enjoymyhorse schreef:En waarom is de vraag naar legitimatie een vervelende vraag?
De vraag op zich is niet vervelend, wel de volledige setting. Als ik rustig mijn hond in het donker aan het uitlaten ben op het grasveldje langs de buren en er komt een combi de straat ingereden waar twee agenten uitspringen die mij, met de hand aan het holster, vragen om een identiteitskaart. Dan denk ik dat ik nog net niet in mijn broek sch*t. En dat ben ik. Als je dan een bioloog bent die ooit in de jungle ontvoerd geweest is door mannen die ineens uit een wagen sprongen, dan kan ik me voorstellen dat je nog net iets extremer reageert. Je kan als politieagent niet alles inschatten, maar je kan wel beseffen dat je dat effect op mensen hebt.
Als het op een openbare plaats was, is de man juist helemaal onschuldig en mag je hem zelfs niet van een inbraakpoging verdenken. Je kan dus ook rustig op de man afstappen en zeggen 'he, we hebben een melding gehad van verdacht gedrag, kan je ons even vertellen wat je aan het doen bent?' en na zijn verhaal 'ah ja, ok, en woon je hier in de buurt?' etc etc. Uiteindelijk wil je hetzelfde bereiken, maar de manier waarop je communiceert is anders. De harde middelen kan je dan bovenhalen wanneer de persoon daadwerkelijk gevaarlijk of crimineel gedrag vertoont. En dan nog vind ik pepperspray echt wel heel erg extreem. Dat doe je om een vechtende bende uiteen te halen, niet om met twee man een man met een zaklamp tegen de grond te werken.