Rommel dumpen in natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:57

Als ik de kattenbak uitschep, spoel ik de drollen gewoon door de wc. Heb trouwens van die korrels van houtpulp. Zou ik niet doen als je grind gebruikt.

Selka

Re: Rommel dumpen in natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:07

karuna, nee dat wordt lastig. Voor mij is het een zaterdag taak geworden. Maar sjouwen en doen is voor mij geen probleem.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:42

Hier mag je 6x per jaar gratis alles dumpen (tot 6m3). Tenzij je echt rare dingen wilt inleveren (asbest, autobanden en brandblussers enz.).

Na die 6x, betaal je 10 euro, zit je boven de 6m3 ook 10 euro extra bijbetalen.

Je krijgt elk kalenderjaar een pas, waarmee je dus naar binnen mag op het terrein.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:16

Winged schreef:
purny schreef:
Of ze dumpen de zakken naast de orac's(ondergrondse rest en afval containers). Helaas heb ik die nog niet tot m'n beschikking. Nadeel is dat de meeuwen de zakken open pikken

Als in geen toegang tot de bak?

Wij hebben hier druppels om onze portieken te openen. Deze druppels werken ook op de afvalbak. Hoewel dat eigenlijk niet zou moeten kunnen, want daar hebben we onze stadspas voor. :+ Druppel kan niet op alle containers in de hele stad trouwens :+

Precies. Nu dumpt iedereen z'n vuil in de bak waardoor de orac sneller vol is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 20:26

nynke55 schreef:
Wij betalen hier voor de grijze afval bak per lediging. Dat vind ik dus ook krankzinnig.

Heel dat afval scheiden is zot als je bedenkt het elders op de grote hoop geflikkerd in brand gestoken word!
Maar troep in de natuur dumpen zou nooit in jij op komen. Asociaal ten top!

Waarom is dat krankzinnig? Ik heb niet veel afval en betaal dus maar 1 keer per maand voor het restafval in de grijze container. Als ze het per kilo berekenen heb je kans dat de buren hun afval in jouw container gooien. De groene vul ik maar heel af en toe, het meeste gaat bij mij op de composthoop.[/quote]
Dat is mooi dat jij niet veel afval hebt. Wij dus wel :D[/quote]

Tja, de vervuiler betaald. Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Bij ons wordt ook per leging betaald. Doe heel goed scheiden, dus bak staat maar een paar keer per jaar aan straat.

Groenafval betalen we nu iets minder voor per container als voor het restafval. Dat was voorheen dus andersom, totdat iemand daarover de krant inlichtte en daardoor waarschijnlijk mensen opeens hun groen in der restafval gingen gooien. Jaar erop waren opeens de tarieven gewijzigd.

In de herfst, als de bladeren vallen, dan mogen we wel een aantal weken op zaterdag gratis snoeiafval en bladeren wegbrengen naar het voetbalveld in het dorp. Dan rijden vrachtwagens af en aan om het weg te rijden.

Maar tjonge, wat een verschil in tarieven allemaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:38

Ik snap niet wat er zo erg is aan die ondergrondse containers. Hier in het centrum betaal je per zak die je erin gooit, dat gaat dan met zo'n pasje. Twee kleine zakken passen er ook wel in :+ Maar goed het gaat om het volume wat je weggooit natuurlijk.
Die wordt tweewekelijks geleegd. Dat is toch ideaal voor elke denkbare buurt? Betalen per zak = mensen die weinig afval hebben betalen weinig, de anderen veel.
Overigens zijn de recyclebakken wel gratis (glas en papier). Plasticbakken zijn er helaas nog niet in het centrum.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 20:41

watchthesky schreef:
Ik vind het niet meer dan eerlijk dat de vervuiler betaalt.
Hier in de buurt is het nu nog gratis, maar als het betaald was zou ik het alsnog wegbrengen. Ik betaal liever per kilo contant voor mijn eigen zooi dan via de belasting voor die van een ander. Die belastingen zijn al hoog genoeg voor een stel milieubewuste tweeverdieners zonder kinderen -O-

Dat begrijp ik heel goed, maar er zijn altijd smeerkezen die het ergens dumpen, en dat moeten we toch met zijn allen weer betalen. Dat opruimen is duur. Ik denk dat we per saldo niet meer kwijt zouden zijn, dan wanneer we met zijn allen onbeperkt (of bijv. max. 10 keer per jaar ) gratis afval mogen wegbrengen. EN dan heb je dus geen/minder last van illegaal dumpen.

In onze gemeente konden we vroeger gratis 10 keer per jaar afval wegbrengen. Wij hebben hier nooit 10 keer gebruik van gemaakt. Toen we onze oude schuur hebben afgebroken, hebben we eens moeten opruimen. Dat waren 2 busjes vol afval. Daarna nooit meer gebruik van hoeven maken. Maar het feit dat je er gebruik van kunt maken, is gewoon een prettig idee. Ook/vooral voor mensen met een kleine beurs. Ik weet zeker dat je zo een hoop illegaal dumpen kunt voorkomen. Al moet ik eerlijk zijn, dat het me wel eens verbaasd heeft, dat zelfs toen die mogelijk van gratis storten er was, ik toch soms nog vloerbedekking of klinkers in het veld gedumpt zag liggen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 20:49

Winged schreef:
Hier is het tot X-gewicht gratis. Daarna betaal je per kilo. Bedenk mij nu ook dat ik nog wat spul heb liggen dat ik weg moet brengen :+

Maar gewoon dumpen... No way. Daar mogen echt flinke boetes op staan.

Daar staan ook flinke boetes op. Zus van mijn vriendin zag een keer dat iemand een zak afval in haar container gooide. De persoon in kwestie zag haar achter het raam staan en zwaaide ook nog vriendelijk. Ze heeft het kenteken toen doorgegeven aan de politie, want ze was er niet blij mee; ze moest namlijk ook per kg betalen. Politie heeft haar later in kennis gesteld dat ze de zak bij de "eigenaar" hebben achtergelaten + een fikse boete (weet niet meer hoeveel het was, maar ik weet wel nog dat ik WOW dacht, dus aanzienlijk bedrag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:11

Magrathea schreef:
Ik snap niet wat er zo erg is aan die ondergrondse containers. Hier in het centrum betaal je per zak die je erin gooit, dat gaat dan met zo'n pasje. Twee kleine zakken passen er ook wel in :+ Maar goed het gaat om het volume wat je weggooit natuurlijk.
Die wordt tweewekelijks geleegd. Dat is toch ideaal voor elke denkbare buurt? Betalen per zak = mensen die weinig afval hebben betalen weinig, de anderen veel.
Overigens zijn de recyclebakken wel gratis (glas en papier). Plasticbakken zijn er helaas nog niet in het centrum.

Dat is dan wel een modern en beter systeem. Mijn moeder woont in een aardig nieuw complex en hebben alle bewoners een sleutel. Er wordt dus niet gemeten wie wat, hoeveel erin gooit. Wij hebben mensen echt dozen erin zien proppen, kattenbakken erin zien proppen om weg te gooien, een frituurpan en een keer een doos lege wijnflessen. Dat ding is in de 8jr nu al 100x verstopt geweest en dan staat alles ernaast. Voor elke keer dat ze moeten komen om te repareren, hem extra te legen, krijgen ze een aanzienlijke boete en die wordt verdeelt onder alle bewoners. Dat is geen fijn systeem. Mijn moeder scheidt haar afval, is ene oude vrouw alleen etc. Die krijgt dan elke keer een deel van de boete door de fijne buren.

Wij hebben hier ook ene paar keer gehad dat buren zooi in die van ons gooide. Ik was er zo klaar mee, dat ik hem nu maar eens per 4 weken bijna vol neerzet en niet meer halfvol.

Laatste keer, heb ik gezien dat onze klep open stond toen ik met de honden liep 's ochtends. Ben gaan kijken, heb alles eruit gevist en ernaast gegooid. Bakken werden geleegd en vervolgens had iemand het in mijn bak gegooid. Ik heb die zooi vervolgens in een doos gedaan, neergezet daar en erop geschreven; in eigen bak gooien aub. Vervolgens lag de lege doos op mn oprit. Geen idee wie dat heeft gedaan, want ik heb geen tijd om de hele dag naar buiten te zitten kijken.

Er woonde hier ene jong gezin die na 1 week de bak al open had staan in de voortuin. Als ik daarlangs liep, viel ik al flauw. Geen idee wat mensen allemaal weggooien, gaat me ook niks aan, maarz elfs met verkoop klaar maken, dus extra dingen weggooien, de kattenbakken en stal zooi, redden we dat nog steeds niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:27

Het zou ook veel helpen als er wat minder idiote verpakkingen voor veel producten zijn. Vaak heb je producten waarbin de verpakking uit meer plastic bestaat dan dat het product groot is. Dat plastic moet je dan vervolgens weer in de afvalbakken doen. Vooral in gemeenten waar je voor gewicht moet betalen is dat een ware last.

Het zijn allemaal van die kleine dingen, maar als je eens bij elkaar op telt hoe veel onzinnig afval je gemiddeld hebt van verpakkingen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 01:07

Loretta schreef:
Het zou ook veel helpen als er wat minder idiote verpakkingen voor veel producten zijn. Vaak heb je producten waarbin de verpakking uit meer plastic bestaat dan dat het product groot is. Dat plastic moet je dan vervolgens weer in de afvalbakken doen. Vooral in gemeenten waar je voor gewicht moet betalen is dat een ware last.

Het zijn allemaal van die kleine dingen, maar als je eens bij elkaar op telt hoe veel onzinnig afval je gemiddeld hebt van verpakkingen.

O ja, hier sluit ik me helemaal bij aan!
Wij hebben een prachtige groente/fruit markthal. Je mag zelf pakken, bij de kassa word gewogen. Er zijn van die dunne plastic zakjes beschikbaar. (Ik wil bezoek in september van die herbruikbare (nylon?) zakjes laten meenemen, tips zijn welkom opdat ik mijn bezoek beter kan informeren. ;) )

Dat terzijde: het is om te gillen dat de afdeling ecologisch in die hal bestaat uit voorverpakte groente en fruit. Netjes in een plastic bakje met daar omheen een plastic verpakking. 8)7 Dat druist dus dwars tegen mijn ideeën van ecologisch in. Dat heb ik uiteraard aangegeven. Maar volgens het personeel is die plastic outfit van de ecologische producten ter bescherming opdat er geen beestjes, schimmels, ed op komen. Ik trek liever een rups weg dan al die lagen plastic. ;)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:21

Wat een prijzen komen er voorbij!! Wij betalen voor het grofvuil per 100 kilo en dan afhankelijk van wat het is betaal je een x bedrag. Toen ik nog in Zwolle woonde kon je 't gratis brengen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:21

superpony schreef:
Wij hebben hier alleen maar een grijze en groene bak. Voor papier hebben we kratjes en die worden eens per maand geleegd. Plastic verzamelen ze hier niet apart. In Drenthe kregen we daar speciale zakken voor, gratis en werd ook gratis opgehaald. Hier beweren ze dat eruit te kunnen filteren.

Glas en kleding/stof moet je zelf wegbrengen, net als batterijen, lampen, apparaten.

De ondergrondse bakken staan alleen bij appartementen, maar of je daar nou blij mee moet zijn? Er is dan voor restafval en groen. Maar alles wat je buren fout doen, betaal je samen boetes voor. Bij mn moeder, die bij een zogenaamd net en luxe complex woont, loopt dat soms best hoog op.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik onze bakken niet vreselijk vind stinken. Alleen als je even open doet, maar verder ruik je ze niet. Staan onder afdak bij fietsen en scooter. Ze worden elke 4 weken geleegd en spuit ze dan schoon. Maar ik doe er niks los in, hooguit een lege fles van wasmiddel bijv.

Wij hebben 2 katten en schep 2 bakken elke dag uit, maar doe het bij mn pedaalemmerzakje uit de emmer van de keuken en gooi die meteen weg. Alsnog nooit vol na 4 weken. Incl afval van stal.

Ik zag wel dat de groene bakken hier van maat wisselend zijn. Sommige hebben grotere. Maar heel grof spul hoeft daar niet in, want dat mag je gratis wegbrengen en blad dumpen in korven straks. Nu is dat wel een dingetje, want er ligt al mega veel blad, maar de korven zullen wel eerder komen.
wij hebben een groene, oranje ( voor plastic verpakkingen, melk pakken, blikjes enz..) , blauwe( voor karton en papier) en zwarte bak staan. 4 stuks op een rij. Staat echt fantastisch in je tuin.
Dan nog de afvalbak in huis, die is mega groot met al die aparte continenten. Dan ligt er in de bijkeuken steevast een stapel papier wat we eens in de zoveel dagen in de blauwe bak flikkeren plus nog een emmer voor het groen afval ( schilletjes enz) wat staat te meuren.
Glas brengen we naar de glas bak

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:31

Heb je zelfs hele continenten in je afvalbak?? Dat is wel groot ja :') :+

Bij ons trouwens ook drie prachtige prullenbakken in de keuken en een papierbak. Lekker ontsierend.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:37

:D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:44

Ik heb in een gemeente gewoond waar de eerste 1000 kilo afval per jaar voor particulieren gratis was.
(En wat je per fiets kwam brengen was sowieso gratis.)

Per auto was het: terrein op, wegen, rijbewijs laten zien, straat en huisnummer noteren - storten, weer wegen, afrekenen dan wel uitzwaaien.

Toen wij verbouwden boden de buren nog aan:'Zullen wij jullie afval wegbrengen, wij verbouwen dit jaar niet?' (Hebben we uiteindelijk niet gedaan, het was een lief aanbod, maar nee.)

En idd: waarschijnlijk is de gemeentelijke afvalheffing iets hoger - maar spaar je uit omdat de prikkel om het maar te dumpen ontbreekt. (Want je kunt via de buren gratis boven die 1000 kilo komen. Wij hebben die paar tientjes zelf betaald.)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:54

Gewoon niet alleen boetes uitdelen, maar ook verplicht een x aantal dagen vuilnis verzamelen langs straatkanten...denk dat dat beter werkt dan boetes...doe je maar 1 keer.

hier in DL is het trouwens erg goedkoop om spul weg te brengen...huisraad etc. mag 1 keer per maand langs de straat (Wel afspraak maken), en verbouwingsafval….ben nooit veel kwijt iig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:07

Jeetje wat een prijzen komen hier voorbij!!! :oo

In mijn gemeente wordt veel afval gescheiden. Doe ik graag aan mee, aangezien dit behoorlijk in de portemonnee scheelt.

- Oud papier naar verenigingen
- Plastic (dranken kartons ook) in plastic zakken wordt opgehaald (scheelt behoorlijk kilo's diftar!)
- Groene kliko wordt gratis geleegd
- Zwarte kliko wordt geleegd en betaal je per kilo (vast tarief is 124 euro, per kilo 35 cent)
- KCA uiteraard gratis
- Grofvuil 15 euro per aanhanger (eenassig) en 30 voor tandemasser
- Groen afval is altijd gratis
- Tot 35m2 asbest particulier aan te bieden per jaar. Kleine stukken kunnen voor hele lage tarieven aangeleverd worden. Om te voorkomen dat het gedumpt wordt.

Edit: Hier zie je dus nauwelijks afval gedumpt worden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:34

Het scheiden vraagt wel extra werk en ik denk dat het een gewoonte is geworden. In de keuken hebben we weinig afval, want dat vind ik te snel gaan ruiken. Dus een klein afval bakje voor snel, maar tijdens/na het koken loop ik naar buiten.

Onze bakken staan verdekt opgesteld, dus je ziet ze niet en ruikt ze niet. Voor statiegeld flessen, glas en papier, hebben we van die witte Ikea stapelbakken.

In Drenthe kregen we plastic zakken om plastic in te doen en werd gratis opgehaald. Gebeurde wel te weinig, dus lag op een gegeven moment wel te stinken. Had ze in de schuur en je wil geen steenmarters erin hebben bijv.
Het ergste was nog dat die zakken alle kanten opvlogen op de dag dat ze gehaald werden en langs de weg gelegd waren. Zal nu wel anders zijn, want bij een grote doorgaande weg lagen ze echt overal met wat wind.
Gek genoeg, deed ik het voor het milieu en dacht dat het niet zou schelen, maar het scheelde uiteindelijk toch wel in gewicht en volume.

De verpakkingen zijn vaak echt waardeloos en veel teveel. Wij eten echt heel weinig voorverpakt of kant en klaar, dus dat scheelt al. Als ik een zakje van iets heb, gebruik ik die weer om de kattenbak in te scheppen.

Dat is bij ons het enige wat we nog teveel hebben; elke dag een plastic zakje met restafval, omdat ik wel elke dag de prullenbak leeg, de kattenbak daarbij doe etc.

Voor de groene bak had ik lange tijd speciale zakken, maar daar een keer een rode kaart voor gehad, terwijl die afbreekbaar zijn en speciaal, duur daarvoor gekocht had.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:40

Verpakkingen zijn lang niet altijd nutteloos. Verspild voedsel is de ergste vorm van verspilling, voedsel heeft namelijk een grote impact op water e.d. en dat is dan voor niets geweest. Plastic kan (soms) voorkomen dat voedsel weggegooid moet worden. Dan kan je wel zeggen "maar ik gooi nooit iets weg" - nee, jij misschien niet, maar een ander wel :+
Bovendien, zolang plastic gerecycled wordt valt de impact daarvan reuze mee. Je kunt beter letten op de inhoud als je iets voor het milieu wil doen :) Als je bijv kijkt naar de impact (CO2 uitstoot, landverbruik, zoetwaterverbruik en gebruik niet-hernieuwbare grondstoffen) van een plastic schaaltje rundvlees dan is al gauw 95% van de impact voor het vlees en maar een klein deel de verpakking.
Hier lees je er meer over: https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:48

superpony schreef:
Het scheiden vraagt wel extra werk en ik denk dat het een gewoonte is geworden. In de keuken hebben we weinig afval, want dat vind ik te snel gaan ruiken. Dus een klein afval bakje voor snel, maar tijdens/na het koken loop ik naar buiten.

Onze bakken staan verdekt opgesteld, dus je ziet ze niet en ruikt ze niet. Voor statiegeld flessen, glas en papier, hebben we van die witte Ikea stapelbakken.

In Drenthe kregen we plastic zakken om plastic in te doen en werd gratis opgehaald. Gebeurde wel te weinig, dus lag op een gegeven moment wel te stinken. Had ze in de schuur en je wil geen steenmarters erin hebben bijv.
Het ergste was nog dat die zakken alle kanten opvlogen op de dag dat ze gehaald werden en langs de weg gelegd waren. Zal nu wel anders zijn, want bij een grote doorgaande weg lagen ze echt overal met wat wind.
Gek genoeg, deed ik het voor het milieu en dacht dat het niet zou schelen, maar het scheelde uiteindelijk toch wel in gewicht en volume.

De verpakkingen zijn vaak echt waardeloos en veel teveel. Wij eten echt heel weinig voorverpakt of kant en klaar, dus dat scheelt al. Als ik een zakje van iets heb, gebruik ik die weer om de kattenbak in te scheppen.
.

Om die rede hebben wij een extra container gekregen. De PMD container. Wordt eens in de 3 weken geleegd. De zwarte en groene om de week. Heb zelden volle containers. Mijn groene wanneer ik lekker aan het snoeien ben maar als ik zoveel heb kan ik het ook gratis naar de stort brengen.

Asbest kan ik tot 35 m2 gewoon wegbrengen al valt binnen de gratis 300 kilo voor de vuilstort.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:57

Hier krijg je een pasje van de milieu straat met 6 tikken. Wij kunnen jaarlijks 6 keer troep naar de stort brengen, zonder te betalen.
Groenafval kan onbeperkt en is ook gratis (geen grote boomstronken, mest e.d. echt snoeiafval).

Asbest per woning max. 35 m2. Laatst hebben wij zelf asbest weggebracht. Hier kijken ze niet eens naar de hoeveelheid die je daadwerkelijk weg brengt. Als het maar goed verpakt is. Ze zijn bang dat het anders gedumpt wordt in een sloot o.i.d.

Krom was wel dat als wij bedrijfsmatig lege jerrycans (gewasbeschermingsmiddelen) weg wilde brengen, we dit aan moesten vragen i.v.m. chemische resten die er nog in konden zitten. Op zich logisch zou je denken. Wij mochten daar wel steeds voor betalen, maar tot onze verbazing werden ze gewoon tussen het gratis plastic gegooid en niet apart gescheiden :roll:

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:02

Mijn man is op dit moment onderweg naar de vuilstort.
Kapotte vaatwasser van zijn zus wegbrangen en nog wat kleine troep.

Wij kunnen om deweek papier aan de weg zetten.
En ik zorg dat ik dozen heb waar het papier in kan.
Groenbak gaat van april-oktober elke week aan de weg. Andere tijd wordt hij omdeweek geleegd.
Grijze kliko gaat om de week aan de weg.

Glas sparen we op voor de glasbak.

Gemeente Lisse heeft 3 of 4 kliko’s per woning.
Papier, groen, plastic en restfval geloof ik.

In Zwitserlnd betaal je voor de vuilniszak.

Korting krijgen als je alles netjes scheidt klinkt wel goed.
Zou ik ook wel voor voelen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:29

Woon naast het bos/landgoed en daar wordt zeer regelmatig tuin en snoei afval gedumpt wat best lang blijft liggen voordat het vergaan is ..... ongeveer 15 jaar geleden zijn er 4 grote vierkante kamerplant resten gedumpt wat allemaal wortel was, het laatste ligt er nu nog, is gelukkig door de jaren heen wel veel kleiner geworden maar nog steeds niet vergaan. :n Het valt nu minder op maar het is er nog steeds!

Ook afval van een wietplantage is er gedumpt dat is wel opgehaald door de gemeente evenals 2 koelkasten die zo langs de kant van de weg stonden. :(

Groet Karin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:12

Magrathea schreef:
Verpakkingen zijn lang niet altijd nutteloos. Verspild voedsel is de ergste vorm van verspilling, voedsel heeft namelijk een grote impact op water e.d. en dat is dan voor niets geweest. Plastic kan (soms) voorkomen dat voedsel weggegooid moet worden. Dan kan je wel zeggen "maar ik gooi nooit iets weg" - nee, jij misschien niet, maar een ander wel :+
Bovendien, zolang plastic gerecycled wordt valt de impact daarvan reuze mee. Je kunt beter letten op de inhoud als je iets voor het milieu wil doen :) Als je bijv kijkt naar de impact (CO2 uitstoot, landverbruik, zoetwaterverbruik en gebruik niet-hernieuwbare grondstoffen) van een plastic schaaltje rundvlees dan is al gauw 95% van de impact voor het vlees en maar een klein deel de verpakking.
Hier lees je er meer over: https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/

Alsnog ligt het eraan wat en waar je koopt. Zowel groente, vlees, als bijproducten bijv.

Ik gebruik de zakken van mn brood als vuilniszakje. Groente kopen we zonder plastic.

Als ik in de winkel kijk, zijn het vooral de kant en klaar producten en pakjes en zakjes die veel extra afval geven.

Overigens is hier het toerisme een heel groot probleem. De campings staan in natuurgebied. In het seizoen, heeft Ermelo het dubbele aantal mensen. veel ( niet alle!!! ) mensen die op vakantie zijn, veranderen blijkbaar in.......XXX....... die overal hun afval maar dumpen en neergooien. En waar 1 ding ligt, nodigt uit tot meer. Ik zie bij een begin van bos steeds meer afval komen. Vrijwel zeker vanaf de fiets neergegooid of uit auto's daar.