Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:56

Het lastige is dat de gemeente geen inzage heeft in de gegevens van het UWV en het UWV deze gegevens niet zomaar mag verstrekken aan de gemeente.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 13:00

Ayasha voor jongeren en digitaal een logische stap. Destijds was het ene bult papier die verhuizing na verhuizing in een doos meegesleept werden. Tenminste vwo en hts wel. Lagere school niet van toepassing, die liggen misschien ergens bij mijn vader. Zal voor veel van mijn leeftijd en ouder wel gelden denk ik. :j

En mw heeft brieven geschreven gebeld enz maar nee ze moet de niet meer aanwezige diplomas en raporten opsturen

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:01

zonnebloem18 schreef:
Het lastige is dat de gemeente geen inzage heeft in de gegevens van het UWV en het UWV deze gegevens niet zomaar mag verstrekken aan de gemeente.

Precies. Het lijkt wel alsof jullie in de veronderstelling zijn dat deze brieven door het UWV worden verstuurd? Dat is dus niet zo. Taaleis wordt door de gemeente uitgevoerd.

WAO = UWV
Aanvullende bijstand en wet Taaleis = Gemeente

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:07

karuna schreef:
Ayasha voor jongeren en digitaal een logische stap. Destijds was het ene bult papier die verhuizing na verhuizing in een doos meegesleept werden. Tenminste vwo en hts wel. Lagere school niet van toepassing, die liggen misschien ergens bij mijn vader. Zal voor veel van mijn leeftijd en ouder wel gelden denk ik. :j

En mw heeft brieven geschreven gebeld enz maar nee ze moet de niet meer aanwezige diplomas en raporten opsturen

Ik weet niet hoe jong jij denkt dat ik ben, maar ik heb al mijn diploma's altijd gewoon op papier gekregen hoor, in zo'n kartonnen mapje nog in de tijd. :+
Daar was nog niks digitaal aan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 13:10

Jonger dan ik ga ik van uit :')

Ayasha
Blogger

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:12

Dat wel, maar dus ook geen digitale diploma's. :)) Zelfs die van min middelbare school niet. :))
Maar ons werd altijd op het hart gedrukt om die dingen goed bij te houden. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:12

Denk eens vanuit de burger? Dat is hier aan de hand. Ik weet prima het over verschillende instanties gaat, maar de gemeente heeft dit soort rommel allang, via de eigen aanvraagregistratie, via Suwinet, via datakoppelingen. Aan die koppelingen moet een doel verbonden zijn - maak het voldoen aan de taaleis nou eens zo'n doel? Dan kan je zelf, veel gerichter, zien waar je je gemeenschapsgeld en -tijd in moet steken.

Teveel werk, duurt te lang, dus we leggen de last bij de burger die nog maar eens mag vertellen wat hij al verschillende keren heeft verteld. Dat gaat zover dat ik aan mensen uit mag leggen dat nee, het UWV niet met zichzelf praat. NIET uit te leggen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:21

Maar de gemeente weet wel wie aanvullende bijstand krijgt en ik kan me niet voorstellen dat de gemeente niet bekend is met de reden voor deze aanvulling (namelijk WAO). En uit de beleidsregels voor de wet op de taaleis haal ik dat wanneer er geen sprake is van verwijtbaarheid (artikel 4 en 8: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 74230.html), waaronder ook ontheffing van de arbeidsplicht, de taaltoets en, zo interpreteer ik dat, de taaleis komt te vervallen.

Ik zal wel te makkelijk denken wanneer ik stel dat deze gevallen er al achter de schermen eruit gefilterd hadden kunnen worden.

Edit: stukje tekst weg gevallen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:23

Sourire schreef:
zonnebloem18 schreef:

Precies. Het lijkt wel alsof jullie in de veronderstelling zijn dat deze brieven door het UWV worden verstuurd? Dat is dus niet zo. Taaleis wordt door de gemeente uitgevoerd.

WAO = UWV
Aanvullende bijstand en wet Taaleis = Gemeente

Nou ja, gezien de stupiditeit van de inhoud van het verhaal en de 'Befehl ist Befehl' reactie op het verzoek van mevrouw tot het inschakelen van de grijze massa zou mijn vermoeden ook zijn dat dit hele feest verzonnen was door de jongens en meisjes van de Uitgebreide Werk Verschaffing......

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:27

Cowboy55 schreef:
Uitgebreide Werk Verschaffing......

_O-

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:07

Kaka schreef:
Maar de gemeente weet wel wie aanvullende bijstand krijgt en ik kan me niet voorstellen dat de gemeente niet bekend is met de reden voor deze aanvulling (namelijk WAO). En uit de beleidsregels voor de wet op de taaleis haal ik dat wanneer er geen sprake is van verwijtbaarheid (artikel 4 en 8: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 74230.html), waaronder ook ontheffing van de arbeidsplicht, de taaltoets en, zo interpreteer ik dat, de taaleis komt te vervallen.

Ik zal wel te makkelijk denken wanneer ik stel dat deze gevallen er al achter de schermen eruit gefilterd hadden kunnen worden.

Alleen woont deze mevr. niet in de gemeente Cuijk.. Daarnaast is de vraag of ze een ontheffing heeft want dat hoeft echt niet per se ondanks WAO.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:17

Sourire schreef:
Kaka schreef:

Alleen woont deze mevr. niet in de gemeente Cuijk.. Daarnaast is de vraag of ze een ontheffing heeft want dat hoeft echt niet per se ondanks WAO.

Je hebt volledig gelijk en dat heb ik over het hoofd gezien. Ik ging ervan uit dat dergelijke regels landelijk opgesteld werden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:01

Als ik eerlijk moet zijn vind ik dit gewoon veel en veel te ver gaan om een heel oud stuk papier dat zoek is geraakt. Om een taal te spreken hoef je geen stuk papier te hebben, maar je kunt zo iemand gewoon uit nodigen op het gemeentehuis en hoor je gelijk welke taal deze vrouw spreekt.

Nederland slaat steeds verder door met alles.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:04

Shadow0 schreef:
Schuur_ schreef:
Simpel toch? En tja, we mogen het niet zeggen maar tijd heeft ze zat als ze toch thuis zit.

Dat maakt je toch geen speelbal voor elk willekeurig slecht plan van de politiek? Nou ja, in werkelijkheid dus wel, maar waar gaat het dan om? Kunnen bewijzen dat je als machthebber de ander door allemaal hoepels kunt laten springen?

Daar lijkt het zo langzamerhand wel naar toe te gaan. Dit is gewoon treiterbeleid.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:30

De invulling van het beleid tbv voldoen aan de taaleis in deze vind ik ook wel bijzonder. Maar dat de taaleis ook voor geboren Nederlanders geldt vind ik een zeer goed gegeven. Daarbij hoor je ook maar 1 kant van het verhaal in deze.

Nu heb ik niets te maken met de uitvoering van de taaleis, maar ik weet wel dat in onze gemeente mensen na een voorselectie (geregistreerd diploma) worden uitgenodigd voor een toets op de computer. Als ze die halen zijn er geen vervolgstappen. Als ze die niet halen worden ze uitgenodigd om aan hun taal te werken met aanvullende lessen. Soms krijgen ze ook (of alleen) een tik en klik (digivaardigheden) lessenpakket. Vooral de digivaardigheden zijn bij sommige oudere Nederlanders niet altijd even goed en die worden wel steeds belangrijker. Naar mijn mening niet inwonertje pesten, maar (poging tot) ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:34

Deze taaleis zal per gemeente verschillen. Staat in de verordeningen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:44

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 12:49

Heb de test gedaan ik had een fout, dankzij de rottige nieuwe spelling die ik nooit geleerd heb. Maar ik ken zeker 5 mensen met een goed stel hersens en opleiding die goed nederlands kunnen die hier gruwelijk voor zakken ivm dislectie of het onvermogen veel tekst te kunnen lezen. Ik heb de tekst kunnen doen door erg te vergroten en geen tijdsdruk bij mij worden sommige zinnen een brei door een oogafwijking

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:52

Treiterbeleid, burgertje pesten..
Wat een woorden nemen mensen in de mond voor zoiets.

Pick your fights zeggen we dan hier.
Is dit leuk? Nee
Is het heel zinnig voor iemand van bijna 65? Nee
Is het een megadrama? Nee
Heeft het zin om je hakken in het zand te boren? Nee

Dus bel je de gemeente en zeg je: dat diploma heb ik niet meer, hoe lossen we dit op?

En je kunt weer verder met leven..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 12:54

Dat heeft de mevrouw gedaan als je het ártikel had gelezen. De dame had "begrip" maar moest toch aangeleverd worden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:48

lieveli schreef:
Als ze energie heeft om de pers op te zoeken en het voor te laten komen kan ze ook even op de fiets springen en haar neus laten zien.

Een telefoontje kan iedereen wel faken. :)*

Hier regelmatig contact met `de pers` vanwege iets héél anders dan die mevrouw, en nee, daarvoor hoeven we geeneens op de fiets te stappen, de journalisten komen gewoon bij je thuis.
Verder hoeft die mevrouw de zaak niet eens zelf aangekaart te hebben bij de pers, maar kan de pers wel via via lucht hebben gekregen van dit bizarre verhaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:51

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:53

Sunnda schreef:
Treiterbeleid, burgertje pesten..
Wat een woorden nemen mensen in de mond voor zoiets.

Pick your fights zeggen we dan hier.
Is dit leuk? Nee
Is het heel zinnig voor iemand van bijna 65? Nee
Is het een megadrama? Nee
Heeft het zin om je hakken in het zand te boren? Nee

Dus bel je de gemeente en zeg je: dat diploma heb ik niet meer, hoe lossen we dit op?

En je kunt weer verder met leven..

Het kan alsnog een megadrama worden als beide partijen weigeren concessies te doen. Medewerking toezeggen is inderdaad het beste...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:06

Als die 1F-test niet lukt (en dan bedoel ik 6-7 goede antwoorden), is dat ook wel echt een serieuze belemmering, niet alleen voor de arbeidsmarkt, maar ook in het dagelijks leven. Daar wil je dan toch ook hulp bij?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:13

Tink89 schreef:
Als die 1F-test niet lukt (en dan bedoel ik 6-7 goede antwoorden), is dat ook wel echt een serieuze belemmering, niet alleen voor de arbeidsmarkt, maar ook in het dagelijks leven. Daar wil je dan toch ook hulp bij?

Ken genoeg mensen die hem niet (makkelijk zullen) halen en die hebben absoluut geen problemen in hun dagelijks werk.
Net zoals (hoofd) rekenen.

Mijn moeder (nu 74) zal hem echt niet halen en dat terwijl ze tot dit jaar nog gewoon een normale baan heeft gehad.
Mijn moeder kan daar en tegen perfect hoofdrekenen; heel veel beter dan de gemiddelde VWO-er.