Studielening wordt weer duurder...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:23

Steeph schreef:
Magrathea schreef:

Met het stukje waar volgens de schrijfster de bsa's naar 40 EC moeten ben ik het absoluut niet mee eens. 40 EC is namelijk nog steeda maar 2/3. Van mij mag dat echt wel tussen de 45 en 55 zitten (60 is niet reëel). Mijn studie houd een bindend negatief studieadvies (en dus niet over naar het tweede jaar) aan van min 52 EC. En eerlijk is eerlijk, er zijn écht heel veel studenten afgevallen vorig jaar. Maar aan de andere kant, hoe kun je nou aan je stage beginnen als je nog niet eens al je vakken hebt afgerond?
De bsa mag van mij best naar beneden, vooral bij studies die 60 eisen, maar 40 vind ik echt veel te weinig.

Tja. Ik heb een studiegenoot die 32 punten haalde in zijn eerste jaar, in zijn tweede jaar beide ouders verloor en alsnog uiteindelijk nominaal is afgestudeerd. Ik had er 53 in mijn eerste jaar en heb uiteindelijk na 6,75 jaar studeren mijn bachelordiploma pas in ontvangst genomen.
Het zal vast wel iets zeggen, het BSA, maar heilig is het nu ook weer niet.

Over het algemeen zijn er ook nog eisen voor het beginnen aan stages trouwens, dat je minimaal zo en zoveel punten moet hebben. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Al kon je wel uitzondering aanvragen als het je onredelijk veel studievertraging op zou leveren.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 00:43

Fennadev schreef:
Met 50 studie-uren per week, gaat het niet lukken om ook nog beschikbaar te zijn voor mijn werk. Ja ik wil graag werken. Nee, ik wil niet dat mijn studie en gezondheid eronder lijdt. Mijn gezondheid lijdt nu al onder de grote studiedruk en het is pas de eerste week. Dus ernaast werken is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Je lijdt nu al? Na 1 weekje? Dat gaat nog wat worden. Is de studie dan niet te hoog gegrepen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 01:02

Maar we hebben het dus over 12 euro per maand meer betalen uiteindelijk.

Is dat echt zo wereldschokkend? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 01:20

Sunnda schreef:

Is dat wat ze uiteindelijk willen?

Nog best te overzien dan!

Ik hoop in januari klaar te zijn met mijn studie. Zat als laatste nog in het oude stelsel.

Vraag me echt af hoe duur het allemaal zal zijn wanneer ik zelf kinderen heb die willen studeren. Zal waarschijnlijk constant een beetje duurder worden.

Wat ook best bizar is. Geen studie = (meestal) geen baan. Zo wordt studeren dalijk alleen nog maar voor de groot geld verdieners in ons land. Wat zonde is, er loopt zoveel talent in Nederland die misschien niet kunnen studeren waar ze van dromen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 07:54

Ik vind het niet meer dan terecht, hier word ik echt moedeloos van 'de jeugd'. Als leidinggevende is het echt rampzalig.

Studenten / hulpkrachten die een vrachtlading aan wensen hebben, niet bereid zijn om een keer extra te komen. Eigenlijk niet langer dan vijf uur willen werken. Een keer willen uitslapen etc.

De meeste lenen maximaal en 'sparen' een gedeelte, dat noem ik geen sparen, want uiteindelijk moet je het toch terug betalen.

Maar doordat die studenten een maandloon ontvangen worden ze ook lui, willen niet werken, hebben maar weinig verantwoordelijkheidsgevoel.

Terwijl 'onze' generatie echt ging werken om de studie te betalen en liever niet deed lenen. En al zeker niet lenen om te 'sparen'.

Ik hoop eerlijk gezegd dat ze door zo'n verhogingen studenten en toekomstige studenten aan het denken zetten over dat soort dingen.

Dat is overigens niet op alle studenten van toepassing, maar wel steeds meer en meer...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:05

KimD schreef:
Ik vind het niet meer dan terecht, hier word ik echt moedeloos van 'de jeugd'. Als leidinggevende is het echt rampzalig.

Studenten / hulpkrachten die een vrachtlading aan wensen hebben, niet bereid zijn om een keer extra te komen. Eigenlijk niet langer dan vijf uur willen werken. Een keer willen uitslapen etc.

De meeste lenen maximaal en 'sparen' een gedeelte, dat noem ik geen sparen, want uiteindelijk moet je het toch terug betalen.

Maar doordat die studenten een maandloon ontvangen worden ze ook lui, willen niet werken, hebben maar weinig verantwoordelijkheidsgevoel.

Terwijl 'onze' generatie echt ging werken om de studie te betalen en liever niet deed lenen. En al zeker niet lenen om te 'sparen'.

Ik hoop eerlijk gezegd dat ze door zo'n verhogingen studenten en toekomstige studenten aan het denken zetten over dat soort dingen.

Dat is overigens niet op alle studenten van toepassing, maar wel steeds meer en meer...

Onze generatie? Ik ben ongeveer van dezelfde, iets ouder dan jij. Mijn leeftijds/studiegenoten werkten of niet, of alleen op zaterdag om leuke dingen te kunnen betalen. Verder was werken gewoon niet nodig als je niet op kamers woonde.
Ik woonde thuis en mijn ouders wilden juist dat ik alles in mijn hbo-opleiding kon stoppen. Ik werkte dus ook maar 1 a 2 avonden in de week en in de vakanties.

Ik vind dit ook echt een belachelijk idee, dat vond ik van het leenstelsel al. Een beetje studie is gewoon 40 uur per week studiebelasting. Dan ben je dus al voltijds in de weer. Om dan ook nog 10/20/30 uur erbij te werken is toch vragen om problemen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:19

KimD schreef:

Ja hoor, deze generatie is lui, natuurlijk :roll:

Ik weet niet over welke studenten jij het hebt, maar het overgrootte gedeelte van de hbo studenten waarmee ik in de klas zit werken gewoon 's avonds, in het weekend en in vakanties naast hun FULLTIME studie. Ik van de periode 2016-nu in totaal maar liefst 6 weken vakantie gehad: 2x op vakantie van 3 en 2 weken, 1x een week kerstvakantie, de rest heb ik of fulltime gewerkt (in de schoolvakanties, ja inderdaad 40 uur per week) of bezig geweest met mijn fulltime studie. En zo zijn er heel erg veel studenten die kei hard werken op zowel gebied van studie en werk. Maar nee hoor, wij, 'de jeugd' zijn het probleem en dat een kwart van de studenten burn-out klachten heeft is zeker ook een teken dat we lui zijn?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:26

Ik studeer dus, ik heb van alles in mijn klas zitten. Mensen die niet (willen werken), mensen die een beetje werk, 20 uur of zelfs een baan hebben in het vak (docent Nederlands). Ook mensen die nog even een tweede studie aan de unie erbij doen.

Ik heb destijds een sommetje gemaakt dat ik 30 uur per week moet werken om rond te komen. Ik val nog onder het oude stelsel en ik krijg dan 236 euro oid per maand. Mijn werk is variabel (1 dag, 1,5 of 2) (dagen van 9,5 uur). Ik wil niet op zondag werken want anders heb ik niet 1 dag vrij per week. Dus ik ben afhankelijk van mijn stagedagen en studiedagen. Dat houdt in dat ik nu 2 volle schooldagen, 2 volle stagedagen en 2 werkdagen heb de komende tijd. Dat is een week van 48 uur exclusief mijn huiswerk en lesvoorbereidingen. :)

Maar wat ben ik dan een luie student die niet wil werken en alleen maar geld wil lenen. :+
Oh en die basisbeurs vervalt in februari omdat ik van studie ben gewisseld. En ik leen zo ongeveer 500 euro bij. :)

Note: ik doe een studie met een hele hoge baangarantie. :P

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:37

Misschien moet het leerstelsel meer gaan verschuiven naar deeltijdopleidingen?
Dan ben je in totaal wat langer aan het studeren maar kan je er een baan(tje) naast doen om zo de kosten flink te drukken.
Zeker voor MBO en HBO moet dat toch te doen zijn?
Ik ben zelf vanwege de kosten juist op zoek gegaan naar een inservice-opleiding.
Baas betaalde de opleiding en na drie jaar werken en leren had ik mijn HBO in de pocket, geen studieschuld en drie jaar werkervaring.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:38

Kanzi schreef:
Misschien moet het leerstelsel meer gaan verschuiven naar deeltijdopleidingen?
Dan ben je in totaal wat langer aan het studeren maar kan je er een baan(tje) naast doen om zo de kosten flink te drukken.
Zeker voor MBO en HBO moet dat toch te doen zijn?
Ik ben zelf vanwege de kosten juist op zoek gegaan naar een inservice-opleiding.
Baas betaalde de opleiding en na drie jaar werken en leren had ik mijn HBO in de pocket, geen studieschuld en drie jaar werkervaring.

Hoe zie jij dat voor je bij een opleiding als die van mij. Dat je als 17 jarige onbevoegd en zonder ervaring voor de klas gaat staan op het mbo/middelbaar onderwijs. :P Oh en je mag wettelijk maar max 2 jaar onbevoegd lesgeven en je mag dan geen vast contract krijgen van de overheid. Dus dat wordt totaal ontmoedigd.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:43

Bij opleidingen waar inservice of duaal niet mogelijk is, zou je toch prima een deeltijdvariant kunnen maken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:44

Kanzi schreef:
Bij opleidingen waar inservice of duaal niet mogelijk is, zou je toch prima een deeltijdvariant kunnen maken?

En dan daar 24-32 uur per week bij werken voor het minimumloon en nog geen 1000 euro per maand verdienen? :P

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:46

Nou, dat is toch weer 1000 euro in de maand die je niet hoeft te lenen? :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:47

Kanzi schreef:
Nou, dat is toch weer 1000 euro in de maand die je niet hoeft te lenen? :)

Maar dat kan toch helemaal niet (32 uur) werken naast een studie met 2 dagen stage, en 2 volle dagen nodig voor de studie zelf. :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:50

Ik snap dit echt dit... ik ben blij dat dit niet voor mij geldt (pas bij studie vanaf 2019). Maar 2 dingen zitten me enorm dwars:
1) Zelfs docenten op de uni hier merken niks van de investering in het onderwijs. Wij ook niet.
2) Ik was nooit op kamers gegaan als ik dat hele hypotheekverhaal had geweten. Want het was allemaal zo makkelijk met afbetalen en geen of nauwelijks invloed op hypotheek... Het heeft me wel heel veel gegeven (vrijheid, vriendschap, ontwikkeling, ervaring) en zowel ik als m'n ouders zien permanent thuis wonen niet meer zo zitten :Y)

Maar de afgelopen 2-3 jaar vallen we overal buiten. Geen stufi, bindend studieadvies, geen korting op collegeld, niks te merken van onderwijsinvestering. En ik kan helaas niet veel meer werken dan ik nu doe, door privéomstandigheden. Niet iedereen kan er 20 uur naast werken. Of 800-1000 euro verdienen naast de studie, want als je op kamers woont is dat zo nodig.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:59

Als een studie anders van opzet wordt, dus bijvoorbeeld studieblokken van enkele dagen per week, afgewisseld met stageblokken in andere weken, dan zou dat toch prima te combineren moeten zijn met een baantje?

Ik werkte 4 dagen per week, 1 dag naar school, is ook een optie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:02

Kanzi schreef:
Als een studie anders van opzet wordt, dus bijvoorbeeld studieblokken van enkele dagen per week, afgewisseld met stageblokken in andere weken, dan zou dat toch prima te combineren moeten zijn met een baantje?

Dan zou het wel kunnen. Maar dan heb je weer het probleem dat je niet echt eigen klassen kan lesgeven voor een langere periode. :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:04

Kanzi schreef:

Voor de universiteit werkt dat alleen niet. Want er wordt nauwelijks stage gelopen en grotendeels zelfstudie. Het zou wel een mooie optie zijn.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:07

Ik denk inderdaad dat het voor veel universitaire studies gewoon niet gaat.
Maar voor MBO en HBO zou het echt een mooie oplossing kunnen zijn.

Snorlex

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:25

Punt is dat dit besluit iemand pakt op de “rest” van het leven. Voor de aanvraag van een hypotheek telt je schuld dubbel mee. De huizenmarkt is al helemaal gek en de huurprijzen stijgen nu mee. Veel mensen die geen huis kunnen kopen, mensen die niet doorstromen. Er wordt verwacht dat je ongeveer 1000,- huur op kan brengen voor een klein appartement maar een hypotheek met de helft aan maandlasten is uitgesloten door de studieschuld. Geen nieuwe kamers die vrijkomen omdat afgestudeerden zo lang mogelijk goedkoop blijven wonen om bijvoorbeeld de studieschuld sneller af te lossen. Krapte van studentenkamers die ontstaat. Studenten met langere reistijden omdat ze moeten uitwijken naar een andere stad dan de stad waar ze studeren hebben langere reistijden (en dus minder tijd om te werken).

Dat de rente omhoog gaat op de lening is an sich niet dramatisch. De gevolgen wel.

Ik heb heel veel gewerkt naast mijn studie. School verwacht dat je in ieder geval die 40 uren beschikbaar bent. Wijzigen ook het rooster binnen dat tijdframe. Vaak genoeg voorgekomen dat ik op basis van mijn rooster de beschikbaarheid doorgaf op mijn werk en dat school vervolgens iets wijzigde. Ik koos dan eigenlijk altijd voor werken. Een docente heeft ooit tegen mij gezegd: je weet toch dat je 40 uren per week beschikbaar moet zijn (aka op werkdagen van 9-5). Ik heb gevraagd of zij dan soms mijn studie wilde betalen.

Omdat ik zo vaak voor werken koos was ik niet trots bij mijn afstuderen. Ik heb een prima cijferlijst hoor, maar het gevoel nooit echt mijn best te hebben gedaan, er uit gehaald wat er in zat. Omdat school mijn prioriteit niet had.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:43

Sunnda schreef:

Goed verhaal, laten we even een rekensommetje maken.

12 euro per maand over een afbetalingsperiode van 35 jaar. Dat komt totaal op 12x12x35 = €5 040 euro extra afbetalen. Dit is dus rente hè, niks geld dat je hebt kunnen investeren in jezelf, je studie, of waar je verdorie boodschappen van hebt kunnen doen zodat je nog een beetje gezond kon eten in deze slopende periode.
Ik geloof dat ze uitgingen bij het gemiddelde bedrag van een afbetaling van 73 euro per maand. 5040/73/12 = 5,75 jaar. Ofwel 5,75 jaar dat je eerder klaar kan zijn met afbetalen, en eindelijk op je 55e je eerste eigen huis kunt kopen :o

Het gaat trouwens niet eens om die 5 040 euro, maar het feit dat het hoger onderwijs er nog NIETS van terug heeft gezien. Hoe gemotiveerd gaan mensen ooit nog zijn om te studeren als de overheid in niets laat merken dat er behoefte is aan deze mensen, of dat het gewaardeerd wordt dat ze die investeringen in zichzelf hebben gedaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:49

Magrathea schreef:
Sunnda schreef:

Goed verhaal, laten we even een rekensommetje maken.

12 euro per maand over een afbetalingsperiode van 35 jaar. Dat komt totaal op 12x12x35 = €5 040 euro extra afbetalen. Dit is dus rente hè, niks geld dat je hebt kunnen investeren in jezelf, je studie, of waar je verdorie boodschappen van hebt kunnen doen zodat je nog een beetje gezond kon eten in deze slopende periode.
Ik geloof dat ze uitgingen bij het gemiddelde bedrag van een afbetaling van 73 euro per maand. 5040/73/12 = 5,75 jaar. Ofwel 5,75 jaar dat je eerder klaar kan zijn met afbetalen, en eindelijk op je 55e je eerste eigen huis kunt kopen :o

Het gaat trouwens niet eens om die 5 040 euro, maar het feit dat het hoger onderwijs er nog NIETS van terug heeft gezien. Hoe gemotiveerd gaan mensen ooit nog zijn om te studeren als de overheid in niets laat merken dat er behoefte is aan deze mensen, of dat het gewaardeerd wordt dat ze die investeringen in zichzelf hebben gedaan.

I.p. denk ik dat de overheid het ook niet zo waardeert dat iedereen hoogopgeleid wordt; aangezien er een enorm tekort is wat nog veel erger gaat worden aan vakmensen, mbo’ers dus :+
Denk dat daar deze maatregel vandaan komt; om niet iedereen te stimuleren hoogopgeleid te worden; maar meer richting het mbo te sturen :o

Shadow0

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:56

Hadden ze dan niet beter het MBO kunnen verbeteren? Daar liggen nog wel mogelijkheden...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:06

@Nabster dit vak was niet mijn keuze geweest, maar ook dat is mijn eigen schuld geweest. Dus ja het is de eerste week even pittig aanpoten geweest en dat kon mijn zwakke gestel weer eens niet aan. Lig nu dus met een zeer hoofd op bed qua dat ik er ook nog eens een verkoudheid overheen kreeg. Maar in ieder geval weet ik nu al dat de business kant niet mijn ding is en ik liever het onderzoek in ga. Ik studeer biologie, dus dan is business even heel erg omschakelen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 08-09-18 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:07

Dit topic past beter op [NM] Nieuws en Maatschappij omdat het een discussie over iets in 't nieuws is, dus ik verplaats hem even.