Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Indestal schreef:Marie anne, het enige wat ik wil zeggen over jouw post is dat ik een kennis heb die agente is en ook Joods is geworden in haar jeugd uit opperste interesse en in een kibboets heeft gewoond...als agente na haar opleiding speciaal aangevraagd om in Buitenvelderd te gaan werken. Daar is een grote Joodse buurt....de meldingen waren vervelend vanuit de Joodse mensen zelf, de houding was bot, onbeschoft, ze schaamde zich er zelfs voor naar haar collega’s...ze heeft zich bedacht eigenlijk over het Joods zijn..
Dus ik kan Fenir haar posten wel begrijpen...ook ervaar ik dat ze erg op haar woorden gepakt wordt.
Ik heb vanuit eigen ervaring in kennissenkring ook wel een mentaliteit meegemaakt van, ik wil dit zo en zo gebeurt het dan en ik wil hiervoor een extra wat een ander niet krijgt...
De Joodse wetten en gebruiken liggen erg ver van onze eigen cultuur en dat brengt vast ook wel wrijving met zich mee...
Heel flauw, maar heeft Jezus niet gezegd, “ jullie zullen altijd vervolgd worden”? Ik ben niet gelovig, maar wat zit er vanuit de religie echt achter deze uitspraak?
Overigens vind ik van elk orthodox geloof dat ze zich buiten de hedendaagse wereld plaatsen..
Desalniettemin zou ik dolgraag eens Israel bezoeken, de sfeer proeven van de Bijbel, maar dat durf ik niet vanwege de conflicten...
Indestal schreef:De Joodse wetten en gebruiken liggen erg ver van onze eigen cultuur en dat brengt vast ook wel wrijving met zich mee...
Citaat:Heel flauw, maar heeft Jezus niet gezegd, “ jullie zullen altijd vervolgd worden”? Ik ben niet gelovig, maar wat zit er vanuit de religie echt achter deze uitspraak?
Citaat:Overigens vind ik van elk orthodox geloof dat ze zich buiten de hedendaagse wereld plaatsen..
Citaat:Desalniettemin zou ik dolgraag eens Israel bezoeken, de sfeer proeven van de Bijbel, maar dat durf ik niet vanwege de conflicten...
Indestal schreef:Ik zeg niet dat je je ervaringen niet mag uiten, ik zeg dat je niet moet generaliseren obv die ervaring, wat zowel jij als Fenrir wel doen. Groot verschil. En ik blijf het bijzonder vinden dat je in een topic over antisemitisme met dit soort zaken komt.Je pakt haar op de woorden zoals jij het wil zien. En waarom mogen wij onze persoonlijke ervaringen niet uiten? Om alles te omtwijken en weg te stoffen zoals jij nu feitelijk doet, los je niks op, maar kijk je weg.
Overigens krijg ik altijd kriebel van mensen die vinden dat ze opvoedkundig moeten zijn en de vlag uit de kast halen met, “ oppassen wat je zegt, geen persoonlijke ervaringen gaan generaliseren, dus benoem ze liever niet. En krijg nog meer jeuk als woorden worden gebruikt die niet gezegd zijn hierdoor een post volledig veranderd en ondertrapt met die afschuwelijk belerende Hollandse vinger en feitelijk zich gedragen zoals ze een ander zo graag willen aanpraten...zoals jouw interpretatie dat er asociaal wordt benoemd! Bah!
Een typische bokt discussie dus weer......eenzijdig, zweep bij de hand, wachtende op bijstand....zucht....
En wat ontwijk en stof ik precies weg nu? Wat is het probleem dat opgelost moet worden volgens jou? Waarvan kijk ik feitelijk weg? Het enorme probleem dat er in Buitenveldert met onbeschofte joden is volgens jouw kennisCitaat:Om alles te omtwijken en weg te stoffen zoals jij nu feitelijk doet, los je niks op, maar kijk je weg.
Tja, bot en onbeschoft( jouw woorden) is in mijn ogen asociaal. Blijkbaar vind jij bot en onbeschoft niet asociaal en bedoel je iets heel anders. Oké dan.Citaat:En krijg nog meer jeuk als woorden worden gebruikt die niet gezegd zijn hierdoor een post volledig veranderd en ondertrapt met die afschuwelijk belerende Hollandse vinger en feitelijk zich gedragen zoals ze een ander zo graag willen aanpraten...zoals jouw interpretatie dat er asociaal wordt benoemd! Bah!
Indestal schreef:Askja, helemaal mee eens! Bokt laat nl zien dat er helemaal geen respectvolle communicatie in Nederland is...allemaal een flinke balk in hun ogen...die befaamde vinger waar Nederlanders juist zo om bekend staan in het buitenland en onder de buitenlanders in Nederland, laat zich weer fijn gelden.
Als de rest van de wereld eens een voorbeeld zou nemen aan de bokkers, wat zal het dan respectvol worden en zonder communicatie problemen. Waarbij de eenzijdige belichting volgens het juiste moraal zegenviert!
Kom op zeg! Over generaliseren gesproken. Juist diegenen die steigeren slaan alles neer wat niet denkt zoals zij denken.
Alsof de Joden geen streken hebben en zo respectvol zijn naar anders denkenden, kijk eens naar een eerlijke docu over de Palestijnen. Dat is doen wat hun is aangedaan in WOII. Grofweg schandalig en volledig op bondgenootschap rekenen van andere landen, die voorts om conflicten te vermijden oogje toeknijpen naar het getto waar de Palestijen in wonen , die gewoon hun huizen uitgejaagd zijn, omwille van “het beloofde land” , iets wat in de Bijbel?? Staat?
Sonja_vR schreef:Ik wilde echt inhoudelijk reageren
(...)
Mijn advies, lees alles nou eens niet met het vooroordeel dat het negatief bedoeld is en vanuit vooroordelen getiept is
Scheelt een hoop gezever
Schuur_ schreef:Hier hetzelfde idee Sonja, had vorige week een hele reactie getypt en toch weggehaald omdat ik me niet goed voelde bij de discussie...
Citaat:Het topic heeft een hele nare wending gekregen. De vraag is waarom antisemitisme nog bestaat en er zijn mensen die op de vraag hebben geantwoord waarom hun denken dat er deze overtuigingen nog niet de wereld uit zijn. Een paar van die gedachtegangen zijn gestoeld op eigen ervaringen en omgeving. Maar er wordt zo veroordelend gereageerd door anderen dat dit allesbehalve een discussietopic is.
Citaat:Het zijn juist de mensen die deze ervaringen hebben met (orthodoxe) Joden die soms dieper nadenken en kunnen en moeten nuanceren. Ik geloof niet dat er ook maar 1 iemand hier heeft gereageerd antisemitisch gedachtegoed heeft of ‘alle Joden’ de schuld geeft van de toestanden in Israël/Palestina.
Citaat:Ook ik heb ervaringen met chassidische Joden die gelijkaardig zijn aan wat er hier genoemd is en ook ik heb geen sympathie voor de behandeling van Palestijnen. Maar juist deze meningen laten me verder denken over het waarom... Als je als kind opgroeit in Jeruzalem worden je heel andere dingen verteld en voorgeschoteld dan hier. Ik kan het ze biet kwalijk nemen dat ze niet allemaal spontaan buiten huntealitzit gaan treden om verder te kijken, net zo min als wij dat hier doen over bepaalde zaken. Als iemand zich voorstelt als zijnde Joods komt bij mij het plaatje naar boven van liefdevolle, grote gezinnen met overbezorgde moeders die Chanoeka vieren, ook al ben ik zelf al bespuwd, aan de kant geduwd en zwaar respectloos behandeld geweest door de extremistische groep.
Citaat:In mijn ogen volgt antisemitisme dezelfde lijn als andere vormen van racisme, bepaalde groepen in religieuze stromingen plaatsen zich buiten onze maatschappij. Hierdoor ontstaat er een kloof en onbegrip en wat niet begrepen kan worden is ‘slecht’ voor de grote meerderheid, bewust of onbewust.
Indestal schreef:Hitler ..............
Dit zal nooit meer kunnen...de burger is eigenwijs, goed opgeleid, social media bereikt iedereen en de burger is zeker niet meer volgzaam....kleine agressieve groepen houd je altijd..