Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:53

Suzanne F. schreef:
Eens. Te dun vind ik niet oké op een cover maar te dik ook niet. Maat 38-40 lijkt me prima.

En 36 dan omdat je gewoon zo bent? Ik sport niet, kan niet afvallen en eet normaal.

anjali

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:59

Ze willen gewoon hun blad verkopen en dankzij alle aandacht lukt dat nu.Ik geef er niets om of iemand dik of dun is, als je je maar goed voelt.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:10

Ik vind het wel grappig dat er hier wordt gesproken over maat 38/40 als ‘normaal’.
Als ik om me heen kijk naar andere gewone vrouwen denk ik vaak, jij bent echt niet dik maar je hebt ook geen maat 38. Eerder 42/44.
Ik vind het mooi dat ze met deze cover laat zien dat een mooi setje ondergoed ook met overgewicht kan. En dat dikke vrouwen zich dus niet in een vormeloze bloemetjestent hoeven te verstoppen, achter de luxaflex.
Als ik Google op de andere covers van de Cosmo zie ik trouwens voornamelijk vrouwen met borsten en billen en ronde bovenarmen, en weinig uitgemergelde kapstokjes.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:14

Iets zegt mij dat dit minder kwaad kan qua voorbeeldfunctie dan de zogenaamd perfecte modellen waar veel jeugdigen ontzettend onzeker en depri van worden, omdat het een onbereikbaar ideaal is. Of je moet je willen laten verbouwen. Maar goed, niemand van die zogenaamd ideale modellen wil laten zien dat hun uiterlijk gemaakt is. Het wordt glashard ontkend. Die hele wereld is ziek. Het enge is dat dat geaccepteerd wordt. Obese wordt dat nu eenmaal niet. Het valt niet te ontkennen. En het is lekker makkelijk om dat fenomeen eruit te pakken en er met een vingertje naar te wijzen.

Ik denkt dat een positief punt kan zijn dat dit model uitstraalt dat je dik kunt zijn en zelfvertrouwen kunt hebben. De eerste stap naar verandering, want overgewicht is ongezond nu of in de toekomst, is de kracht om daartoe te komen. En dat wil vaak alleen lukken bij een positief zelfbeeld.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:15

In Nederland is maatje 42 toch gemiddeld?

Edit: oh nee, 44 en een kwart.
Laatst bijgewerkt door Boras op 06-09-18 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:15

Waar maakt iedereen zich druk om!! Het is een tijdschrift, en ja mensen kijken daarna en hebben er een mening over. 30 minuten na het lezen is het merendeel het alweer vergeten..
Als iedereen nou eens gewoon zichzelf minder druk maakt om hoe andere er uit zien en zich meer met zichzelf bezig gaan houden, dan word de wereld een stuk gezelliger.. Want iedereen heeft zo zijn lichamelijke en mentale afwijkingen, of dat door eigen toedoen of medisch komt maakt verder niet uit want niemand is perfect.
En sorry als ik iemand nu op zijn zere teen trap, maar kom op waarom zou je iemand die op een voorpagina van een blad staat (vaak gephotoshopt en wel) als voorbeeld willen zien? Er is niets gezonds aan een zak met botten en er is ook niets gezond aan een blubberend nijlpaard in bikini. Denk dat iedereen met een gezond verstand daar geen voorbeeld aan wil nemen, of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:16

Boras schreef:
In Nederland is maatje 42 toch gemiddeld?

Klopt, maar ik denk dat je confectiematen sowieso met een korrel zout moet nemen. Bij H&M draag ik 46 terwijl ik bij hun plus size afdeling vaak maat 50 nodig heb. Asos is 48 terwijl de volgende winkel weer heel anders zit. Je kan dus wel zeggen dat maat 42 gemiddeld is, maar dat kan bij de ene winkel als 44 vallen, bij de ander als 38 en bij een volgende als 40.

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:19

Naar mijn idee kunnen ze zich het beste gewoon focussen op gezonde cover modellen, te dun of te dik is dit vaak niet. Respect voor dit model dat zij zich gelukkig en zelfverzekerd voelt, dat is altijd mooi om te zien, maar lichamelijk is een gewicht als dit natuurlijk niet bevorderlijk.. Dan zie ik persoonlijk liever modellen als Iskra Lawrence of Ashley Graham op de cover. :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:21

Ik denk dat 40-42 gemiddeld is :j omdat alles daaronder en daarboven qua maat het meest lang in de rekken blijft hangen en ik mijn maat bijna nooit kan vinden :+

Las dat het model op de cover pcos heeft. Het is nooit aangetoond dat je van pcos overgewicht krijgt. Andersom is wel aangetoond dat je door overgewicht een verstoorde cyclus kan krijgen. Buiten dat vind ik het niet verkeerd en juist wel eens verfrissend iets anders dan een dun model op de cover. Laten we het idd verder doortrekken en mensen in alle vormen en maten op de cover zetten. Ook mensen met een beperking of iets wat we als imperfect zouden beschouwen. Niet het perfecte plaatje wat ons altijd wordt voorgehouden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:26

SusanH schreef:
Ik denk dat 40-42 gemiddeld is :j omdat alles daaronder en daarboven qua maat het meest lang in de rekken blijft hangen en ik mijn maat bijna nooit kan vinden :+

Als dat de norm is dan 34/36 ook... Die hangen er bijna ook nooit
(Of dat komt door tienermeisjes die de kledingrekken leegplunderen :+ )

Volgens mij is het 't belangrijkste dat je goed in je vel zit. Zoals al aangegeven kan trouwens ook (te) dun en (te) dik niet zichtbaar gezond/ongezond zijn.

En laten we alsjeblieft niet gaan bodyshamen. Ik zie al het een en ander naar het randje gaan en dat is zo zonde -O-

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:27

Gezien het feit dat er behoorlijk wat mensen obesitas hebben, snap ik niet waarom ze niet op een cover zouden mogen.
Op een cover horen alle kleuren, soorten en maten want het gaat over de samenleving.
En dat is wat je met een tijdschrift aan wil spreken, de samenleving.

Of ik het aantrekkelijk vind om naar te kijken?
Nee.
Net zo min als ik het aantrekkelijk vind om naar gratenpakhuizen te kijken.
Maar, boeien, wat ik er van vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:27

SusanH schreef:

Las dat het model op de cover pcos heeft. Het is nooit aangetoond dat je van pcos overgewicht krijgt. Andersom is wel aangetoond dat je door overgewicht een verstoorde cyclus kan krijgen. Buiten dat vind ik het niet verkeerd en juist wel eens verfrissend iets anders dan een dun model op de cover. Laten we het idd verder doortrekken en mensen in alle vormen en maten op de cover zetten. Ook mensen met een beperking of iets wat we als imperfect zouden beschouwen. Niet het perfecte plaatje wat ons altijd wordt voorgehouden.

Dat heeft Teen Vogue (wat sowieso een enorme voorloper qua diversiteit in het blad) toevallig pas gedaan! https://www.huffingtonpost.com/entry/th ... 7b003bc2b8

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:28

SusanH schreef:

Van pcos zelf niet nee, maar van die medicatie is een van de bijwerkingen aankomen. Zoals bij veel medicatie een bijwerking kan zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:42

Maar zulk extreem overgewicht van alleen medicatie? Medicijnen, schildklier etc wordt vaak aangevoerd zodra het om overgewicht gaat maar dat is gewoonweg in het meerendeel van de gevallen niet de hoofdoorzaak.
Meer eten dan je verbrand is dat wel maar er lijkt wel een taboe op te rusten om dat te noemen.

Ik vind mensen met een gezonde verhouding tussen lengte/gewicht het mooiste om naar te kijken. Of dat dan neerkomt op een maat 36 of 42 vind ik minder interessant. En ik ben zelf ook ooit 30kg te zwaar geweest dus weet echt wel wat t is om overgewicht te hebben plus wat t is om af te vallen. Maar waar een wil is is ook een weg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:43

Medicatie bij PCOS overgewicht? Huh? Wat voor medicatie hebben we het over? Vruchtbaarheidsmedicatie?

Enige relatie is dat PCOS een relatie heeft met insulineresistentie en dat insulineresistentie afvallen kan bemoeilijken. Kip en ei, het 1 verergert het ander, vicieuze cirkel. Wat overmatig buikvet komt daardoor vaker voor ja. Maar dat is op geen enkele manier een reden voor dit gewicht. Sorry, not buying it (en heb zowel op persoonlijk vlak als werkvlak toch wel ervaring met PCOS en insulineresistentie).

Er zijn medicaties die fors overgewicht kunnen veroorzaken, medicatie bij PCOS (nogmaals, welke medicatie? Voor pcos op zichzelf is geen medicatie, hoogstens metformine en dat draagt eerder bij aan gewichtsverlies) is daar geen onderdeel van.

En dat veel medicatie overgewicht veroorzaakt is ook onzin, het is echt een heel klein groepje dat (blijvende) gewichtsproblemen veroorzaakt die overgewicht kan verklaren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:45

doet dat er wat toe dan? of ze dat gewicht heeft door medicatie?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:47

Kinke schreef:

Medicatie wordt zoo vaak als excuus voor overgewicht opgegooit dus ik snap het punt wel ja.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:48

Kinke schreef:

Het zegt wat over "schuldvraag" (sorry, vreselijk woord, maar bij gebrek aan beter forgive me) en voor veel mensen is dat inderdaad relevant.
Het verschil tussen of iemand te zwaar is door een verkeerde leefstijl ("eigen schuld dikke bult", zou niet normaal mogen zijn) of door redenen die niet te voorkomen zijn ("het overkomt me/ons/haar", wij willen ook gezien worden met dit kenmerk dat we ook niet kunnen helpen)

Het zegt ook wat over acceptatie. Accepteer je een ongezonde leefstijl, of accepteer je een uiterlijk kenmerk waar mensen niks aan kunnen doen?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:49

Ik vind die graatmagere modellen net zo erg als dit. Maar nu valt de hele wereld hierover terwijl die broodmagere vrouwen als normaal worden beschouwd. Van mij mag dit ook best een keer. Waarom zou iedereen slank moeten zijn? Dat gaat toch nooit lukken. Is toch mooi dat er eens wat anders op zo'n blad staat dan een gratenpakhuis? Dit is het andere uiterste maar als graatmager mag waarom zou dit dan opeens zo verschrikkelijk moeten zijn? Omdat het ongezond is? Niet iedereen met een maatje meer is ongezond, denk dat die juist minder problemen hebben dan de hele magere mensen. Maar daar hoor je nooit iemand over.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:50

Mars schreef:
Maar zulk extreem overgewicht van alleen medicatie? Medicijnen, schildklier etc wordt vaak aangevoerd zodra het om overgewicht gaat maar dat is gewoonweg in het meerendeel van de gevallen niet de hoofdoorzaak.
Meer eten dan je verbrand is dat wel maar er lijkt wel een taboe op te rusten om dat te noemen.

Ik vind mensen met een gezonde verhouding tussen lengte/gewicht het mooiste om naar te kijken. Of dat dan neerkomt op een maat 36 of 42 vind ik minder interessant. En ik ben zelf ook ooit 30kg te zwaar geweest dus weet echt wel wat t is om overgewicht te hebben plus wat t is om af te vallen. Maar waar een wil is is ook een weg.

Tot je erachter komt dat je moeilijk tot niet afvalt.
Ik kan je vertellen dat dat behoorlijk frustrerend is.

Anoniem

Misschien is het wel een idee om termen als gratenpakhuis of nijlpaard te proberen te vermijden in zo'n topic. Dan blijft het een gesprek waar iedereen zich welkom voelt.

Kinke

dit gaat over iemand op de voorkant van een blad, dus waarom zouden wij, die haar niet kennen, moeten weten waarom ze overgewicht heeft? Of gaan we voor dit blad weer een volgende cover maakt ook vragen of het model wat er dan op komt te staan wel gezond leeft/niet drinkt/niet rookt etc.etc.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:51

Emmaa_ schreef:
Misschien is het wel een idee om termen als gratenpakhuis of nijlpaard te proberen te vermijden in zo'n topic. Dan blijft het een gesprek waar iedereen zich welkom voelt.

_/-\o_

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:51

Paardenfann4 schreef:
Ik vind die graatmagere modellen net zo erg als dit. Maar nu valt de hele wereld hierover terwijl die broodmagere vrouwen als normaal worden beschouwd. Van mij mag dit ook best een keer. Waarom zou iedereen slank moeten zijn? Dat gaat toch nooit lukken. Is toch mooi dat er eens wat anders op zo'n blad staat dan een gratenpakhuis? Dit is het andere uiterste maar als graatmager mag waarom zou dit dan opeens zo verschrikkelijk moeten zijn? Omdat het ongezond is? Niet iedereen met een maatje meer is ongezond, denk dat die juist minder problemen hebben dan de hele magere mensen. Maar daar hoor je nooit iemand over.

Waarom zou je het ene extreme "bestrijden" met het andere extreme? Waarom zou je dat goedpraten? Er wordt al tijden geprotesteerd tegen die graatmagere modellen en er is een langzame opgaande trend zichtbaar (zeker op covers), waarom zouden we dit dan wel accepteren en de andere kant op doorschieten?

Emmaa_ schreef:

Amen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:52

Elin_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Eens. Te dun vind ik niet oké op een cover maar te dik ook niet. Maat 38-40 lijkt me prima.

En 36 dan omdat je gewoon zo bent? Ik sport niet, kan niet afvallen en eet normaal.

Is ook prima. Maar vind ik geen plus size meer. Plus size is meestal wel rond maat 38-40. Soms 42. Prima, maar obesitas op de cover lijkt me niet de bedoeling.