Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Winged schreef:purny schreef:Of ze dumpen de zakken naast de orac's(ondergrondse rest en afval containers). Helaas heb ik die nog niet tot m'n beschikking. Nadeel is dat de meeuwen de zakken open pikken
Als in geen toegang tot de bak?
Wij hebben hier druppels om onze portieken te openen. Deze druppels werken ook op de afvalbak. Hoewel dat eigenlijk niet zou moeten kunnen, want daar hebben we onze stadspas voor.Druppel kan niet op alle containers in de hele stad trouwens
nynke55 schreef:Wij betalen hier voor de grijze afval bak per lediging. Dat vind ik dus ook krankzinnig.
Heel dat afval scheiden is zot als je bedenkt het elders op de grote hoop geflikkerd in brand gestoken word!
Maar troep in de natuur dumpen zou nooit in jij op komen. Asociaal ten top!
watchthesky schreef:Ik vind het niet meer dan eerlijk dat de vervuiler betaalt.
Hier in de buurt is het nu nog gratis, maar als het betaald was zou ik het alsnog wegbrengen. Ik betaal liever per kilo contant voor mijn eigen zooi dan via de belasting voor die van een ander. Die belastingen zijn al hoog genoeg voor een stel milieubewuste tweeverdieners zonder kinderen
Winged schreef:Hier is het tot X-gewicht gratis. Daarna betaal je per kilo. Bedenk mij nu ook dat ik nog wat spul heb liggen dat ik weg moet brengen
Maar gewoon dumpen... No way. Daar mogen echt flinke boetes op staan.
Magrathea schreef:Ik snap niet wat er zo erg is aan die ondergrondse containers. Hier in het centrum betaal je per zak die je erin gooit, dat gaat dan met zo'n pasje. Twee kleine zakken passen er ook wel inMaar goed het gaat om het volume wat je weggooit natuurlijk.
Die wordt tweewekelijks geleegd. Dat is toch ideaal voor elke denkbare buurt? Betalen per zak = mensen die weinig afval hebben betalen weinig, de anderen veel.
Overigens zijn de recyclebakken wel gratis (glas en papier). Plasticbakken zijn er helaas nog niet in het centrum.
Loretta schreef:Het zou ook veel helpen als er wat minder idiote verpakkingen voor veel producten zijn. Vaak heb je producten waarbin de verpakking uit meer plastic bestaat dan dat het product groot is. Dat plastic moet je dan vervolgens weer in de afvalbakken doen. Vooral in gemeenten waar je voor gewicht moet betalen is dat een ware last.
Het zijn allemaal van die kleine dingen, maar als je eens bij elkaar op telt hoe veel onzinnig afval je gemiddeld hebt van verpakkingen.
superpony schreef:wij hebben een groene, oranje ( voor plastic verpakkingen, melk pakken, blikjes enz..) , blauwe( voor karton en papier) en zwarte bak staan. 4 stuks op een rij. Staat echt fantastisch in je tuin.Wij hebben hier alleen maar een grijze en groene bak. Voor papier hebben we kratjes en die worden eens per maand geleegd. Plastic verzamelen ze hier niet apart. In Drenthe kregen we daar speciale zakken voor, gratis en werd ook gratis opgehaald. Hier beweren ze dat eruit te kunnen filteren.
Glas en kleding/stof moet je zelf wegbrengen, net als batterijen, lampen, apparaten.
De ondergrondse bakken staan alleen bij appartementen, maar of je daar nou blij mee moet zijn? Er is dan voor restafval en groen. Maar alles wat je buren fout doen, betaal je samen boetes voor. Bij mn moeder, die bij een zogenaamd net en luxe complex woont, loopt dat soms best hoog op.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik onze bakken niet vreselijk vind stinken. Alleen als je even open doet, maar verder ruik je ze niet. Staan onder afdak bij fietsen en scooter. Ze worden elke 4 weken geleegd en spuit ze dan schoon. Maar ik doe er niks los in, hooguit een lege fles van wasmiddel bijv.
Wij hebben 2 katten en schep 2 bakken elke dag uit, maar doe het bij mn pedaalemmerzakje uit de emmer van de keuken en gooi die meteen weg. Alsnog nooit vol na 4 weken. Incl afval van stal.
Ik zag wel dat de groene bakken hier van maat wisselend zijn. Sommige hebben grotere. Maar heel grof spul hoeft daar niet in, want dat mag je gratis wegbrengen en blad dumpen in korven straks. Nu is dat wel een dingetje, want er ligt al mega veel blad, maar de korven zullen wel eerder komen.
superpony schreef:Het scheiden vraagt wel extra werk en ik denk dat het een gewoonte is geworden. In de keuken hebben we weinig afval, want dat vind ik te snel gaan ruiken. Dus een klein afval bakje voor snel, maar tijdens/na het koken loop ik naar buiten.
Onze bakken staan verdekt opgesteld, dus je ziet ze niet en ruikt ze niet. Voor statiegeld flessen, glas en papier, hebben we van die witte Ikea stapelbakken.
In Drenthe kregen we plastic zakken om plastic in te doen en werd gratis opgehaald. Gebeurde wel te weinig, dus lag op een gegeven moment wel te stinken. Had ze in de schuur en je wil geen steenmarters erin hebben bijv.
Het ergste was nog dat die zakken alle kanten opvlogen op de dag dat ze gehaald werden en langs de weg gelegd waren. Zal nu wel anders zijn, want bij een grote doorgaande weg lagen ze echt overal met wat wind.
Gek genoeg, deed ik het voor het milieu en dacht dat het niet zou schelen, maar het scheelde uiteindelijk toch wel in gewicht en volume.
De verpakkingen zijn vaak echt waardeloos en veel teveel. Wij eten echt heel weinig voorverpakt of kant en klaar, dus dat scheelt al. Als ik een zakje van iets heb, gebruik ik die weer om de kattenbak in te scheppen.
.
Magrathea schreef:Verpakkingen zijn lang niet altijd nutteloos. Verspild voedsel is de ergste vorm van verspilling, voedsel heeft namelijk een grote impact op water e.d. en dat is dan voor niets geweest. Plastic kan (soms) voorkomen dat voedsel weggegooid moet worden. Dan kan je wel zeggen "maar ik gooi nooit iets weg" - nee, jij misschien niet, maar een ander wel![]()
Bovendien, zolang plastic gerecycled wordt valt de impact daarvan reuze mee. Je kunt beter letten op de inhoud als je iets voor het milieu wil doenAls je bijv kijkt naar de impact (CO2 uitstoot, landverbruik, zoetwaterverbruik en gebruik niet-hernieuwbare grondstoffen) van een plastic schaaltje rundvlees dan is al gauw 95% van de impact voor het vlees en maar een klein deel de verpakking.
Hier lees je er meer over: https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/