Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mirim schreef:Eigenlijk had ik niet helemaal verwacht dat er zoveel mensen u zeggen en het hun kinderen ook leren.
Dan nog wat anders : vinden jullie het heel erg als je kinderen je bij de voornaam noemen?
Onze kinderen hebben allemaal een periode gehad dat ze dit deden . Wij hadden er niet echt problemen mee, maar zeiden wel dat ze maar twee personen papa en mama konden noemen en dat dat best wel speciaal was.
Ze zijn er uit zichzelf eigenlijk weer mee gestopt.
Lusitana schreef:Ik heb geen kinderen maar zou ze zeker leren om u te zeggen tegen iedereen die geen kind is. De aangesproken persoon kan dan zelf wel zeggen dat het kind "jij" mag zeggen als dat zo is.
Boras, het zegt natuurlijk niets over de gehele opvoeding, en dus ook niet dat een kind dat geen u zegt slecht is opgevoed, maar het is wel een automatisch onderdeeltje van een opvoeding waarbij respect en beleefdheid belangrijk zijn.
Het komt in elk geval altijd respectvol en beleefd over, wat je van je en jij niet kunt zeggen....
vilheide schreef:Ik vind een beetje respect voor oudere mensen wel zo netjes maar het ligt ook erg aan de persoon. Ik werk in een winkel en zeg tegen oudere mensen praktisch altijd u of ik moet ze al langer kennen. Ik vind het ook wel iets anders wanneer ik (48) tegen een ouder iemand jij of je zeg dan iemand van een jaar of 20.
Cerilene_ schreef:U klinkt voor mij afstandelijk. Mijn ouders en grootouders benoem ik met jij. Kinderen die hun eigen ouders met u moeten benoemen vind ik daarom zelfs een beetje zielig. Afstandelijk en ongelijk in benadering van je eigen kinderen...
U is voor onbekende mensen die ouder zijn of een bepaalde rol bekleden, waardoor u gepast is.
De opa en oma van mijn man zijn wat afstandelijker en meer van de oude stempel. Die noem ik dan automatisch weer u.
Ik heb jaren in een winkel gewerkt en daardoor aangeleerd iedereen met u aan te spreken. Maar toen ik dat steeds bij ouders op mijn dochters school deed (van ongeveer mijn leeftijd, of evt iets ouder dus en in de casual omgeving van school) werd dat maar raar gevonden. Dus daar ben ik mee gestopt.
Mijn dochter probeer ik het wel aan te leren naar vreemde volwassenen toe, maar die haspelt het nog wel veel door elkaar. Komt wel, het is zelfs voor volwassenen lastig inschatten wanneer wat te gebruiken in sommige gevallen.
SuperAssie schreef:Cerilene_ schreef:U klinkt voor mij afstandelijk. Mijn ouders en grootouders benoem ik met jij. Kinderen die hun eigen ouders met u moeten benoemen vind ik daarom zelfs een beetje zielig. Afstandelijk en ongelijk in benadering van je eigen kinderen...
U is voor onbekende mensen die ouder zijn of een bepaalde rol bekleden, waardoor u gepast is.
De opa en oma van mijn man zijn wat afstandelijker en meer van de oude stempel. Die noem ik dan automatisch weer u.
Ik heb jaren in een winkel gewerkt en daardoor aangeleerd iedereen met u aan te spreken. Maar toen ik dat steeds bij ouders op mijn dochters school deed (van ongeveer mijn leeftijd, of evt iets ouder dus en in de casual omgeving van school) werd dat maar raar gevonden. Dus daar ben ik mee gestopt.
Mijn dochter probeer ik het wel aan te leren naar vreemde volwassenen toe, maar die haspelt het nog wel veel door elkaar. Komt wel, het is zelfs voor volwassenen lastig inschatten wanneer wat te gebruiken in sommige gevallen.
Wat is hier eigenlijk zielig aan?
Pure interesse hoor, ik heb dat namelijk nooit als erg, vervelend of als "moetje" ervaren. Misschien woon ik nog in een ouderwets deel van NL hoor, maar ik had erg weinig klasgenootjes die je/jij of zelfs de voornaam van hun ouders gebruikten.
Ja op de middelbare school en zeker op het mbo veel meer, maar dat is ook de invloed van leeftijd, grotere stad etc geweest denk ik.