar het is niet erg om deze interventie grondig te evalueren en niet af te doen met 'hij zal het wel verdiend hebben, politie zal het niet zomaar gedaan hebben'.

Dat evalueren gebeurt toch wel als ze pepperspray hebben moeten gebruiken.
Maar braaf was hij niet. Misschien wel braaf kevertjes aan het zoeken, maar geen id kunnen laten zien mag al niet volgens de wet, dus dat is niet zo braaf. En agenten duwen, misschien dat enkele dat hier oké vinden, ik niet.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:32

Ik vraag me bij sommige reacties echt af waar het respect voor de politie is. Als ze iets vragen doe je het toch gewoon? Waarom zou de politie minutenlang moeten staan bedelen om je ID te mogen zien? Tegenwoordig moeten we allemaal maar in discussie gaan lijkt het wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:37

November108 schreef:
Waarom zou de politie minutenlang moeten staan bedelen om je ID te mogen zien?

Omdat dat een stuk sneller en efficienter is dan de boel laten escaleren :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:43

Shadow0 schreef:
November108 schreef:
Waarom zou de politie minutenlang moeten staan bedelen om je ID te mogen zien?

Omdat dat een stuk sneller en efficienter is dan de boel laten escaleren :)

Eenmalig misschien wel ja, maar als het normaal wordt om altijd maar te gaan staan afwachten omdat het anders wel eens kon escaleren, dan zouden mensen wel eens (terecht) het idee kunnen krijgen dat de politie Gekke Henkie is. Omgekeerd, als iedeen weet dat je met tegenstribbelen en traineren toch altijd aan het kortste eind trekt, dan zal dat besef alleen al heel veel tegenwerking en verzet in de kiem smoren.